Sivu 2/25

Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 02 Tammi 2016, 14:37
Kirjoittaja jooseha

Jos ei ole tarvetta säilyttää olemassa olevien jarrutappien käyttömahdollisuutta, niin levittäisin etuhaarukan ja leikkaisin sen dropparit katki akseliuran pohjasta. Etuhaarukan dropparit voi silloin hitsata suoraan ketjuhaarukan droppareihin ja tuollaisella Helsinkinojakin pystyllä ohjauskulmalla jättökin on sopiva :)
Mulla on mbb:n keula tehty näin ja pyyttonissakin on vastaava. Helppo ja nopea tehdä, mutta olemassa olevat dropparit rajoittavat offsetin lisäämistä ja jarrutappien paikka muuttuuu vanteeseen nähden.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 02 Tammi 2016, 22:13
Kirjoittaja PW

Joo, ittelläni oli ajatusvirhe koska välillä tähän oli tulossa napavaihde. Mutta nyt kun avovaihde, en tartte ite tehtyjä droppareita.
Hautukoon ajatus pikkuhiljaa:)


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 13 Helmi 2016, 12:20
Kirjoittaja Bujubuju

Tiällähä onniij jo hommat mänössä hyvvään suuntaan!

Kiekot tosiaan 622, ku ne sitte aenakii rulloovat hyvinnii sujuvasti. Ketjuvaehteet pannaan tyyliin 1x9. Ja välitysvaehto oes 38x11-36. Reihveissillä on niitä närrouwaidiloeta, jotta ei aennakkaan ketju piäse puttoomaa alakuunkaa. Kasetiks laetetaan Simano ja Sram. Vanteiks paan iliman jarrupintoja ouvat vanteet. Navoiks tulloo Stöömi Artserit rumpujarruilla. Vannejarrutappiloeta en sitten tarvihe eilleenkään ollenkaan. 37mm renkaat ja niihin aatovventtiililetkut sissään ja pitkät lokarit suojaks.

Kammet on 170mm pitkät jo valamiina. Niitä on ihan kahtakii sorttia. Lättipolokimet laetan käättöön, jotta voen ajjoo tavav virsut jalassa.

Natskan lasjkuitupenkki on oottelemassa varastom perukoella. Patjakii on. Kaekki muuttii on jo valamiina, vuan ei niitä hienoja Nojapyörävoorumitarroja.

Kuopiossa on 18.6.2016 yöttömän yön ajelutapahtuma. Siinä aattelin ajella uuvella muattavalla putkikamelilla. Se kulukee sujuttelloo ihan kuv vuan Bujubuju ossoo.

Pittääpä tilata tästä palakasta jo ne kiekot outtelemmaa runkoo.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 13 Helmi 2016, 13:42
Kirjoittaja Bujubuju

Tietennii minulla oes nuo Stöömi Artserin yksvaehteiset punamustat kiekot jalakajarrulla jo oven suussa. Tarviis vuan renkaat niihin. Navan levveys oes 116mm. Niillä tulis pelekistetty kone iliman vaejeriloeta. Oes punaset ratakammettii...


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 13 Helmi 2016, 13:46
Kirjoittaja Bujubuju

Vetävän navan levveys oes 116mm ja vetämättömän 100mm. Pitkät hahlot vuan etuhuarukkaan.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 13 Helmi 2016, 13:56
Kirjoittaja PW

Kyllä se tuohon 18.6. mennessä valmistuu, onhan tuo jo alottamista vaille valmis;)


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 13 Helmi 2016, 16:36
Kirjoittaja PW
Bujubuju kirjoitti:

Vetävän navan levveys oes 116mm ja vetämättömän 100mm. Pitkät hahlot vuan etuhuarukkaan.

Mutt jos tulee ketjuvaihteet tartteeko haarukan hahlojen olla pitkät?
muok. ok tuo olikin yksvaihteisen tarpeisiin. Jossain kohtaa pitänee päättää kumpi kiekko tulee :mrgreen:


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 13 Helmi 2016, 23:52
Kirjoittaja Bujubuju

Piätetään, jotta laetetaan nuo yksvaehteisen kiekot alle. Suan samalla valamiiks ikkuisuusrojektin. Kaks kärpästä yhellä iskulla! :) Laetanko yksvaehteisen kiekot tulemaan? Ne ketjuvaehteisen kiekot suat pittee. Tulloo hieno kone iliman vaejeriloeta.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 14 Helmi 2016, 08:58
Kirjoittaja PW
Bujubuju kirjoitti:

Piätetään, jotta laetetaan nuo yksvaehteisen kiekot alle. Suan samalla valamiiks ikkuisuusrojektin. Kaks kärpästä yhellä iskulla! :) Laetanko yksvaehteisen kiekot tulemaan? Ne ketjuvaehteisen kiekot suat pittee. Tulloo hieno kone iliman vaejeriloeta.

Ok


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 27 Helmi 2016, 12:51
Kirjoittaja PW

Laitan tähän muistiin, Jorin ohjeen rungon ja emäputken liitoksen tekoon: "Uuteen pyörää, kuten Putkikameljiin tekisin tuon liitoksen niin, että halkaisisin runkoputken emäputken liitoksen kohdalta ja levittäisin vähän kapeamman yläpuoliskon kaarelle ylöspäin. Oikaisisin alapuoliskon kyljet pystysuoriksi ja hitsaisin kylkiin kolmiopalat millisestä pellistä. Tulisi kevyt kaunis ja kestävä. :)"


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 27 Helmi 2016, 13:08
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Laitan tähän muistiin, Jorin ohjeen rungon ja emäputken liitoksen tekoon: "Uuteen pyörää, kuten Putkikameljiin tekisin tuon liitoksen niin, että halkaisisin runkoputken emäputken liitoksen kohdalta ja levittäisin vähän kapeamman yläpuoliskon kaarelle ylöspäin. Oikaisisin alapuoliskon kyljet pystysuoriksi ja hitsaisin kylkiin kolmiopalat millisestä pellistä. Tulisi kevyt, kaunis ja kestävä. :)"

Kuva
Täällä vielä ohjee tuon raon levittämiseksi.
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 121#p88121


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 27 Helmi 2016, 18:31
Kirjoittaja PW
12743593_794969243941741_6187459753133763066_n.jpg

Tuossa on tehty homma noin, ehkä vähän helpompi mutt Jorin ehotus varmaan parempi.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 27 Helmi 2016, 19:14
Kirjoittaja jori

Eihän noita voi oikein verrata, sillä tuossa kuvan rakenteessa on tehty vanhan rakenteen päälle tukevia korjauksia, joten painoa on tullut lisää ja hitsiä melkoisesti. Osia on monta, eivätkä ihan yksinkertaisia rakentaa. Fiksusti on hitsaukset laitettu vaakaputken kylkilinjalle, jottei hitsi tule rasitetulle paikalle. Minusta tuo on kyllä aika paljon hankalampi toteuttaa kuin tuo halki sahattava ja suorin kolmiopaloin levitettävä rakenne.

Jos ei rupea hienostelemaan, voi tuon halkisahatun runkoputken levityksen tehdä suoran yhdellä kertaa, jolloin kolmiopalojen muodoista tulee yksinkertaiset, mutta putki ohenee hiukan enemmän taivutuskohdasta. Minä suosittelen siksi juohevasti kaareutuvaa levitystä.

Kävin äsken jäällä kävelemässä ja mielessäni levitin tuota halki sahattua putkea. Se pahalainen taipui sahauksen pohjan kohdalta. Levitys täytyy siis tehdä vaiheittain sahaamalla ensin vain muutama sentti. Levittää se sisäpuolelta kankeamalla. Sahata lisää ja levittää taas. Tällä keinolla levityksestä saa nätisti kaarevan siihen suuntaan kuin haluaa –tai molempiin suuntiin, jos niikseen tulee.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 27 Helmi 2016, 19:47
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:

Levitys täytyy siis tehdä vaiheittain sahaamalla ensin vain muutama sentti. Levittää se sisäpuolelta kankeamalla. Sahata lisää ja levittää taas. Tällä keinolla levityksestä saa nätisti kaarevan siihen suuntaan kuin haluaa –tai molempiin suuntiin, jos niikseen tulee.

Saisko tälleen tehtyy paksusta putkesta takahaarukan levityksen. Sakari josku teki - ja PW kans. Se olis kyl aika hieno kans.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 27 Helmi 2016, 20:22
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:

Levitys täytyy siis tehdä vaiheittain sahaamalla ensin vain muutama sentti. Levittää se sisäpuolelta kankeamalla. Sahata lisää ja levittää taas. Tällä keinolla levityksestä saa nätisti kaarevan siihen suuntaan kuin haluaa –tai molempiin suuntiin, jos niikseen tulee.

Saisko tälleen tehtyy paksusta putkesta takahaarukan levityksen. Sakari josku teki - ja PW kans. Se olis kyl aika hieno kans.

Miksei, takahaarukassa tuohon täytyy tehdä kuitenkin mutkia kahteen suuntaan ja hitsaamista on paljon enemmän haarapellin ja haarakiilan kiinnittämiseksi.

Jos tarkoitus on tehdä vain takahaarukan alku tällä keinolla ja jatkaa haaroja soikioputkella, ei työmäärä ole ylivoimainen, mutta haarapellin ja ulkopuolen kaarenvan pellin jyrkkäkulmaisesta liitoksesta voi olla vaikea saada siisti. Sahattu halkio jos menee vähänkin mutkille tämä kopioituu haarapellin pinnan kaarevuudeksi, joka näkyy kauas. Jos taas jättää ilmavälejä, tulee hitseistä paksuja ja ne vetelevät ja taas on haarapelti rutussa.