Sivu 2/4
Re: Cone 3
Lähetetty: 23 Kesä 2016, 11:06
Kirjoittaja Nojailija
Työ haittaa harrastuksia mutta jotain on taas tapahtunut. Olen tehnyt plugin valmiiksi ja siitä valanut luukujen muotit, 1 päälle ja 2 sivuille, takapyörämuotin myös. Isoista muoteista toinen on valmis ja toinen tänään tulossa
Hitaasti mutta varmasti. Luukuille tein siis erilliset muotit kun haaveissa olisi talvella kokeilla ison päämuodon valamista yhtenä valuna = kevyin ja kestävin ratkaisu / hankala laminoida, ja vaattii koloja muottiin, suojettua muottia hankala kotikonstein valaa.
takapyöränkopan muottiin kokeilin jo vakuumi-infuusiota, hyvin se toimi, painosta tuli kohtuullinen. Isommista luukuista yritän laskea kuitu/epoksi suhteen, se kertoo kuinka hyvin (huonosti) tekniikka on hallussa. Noin 60% kuitua ja 40% epoksia on tavoite.
Yritys olisi päästä Nokialle uunituorella raakile-Cone3:lla. sivuluukkuja en ehdi tänä ajakautena virittää, mutta nopean, lähtöön/pyshtymiseen auttamista tarvitsevan version voin saada valmiiksi jos planeetat ovat oikeissa kohdissa.
Jos lupaatte auttaa lähdössä niin lupaan yritää rakentaa valmiiksi
Eturungon ja tekniikan kierrätän Cone2:sta sellaisenaan.
Re: Cone 3
Lähetetty: 23 Kesä 2016, 11:22
Kirjoittaja vph
Lähdössä avustajia löytyy kyllä tarvittaessa vaikka omista (ei-kokeneista) tukijoukoistani, jos muut osaavammat ei ehdi. Eli nyt vaan teet tuon ajokuntoon vaikka kahdessa vuorossa yöllä epoksi-höyryissä 
Siistin näköisiä muotteja, pakkohan tuo on nähdä Nokialla!
Re: Cone 3
Lähetetty: 23 Kesä 2016, 22:49
Kirjoittaja tm
Hienolta näyttää, ei muuta kuin yrität saada pelin ajokuntoon, kyllä starttailun kanssa avustetaan.
Re: Cone 3
Lähetetty: 25 Kesä 2016, 20:57
Kirjoittaja Nojailija
Muotit irotisivat plugista ja niistä tuli käyttönkelpoiset
Juhannushuvia parhaimillaan, tai vielä parempi olis ratareidessä 40km/h kruisailu tällä pyörälää...
ensi vuonna...
kuvassa Cone 2 tekniikka ja Cone proton satula paikalleen tuettuna muotin sisällä,, +10% pituudessa antaa paljon enemmän pelivaraa ajoasennossa
Re: Cone 3
Lähetetty: 27 Kesä 2016, 12:31
Kirjoittaja Nojailija
Muotit toimivat ja sain valettua infuusitekniikalla puolikkaat, kuvaa tietysti mukan. Molempiin tuli virheitä, toiseen vähemmän kuin ensimmäiseen, eli oppimiskurvi positiivinen
noista saa nokiapelin pienellä pakkeloinnilla. Kuitu % toisessa valussa oli noin 45%, noin 600g enemmän epoksia pitää vielä imeä pois niin pääsen 60% tavoitteeseen kuituprosentissa.
onnistuneempi puolikas:
paino
maali 900
kuitu 1100
kokonaispaino 3310
epoksia 1310
Kuitu % 45,6
Re: Cone 3
Lähetetty: 27 Kesä 2016, 12:46
Kirjoittaja Nebulus
Sitä olen moneen kertaan miettinyt, että kun teet naarasmuottia plugin ympärille, niin millä tapaa saat muotinpuolikkaiden liitospinnan tehtyä siistiksi? Olis ittelllä pyöräilyyn liittymätön projekti, jossa pitäisi saada aikaan kuvanmukaiselle kappaleelle valumuotti:

Pitäisi siis liitospinnasta saada mahdollisimman siisti. Plugi on jo melkein valmis. (Ei tulossa omaan käyttöön vaan kaverille, itsellä jo juuri sopiva määrä jälkikasvua.)
Re: Cone 3
Lähetetty: 27 Kesä 2016, 13:04
Kirjoittaja samuel
Tässä ensimmäinen osa videosarjasta jossa selitetään moniosamuotin teko hienosti.
Re: Cone 3
Lähetetty: 27 Kesä 2016, 13:17
Kirjoittaja Vilijami
Minkälainen kupoli pään päälle on tulossa tässä Cone 3:ssa?
Re: Cone 3
Lähetetty: 27 Kesä 2016, 14:30
Kirjoittaja Nojailija
Nebulus kirjoitti:Sitä olen moneen kertaan miettinyt, että kun teet naarasmuottia plugin ympärille, niin millä tapaa saat muotinpuolikkaiden liitospinnan tehtyä siistiksi? Olis ittelllä pyöräilyyn liittymätön projekti, jossa pitäisi saada aikaan kuvanmukaiselle kappaleelle valumuotti:

Pitäisi siis liitospinnasta saada mahdollisimman siisti. Plugi on jo melkein valmis. (Ei tulossa omaan käyttöön vaan kaverille, itsellä jo juuri sopiva määrä jälkikasvua.)
Katsoin tuon Samuelin linkin, mainioita videoita, siinä oli hyvin selitetty tuo liitospintojen teko. käytän samaa metodia mutta en noin hienosti kuin videossa, vaan:
-piirrän suoraan melamiinilevyyn plugin reunat
-nostan sahatun levyn haluttuun jakolinjaan
-täytän raot (up to 1 cm) muottivahalla (joka videon mukaan ei tartu niin hyvin, täytyykin hommata tuota keltaista vahaa ensi kertaan)
-jakolinjani ei ole täydellinen, mutta toimii....
pahvi/teippimallin avulla saa tarkemmin levyn leikattua, suosittelen jos ulkonäkö on tärkeä
Re: Cone 3
Lähetetty: 27 Kesä 2016, 14:34
Kirjoittaja Nojailija
Vilijami kirjoitti:Minkälainen kupoli pään päälle on tulossa tässä Cone 3:ssa?
yritän Varna-tyylistä muovikuplaa. Muovilevyä lämmitetään ja paineilman avulla puhalletaan pisaramaisen levyn aukon läpi. jos ei onnistu niin fixaan jotain Cone 2.n muotetista ja muovilevystä.
Re: Cone 3
Lähetetty: 27 Kesä 2016, 16:49
Kirjoittaja Premnas
Kyllä siitä vaan hieno, sutjakka ja nopea peli tulee
!
Re: Cone 3
Lähetetty: 10 Heinä 2016, 12:44
Kirjoittaja Nojailija
H-hetki on kuukauden päästä
puolikkaat on yhdessä ja eturunko heitetty sisään, oli pakko kokeilla istua sisään ja kokeilla tilat, Cone2nen kun oli tosi nafti olkapäistä. Tämä kolmas versio on noin 6 cm leveämpi olkapäistä, eli mahduin hyvin. Pidempi koppa mahdollistaa loivemman satulakulman ja matalamman pään kohdan, noin 20 cm kypärä tulee kopasta ylöspäin.
kulkuaukon reunaan valoin 8 mm tiivisteen päälle vahvikkeen, riittävän muotonsa pitävä ja tiivisteen jätin paikalleen räminää vähentämään
Re: Cone 3
Lähetetty: 11 Heinä 2016, 08:55
Kirjoittaja PW
Näyttää hyvältä, varsinkin meikit;) Tuleeko tähänkin laskutelineet?
Re: Cone 3
Lähetetty: 11 Heinä 2016, 09:13
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Näyttää hyvältä, varsinkin meikit;) Tuleeko tähänkin laskutelineet?
Laskutelineiden tilalle tulee isot luukut, joista pistetään jalat ulos laskutelineiden sijaan. Motivointiviesti oli ketjun ensimmäinen:
Nojailija kirjoitti:Olen aloitellut Cone3 projektia. Tarkoituksena on muokata Cone proton ja Cone racen muotoa siten että mahdun juuri mukavasti sisään - mikä tarkoittaa isompaa koppaa kuin aikaisemmat Conet. Cone kolmosesta tulee 10% pidempi, leveys kasvaa sentillä. lisäksi olkapäiden kohdille tulee pyöreämpi muoto ja pyörille kunnon katteet.
Pidennys ja pyöristys mahdollistavat rennomman, enemmän taaksepäin nojaavan ajoasennon. jalat mahtuvat pyörimään paremmin kun siirrän keskiötä noin 8 cm taaksepäin, mahdollisesti kantapäille ei tarvita "alakoppia" ollenkaan.
Kolmosessa yritän myös hakea keveyttä alusta lähtien ja kuidutuksessa siirryn vakuumi-infuusioon, jos onnistun niin iso koppa tulee yhdellä valulla.
Laskeutumistelinettä ei tule, vaan sivuille isot luukut jaloille ja päälle iso kulkuaukko.
Re: Cone 3
Lähetetty: 11 Heinä 2016, 09:27
Kirjoittaja PW
No niin onkii - jalat onkii ihmisen paras laskeutumisteline varsinkin nojaihmisen 