Kolmen viikon päästä ajossa? Ainakin tavoitteena niin.
InterCityBike:n nelipyörä
Re: InterCityBike:n nelipyörä
https://www.velomobilforum.de/forum/ind ... 226/page-9 Saksanfoorumilla df4:n tarina jatkuu, pyörät ainakin alla.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: InterCityBike:n nelipyörä
DF4 kulkee jo pihassa pyörittelyä näyttää aika ketterältä ja vakaalta vai?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: InterCityBike:n nelipyörä
Hauskasti taas suunnitteluperinne ohjaa lopputulosta, vaikkei olisi mitään tarvetta. Perinteen rasitukseksi olen sitä nimittänyt. Nelipyörästä tehdään yhtä pitkä kuin kolmipyöräkin, kun on totuttu tiettyyn pituuteen. Hyödynnetään vain sitten ylimääräisenä tavaratilana tuo nelipyöräisyyden tuoma lisätila kuskin takana.
Jos olisi ajateltu "puhtaalta pöydältä", olisi tuon akseliväli voinut olla puolentoista metrin sijaan vain 1,2-1,3 metriä, jolloin se olisi ollut vieläkin ketterämpi ja talvikelpoisempi, vaikka etupyörien kääntökulmaakin olisi rajoitettu. Vetopito olisi ollut parempi ja talviominaisuudet näin paremmat. Tavaratila toki pienempi, mutta ei kai se kinnerissä ole koskaan ollut se niukin ominaisuus.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: InterCityBike:n nelipyörä
No. Sattui se kanootti olemaan jo valmiina. Mitä sitä turhaan uudelleen tekemään?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: InterCityBike:n nelipyörä
Ei ollut kanootti valmiina, vaan ainoastaan idea- ja mielikuva tietynlaisesta kanootista. Tuollaisen muotti pitää joka tapauksessa tehdä kokonaan uusi tai muokata entisen keulaosaan uusi takapää. Sen takapään modaamisenhan voi aloittaa aivan itse haluamastaan kohdasta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: InterCityBike:n nelipyörä
Muutamien pyörien kokemuksella, kolmipyörä (ja miks ei 4 ja kaksipyöräinenkin) pitäisi tehdä niin, että jokaisella pyörällä olisi sama massa. Tällöin kumit ja kiekot kestää sekä vierintävastus on pienin. Myös jarrut kuormittuvat tasaisemmin.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: InterCityBike:n nelipyörä
Pätevä syy tuokin siirtää taka-akselia edemmäs. Kolmipyörässä se on myös tästä syystä taaempana.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: InterCityBike:n nelipyörä
Mun mielestä kuskin kuviteltu napa on melko liki akselien välissä keskellä. Muuten on kyllä kummallisen näköinen kapine. Ainakin takaloosteri avonaisena. Ihan kuin siellä olisi anopille istuin [tyhjän päällä] , mut ei tietenkään sitä ole ajelulle otettu.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: InterCityBike:n nelipyörä
Nenästä putoava tippa päätyisi akselien puoliväliin. Jos napa on tuolla linjalla selkä on pystysuorassa, eikä voi puhua recumbentista.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: InterCityBike:n nelipyörä
Jostakin syystä autoissa kuitenkin pyritään päinvastaiseen, renkaat mahdollisimman lähelle nurkkia Toki sieltä löytyy poikkeuksiakin, kun halutaan hyödyntää pikku auton pohjalevyä tilavassa perheautossa. Mutta kaikissa autoissa jotka mielletään hyviksi ajettavaksi pyörät ovat, ainakin edessä, nurkissa.
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: InterCityBike:n nelipyörä
ja eikös se ole suuntavakaampi jos akseliväli on pidempi.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: InterCityBike:n nelipyörä
jviirret kirjoitti: ↑26 Tammi 2021, 15:55Jostakin syystä autoissa kuitenkin pyritään päinvastaiseen, renkaat mahdollisimman lähelle nurkkia
Toki sieltä löytyy poikkeuksiakin, kun halutaan hyödyntää pikku auton pohjalevyä tilavassa perheautossa. Mutta kaikissa autoissa jotka mielletään hyviksi ajettavaksi pyörät ovat, ainakin edessä, nurkissa.
Autoissakin ensijaisesti pyritään saamaan tasainen pyöräkuorma kaikilla kuormauksilla. Etupyörät ovat niin edessä, jottei moottorin paino aivan kokonaan olisi etupyörillä ja voisi myös tyhjällä autolla jarruttaa rajustikin ilman perän nousua ilmaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: InterCityBike:n nelipyörä
Tärkeä seikka on myös se, että suuremmalla akselivälillä autoon saa taiottua paremmat sisätilat. Mitä pienempi auto sen lähempänä nurkkia pyörät yleensä ovat.
ICB:n nelikko on minusta aika tasapainoisen näköinen. Ainakin jossain vaiheessa oli suunnitelmissa vain 1-pyöräveto. Se kyllä torpedoisi talvikäytön, vaikka painoa olisi takapyörillä paljon nykyistä enemmän.