Re: InterCityBike:n nelipyörä
Kolmen viikon päästä ajossa? Ainakin tavoitteena niin.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Kolmen viikon päästä ajossa? Ainakin tavoitteena niin.
https://www.velomobilforum.de/forum/ind ... 226/page-9 Saksanfoorumilla df4:n tarina jatkuu, pyörät ainakin alla.
DF4 kulkee jo pihassa pyörittelyä näyttää aika ketterältä ja vakaalta vai?
Hauskasti taas suunnitteluperinne ohjaa lopputulosta, vaikkei olisi mitään tarvetta. Perinteen rasitukseksi olen sitä nimittänyt. Nelipyörästä tehdään yhtä pitkä kuin kolmipyöräkin, kun on totuttu tiettyyn pituuteen. Hyödynnetään vain sitten ylimääräisenä tavaratilana tuo nelipyöräisyyden tuoma lisätila kuskin takana.
Jos olisi ajateltu "puhtaalta pöydältä", olisi tuon akseliväli voinut olla puolentoista metrin sijaan vain 1,2-1,3 metriä, jolloin se olisi ollut vieläkin ketterämpi ja talvikelpoisempi, vaikka etupyörien kääntökulmaakin olisi rajoitettu. Vetopito olisi ollut parempi ja talviominaisuudet näin paremmat. Tavaratila toki pienempi, mutta ei kai se kinnerissä ole koskaan ollut se niukin ominaisuus.
No. Sattui se kanootti olemaan jo valmiina. Mitä sitä turhaan uudelleen tekemään?
Ei ollut kanootti valmiina, vaan ainoastaan idea- ja mielikuva tietynlaisesta kanootista. Tuollaisen muotti pitää joka tapauksessa tehdä kokonaan uusi tai muokata entisen keulaosaan uusi takapää. Sen takapään modaamisenhan voi aloittaa aivan itse haluamastaan kohdasta.
Muutamien pyörien kokemuksella, kolmipyörä (ja miks ei 4 ja kaksipyöräinenkin) pitäisi tehdä niin, että jokaisella pyörällä olisi sama massa. Tällöin kumit ja kiekot kestää sekä vierintävastus on pienin. Myös jarrut kuormittuvat tasaisemmin.
Pätevä syy tuokin siirtää taka-akselia edemmäs. Kolmipyörässä se on myös tästä syystä taaempana.
Mun mielestä kuskin kuviteltu napa on melko liki akselien välissä keskellä. Muuten on kyllä kummallisen näköinen kapine. Ainakin takaloosteri avonaisena. Ihan kuin siellä olisi anopille istuin [tyhjän päällä] , mut ei tietenkään sitä ole ajelulle otettu.
Jostakin syystä autoissa kuitenkin pyritään päinvastaiseen, renkaat mahdollisimman lähelle nurkkia Toki sieltä löytyy poikkeuksiakin, kun halutaan hyödyntää pikku auton pohjalevyä tilavassa perheautossa. Mutta kaikissa autoissa jotka mielletään hyviksi ajettavaksi pyörät ovat, ainakin edessä, nurkissa.
ja eikös se ole suuntavakaampi jos akseliväli on pidempi.
jviirret kirjoitti: ↑26 Tammi 2021, 15:55Jostakin syystä autoissa kuitenkin pyritään päinvastaiseen, renkaat mahdollisimman lähelle nurkkia
Toki sieltä löytyy poikkeuksiakin, kun halutaan hyödyntää pikku auton pohjalevyä tilavassa perheautossa. Mutta kaikissa autoissa jotka mielletään hyviksi ajettavaksi pyörät ovat, ainakin edessä, nurkissa.
Autoissakin ensijaisesti pyritään saamaan tasainen pyöräkuorma kaikilla kuormauksilla. Etupyörät ovat niin edessä, jottei moottorin paino aivan kokonaan olisi etupyörillä ja voisi myös tyhjällä autolla jarruttaa rajustikin ilman perän nousua ilmaan.
Tärkeä seikka on myös se, että suuremmalla akselivälillä autoon saa taiottua paremmat sisätilat. Mitä pienempi auto sen lähempänä nurkkia pyörät yleensä ovat.
ICB:n nelikko on minusta aika tasapainoisen näköinen. Ainakin jossain vaiheessa oli suunnitelmissa vain 1-pyöräveto. Se kyllä torpedoisi talvikäytön, vaikka painoa olisi takapyörillä paljon nykyistä enemmän.