Re: Kaupunki-MBB sarjaan 2*559
Lisäksi pääpuomin joutuu katkasemaan tai laittamaan emäputken sivuun, mikäli laittaa emäputken yläosaan...kauhee homma! =)
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Lisäksi pääpuomin joutuu katkasemaan tai laittamaan emäputken sivuun, mikäli laittaa emäputken yläosaan...kauhee homma! =)
Härski kirjoitti:Eikös laakerointi toimi tossa tapauksessa ihan vaan kasaamalla "haarukka" emäputkeen ylösalaisin?..
Voihan toki emäputken siirtää liikkuvaan osaan, ni saa koolit niin päin eettei aja vettä laakerihin. Muita etuja vaivasta ei yhtäkkiä tule mieleen..
Kiva kun joku jaksaa kokeilla kaikkee erilaista!
Kuvittelin ett pitää tehdä urakuullalaakereilla (onkohan oikee nimitys?) mutt ehkä se menis normi pyörän ohjauslaakereillakin
Emäputken ja haarukan kiinnityspisteen siirtyessä jalan voimalinjasta hieman enemmän sivuun olisi Emäputken tietty hyvä olla halkaisijaltaan tavallista isompi.
Laakerit isessään ei välitä kummasta päästä putkea niitä rasitetaan. Ja laakereiden pysyessä geometriaan nähden paikoillaan ei niiden rasituksetkaan muutu mihinkään.
Mistähän sä saisit isohalkaisiaiset halavat laakerit...wamhasta fauber keskiöstä?..
Ei tuossa nyt ihan kauhea homma olisi, emäputki pitää sovittaa etuputkeen ja katkaistun haarukan kaulaputki taas takarunkoon. Minua ei tuossa huoleta muu kuin kaulaputken mahdollinen katkeaminen vauhdissa, se kun katkaisee koko pyörän. Sille tulee tässä tapauksessa jatkuvasti vetojännitys. Normaalissa rakenteessa pyörän ja ajajan paino ei juurikaan rasita kaulaputkea. No jarrutuksessa kyllä, mutta ymmärrätte varmaan pointin. Siksi pitää olla vahvempaa kuin tuumaista. Hmm, tosin kun kaulaputken sisään ei tule ohjainkannatinta, voisi sen tehdä paksuseinäisestä putkesta tai tangosta niin varmasti kestää tuumaisillakin laakereilla.
Jarcco kirjoitti:Ei tuossa nyt ihan kauhea homma olisi, emäputki pitää sovittaa etuputkeen ja katkaistun haarukan kaulaputki taas takarunkoon. Minua ei tuossa huoleta muu kuin kaulaputken mahdollinen katkeaminen vauhdissa, se kun katkaisee koko pyörän. Sille tulee tässä tapauksessa vetojännitys, normaalisti puristus. Siksi pitää olla vahvempaa kuin tuumaista. Hmm, tosin kun kaulaputken sisään ei tule ohjainkannatinta, voisi sen tehdä paksuseinäisestä putkesta tai tangosta niin varmasti kestää.
Olin jo mielestäni asian miettiny - tiedä sitten menikö se oikein Eniten tuossa mietityttää, purkamisen mahdollisuus ja laakereiden pysyminen kuivina/puhtaina.
Siksi laittasin emäputken alapuolelle/takaosaan, kaulaputki yläputkeen hitsillä ja kaulaputken läpi pulttilla kiinni Emäputken paksuus - tartteeko olla normaalia paksumpaa?
Mun olis pitäny kirjottaa "kauhee homma!" . Tulee aina heitettyä läppänä kaikista pienistä vastoinkäymisistä.
Sattuiskohan jossain vesijohtoputkessa halkaisia sopivan lähelle!?
Ei riitä että sisäputki on lujaa. lisäksi täytyy muistaa jakaa voimat riittävän laajalle alueelle, ettei paksun ja ohuen putken välinen sauma ratkea sieltä ohuemman puolelta. Kannattaa viedä kaulaputki suosiolla läpi pääpuomista. Vähintään. Kauhee homma!
Eikös tähän niveleen kuitenkin kohdistu vähemmän rasitusta ku esim Flevon?
PW kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Ei tuossa nyt ihan kauhea homma olisi, emäputki pitää sovittaa etuputkeen ja katkaistun haarukan kaulaputki taas takarunkoon. Minua ei tuossa huoleta muu kuin kaulaputken mahdollinen katkeaminen vauhdissa, se kun katkaisee koko pyörän. Sille tulee tässä tapauksessa vetojännitys, normaalisti puristus. Siksi pitää olla vahvempaa kuin tuumaista. Hmm, tosin kun kaulaputken sisään ei tule ohjainkannatinta, voisi sen tehdä paksuseinäisestä putkesta tai tangosta niin varmasti kestää.
Olin jo mielestäni asian miettiny - tiedä sitten menikö se oikein
Eniten tuossa mietityttää, purkamisen mahdollisuus ja laakereiden pysyminen kuivina/puhtaina.
Siksi laittasin emäputken alapuolelle/takaosaan, kaulaputki yläputkeen hitsillä ja kaulaputken läpi pulttilla kiinniEmäputken paksuus - tartteeko olla normaalia paksumpaa?
En tiedä ollaanko ihan samalla kanavalla, kun ei ole kuvaa. Niin tein sitten sellaisen :
Ei purkamisen suhteen mitään eroa tavalliseen. Emäputkikaan ei sen kovemmalle joudu.
Joo, tuohan on yksinkertanen ratkasu, mie yritin ajatella monimutkasemmin - ei pitäs yksinkertasen ihmisen Heikoinlenkki on kait tuo kaulaputken ja takarungon liitos?
Putken vahvuudet - takarunko 501,5mm mutta etupää tällä rakenteella, tarviiko yläputken olla vahvempaa ku 38 reilu1mm (jota edellisessä käytin)? V-haarukkaputket n.30mm? - ehkä etummainen voi olla ohuempaa?
..tulee näköjään välillä kirjoteltua mitä sattuu, kun menee ylä- ja alapuoli näpytellessä sekasi,mut jos sieltä rivien välistä joku sais jotai tolkkua!
Arkipyörään varmaan just riittää se 38, mut kisapeliin hakisin lisää jäykkyyttä isommalla halkaisialla.
Härski kirjoitti:..tulee näköjään välillä kirjoteltua mitä sattuu, kun menee ylä- ja alapuoli näpytellessä sekasi,mut jos sieltä rivien välistä joku sais jotai tolkkua!
Arkipyörään varmaan just riittää se 38, mut kisapeliin hakisin lisää jäykkyyttä isommalla halkaisialla.
No tää ei oo kisapeli - vaimolle tullee, tehdään sitten hälle kisapyörä erikseen.
"Kauheinta hommaa" on taas tämän suunnittelu Niin monta yhteensovitettavaa asiaa (keskiö alas ja lähelle, penkki mahd alas. ja lähelle keskiötä, haarukan mahduttaminen reisien väliin) ett tekee mitotuksesta vaikeeta
Piirroksessa toimii mutt kun asettelee putkia paikoilleen ei onnistukaan oikeessa elämässä
Vielä kun päähäni oon saanu Jarkon erikoisen keularakenteen
Mitotus asian ratkaisis jos yläputkeen tekis vekin - haittaks se muuta ku ulkonäköö?
PW kirjoitti:jooseha kirjoitti:Pistä riittävän pitkä yläputki keulakolmioon ja keskiö lemmarilla sen päälle kiinni. Säätyy silloin rakentajallekin
Se menis varmaan niin ett vaimolle keskiö alapuolelle ja ittelle yläpuolelle mutt en tiedä onko tarvetta säätää miulle tätä pyörää
Aattelin vaan että voisit itse todeta että pyörä on varmasti hyvä. Se ei onnistu liian pienellä pyörällä. Mukavampi harjoitella, kun pyörä on hyvä
Mä tekisin normaalilla pyöreäolkaisella retki/kaupunkipyörän etuhaarukalla. Sen verran vähän tulee haarukka penkki-keskiö-linjan yläpuolelle ettei asialla ole merkitystä piirretyillä pätkäkammilla. Helpottaisi kummasti tekemistä.
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:jooseha kirjoitti:Pistä riittävän pitkä yläputki keulakolmioon ja keskiö lemmarilla sen päälle kiinni. Säätyy silloin rakentajallekin
Se menis varmaan niin ett vaimolle keskiö alapuolelle ja ittelle yläpuolelle mutt en tiedä onko tarvetta säätää miulle tätä pyörää
Aattelin vaan että voisit itse todeta että pyörä on varmasti hyvä. Se ei onnistu liian pienellä pyörällä. Mukavampi harjoitella, kun pyörä on hyvä
![]()
Mä tekisin normaalilla pyöreäolkaisella retki/kaupunkipyörän etuhaarukalla. Sen verran vähän tulee haarukka penkki-keskiö-linjan yläpuolelle ettei asialla ole merkitystä piirretyillä pätkäkammilla. Helpottaisi kummasti tekemistä.
Voihan olla ett tuohon pitää palata.