Sivu 2/3

Re: Kinneriin lisävaloja?

Lähetetty: 31 Touko 2016, 20:27
Kirjoittaja tm
TMS kirjoitti:

Itsellä on Lupinen Rotlich DF:ssä kiinni. http://www.lupine.de/eng/products/rear- ... s/rotlicht

Pätevän oloinen vehje hyvillä spekseillä. Toki hintava, mutta Lupinet on. Ja laadukkaita.
Itse varmaan sorrun omassa diy-kokeilussa ylilyöntiin lumenien kanssa, ans kattoo...


Re: Kinneriin lisävaloja?

Lähetetty: 31 Touko 2016, 21:58
Kirjoittaja jooseha
janx kirjoitti:

Näissä kaikissa yhden pisteen valoissa on sama ongelma. Se ei pimeässä kerro mitään laitteen leveydestä ja siitä kuinka paljon kuljettaja haluaisi tilaa itselleen.

Mulla on pimeällä valot hartioiden levyisen tangon kummassakin päässä. Ei tosin kinnerissä. Autot tuntuvat antavan paljon enemmän tilaa kuin yhdellä valolla :D


Re: Kinneriin lisävaloja?

Lähetetty: 31 Touko 2016, 22:16
Kirjoittaja jounisi

Hyviä vinkkejä tullut!
Mitenkäs tuo vakio Cyo etuvalo? Kuinkas se suhteutuu teholedeihin tai vaikka jokapojan fillarivaloihin? Tarvitaanko kypärään lisälumeneita myös eteen?


Re: Kinneriin lisävaloja?

Lähetetty: 02 Kesä 2016, 06:46
Kirjoittaja vaaka

Eurosportin kommentaattorit ovat usein maininneet tehokkaasta päivän valossa näkyvästä takavalosta, joka näkyy satojen metrien päähän. Onko tietoa, mikä malli on ja valoteho? Magic Shinella on valkoinen 5000 lumenin pyörälamppu, punaista väritintä eteen? Riittääkö? Tuskin. Olen kerran ollut ensiaputilanteessa sairaskohtauksen saaneen ammattiautoilijan hoidossa. Valot eivät silloin vaikuta. Oikeasti nukahtaneeseenkin saattaa vaikuttaa riittävän kirkas valo, kun uni on toivottavasti kevyttä. Luulisi useimmiten pitkät syvän unen nokoset hoitavan auton tieltä. Mitä kirkkaampi valo, sitä paremmin kiinnittää huomion "nukahtaneen" tietokoneen räplääjän, kun tulee elokuvatyyliin alien abductionvalaisu koppiin. Ehkä häikäisy. Se taas ei lisää turvallisuutta.


Re: Kinneriin lisävaloja?

Lähetetty: 02 Kesä 2016, 08:50
Kirjoittaja jooseha
vaaka kirjoitti:

Magic Shinella on valkoinen 5000 lumenin pyörälamppu, punaista väritintä eteen? Riittääkö? Tuskin.

Tuolla lumen määrällä valo on aivan helvetin kirkas ja häikäisee päivälläkin, jollei siitä leikkaa yläosaa pois. Vertailun vuoksi perinteisessä auton h4 polttimossa on noin tuhat lumenia ja laillisessa xenon valossa 3200.


Re: Kinneriin lisävaloja?

Lähetetty: 02 Kesä 2016, 12:33
Kirjoittaja vaaka

Minulla saman sarjan 1200 Lm mallissa on 50 % ja 25 % säätö. 300 Lm kypärän päältä kämmeneen 15 cm päästä on niin kirkas, että häiköisi heti ja sattui silmään. Vilkaisu 600 Lm aiheuttaa oranssin läinän näkökenttään yli minuutiksi. 5000 on sulaa hulluutta. Vähän harmittaa oman mallini kahdella 18650 akulla luvattu 500 latauskerran elinikä. En tiedä isommasta mallista kirkkausäätöjä ja akkujen lataussietoisuutta.


Re: Kinneriin lisävaloja?

Lähetetty: 04 Kesä 2016, 01:21
Kirjoittaja janx

Älkää unohtako valon pinta-alaa. Pelkkä 5mm ledillä toteutettu takavalo ilman suurempaa heijastuspintaa on suoraan sanottuna naurettavan ala-arvoinen suoritus. On kevyt, mutta siihen se ilo jääkin. Kinnerissä pitäisi olla isommat valot ja vilkut (pinta-alaltaan). Podridessa on jo yritystä.

Kuva


Re: Kinneriin lisävaloja?

Lähetetty: 04 Kesä 2016, 22:41
Kirjoittaja vaaka

Myös valokeilan leveys+intensiteettiyhdistelmällä on merkitystä. Jos valokeila on näkyvä, 5 mm LED näyttääkin x kokoiselta tötteröltä. En ole pimeässä kokeillut vielä Magic Shineäni, mutta on se aika vaikuttava. Luin ekan sivun Saksan foorumin Velowagonin tapausta käsittelevästä ketjusta ja kommentoivat, että aamun sarastus on vaarallisinta aikaa pyöräilijöille, kun luonnon valo ei tee pyörästä helposti näkyvää (huono selitys valkoisella kinerillä) ja auton valot eivät tee niin isoa vaikutusta havaintokyvylle kuin pimeällä. Kai siinä viitattiin kontrastiin? Siitä tuli mieleen, että mikä se heijastava maali oli Albedo 1? ajarmala kertoi tutustuneensa tarkemmin noihin heijastaviin materiaaleihin. Eikö lamppujen lisäksi olisi iso turvallisutta lisäävä tekijä maalata superheijastavala materiaalilla koko pyörä? Sitten ei olla 5 mm Ledin pinta-alan varassa ja riskeerata virhehavaintoa pikkulampousta, joka voi vaikuttaa kaukana olevalta autolta, kun näkyy leveämpi esine. Joka muuten voisi sekoittua kaukana olevaan autoon, mutta kiiltää hulluna ja taatusti on kontrastoitu ymäristöön nähden? Siihen vielä lippu ja tanko maalattuna päälle, niin parannusta ei voi tehdä enä kuin valonheittimellä. Mitä 5000 Lmin Magic Shine kyllä lähestyy. Ei vain taida akkuaika ja latauskertojen määrä olla ihanteellinen.


Re: Kinneriin lisävaloja?

Lähetetty: 05 Kesä 2016, 12:27
Kirjoittaja janx

Laitan tännekin tämän vertailun: http://bicycles.blogoverflow.com/2012/0 ... ht-review/


Re: Kinneriin lisävaloja?

Lähetetty: 05 Kesä 2016, 15:34
Kirjoittaja VR
janx kirjoitti:

Laitan tännekin tämän vertailun: http://bicycles.blogoverflow.com/2012/0 ... ht-review/

Erittäin mielenkiintoista ja asiallista tietoa "valoista" varsinkin kun syksykin lähestyy muutaman kuukauden pästä.
Jotta näkyisimme-näkyisin, täällä mutkaisilla teillä. Joka vanhalahdentie onkin, Mänsälä- Järvenpää.


Re: Kinneriin lisävaloja?

Lähetetty: 05 Kesä 2016, 19:06
Kirjoittaja janx

(Periaatteessa jatkoa keskusteluun terppa:n kanssa Mangon vakiotakavaloista. Ilmaisin mielipiteeni 5mm ledivalon riittämättömyydestä.)... Nykyautojen valot näkyvät aika hyvin myös päivällä. Ainakin sen verran, että voi päätellä, onko se parkissa vai liikkeessä. Etenkin nämä "lediputki"-valot, jossa valo on suunnattu muoviputkeen. Lähinnä (ystävällismielisesti) sohaisin kepillä, kun joskus pimeä saattaa yllättää. :) Tuollaiset vertailun irtovalot ovat minustakin huonoin vaihtoehto varkaiden varalle. Kaikki pitäisi pultata kiinni koriin. Siksi ihmettelenkin, miksi kinnerivalmistaja ei tee kunnollisia (tarpeeksi kirkkaita ja pinta-alaltaan isoja) valoja näihin jo valmiiksi kiinteänä. Ehkä siksi, että ne painaa ja maksaa ja myyvät ilmankin.

Tässä kuvassa on 3kpl 5mm superkirkasta lediä 10 mA (yhteensä siis 30 mA) virralla ilman lisälinssiä. Eli valokeila on 180 astetta. (Samoja mitä sinullakin terppa on laatikossasi ;))


Re: Kinneriin lisävaloja?

Lähetetty: 05 Kesä 2016, 19:18
Kirjoittaja PW
janx kirjoitti:

(Periaatteessa jatkoa keskusteluun terppa:n kanssa Mangon vakiotakavaloista. Ilmaisin mielipiteeni 5mm ledivalon riittämättömyydestä.)... Nykyautojen valot näkyvät aika hyvin myös päivällä. Ainakin sen verran, että voi päätellä, onko se parkissa vai liikkeessä. Etenkin nämä "lediputki"-valot, jossa valo on suunnattu muoviputkeen. Lähinnä (ystävällismielisesti) sohaisin kepillä, kun joskus pimeä saattaa yllättää. :) Tuollaiset vertailun irtovalot ovat minustakin huonoin vaihtoehto varkaiden varalle. Kaikki pitäisi pultata kiinni koriin. Siksi ihmettelenkin, miksi kinnerivalmistaja ei tee kunnollisia (tarpeeksi kirkkaita ja pinta-alaltaan isoja) valoja näihin jo valmiiksi kiinteänä. Ehkä siksi, että ne painaa ja maksaa ja myyvät ilmankin.

Tässä kuvassa on 3kpl 5mm superkirkasta lediä 10 mA (yhteensä siis 30 mA) virralla ilman lisälinssiä. Eli valokeila on 180 astetta. (Samoja mitä sinullakin terppa on laatikossasi ;))

Onko tää siun ite rakentama valo? Voisko siitä saada yksinkertaselle teko ohjeen ja mitä, mistä saa tarvikkeet - jos se yksinkertaselle on mahollista neuvoa?


Re: Kinneriin lisävaloja?

Lähetetty: 05 Kesä 2016, 19:26
Kirjoittaja janx
PW kirjoitti:

Onko tää siun ite rakentama valo? Voisko siitä saada yksinkertaselle teko ohjeen ja mitä, mistä saa tarvikkeet - jos se yksinkertaselle on mahollista neuvoa?

Valojen kuori on kaupallinen, mutta siitä olen sisuskalut rassannut ulos. Sitten sisään vähän laitettu verokorttia, ja kolvattu vastus ja ledit kiinni (3 sarjaan 150 ohmin vastuksella 7,4-8,4V jännitteelle). Pelkän takavalon tekeminen ei ole kovinkaan iso projekti. Tarkemmin muistellen valokeila taitaa olla enemmänkin noin 3x45 astetta, koska tuon ledin kiila ei ollut 180 astetta.

Lisätty: Minun mielestä ei kannata itse ruveta tekemään takavaloa kuin kahdesta syystä: valot halutaan liittää kaikki yhden akun perään tai/ja niihin tehdään kontrollerilla jotain omaa ja erikoista älyä. btw, Openbike on mielekiintoinen projekti, joka yrittää luoda rajapinnan laitevalmistajille ja päästä mm. monen virtalähteen ongelmasta eroon.

Kuva


Re: Kinneriin lisävaloja?

Lähetetty: 05 Kesä 2016, 21:29
Kirjoittaja terppa
janx kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Onhan se tietysti hyvä jos on perässä kunnon majakka mutta pystytkö keskipäivällä ( jolloin noi kuvat otettiin) erottamaan vaikkapa auton valoista 100 metrin päästä, että onko takavalot päällä? tai edes 50 metrin päästä? eli kirkkaassa päivänvalossa "jotain muuta" huomataan ensin. etuvalot on erikseen, ne huomaa kauempaakin. Omassa oli hetken sumuvalotasoinen lisävalo taakse kunnes joku ystävällinen ohikulkija sen väänsi mukaansa mutta ei sitä päivällä tullut polteltua ja kaikista pyöristä juuri kinnerillä olen kyllä tullut parhaiten huomatuksi.

Pitänee varmaan jatkaa tätä keskustelua tuolla Kinneriin lisävaloja?-keskustelussa, jos se vielä jatkuu.

Jatketaan hetki :)

Tommonen on saksanmaalta tulossa, kaksin kappalein niin saa Sailallekin
Kuva
http://www.bike-discount.de/en/buy/busc ... /wg_id-302

Veikkaisin, että kiinnitys tulee "niskakyhmyn" päälle tarranauhalla, että sen saa parkissa pois tai kinneristä nousematta paikalleen, sisäpuolelle kaistale tarranauhaa mihin sen saa iskeä säilytykseen. pitää vaan bussitehtaan jätelavoilta dyykata joku telineaihio.

Veikkaisin tosin, että syksyllä tai talvella viritän napadynamon ja valot eteen ja taakse sitä kautta kun kerran rumpujarrukesintöön saa nykyisin dynamonapoja, lataamisen vaiva pois, eikä lopu virta. Väliakselille dynamo hihnavälitteisenä toimisi myös (testattu) mutta loppuu reissuissa tavaratila kesken...

Kuva
http://www.gingko-feine-veloteile.de/gi ... L-SDD.html

janx kirjoitti:

(Periaatteessa jatkoa keskusteluun terppa:n kanssa Mangon vakiotakavaloista. Ilmaisin mielipiteeni 5mm ledivalon riittämättömyydestä.)... Nykyautojen valot näkyvät aika hyvin myös päivällä. Ainakin sen verran, että voi päätellä, onko se parkissa vai liikkeessä. Etenkin nämä "lediputki"-valot, jossa valo on suunnattu muoviputkeen. Lähinnä (ystävällismielisesti) sohaisin kepillä, kun joskus pimeä saattaa yllättää. :) Tuollaiset vertailun irtovalot ovat minustakin huonoin vaihtoehto varkaiden varalle. Kaikki pitäisi pultata kiinni koriin. Siksi ihmettelenkin, miksi kinnerivalmistaja ei tee kunnollisia (tarpeeksi kirkkaita ja pinta-alaltaan isoja) valoja näihin jo valmiiksi kiinteänä. Ehkä siksi, että ne painaa ja maksaa ja myyvät ilmankin.

Tässä kuvassa on 3kpl 5mm superkirkasta lediä 10 mA (yhteensä siis 30 mA) virralla ilman lisälinssiä. Eli valokeila on 180 astetta. (Samoja mitä sinullakin terppa on laatikossasi ;))

Jos se pimeä yllättää niin autoissa on yleensä valot ja tommonen 10 x 30 cm heijastimen kyllä näkee jollei autoilija nuku tai surffaa netissä :) ja sen lisäksi on se yksi tuikku aina kiinteäksi asennettuna :wink: siinä kyllä ihan samaa mieltä, että voisi noihin vakiona enemmän valoja laittaa.

Oma harrastelijaenergia ei riittänyt ledien tinailuun... sähköhommat ei tunnu olevan lempihommia :(


Re: Kinneriin lisävaloja?

Lähetetty: 05 Kesä 2016, 21:39
Kirjoittaja janx

Vaikuttaa ihan hyvältä valoteholtaan tuohon hintaan. Youtubesta löytyi testi:

Kiinnitin huomoita, kun on auton vieressä, niin auton valojen isompi pinta-ala näkyy heti paremmin kauempaa. Toinen "ongelma" on, että tietoa siitä, että takavalo on sammunut ei saa kuljettajalle heti. Tätä on toki hankala tuollaisessa valossa järjestääkään. Vaatii perehtymistä ja elektroniikkataitoja.