Sivu 2/9
Re: MBB tandem 2WR
Lähetetty: 06 Heinä 2016, 12:01
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:Ei kai nykyinenkään takahaarukka ole heikon- tai rumannäköinen?
Voi kerpele, täähän tuli ihan väärään ketjuun - liian monta "pyörää tulessa"
ja tarkoitin entistä takahaarukkaa - joka tulee tässä eteen. Jatkanpa tuolla oikeessa ketjussa 
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Lähetetty: 06 Heinä 2016, 12:04
Kirjoittaja PW

Etupäätä muokkasin, siirtämällä taaempaa haarukkaputkea, lähemmäs emäputkee. Vahvistaako rakennetta? Ulkonäkö saattas vähän parantua/yksinkertastua.
Nuo tummanvihree ja sammaleenvihree, ei siis ole pyörän rakennetta vaan yritin pyyhkiä, vanhanhaarukkaputken pois.
Re: MBB tandem 2WR
Lähetetty: 06 Heinä 2016, 13:49
Kirjoittaja Vilijami
Re: RR Imatran ajot - MBB-road and racing
Lähetetty: 06 Heinä 2016, 20:22
Kirjoittaja Bujubuju
Nyt on 17x622mm punavanteiset levarikiekot tulossa. Laita niistä kisakoneeseen hyvät kiekot. Mukana on 50mm renkaat, mutta kisamalliin kannattaa ostaa vaikkapa Continentalin Gatorskinit 28x622mm. Kyllä kulkee! Avid BB7-levyjarrusatulat vain sitten kaupasta ja kiinnittämään. Hyvä tulee. Mukana on myös yksi 559-levyjarrukiekko etunavalla eli FWD-mallia varten siis takanavalla
!
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Lähetetty: 06 Heinä 2016, 22:17
Kirjoittaja Bujubuju
PW kirjoitti:20160629_140550.jpg
Siniset olis narua.
Entäs sinisten narujen paikalle hitsaisit 16mm halkaisijaltaan olevaa teräsputkea. Sellaista ohutseinämäistä. Ne ohuet putket ja 38mm keskusputki muodostaisivat kolmiorungon.
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Lähetetty: 07 Heinä 2016, 10:34
Kirjoittaja PW
Bujubuju kirjoitti:PW kirjoitti:20160629_140550.jpg
Siniset olis narua.
Entäs sinisten narujen paikalle hitsaisit 16mm halkaisijaltaan olevaa teräsputkea. Sellaista ohutseinämäistä. Ne ohuet putket ja 38mm keskusputki muodostaisivat kolmiorungon.
Naru on kevyempi;)
Re: RR Imatran ajot - MBB-road and racing
Lähetetty: 07 Heinä 2016, 10:36
Kirjoittaja PW
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Lähetetty: 08 Heinä 2016, 06:39
Kirjoittaja Bujubuju
Maalaa pyörä vihreällä niin saat vastavärikontrastin!
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Lähetetty: 15 Heinä 2016, 10:42
Kirjoittaja PW

- 20160715_103842.jpg (251.78 KiB) Katsottu 3201 kertaa
Semmonen asetelma - jääkö poljinkeskiö liian alas, ilmanvastuksen kannalta?
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Lähetetty: 15 Heinä 2016, 11:04
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
Semmonen asetelma - jääkö poljinkeskiö liian alas, ilmanvastuksen kannalta?
Voisihan se varmaan hitusen ylempänäkin olla, mutta muuten käypäisen näköinen asennelma. 
Tuo kytkös ohjausnivelen alapäästä haarukan kylkeen pitää olla riittävän tukeva sivusuunnassa, joksi silti riittää n. 10 mm putket haarukan kyljistä kolmiomaisesti kaveten nivellattaan. Ehkä on tarpeen laittaa samanlainen ohut putki myös haarukan puoliskojen väliin niin, että siihen tulee kolmio. Jos siinä haarukassa on jo valmiina poikkiputki lokasuojan kiinnittämiseen, ei tuota poikkiputkea tietenkään tarvita.
Jos käytät haarukan ruotoputkea ohjauslaakerina, niin sitten suoraan ruotoputken alapäähän hitsaat pikkukolmion päät kiinni. Saahan nivelen purettua yläpäästä, jos stemmin ja satulaputken väliin tekee klemmariliitoksen Pastorin MBB Kosto-tyyppisesti.
Tässä tuoksahtaa ratkaisu, joka tulee vielä mullistamaan MBB-omavalmisteiden etuosien rakenteet. 
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Lähetetty: 15 Heinä 2016, 11:17
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:PW kirjoitti:
Semmonen asetelma - jääkö poljinkeskiö liian alas, ilmanvastuksen kannalta?
Voisihan se varmaan hitusen ylempänäkin olla, mutta muuten käypäisen näköinen asennelma. 
Tuo kytkös ohjausnivelen alapäästä haarukan kylkeen pitää olla riittävän tukeva sivusuunnassa, joksi silti riittää n. 10 mm putket haarukan kyljistä kolmiomaisesti kaveten nivellattaan. Ehkä on tarpeen laittaa samanlainen ohut putki myös haarukan puoliskojen väliin niin, että siihen tulee kolmio. Jos siinä haarukassa on jo valmiina poikkiputki lokasuojan kiinnittämiseen, ei tuota poikkiputkea tietenkään tarvita.
Jos käytät haarukan ruotoputkea ohjauslaakerina, niin sitten suoraan ruotoputken alapäähän hitsaat pikkukolmion päät kiinni. Saahan nivelen purettua yläpäästä, jos stemmin ja satulaputken väliin tekee klemmariliitoksen. Tässä tuoksahtaa ratkaisu, joka tulee vielä mullistamaan MBB-omavalmisteiden etuosien rakenteet. 
On siinä vähän mahollista keskiötä nostaa.
Siellä on se poikkiputki olemassa, jonkinlaista kotelorakennetta tai latan reunoille putket, oli tarkotus askarrella.
Ohjausnivelen kiristys ja kiinnitys systeemi, vaatii vähän pohdiskelua ja värkkäämistä - niin ett olis purettavissa helposti.
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Lähetetty: 15 Heinä 2016, 11:19
Kirjoittaja jori
Jos siellä on se poikkiputki jo valmiina, sehän suorastaan huutaa pelkkiä 10 mm putkenpätkiä reunoille kolmioksi. Tuo kannattaa rakentaa siten, että pystykuormat kantaa stemmin puolen kiinnitys, jolloin alapäässä tosiaan riittää pelkät putkenpätkät.
Minä tuossa yritin jo sitä purettavuusasiaa kuvailla. Laita siis ruotoputkeen normaali kiilastemmi ja sen yläpäähän Pastorin Kosto-tyyppinen klemmari satulatolpan ympäri. Kun tuo klemmari löysätään, voi satulatolpan vetää pois rungon satulaputken sisältä ja nivel purkenee alas, kuten pyörissä normaalisti. Vähän vaikea selittää, mutta tuohon takarunkoon jätetään siis kiinni satulatolppa, johon tehdään ohjaustanko ja tuo satulatolppa irrotetaan niveltä purettaessa.

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Lähetetty: 15 Heinä 2016, 11:49
Kirjoittaja PW
Tuo ruotoputki on alunperin kiristetty "kävyllä" - siis kierteetön. Lyhensin putkea ja käpy meni samalla kun se oli hitsattu kiinni. En tiedä, onko tuohon kokoon kiilamutteria - ehkä on.
Jotain tuon kaltaista päässä pyörii jos ymmärsin ajatuksesi oikein.
Meinasitko tuon nivelen alapään rakenteen putkikolmiolla, ilman siinä nyt olevaa lattaa vai pitäskö se latta kuitenkin jättää?
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Lähetetty: 15 Heinä 2016, 11:58
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Tuo ruotoputki on alunperin kiristetty "kävyllä" - siis kierteetön. Lyhensin putkea ja käpy meni samalla kun se oli hitsattu kiinni. En tiedä, onko tuohon kokoon kiilamutteria - ehkä on.
Jotain tuon kaltaista päässä pyörii jos ymmärsin ajatuksesi oikein.
Meinasitko tuon nivelen alapään rakenteen putkikolmiolla, ilman siinä nyt olevaa lattaa vai pitäskö se latta kuitenkin jättää?
Käpy ja stemmin puristin tai kiilamutteri, ei sillä väliä. Tarkoitin vain, että puretaan tuosta välistä kuten tuo rakenne on tarkoitettukin purettavaksi. Stemmin yläpuolelle luodaan purkutilaa irrottamalla satulatolppa satulaputkesta. Jarrutapit käyvät sellaisenaan ja jättö pienenee mukavasti tuolla emäputkioffsetilla. Täydellinen ratkaisu. 
Hieno homma, että löytyi näin upea rakenne juuri kun olemme alkamassa rakentaa Perhepyörään MBB-keuloja lauantaina. 
Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing
Lähetetty: 15 Heinä 2016, 12:13
Kirjoittaja PW

- 20160715_120930.jpg (269.78 KiB) Katsottu 3158 kertaa
Lötyihän tuollekin säätöstemmille sopiva paikka - halvalla oikein kaupasta ostin.