Niin uskaltasinko tuolla kuutenkaan ajaa - viime kokemuksen jälkeen:? Eli kannattaako tehdä loppuun?
Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
PW kirjoitti:Niin uskaltasinko tuolla kuutenkaan ajaa - viime kokemuksen jälkeen:? Eli kannattaako tehdä loppuun?
No nyt oli nopeaa toimintaa
Tokihan sillä uskaltaa ajaa, vauhditkin on varmaan sitä luokkaa että "kaaduttaessa" lähdetään vaan kävelemään eteenpäin..
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
juuva kirjoitti:PW kirjoitti:Niin uskaltasinko tuolla kuutenkaan ajaa - viime kokemuksen jälkeen:? Eli kannattaako tehdä loppuun?
No nyt oli nopeaa toimintaa
Tokihan sillä uskaltaa ajaa, vauhditkin on varmaan sitä luokkaa että "kaaduttaessa" lähdetään vaan kävelemään eteenpäin..
Sepä siinä on jos yläohjaustanko, kompastuu siihen ja nenä maassa - "nimimerkki kokemusta on"
Näyttää niin hirveeltä ja hurjalta, ett jätän tuohon ja jatkan muka järkevämpiä rojekteja.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
PW kirjoitti:Sepä siinä on jos yläohjaustanko, kompastuu siihen ja nenä maassa - "nimimerkki kokemusta on"
![]()
Näyttää niin hirveeltä ja hurjalta, ett jätän tuohon ja jatkan muka järkevämpiä rojekteja.
Älä jatka mitään järkevämpää, vaan laita tuohon sakarimallin suora alaohjaus etuhaarukasta.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Ollipas nopeeta. Kätevä toi teippihitsi.
EDIT: sehän olikin sisäkumii. Ite käytän erehdyttävästi saman näköistä mustaa teippii hitsausjiginä
- vph
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1164
- Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
- Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Se oma visioni asiasta oli jotakuinkin tällaista piirustukseksi tehtynä (kuva alla). Kammet jätin piirtämättä, niin ei tule kinaa pituudesta.
Idean teema oli siis ubercoolin näköinen ja helposti istuuduttava matalahko, näppärä ajopeli, mutta se uber taisi jäädä saavuttamatta.
Kohta varmaan kuulen miksi tuo ei voi toimia muutenkaan
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Nättiä piirrosjälkeä koneella piirretyksi. Varsinkin takahaarukan muotoilu on hienostunut. Herralla on silmää. Liekö asuinympäristö vaikuttanut.
Kovin paljon tuo ei poikkea PW-tuotannon alkukauden tekeleistä. Kampikeskiö on korkeammalla ja takapyörän pienuus on poikkeavaa. Painopiste on melko takana, enintään puolivälissä, joten isomman etupyörän rullaavuushyöty jää tässä käyttämättä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
jori kirjoitti:Painopiste on melko takana, enintään puolivälissä, joten isomman etupyörän rullaavuushyöty jää tässä käyttämättä.
Haittaako se ubercoolissa elvistelypyörässä?
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Vilijami kirjoitti:Haittaako se ubercoolissa elvistelypyörässä?
Ainakin vastamäessä
Laitetaas tännekin loistoajatus ulkomaiselta teräsvenefoorumilta, jos sen vaikka joku kääntää nojakkiin. Eli miten tehdään pyörästä katkaistava.
Otetaan normaali teräsrunkoinen fillari ja katkaistaan siitä vaaka- ja viistiputket sopivasta kohtaa. Katkaisukohtiin hitsata tärskäytetään putkiliittimet ja valmista on Ajatuksen esittäjä suosittele tälläisiä:
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Väärillä kierteillä vinossa tuo liitin.
Ei toimi pyöreän putken kierteellä kiinnitettävä liitin hyvin, sillä tuollaisen liitoksen pitäisi kantaa taivutusvoimien lisäksi vääntöä, jonka suuruus on varsinkin viistoputkessa suurempi kuin taivutusrasitus. Kierre aukeaa, ei tietenkään kokonaan, mutta sen verran, kuin putkien taivutusjäykkyys antaa periksi ja liitoksen takia rungosta tulee letku ajettava.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 427
- Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
- Paikkakunta: Viiala/Akaa
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Tuohan on jonkinlainen "hakkeriversio" katkaistavien runkojen S&S-liittimestä: Kuten jori jo ehti väliin, putkiliittimen vääntöjäykkyys on pallo/kartiopintasovitteen takia huono. Siksi "oikeassa" on tuo hammastus.
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
vph kirjoitti:Se oma visioni asiasta oli jotakuinkin tällaista piirustukseksi tehtynä (kuva alla). Kammet jätin piirtämättä, niin ei tule kinaa pituudesta.
Idean teema oli siis ubercoolin näköinen ja helposti istuuduttava matalahko, näppärä ajopeli, mutta se uber taisi jäädä saavuttamatta.
Kohta varmaan kuulen miksi tuo ei voi toimia muutenkaan
Mitenköhän säären käy ohjaustangon kanssa polkiessa, varsinkin kääntäessä? Riittääkö takahaarukan leveys kantamaan noin paljon massaa?
Petrin kuvassa on monta putkea, tarvitseeko jokaista? Antaisin nokan parantua ennen koeajoa ja olisiko paikallaan hammastuet ja koeajokypärä motskarityyliin koko pään ympäröiden? Äkkiäkö ritarikypärän hitsaisit ja pehmusteet sisään?
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
jori kirjoitti:Nättiä piirrosjälkeä koneella piirretyksi. Varsinkin takahaarukan muotoilu on hienostunut. Herralla on silmää. Liekö asuinympäristö vaikuttanut.
Kovin paljon tuo ei poikkea PW-tuotannon alkukauden tekeleistä. Kampikeskiö on korkeammalla ja takapyörän pienuus on poikkeavaa. Painopiste on melko takana, enintään puolivälissä, joten isomman etupyörän rullaavuushyöty jää tässä käyttämättä.
Samaa mieltä, hieno kuva. Jos Helsinkin nojakkiin vertaa tuota, ei kauheesti oo eroja - pienempi takakiekko ja keskiö korkeemmalla mutt se johtuu kuskin pidemmistä jaloista. Rakenteilla oleva mbb:kin "omaan käyttöön" on aika lähellä tuota, "palikoiden"/osien sijoituksessa - vaan isommilla kiekoilla, rungon voi "palikoiden" väliin askarrella "omasta päästä" ja tulee millon mitäkin, päässä olevien "palikoiden" asennosta ja hetkellisestä terävyydestä riippuen
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
vaaka kirjoitti:Petrin kuvassa on monta putkea, tarvitseeko jokaista?
Tää on se Hack-versio, en tosin tiedä mitä se tarkoitaa mutta arvasin, ett jotain mikä syntyy nopeesti ja voi äkkiä kokeilla, tuskin etenee tuosta
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- vph
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1164
- Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
- Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
PW kirjoitti:Samaa mieltä, hieno kuva. Jos Helsinkin nojakkiin vertaa tuota, ei kauheesti oo eroja - pienempi takakiekko ja keskiö korkeemmalla mutt se johtuu kuskin pidemmistä jaloista. Rakenteilla oleva mbb:kin "omaan käyttöön" on aika lähellä tuota, "palikoiden"/osien sijoituksessa - vaan isommilla kiekoilla, rungon voi "palikoiden" väliin askarrella "omasta päästä" ja tulee millon mitäkin, päässä olevien "palikoiden" asennosta ja hetkellisestä terävyydestä riippuen
Joo, Helsinkinojakkihan on melkein saman niminenkin, onhan se Helsinkikin city ja nojakki on bent
En tiedä onko nämä eroja, tai onko näissä edes mitään järkeä, mutta tällaisia pyöri päässäni piirrellessäni:
- kompakti ja näppärä: keskiö kampineen ei saisi sojottaa juurikaan etupyörän ulkopuolella. "Tämä sojotus" on omasta mielestäni yksi nojakkien haaste sekä ulkonäkö- että käytännöllisyysmielessä... tämän takia ne aiheuttaa pelkoa ympäristössä ja porukkalenkeillä. LWB malleissahan tätä ongelmaa ei ole, mutta ne on sitten taas pitkinä usein ei-näppäriä. Toi MBB-rakenne on tässä suhteessa mahdollisuuksia antava.
- Puomin kiinnityspaikka (en tiedä onko puomi tässä edes oikea nimitys, vai yhdysputki tms): MBB:ssä se kai useimmiten kiinnitetään jollakin klemmarisysteemillä emäputken yläpuolelta haarukkaputkeen. Helsinkinojakissakin oli kai näin. Tässä City Bentissä "puomi" on kuviteltu olevan kahdesta rinnakkaisesta ohuesta putkesta koostuva, haarukkaan kiinteästi hitsattu hieman haarukkamainen rakenne vrt "seat stay". Kuvasta tätä on vaikea keksiä, mutta vihjeen asiasta antanee se, että rengas menee kuvassa hieman tämän "puomin" taakse piiloon haarukan juuressa. Syy tähän rakenteeseen on se, että ohjainlaakerien säätö ja purku olisi näin ihan normihommaa. Kestävyydestä reaalimaailmassa ei mitään käryä - joku syy kai siihen on että lemmariviritykset on valtavirtaa.
Ihan mielenkiinnosta olisi kiva verrata: olisko sulla Petri helsinkinojakin mittoja (edes sinnepäin), akseliväli, kokonaispituus keskiöstä vehkeen takalaitaan ja istuinosan korkeus maasta??