Sivu 2/10
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 01 Syys 2016, 13:29
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:
Pastorin Kostossa samanlainen mutkaputkiratkasu - tuon jotuu ehkä kopioimaan, jatkossa. Tehnee hommasta helppoa ja tulee takahaarukoillekin jotain käyttöä, jopa alumiinitakahaarukoille 
Muok. Pastorilta tulikin tarkempi selvitys rakenteesta, kiitos.
Etuosan kiinnitys mutkaputkella on tehty näin.
- Mutkaputki menee satulaputken tilalle etukolmioon.
- Putki kiinnitetään pakoputkiklemmarilla stemmiin.
- Stemmi on katkaistu ja siihen on hitsattu latta johon on porattu klemmarille reiät.
Ohessa kuva jossa stemmi kuvattu takaa ja pikkukuva näyttää ko. kohdan sivulta.
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 01 Syys 2016, 13:39
Kirjoittaja PW
Missä semmonen mutkaputkikauppa on

Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 01 Syys 2016, 13:54
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:Missä semmonen mutkaputkikauppa on

Pitäiskö tunnustaa. Mun hieno mutkaputki oli roskalavasta 
Sattuman kaupalla siis kiva kaari. Oli vissiin ollut jollekin opiskelijalle vääränsorttinen. Kiitos tästäkin.
EDIT. ja toi stemmin kulmat on nyt hiottu pyöreiksi. Oli vähän terävät - pari kertaa sukkikset jo nirhautui.
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 01 Syys 2016, 15:35
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:PW kirjoitti:Missä semmonen mutkaputkikauppa on

Pitäiskö tunnustaa. Mun hieno mutkaputki oli roskalavasta 
Sattuman kaupalla siis kiva kaari. Oli vissiin ollut jollekin opiskelijalle vääränsorttinen. Kiitos tästäkin.
EDIT. ja toi stemmin kulmat on nyt hiottu pyöreiksi. Oli vähän terävät - pari kertaa sukkikset jo nirhautui.
"Sattuman kauppassa" onkin monipuolinen valikoima - jos hyvin sattuu 
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 01 Syys 2016, 17:46
Kirjoittaja Pastori
Sattuman kauppaan pitää mennä avoimella mielellä, että hoksaa parhaat tarjoukset.
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 01 Syys 2016, 19:28
Kirjoittaja jooseha
Pastori kirjoitti:
PLUSSAA: Helppo tehdä - todella tanakka.
Onko oikeasti todella tanakka
Mun pyyttonissa on ketjuputket suunnilleen samassa kulmassa ja yläputki on hieman paksumpi kuin tuossa, 35mm. Siinä keula notkuu selvästi voimakkaasti polkiessa 
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 01 Syys 2016, 19:47
Kirjoittaja Pastori
jooseha kirjoitti:Pastori kirjoitti:
PLUSSAA: Helppo tehdä - todella tanakka.
Onko oikeasti todella tanakka
Mun pyyttonissa on ketjuputket suunnilleen samassa kulmassa ja yläputki on hieman paksumpi kuin tuossa, 35mm. Siinä keula notkuu selvästi voimakkaasti polkiessa 
On se - ei notku. Tässä on tosin erittäin tanakka toi kapee haarukka. Olisko sillä vaikutusta asiaan.
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 01 Syys 2016, 21:30
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:Kehitysehdotus.JPG
Kehitysversio Helsinkinojakille, voisko olla tällanen - simppeli rakentaa 
Räyhäkän teit tuolleen, mutta ilman pyöränosia. Pistä analysoiden sekin ja pwyytton ja.
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 01 Syys 2016, 21:32
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:Pastori kirjoitti:
PLUSSAA: Helppo tehdä - todella tanakka.
Onko oikeasti todella tanakka
Mun pyyttonissa on ketjuputket suunnilleen samassa kulmassa ja yläputki on hieman paksumpi kuin tuossa, 35mm. Siinä keula notkuu selvästi voimakkaasti polkiessa 
Onhan tuo rakenteena selvästi jämäkämpi ku sun pyyttoni.
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 01 Syys 2016, 22:03
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:Onhan tuo rakenteena selvästi jämäkämpi ku sun pyyttoni.
Evo-mbb notkui tuollaisen kolmion kanssa myös. Siinä oli kyllä jatkettu ketjuhaarukka, mutta yläputki oli puolestaan järeämpää tavaraa kuin pystärien satulaputki.
Kiiltomadossa tuntui myös vähän joustoa lyhennetyillä ketjuputkilla. Laitoin sen kokonaan selvästi notkuvan ohjaustangon piikkiin, mutta nyttemmin uskon myös keulan yläputken joustaneen. En huomannut tutkia asiaa kunnolla ennen pyörän purkamista.
Jaloissa tuntuu olevan ihmeesti voimaa taivuttamaan terästä 
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 01 Syys 2016, 23:31
Kirjoittaja vph
Avatkaas vähän että mitä rasitusta tuohon yläputkeen - kai se on sama kuin yhdysputki (?) - oikein syntyy, jos siinä on klemmariviritys? Mun pähkäilyllä se putki saa osakseen pelkkää vetorasitusta, mutta ei millään pysty kantamaan mitään vääntöä tai taivutusta, kun se klemmari toimii heti nivelenä, jos vähäsenkin sivulle vääntää tuollaisella metrin vipuvarrella. Ja jos noin olisi, niin tuon putken jykevöittäminen on ihan turhaa painonlisää. Silti se putki näyttää olevan kaupallisissakin aika paksua jöötiä, miksi?
Vai onko niin, että se on paksu sen takia, että voi sitä jalkojen sivuvääntöä ohjaustangolla kammeta vastaan (joka taas sekin tuntuisi aika hullulta energiankäytöltä).
Tässä on vamaan jotain jota en tajua.
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 02 Syys 2016, 00:02
Kirjoittaja jori
vph kirjoitti:Avatkaas vähän että mitä rasitusta tuohon yläputkeen - kai se on sama kuin yhdysputki (?) - oikein syntyy, jos siinä on klemmariviritys? Mun pähkäilyllä se putki saa osakseen pelkkää vetorasitusta, mutta ei millään pysty kantamaan mitään vääntöä tai taivutusta, kun se klemmari toimii heti nivelenä, jos vähäsenkin sivulle vääntää tuollaisella metrin vipuvarrella. Ja jos noin olisi, niin tuon putken jykevöittäminen on ihan turhaa painonlisää. Silti se putki näyttää olevan kaupallisissakin aika paksua jöötiä, miksi?
Vai onko niin, että se on paksu sen takia, että voi sitä jalkojen sivuvääntöä ohjaustangolla kammeta vastaan (joka taas sekin tuntuisi aika hullulta energiankäytöltä).
Tässä on vamaan jotain jota en tajua.
Jalat eivät ole putken linjalla, vaan Q-faktorin + polkimen puolikkaan verran kumpikin sivussa tukilinjalta. Tuon matkan takia jalat tuottavat kampikeskiöön ja sitä kautta yhdysputkeen taivutusmomentin, joka kiertää polkimiin kohdistetun voiman mukana ympäri.
Tämä on luonteeltaan pistemomentti, mikä tarkoittaa, että se rasittaa pahiten kampikeskiön kiinnityskohtaa ja rasitus kevenee kohti ohjaustankoa. Ohjaustangon päässä on sitten toinen pistemomentti, jos kuski kiskoo käsillä vastaan.
Vaikka polkija olisi kokenut MBB-kuski, ei tuosta kampikeskiön ja yhdysputken liitoksen pistemomentista pääse eroon. Siihen kohdistuu rasitus, jonka tavanomaisessa pystypyörässä ottaa vastaan satulaputken ja viistoputken ja osin myös ketjuhaarukan tukimomentit yhdessä. MBBssä vähintään viistoputki puuttuu, joten yhdysputken pitää kauan kestääkseen olla kampikeskiöliitoksen lähistöltä luja ja jäykkä.
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 02 Syys 2016, 03:20
Kirjoittaja vaaka
Tämä on helmi ketju, kun rakentamisen vaikeustaso, haastert sunnittelussa ja käytössä tulevat selväksi ja vertailu on helppoa. Minua kiinnostaa RR:n kestävyyskokemukset, kun 12 kg on hyvä juttu. Myös Kuudee kosto kiinnostaa ajaa 18 astetta 171 cm lyhyehköt jalat. Ongelmana vain 0 m kaksipyöräisen MBBin ajoa ja yhtä paljon taitoa. Paljonko se painaa?
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 02 Syys 2016, 07:24
Kirjoittaja Pastori
En oo Kostoo punninnut. Voin sen tehdä viikonloppuna. Ite lähdin sillä ajeleen liikenteeseen 300m pihatreenin jälkeen. Helppoo on.
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 02 Syys 2016, 08:56
Kirjoittaja PW
vaaka kirjoitti:Tämä on helmi ketju, kun rakentamisen vaikeustaso, haastert sunnittelussa ja käytössä tulevat selväksi ja vertailu on helppoa. Minua kiinnostaa RR:n kestävyyskokemukset, kun 12 kg on hyvä juttu.
Eipä sillä ole ajettu juuri mitään. Kiekot on palautettu Start sosseen alle ja hyvä niin kun vanhin poikakin on sen myötä vähän kiinnostunu pyöräilemään.
Joo vertailu eri mbbmallien välillä on helpompaa, en tiedä helpottaako tää "parhaan mallin" löytämistä
No se tietyst riippuu, millasta pyörää haluaa - itsellä se onkin ollu suunnittelussa hankalinta kun yrittää ahtaa samaan pyörän liikaa = kaikki maholliset ominaisuudet 