Mutuna väittäisin että 40mm putki on liian ohutta keskiöaisaksi jos ketju lähtee kuten tässä, poikittain putkeen nähden ja ilman haarukkaputkien tukea.
Putki kiertyy ketjuvoimien ansiosta, kestää, mutta voi olla että joustaa liikaa.
Jukka
Mutuna väittäisin että 40mm putki on liian ohutta keskiöaisaksi jos ketju lähtee kuten tässä, poikittain putkeen nähden ja ilman haarukkaputkien tukea.
Putki kiertyy ketjuvoimien ansiosta, kestää, mutta voi olla että joustaa liikaa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Mutuna väittäisin että 40mm putki on liian ohutta keskiöaisaksi jos ketju lähtee kuten tässä, poikittain putkeen nähden ja ilman haarukkaputkien tukea.
Putki kiertyy ketjuvoimien ansiosta, kestää, mutta voi olla että joustaa liikaa.Jukka
Juu. Kuudee sportissakin se heiluskelee kivasti polkemisen tahdissa. Mutta täähän on mmb. Voishan sen etuosan tehdä paksummastakin.
Edit. Tai sit?
Pastori kirjoitti:Juu. Kuudee sportissakin se heiluskelee kivasti polkemisen tahdissa. Mutta täähän on mmb.
Ketjuvoimien kannalta on ihan sama onko pyörä MBB vai ei. Kiihdytys nopeuteen xx ajassa yy vaatii ketjuun voiman zz...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Pastori kirjoitti:Juu. Kuudee sportissakin se heiluskelee kivasti polkemisen tahdissa. Mutta täähän on mmb.
Ketjuvoimien kannalta on ihan sama onko pyörä MBB vai ei. Kiihdytys nopeuteen xx ajassa yy vaatii ketjuun voiman zz...
Jukka
Toki.
Automaatti Mbb:ssä tommonen keula. Yhdysputki keulassa 40mm tai vähän alle. En oo huomannu, kiertymistä tai vääntymistä ym.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tossa on kyllä tommoinen kolmiorakenne. Saattaa auttaa asiassa.
Pastori kirjoitti:Tossa on kyllä tommoinen kolmiorakenne. Saattaa auttaa asiassa.
Juu mutt jos ketjuvoimat kiertää yhdysputkea, eikö se kohdistu ketjuhaarukoista, emäputkeen olevaa pätkään - siis eniten? Mitä pidempi tuo pätkä, sitä varmemmin kiertyy?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tee vaan alkuperäisen suunnitelman mukainen hento, niin opitaan enemmän
Jos et, niin tuo ketjuputken tukeminen kolmioksi on varmaan järkevää. Mikäli se taipuu ketjuvoimasta, vaikuttaa se myös ohjaukseen.
jooseha kirjoitti:Tee vaan alkuperäisen suunnitelman mukainen hento, niin opitaan enemmän
Jos et, niin tuo ketjuputken tukeminen kolmioksi on varmaan järkevää. Mikäli se taipuu ketjuvoimasta, vaikuttaa se myös ohjaukseen.
Tämä oli idis. Sit jäykistetty versio kun nää palikoiden paikat on selvillä.
Tuo on hieno idea tehdä haarukasta klemmarikiinnitteinen. Hieman kuitenkin epäilyttää tehdä siitä pelkkä ulokehaarukka. Jotenkin tuo ketjuvoiman vaikutus tuollaiseen ulokehaarukkaan hirvittää. Tietenkin, jos teet haarukan Petrin tandemin tyylisestä materiaalista, ei tarvitse epäillä kestävyyttä, mutta et varmaankaan aio laittaa siihen niin paljon rautaa. JOnkunlainen kolmio, edes tuon haarukan tyveen kuitenkin olisi hyvä laittaa.
Ed. Rupesin lukemaan alusta ja jäi viimeinen sivu lukematta. Olihan tuo jo korjattu.
Tätä juurikin tarkoitin.
JOs laittais dropparit aivan suoraan yhdysputkea (holkkia) vastaan kohtisuoraan, voisi tuon haarukan kääntää toisin päin, jolloin saisi jättöä pienennettyä jopa python-tyyppisiin mittoihin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:JOs laittais dropparit aivan suoraan yhdysputkea (holkkia) vastaan kohtisuoraan, voisi tuon haarukan kääntää toisin päin, jolloin saisi jättöä pienennettyä jopa python-tyyppisiin mittoihin.
Kyllä se piirustus yrittää sitä kohtisuoruutta mallata. Juu. Idis on se että sitä saisi liikuteltua ja tota jättöä voisi tutkia. Toi on nyt kuuluisan ranskismallin jättö mikä tossa on piirretty. Käänsin hitusen niveltä kun se tälleen illussa niin kätevää
Semmoinen idis muuten tuli että hitsaan sen nivelen kiinnityspultin 11/8 tuuman (eli haarukan kaulaputken) kokoisen putken sisään ja silloin saa kätevästi ohjaustangon tohon nivelen päälle.
Edit. Pitää sit muistaa tehdä se toisen puolen droppari myös suistajaa varten. Muutenkin olin aatellu kohtisuoran tyyppisiä dropoutteja - niinkuin ratapyörässä.
Vähän niinkuin nää Surlyt:
Jos sul on käytössä paria eri kokoo putkee, ni tee ihmeessä nivelestä taakse lähtevä pätkä siitä isommasta. 40 mm taipuu. Paljon.
Dropoutit vois olla jotenkin tämmöiset:
Pitäisikö noiden dropparien olla tuon dropoutin suhteen symmetriset, ettei toisen puolen dropparia joutuisi hitsaamaan haarukkaan epäsymmetrisesti. Tarkoittaisi tuossa sitä, että vaihtajan reikä olisi millin pari kauempana. Ideahan tässä kai on, että suoraan sivulta katsoen näyttäisi tältä, kun takana olevan dropparin vaihtajakorva kurkistaisi takaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mä laittaisin akselin poisottoreiän korvan etupuolelle. Helpottaisi aavistuksen verran renkaan irti käyttämistä. Kyllä se silti aukeaisi riittävästi alaviistoon renkaan kiinnipysymistä ajatellen.
jori kirjoitti:Pitäisikö noiden dropparien olla tuon dropoutin suhteen symmetriset, ettei toisen puolen dropparia joutuisi hitsaamaan haarukkaan epäsymmetrisesti.
Voi kai ne silti hitsata symetrisesti. Ei vaan käännä vasenta ympäri.