Sivu 2/3
Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301
Lähetetty: 08 Tammi 2017, 14:49
Kirjoittaja jviirret
Mutuna väittäisin että 40mm putki on liian ohutta keskiöaisaksi jos ketju lähtee kuten tässä, poikittain putkeen nähden ja ilman haarukkaputkien tukea.
Putki kiertyy ketjuvoimien ansiosta, kestää, mutta voi olla että joustaa liikaa.
Jukka
Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301
Lähetetty: 08 Tammi 2017, 14:56
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:Mutuna väittäisin että 40mm putki on liian ohutta keskiöaisaksi jos ketju lähtee kuten tässä, poikittain putkeen nähden ja ilman haarukkaputkien tukea.
Putki kiertyy ketjuvoimien ansiosta, kestää, mutta voi olla että joustaa liikaa.
Jukka
Juu. Kuudee sportissakin se heiluskelee kivasti polkemisen tahdissa. Mutta täähän on mmb. Voishan sen etuosan tehdä paksummastakin.
Edit. Tai sit?

- qdzigzag_mbb_testbike_front_b.png (14.18 KiB) Katsottu 2421 kertaa
Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301
Lähetetty: 08 Tammi 2017, 15:03
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:Juu. Kuudee sportissakin se heiluskelee kivasti polkemisen tahdissa. Mutta täähän on mmb.
Ketjuvoimien kannalta on ihan sama onko pyörä MBB vai ei. Kiihdytys nopeuteen xx ajassa yy vaatii ketjuun voiman zz...
Jukka
Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301
Lähetetty: 08 Tammi 2017, 15:07
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:Pastori kirjoitti:Juu. Kuudee sportissakin se heiluskelee kivasti polkemisen tahdissa. Mutta täähän on mmb.
Ketjuvoimien kannalta on ihan sama onko pyörä MBB vai ei. Kiihdytys nopeuteen xx ajassa yy vaatii ketjuun voiman zz...
Jukka
Toki.
Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301
Lähetetty: 08 Tammi 2017, 16:10
Kirjoittaja PW

- file-1.jpeg (159.06 KiB) Katsottu 2393 kertaa
Automaatti Mbb:ssä tommonen keula. Yhdysputki keulassa 40mm tai vähän alle. En oo huomannu, kiertymistä tai vääntymistä ym.
Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301
Lähetetty: 08 Tammi 2017, 16:33
Kirjoittaja Pastori
Tossa on kyllä tommoinen kolmiorakenne. Saattaa auttaa asiassa.
Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301
Lähetetty: 08 Tammi 2017, 16:46
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:Tossa on kyllä tommoinen kolmiorakenne. Saattaa auttaa asiassa.
Juu mutt jos ketjuvoimat kiertää yhdysputkea, eikö se kohdistu ketjuhaarukoista, emäputkeen olevaa pätkään - siis eniten? Mitä pidempi tuo pätkä, sitä varmemmin kiertyy?
Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301
Lähetetty: 08 Tammi 2017, 16:47
Kirjoittaja jooseha
Tee vaan alkuperäisen suunnitelman mukainen hento, niin opitaan enemmän 
Jos et, niin tuo ketjuputken tukeminen kolmioksi on varmaan järkevää. Mikäli se taipuu ketjuvoimasta, vaikuttaa se myös ohjaukseen.
Re: RE: Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301
Lähetetty: 08 Tammi 2017, 18:11
Kirjoittaja Pastori
jooseha kirjoitti:Tee vaan alkuperäisen suunnitelman mukainen hento, niin opitaan enemmän 
Jos et, niin tuo ketjuputken tukeminen kolmioksi on varmaan järkevää. Mikäli se taipuu ketjuvoimasta, vaikuttaa se myös ohjaukseen.
Tämä oli idis. Sit jäykistetty versio kun nää palikoiden paikat on selvillä.
Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301
Lähetetty: 08 Tammi 2017, 19:29
Kirjoittaja jori
Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301
Lähetetty: 08 Tammi 2017, 20:22
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:
JOs laittais dropparit aivan suoraan yhdysputkea (holkkia) vastaan kohtisuoraan, voisi tuon haarukan kääntää toisin päin, jolloin saisi jättöä pienennettyä jopa python-tyyppisiin mittoihin. 
Kyllä se piirustus yrittää sitä kohtisuoruutta mallata. Juu. Idis on se että sitä saisi liikuteltua ja tota jättöä voisi tutkia. Toi on nyt kuuluisan ranskismallin jättö mikä tossa on piirretty. Käänsin hitusen niveltä kun se tälleen illussa niin kätevää 
Semmoinen idis muuten tuli että hitsaan sen nivelen kiinnityspultin 11/8 tuuman (eli haarukan kaulaputken) kokoisen putken sisään ja silloin saa kätevästi ohjaustangon tohon nivelen päälle.
Edit. Pitää sit muistaa tehdä se toisen puolen droppari myös suistajaa varten. Muutenkin olin aatellu kohtisuoran tyyppisiä dropoutteja - niinkuin ratapyörässä.
Vähän niinkuin nää Surlyt:

Re: Kuudee Siksak
Lähetetty: 08 Tammi 2017, 22:48
Kirjoittaja Härski
Jos sul on käytössä paria eri kokoo putkee, ni tee ihmeessä nivelestä taakse lähtevä pätkä siitä isommasta. 40 mm taipuu. Paljon.
Re: Kuudee Siksak
Lähetetty: 09 Tammi 2017, 18:07
Kirjoittaja Pastori
Dropoutit vois olla jotenkin tämmöiset:
Re: Kuudee Siksak
Lähetetty: 09 Tammi 2017, 19:53
Kirjoittaja jori
Pitäisikö noiden dropparien olla tuon dropoutin suhteen symmetriset, ettei toisen puolen dropparia joutuisi hitsaamaan haarukkaan epäsymmetrisesti. Tarkoittaisi tuossa sitä, että vaihtajan reikä olisi millin pari kauempana. Ideahan tässä kai on, että suoraan sivulta katsoen näyttäisi tältä, kun takana olevan dropparin vaihtajakorva kurkistaisi takaa.

- dropout_siksak.png (13.93 KiB) Katsottu 2183 kertaa
Re: Kuudee Siksak
Lähetetty: 09 Tammi 2017, 20:21
Kirjoittaja jooseha
Mä laittaisin akselin poisottoreiän korvan etupuolelle. Helpottaisi aavistuksen verran renkaan irti käyttämistä. Kyllä se silti aukeaisi riittävästi alaviistoon renkaan kiinnipysymistä ajatellen.
jori kirjoitti:Pitäisikö noiden dropparien olla tuon dropoutin suhteen symmetriset, ettei toisen puolen dropparia joutuisi hitsaamaan haarukkaan epäsymmetrisesti.
Voi kai ne silti hitsata symetrisesti. Ei vaan käännä vasenta ympäri.