Sivu 2/2
Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa
Lähetetty: 20 Loka 2016, 10:51
Kirjoittaja Pastori
Pastori kirjoitti:
Nimimerkillä mulla lis toispuoleisen kiinnityksen kiekot tuolla romukasassa jotka on kiinnitykseltään tanakammat kuin mitä saa kampiin.
Pitää siis enivei tehdä kiinnitysosa - joten samalla tekis toki tommoisen toispuolkiinnyksellisen haarukan. Tulis sekin tehtyy joskus.
Öh tota. Äkkiäkös ton tosin tekis sitten niin että laittais laakerit ja ja tekis ite ne kampia vastaavat palikat.
Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa
Lähetetty: 20 Loka 2016, 10:53
Kirjoittaja Pastori
Vilijami kirjoitti:Tuossa on laitettu ilean kammet 90° kulmaan, silloin paino keskittää, eli helpottaa liikkeelle lähtöä ja pysähtymistä.
Tässä koko tarina samassa kuvassa.

On näköjää PW:n kuvia katottu = senverran nafti on toi tila tossa renkaan ja rungon välissä 
Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa
Lähetetty: 20 Loka 2016, 11:59
Kirjoittaja PW

- 20161020_115655.jpg (241.99 KiB) Katsottu 3613 kertaa
Hyvän asian puolesta kyllä jaksaa. Olisko tuosta apua?
Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa
Lähetetty: 20 Loka 2016, 12:26
Kirjoittaja Pastori
Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa
Lähetetty: 20 Loka 2016, 13:05
Kirjoittaja Pastori
Perhana. Kyllä tää tilting trike teema rupesi kiinnostamaan.
Saiskohan levyjarrun toimimaan kitkavivulla silleen on/off tyyppisesti. Eli default asetuksella jarruttaa ja toisessa laidassa sitten on auki. Suomennos - lähtiessä siis kiinni ja ajaessa voisi vapauttaa halutessaan.
Voisko ton tehdä vanhan polven vaihdevivulla?
Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa
Lähetetty: 20 Loka 2016, 13:43
Kirjoittaja Saukki
Täältä löytyy juttua Velo Tiltin kallistuksen lukitus mekanismista: http://wimschermer.blogspot.fi/2015/02/ ... oruit.html
Siinä on samanlainen lukitusmekanismi, kuin esim. tässä:

- image_view.php.jpg (26.21 KiB) Katsottu 3579 kertaa
Velo Tiltissä näköjään vaijerilla vedetään jarru auki ja sitten näyttäisi että jousi painaa jarrun kiinni.
Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa
Lähetetty: 20 Loka 2016, 14:00
Kirjoittaja Nojanalle
Näytän sulle Pastori ,kun ajat ohi miten tuon ratkaisin . Nyt vaan pitää rakentaa pyörä loppuun . Kerron myöhemmin , kun saan kuvaa ja maskuu aikaiseksi .
Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa
Lähetetty: 20 Loka 2016, 16:04
Kirjoittaja Pastori
Okei Nalle. Katellaan sit 
Enivei.
Osaako joku insinörtti tästä kuvasta piirtää miten toi kallistus on tässä rakkineessa toteutettu?

Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa
Lähetetty: 20 Loka 2016, 17:25
Kirjoittaja Nojanalle
Pitäskö tossa kallistuksessa olla jokin rajoitin . Ajattelin jos kulma menee isommilleen , niin pystyykö sen sieltä nostaan . Varsinkin jos malli on sellainen joka ei ole tehty keskiöstä .
Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa
Lähetetty: 20 Loka 2016, 20:29
Kirjoittaja jori
Eikös tuossa kuvassa ole mhelandertyyppisesti käännetty kallistuspuoliympyrä ja jarru vaaka-asentoon vivuilla. Siellä se tasavartinen vipu puoliympyräjarruineen näkyy istuimen alla.
Tältä se näytti hetken, kunnes huomasin takanapojen välissä akselin. En ymmärrä enää mitään. 
Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa
Lähetetty: 20 Loka 2016, 20:48
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:Eikös tuossa kuvassa ole mhelandertyyppisesti käännetty kallistuspuoliympyrä ja jarru vaaka-asentoon vivuilla. Siellä se tasavartinen vipu puoliympyräjarruineen näkyy istuimen alla.
Tältä se näytti hetken, kunnes huomasin takanapojen välissä akselin. En ymmärrä enää mitään. 
Etuvetoinen delta. Mitähän romua tuossa eturattaan luona on? 
Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa
Lähetetty: 20 Loka 2016, 20:59
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:Pitäskö tossa kallistuksessa olla jokin rajoitin . Ajattelin jos kulma menee isommilleen , niin pystyykö sen sieltä nostaan . Varsinkin jos malli on sellainen joka ei ole tehty keskiöstä .
Ehdottomasti kannataa laittaa rajoitus, joka rajoittaa kallistuksen kulmaan, joka tuottaa juuri ja juuri ulomman pyörän kanssa suurinta kitkakerrointa suuremman kulman. Se tarkoittaa, että pyörä pitävällä asfaltilla luistaa sivuttain ennen kuin kaatuu, mutta tämä on lopulta niin pysty, että sisemmän pyörän suhteen se nousee vähän liukkaammallakin pinnalla pystyyn pelkästään ohjaamalla. Ohjearvaukset ulompi kiekko 45 astetta (kitkakeroin 1) sisempi kiekko hiekkatietä vastaava 30 astetta (kitkakerroin 0,5) tai vähemmän. Tuossa kulmaero on 15 astetta, eli painopiste on melko korkealla. Painopisteen korkeuden ja raidevälin suhde 1:4. Matalammalla painopisteellä tai leveämmällä raidevälillä ei tarvita niinkään korkeaa pienempää kitkakerointa. Jäällä pystyyn saaminen edellytää sii pienempää kulmaa nolla, eli raidevälikulma tulisi näin 45 asteeksi, eli raidevälin ja painopisteen suhde olisi 1:1, eikä tarvitse kallistaa lainkaan. Aina kun kallistetaan sisemmän pyörän kulma vertikaaliin nähden kertoo, millä kitkakertoimella laite nousee vielä pystyyn ohjaamalla ulos kaarteesta.
Missään nimessä ei siis kannata kallistaa yhtään enempää, kuin ulomman pyörän 45 astetta. Raidevälin ja painopisteen korkeuden suhde määrää, kuinka liukkaalla se vielä nousee pystyyn ohjaamalla. Jos on korkeampi tai tie liukkaampi, pitää olla joku muu voima nostamaan pyörä pystyyn.
Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa
Lähetetty: 20 Loka 2016, 21:33
Kirjoittaja Jarcco
Kenties tuossa kuvan kehitysvaiheessa ei Velotilttiin vielä ehditty rakentaa kallistuvaa akselia?
Kun ei ole parempaa tietoa, veikkaan että on samaa tyyppiä kuin Fastfwd:n:

http://www.fastfwd.nl/index.php?id=57
Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa
Lähetetty: 20 Loka 2016, 22:16
Kirjoittaja Pastori
On siinä. Mutta siihen on laitettu tilapäisesti akseli. Tekivät rullaustestejä.
Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa
Lähetetty: 22 Loka 2016, 18:59
Kirjoittaja Jarcco