Ei, mutta yhtään taittopyörää en polvien väliin halua. En veto enkä paluupuolelle. Pitäs alkaa piirteleen ja suunnittelemaan...
Jukka
Ei, mutta yhtään taittopyörää en polvien väliin halua. En veto enkä paluupuolelle. Pitäs alkaa piirteleen ja suunnittelemaan...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:MBB:stä tulee taas yhä korkea kuin perinteisestä takavetoisesta, joten ei oikein sekään iske...
Mihin tämä korkeusväite perustuu?
Laita kuva cruzbike tyyppisestä mbb:stä jossa on 559 kiekot ja jossa on tuota performeria matalempi istuma- ja kampikorkeus.
Pythonista saa matalemman, mutta sellaista en nyt ainakaan tee.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Cruzbiken ohjauskulmalla ei kannata tehdä matalaa, koska eturengas ei mahdu jalkojen välissä kääntymään.
Ranskalaisella geometrialla saa matalamman jopa 622:lla:
En pidä kyseistä geometriaa kovin hyvänä yleispyörään. Ainakin omani karkasi alta heti, jos rengas luisti edes vähän
Mites pw:n kääntyväkeskiöinen käyttäytyi renkaan luistaessa? Sehän oli siinä mielessä uniikki että siinä oli ranskalaisten ohjauskulma, mutta normaali muutaman sentin jättö.
Tuo kaveri on ainakin kolmi metrinen
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jooseha kirjoitti:Cruzbiken ohjauskulmalla ei kannata tehdä matalaa, koska eturengas ei mahdu jalkojen välissä kääntymään.
Ranskalaisella geometrialla saa matalamman jopa 622:lla:
En pidä kyseistä geometriaa kovin hyvänä yleispyörään. Ainakin omani karkasi alta heti, jos rengas luisti edes vähän![]()
Mites pw:n kääntyväkeskiöinen käyttäytyi renkaan luistaessa? Sehän oli siinä mielessä uniikki että siinä oli ranskalaisten ohjauskulma, mutta normaali muutaman sentin jättö.
En mie muist, ett se olis kauheest luistellu. En sillä muistaaksein juuri kaatuillu, opettelukauden jälkeen.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Vaikka ei penkkiä vielä olekkaan niin aivojumppana suunnittelin vähän runkoa:
Etuhaarukan olkapäiden korkeus määrää ketjun ja siksi myös pyörän korkeuden. Kuvassa:
-Kiekot 559, piirretty 50mm kumit "kaiken varalta"
-Akseliväli 1200mm
-Kampikorkeus 750mm
-Istumakorkeus <600mm
-Loivin mahdollinen nojakulma 25astetta
-Runkoputki 50x50x1,5
-Kammet noin 180-185 pitkälle sopivassa kohdassa
Jos "aisaa" eli kampia nostaa ylemmäs niin penkkiä saa alemmas ja päinvastoin. Itse haluaisin että keskiön ja istumakorkeuden ero olisi alle 200mm
Hienosäätöä sitten kun saan penkin käsiini..
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Etuhaarukan olkapäiden korkeus määrää ketjun ja siksi myös pyörän korkeuden.
Yksipuolista etuhaarukkaa väsäämään high racerin takapään tyyliin ?
Höregrö kirjoitti:jviirret kirjoitti:Etuhaarukan olkapäiden korkeus määrää ketjun ja siksi myös pyörän korkeuden.
Yksipuolista etuhaarukkaa väsäämään high racerin takapään tyyliin
?
Tuo olisi yksi ratkaisu. Helpoimmalla pääsisi sirolla maantiehaarukalla tai normaali haarukkaa muokkaamalla kuten Yescomissa.
Vielä kuitenkin elän kuvitelmassa jossa en rakenna koko pyörää ja kaikkia osia itse, vaan yritän tehdä omiin käyttötarkoituksiin sopivan pyörän pelkällä rungon rakentamisella ja hallussa olevia osia hyödyntäen.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Mites ajattelit paluupuolen? Tuossa on taittopyörä pakko laittaa polvien väliin. Kenties putkella?
Kyl mä eka kokeilun teen tällä Yescom tyylillä:
Tässä projektissa on etuhaarukka leveämpi ja ketju hinkkaa siihen. Tähän kohti haarukkaa muovisuoja. Ketju tekee siinä n. 20mm mutkan sivusuunnassa, mutta sen en usko haittaavan mitään kun kyse löysästä paluupuolesta. Penkin alle pätkä putkea kuten Yescomissa jottei ketju roiku hillittömän alhaalla.
Vasemmalle kääntymistä tuo viritys ei vaikeuta käytännössä ollenkaan, mutta oikealle kääntymistä voi rajoittaa liikaa. Sempä näkee sitten.
b) vaihtoehto on ohjainrulla paluupuolen ketjullekkin, mutta se tulee mahdollisimman eteen kuten tässä lasten nojakissa
Luulisin että saan niin eteen ettei tule polven kohdalle.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
mites taittorissa toimisi tossa yläketjun ja rungon leikkauspisteen paikkeilla? Jos laittaisi siihen tuplarissan ja paluupuolen kulkemaan yläpuolitse, saisi eturengas lisää kääntövaraa oikealle..
Onkos juniori jaksanut ajella pyörällään? Täällä jo jonkin aikaa oon miettinyt sopivaa ajankohtaa(ikää) rakentaa vastaava omalle jälkikasvulle. Olisikohan tommonen sopiva 9 vuotialle vipeltäjälle..
Kuvasta päätellen voisi olla hyväkin paikka rissalle, näkee tarkemmin kun saa projektin vähän etenemään
Aika vähälle ajolle on vielä lasten pyörä jäänyt. Ei sillä etteikö ajaminen onnistuisi, mutta mieluummin ajelee pyörällä jolla voi keulia ja "rossailla". Oli 9v kun pyörän tein, monesti on jo säätää pitäny, eli siihen joutuu olemaan omia pyöriä enemmän ajatuksia uhraamaan.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Tästä se lähtee. Emäputki katkaistu ja runkoromuista irroitin kampikeskiön
Jätin varalta vaihtajan putken paikoilleen, vaikka tähän tuskin koskaan tulee sellaista.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Mikset katkonut keskiön luovuttajan runkoputkia niinkuin minä Flevossa?
Saa hitsata reilusti pelkäämättä kierteiden vaurioitumista.