Re: Nojapyörä rakenteilla
Laita kuvia rakennusvaiheista!
Avovaihteisto mahtaa olla halvempi kuin napavaihteisto, mutta jos sulla on nexus hyllyssä ni paikoilleen vaan.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Laita kuvia rakennusvaiheista!
Avovaihteisto mahtaa olla halvempi kuin napavaihteisto, mutta jos sulla on nexus hyllyssä ni paikoilleen vaan.
Pitääpi laittaa kuvia.
tuota kuvaa käytetty mallina, piirsin takakiekon oikean kokoisena ja zoomasin tykillä oikeat mittasuhteet ja raapustin isoon vanerilevyyn .....
Mielenkiintonen mitotus tapa
pippurimylly kirjoitti:kertokaas herrasmiehet kannattaako napavaihdetta edes harkita, enkä nyt puhu hinnakkaaasta Rohloffista vaan tyyliin esim. perus nexus kasi.
Vaikken herrasmieheksi tunnustaudukaan vastaan silti Ihan toimivia nuo Nexukset, mutteivat ole vastoin yleistä luuloa huoltovapaita. Rasvat ja öljyt kaipaavat ajoittain uusimista. Jos mieli tekee, anna mennä vaan
Hyvä vaihde , itse huollan kerran vuodessa . Liotan petroolissa ja annan valua parituntia . Sen jälkeen automaatti öljyyn hetkeksi aikaa . Valutan ylimääräset pois . Helpo homma . Jotkut purkaa kokonaan en viitsi . Laiskuus painaa .
Tosin sen verran puran että otan tuon komplen pois navan sisältä .
pippurimylly kirjoitti:Osat kasassa, takakiekko ja vaihteisto enää uupuu niin pääsen kasailemaan.... kertokaas herrasmiehet kannattaako napavaihdetta edes harkita.
Miksei tuo siinä mene nojapyörässä kuin pystärissäkin. Periaatteessa nojapyörässä tarvitaan laajempi välitysalue, sillä vauhdit vaihtelevat enemmän. Nojapyörä on ylämäessä hieman hitaampi kuin pystäri ja alamäessä paljon nopeampi. Nopeusalue tarvitsisi siis napavaihdetta laajemman välitysalueen. Itse en kuitenkaan enää pidä isoja vaihteita olennaisena. Jos vauhtia tulee 40 niin helposti, että tarvitaan suurempi vaihde, voin yhtä hyvin rullailla ja polkea vasta sitten kun vauhti hiljenee.
Toisaalta nojapyörässä tarvitaan hyvinkin lyhyitä välityksiä ylämäkien sinnittelyyn esim. retkivarustuksessa itäsuomessa tai muulla vuoristoalueella ajellessa. Sitä varten kannattaa rattaat tuohon napavaihteeseen valita tuota silmällä pitäen. Toisaalta, jos haluaa napavaihteen ja laajan välitysalueen, voi asentaa napavaihteeseen taakse tuplarattaan ja eteen myös. Jos hammasluvut valitsee sopivasti on ketjun pituus molemmissa pareissa sama ja ketjun voi vaihtaa helposti toiselle parille käsin. Tuollaiseen systeemiin sopisi mainiosti ketjunkiristimeksi Ghostwheel kiekko.
Minulla on jossain excel tiedosto, jolla voi laskea ketjun pituuden, jotta on helpompi valita ratasparit niin että ketjunpituus pysyy suurin piirtein samana. Etsin sen tähän liitteeksi. Pieni hetki...
jori kirjoitti:itäsuomessa tai muulla vuoristoalueella ajellessa.
jori kirjoitti:itäsuomessa tai muulla vuoristoalueella ajellessa.
Jees. Myös Jyväskylän seutu pitää silloin laskea itäsuomalaiseksi vuoristoseuduksi. Ja tietenkin myös lännempää Nokian ja Vammalan väli...
Lahtikin pääsee esikarsinnasta jatkoon.