Sivu 2/5
Re: Pystypyörän sähköistäminen
Lähetetty: 18 Kesä 2017, 14:10
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Tuosta takarattaan koosta huomauttaisin, että nyt on kesäkuun puoliväli. Talvella kevyempää välitystä osaa arvostaa, vaikka se näin parhaan pyöräilykelin aikaan tuntuukin ehkä liian hitaalta. 
Se on onneksi helppo vaihtaa jos mielipide tai säätila muuttuu 
Mun vaimo, joka pyöräilee 100-200km vuodessa, haluaa kans polkea yliraskaalla välityksellä. Siis yliraskaalla sellaisen mielestä joka ajaa 3-5000km/vuosi. Ei voi pakottaa ja tuputtaa muuhun, pitää vaan olla valmiina neuvomaan jos kysytään ja vaihtamaan se hammasratas jos joskus pyyntö tulee 
Jukka
Näppituntuma ja silmämääräinen arvio on että vähintään noin 95 prosenttia pyöräilijöistä ajelee liian raskaalla välityksellä.
Re: Pystypyörän sähköistäminen
Lähetetty: 18 Kesä 2017, 14:30
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti: Ei voi pakottaa ja tuputtaa muuhun, pitää vaan olla valmiina neuvomaan jos kysytään...
Viisas neuvo. Allekirjoitusainesta.
Re: Pystypyörän sähköistäminen
Lähetetty: 20 Kesä 2017, 16:45
Kirjoittaja Vilijami
Pastori kirjoitti:Näppituntuma ja silmämääräinen arvio on että vähintään noin 95 prosenttia pyöräilijöistä ajelee liian raskaalla välityksellä.
Niin näyttää olevan kun pyöräileviä ihmisiä katselee. Suurin osa ajelee tasamaalla isoin vaihde päällä. Huomautin tuttavalleni tästä asiasta ja hän oli oikeasti hämmästynyt. Jostain oli kuullut totuuden, että aina olisi hyvä ajaa mahdollisimman suurella vaihteella.
Re: Pystypyörän sähköistäminen
Lähetetty: 20 Kesä 2017, 17:50
Kirjoittaja jviirret
No vähemmänhän siinä tarvii polkea. Riittävän raskas välitys ni pääsee yhdellä polkaisulla lähikauppaan asti 
Jukka
Re: Pystypyörän sähköistäminen
Lähetetty: 10 Elo 2017, 21:16
Kirjoittaja janx
Akkutelakan kiinnikkeet runkoputkeen. Nestapaineen putkikiinnikkeet, M6 kuusiokolopultit, M6 nylocmutteri ja just sopivasti kävi naulattava putkikiinnike vastapariksi, josta toisesta porasin naulan irti. Lyhyt kartiollinen M6 pultti toiselle puolelle, johon itse akkutelakka ruuvataan kiinni. Jos ei kestä ruuvata tarpeeksi kireälle, sitten vielä täyttää tuon runkoputkea vasten tulevan uran, niin saa enemmän kierrettä pultille. Tai liimaa sinne mutterin. Runkoputken ympärille hieman vanhaa silikonista leivonta-alustaa. 
Linkki vihreisiin kiinnikkeisiin: https://www.nestepaine.fi/fi/tuotteet/2 ... nitinparit

- Akkutelakan kiinnikkeet 800.jpg (140 KiB) Katsottu 8596 kertaa
Re: Pystypyörän sähköistäminen
Lähetetty: 10 Elo 2017, 22:21
Kirjoittaja jori
Nää sopis sunkin akkuhyllyllesi HeikkiG! 
Re: Pystypyörän sähköistäminen
Lähetetty: 12 Elo 2017, 20:54
Kirjoittaja janx
Tunturi Donna turbo on elossa.

- Tunturi Donna turbo valmiina 800.jpg (128.41 KiB) Katsottu 8460 kertaa
Re: Pystypyörän sähköistäminen
Lähetetty: 26 Syys 2017, 18:20
Kirjoittaja Ralii
Hep! 
Sähköistin kans plussakoon maasturin samalla Urban Ramblerin Bewo Pedalease moottorilla. Ajoin kyseisellä moottorilla 2900km Ramblerin kanssa mutta johtuen siihen päivitettävästä Bafangin moottorista piti vanhalle koneelle etsiä uusi koti. Pientä säätöä oli tuossa sovittamisessa johtuen eri akselinleveydessä mutta muuten kohtuullisen suoraviivainen projekti. Vielä on vähän loppusäätöä jäljellä ennen kun pääsee Ramblerin kimppuun.
Moottori on virallisesti 250w / 60nm.
Paneelin mukaan imee akulta max 41,7v/ 12a = 500,4w. Eli jossain 250-500w välimaastossa pyöritään käsittääkseni.
Re: Pystypyörän sähköistäminen
Lähetetty: 22 Loka 2017, 17:08
Kirjoittaja Ralii

- 22089092_10155638397163548_2636619072507545265_n.jpg (184.77 KiB) Katsottu 7869 kertaa
Seuraava laitos:
- Renkaat 100mm / 559mm Jumbo Jim
- Moottori Bafang BBHSD 1000W nimellinen / 1750w otto max virralla
- Akku 52v 14,5ah litium-akku
Re: Pystypyörän sähköistäminen
Lähetetty: 22 Loka 2017, 18:46
Kirjoittaja jviirret
Re: Pystypyörän sähköistäminen
Lähetetty: 23 Loka 2017, 17:10
Kirjoittaja terppa
Niin eihän toi ole kun reilu 10 x tehokkaampi ja 5 x painavampi 
Re: Pystypyörän sähköistäminen
Lähetetty: 06 Helmi 2018, 18:43
Kirjoittaja janx
Donnan talvistus ottaa hitaita ja haparia askelia. Talvipyöräilyn aloittamiseen tuntuu olevan varsin korkea kynnys.
Ostin nastarenkaat joskus loppusyksystä. Eteen nastakumin saamiseen meni joitain viikkoja. Tänään sain aikaiseksi irrottaa takakiekon. Avovaihteisiin verrattuna varsin työläs irrottaa tuollainen umpivaihdesysteemi. Tuota kun irrottaa pimeässä ja pakkasessa, niin voi karata ärräpäitä. Kohta onkin kevät ja sit saa taas vaihtaa...
Re: Pystypyörän sähköistäminen
Lähetetty: 06 Helmi 2018, 21:18
Kirjoittaja jooseha
janx kirjoitti:Talvipyöräilyn aloittamiseen tuntuu olevan varsin korkea kynnys. 
Mä olen todennut parhaaksi keinoksi sen ettei syksyllä lopeta vaan jatkaa kokoajan. Turtuu pikku hiljaa ja oikein odottaa pakkaskelejä=kuivuutta 
Re: Pystypyörän sähköistäminen
Lähetetty: 06 Helmi 2018, 21:45
Kirjoittaja janx
jooseha kirjoitti:janx kirjoitti:Talvipyöräilyn aloittamiseen tuntuu olevan varsin korkea kynnys. 
Mä olen todennut parhaaksi keinoksi sen ettei syksyllä lopeta vaan jatkaa kokoajan. Turtuu pikku hiljaa ja oikein odottaa pakkaskelejä=kuivuutta 
Mä lopetin jo kesällä. Ei auta yhtään. 
Re: Pystypyörän sähköistäminen
Lähetetty: 06 Helmi 2018, 22:47
Kirjoittaja jviirret
Voiko tästä nyt vetää sen johtopäätöksen, että jos ei ole pyöräilymotivaatiota ennen sähköapua niin ei sitä oo sähköavun jälkeenkään?
Jukka