Ei oo yhtään vaarallista että pyörää rakennellessa kohtaa ongelmia ja joutuu vähän mietiskelemään.
Jukka
Ei oo yhtään vaarallista että pyörää rakennellessa kohtaa ongelmia ja joutuu vähän mietiskelemään.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Vilijami kirjoitti:Sen ketjulinjaongelman siitä saa, kun etuvetousko horjuu, vielä ehdit palata oikealle tielle.
![]()
Etuvedossa toi vasta olisi ongelma. Ketju pitäisi viedä renkaan tai reiden läpi Isoin takaratas on renkaan sisässä. Nyt riittää, kun siirrän rissaa ulommas
jooseha kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Sen ketjulinjaongelman siitä saa, kun etuvetousko horjuu, vielä ehdit palata oikealle tielle.
![]()
Etuvedossa toi vasta olisi ongelma. Ketju pitäisi viedä renkaan tai reiden läpi
Isoin takaratas on renkaan sisässä. Nyt riittää, kun siirrän rissaa ulommas
Sä lisäsit suunnitteluvaiheen haasteita laittamalla vetopuolellekkin rissan, mä vedin ketjun vaan laiskana miehenä ihan suoraan
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
En jaksanut sihtailla kuvia -kun en tiedä tarkkoja mittojakaan. Ei kuitenkaan kannata hakata päätä seinään kovin kauan sen takia, että jotain on jo tehty ja esim. takahaarukka on hitusen väärään suuntaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ei rungossa mitään vikaa ole. Kyllä ketju sen puolesta mahtuu ihan miten vaan. 60 millinen (taka)rengas vain on niin leveä, että tulee ketjulinjalle
jviirret kirjoitti:Sä lisäsit suunnitteluvaiheen haasteita laittamalla vetopuolellekkin rissan, mä vedin ketjun vaan laiskana miehenä ihan suoraan
Jukka
Pakko. En siedä heiluvaa ketjua.
jooseha kirjoitti:Ei rungossa mitään vikaa ole. Kyllä ketju sen puolesta mahtuu ihan miten vaan. 60 millinen (taka)rengas vain on niin leveä, että tulee ketjulinjalle
Onhan se renkaan vaihto, ikävää hommaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Helpompi siirtää vielä kiinnittämätöntä taittopyörää Samalla säilyy ison ilmatilavuuden renkaan edut.
Pistänpäs kuvan niin näette miten syvällä suurin takaratas on renkaan sisällä.
Vaateri lepää renkaan kylkien päällä pakkaan nojaten ja kuva on otettu renkaan kyljen vierestä.
Polisien huutokaupasta päätyi kerran käsiini ns. "parempi maastopyörä". Siinä ylläoleva ongelma oli ratkaistu vanne reunaan rihtaamalla. Tai oli siis rihdattu pinnlaippojen keskelle ja ketjun mahtumisen lisäksi saatu näin parempi kestävyys. Maastossa tuollainen puolen sentin siirto ei varmaankaan haittaa, mutta nojapyörässä pitäisi tehdä epäsymmetrinen haarukka tai leveämpi haarukka johon mahtuu soviteprikkoja niin että voi käyttää sivuun rihdattu ja normaalia vannetta.
Taittopyörä helpompi, mutta aiheuttaa ketjuun sivuvetoa...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Polisien huutokaupasta päätyi kerran käsiini ns. "parempi maastopyörä". Siinä ylläoleva ongelma oli ratkaistu vanne reunaan rihtaamalla. Tai oli siis rihdattu pinnlaippojen keskelle ja ketjun mahtumisen lisäksi saatu näin parempi kestävyys. Maastossa tuollainen puolen sentin siirto ei varmaankaan haittaa, mutta nojapyörässä pitäisi tehdä epäsymmetrinen haarukka tai leveämpi haarukka johon mahtuu soviteprikkoja niin että voi käyttää sivuun rihdattu ja normaalia vannetta.
Taittopyörä helpompi, mutta aiheuttaa ketjuun sivuvetoa...
Aiemmin pidin sivuvetoa yhdentekevänä, mutta Pirkanpyöräilyssä sattuneen taittopyörän laipan murtumisen jälkeen olen asiaa miettinyt enemmänkin ja tullut siihen tulokseen, että tuollainen pienikin sivuveto pitäisi kompensoida kallistamalla taittopyörää, jottei ketju hankaa laippaan ja hukkaa tehoa ja tuota ääntä ja aiheuta muutakin nojapyörän fengshui-ongelmia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:..pienikin sivuveto pitäisi kompensoida kallistamalla taittopyörää, jottei ketju hankaa laippaan ja hukkaa tehoa ja tuota ääntä ja aiheuta muutakin nojapyörän fengshui-ongelmia.
Mitä enemmän tätä miettii - ei jää kuin tarkasti tehty MBB jäljelle. Jos tossa Stradassa ei nyt olisi joitakin kieltämättä kivoja ominaisuuksia - niin se saatanallinen mekkala kyllä veisi hermot. Mutta kun ajaa riittävän kovaa niin tuulen humina peittää ne alleen.
Pastori kirjoitti:jori kirjoitti:..pienikin sivuveto pitäisi kompensoida kallistamalla taittopyörää, jottei ketju hankaa laippaan ja hukkaa tehoa ja tuota ääntä ja aiheuta muutakin nojapyörän fengshui-ongelmia.
Mitä enemmän tätä miettii - ei jää kuin tarkasti tehty MBB jäljelle.
Siinäkin tulee helposti ketjuun sivuvetoa jos ei käytä rumpuvaihdetta
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Multa ei kyllä pauku rissan kylkilevyt. On meinaan Syvärin tekemät kokometalliset taittopyörät ja rattailta rissalle yli puolen metrin matka.
Taidan kuitenkin mennä sieltä mistä aita on matalin ja jättää pienimmän vaihteen pois käytöstä leveän renkaan kanssa.
jviirret kirjoitti:Pastori kirjoitti:Mitä enemmän tätä miettii - ei jää kuin tarkasti tehty MBB jäljelle.
Siinäkin tulee helposti ketjuun sivuvetoa jos ei käytä rumpuvaihdetta
Jukka
Tuntuu mbb:kin olevan jonkin sortin uskonto Ketjuvaihteen kanssa takavetoisella pääsee paljon pienempään sivuvetoon. On helppo saada rattaiden väliksi reilusti toista metriä. Mbb:ssä 45 senttiäkin voi olla mahdoton
Miten tämä nyt näin meni. Kun minä oivalsin keinon, miten taittopyörä kykenee hoitamaan sivuvedon ilman haittaa, alkaa väki tarjota kaikkea sellaista, jossa sivuveto on minimoitu.
Ei tässä ollut kyse sivuvedon ongelmasta, vaan taittopyörän ripustuksen laatimisesta niin, ettei sen tarvitse ketjun sivulevyllä hangata ja ketju pysyy päällä, vaikka vähän taittopyörä särkyisikin.
Kun taittopyörä ripustetaan pallonivelellisesti ketjun kontaktialueen "yläpuolelta" siten, että rissa voi asettua ketjun määräämään asentoon, eivät sivulevyt joudu ohjaamaan ketjua lainkaan, vaan se kiertyy ennen sivutaitosta siten, että ohjaukseen tarvitaan vain säteiskontakti. Tavallaan ketjua ohjataan kuten lentokonetta tai kaksipyöräistä polkupyörää. Oikein kaarrettaessa ei esiinny sivuvoimia.
Tuollainen nivelmekanismi on helppo tehdä narusta. Kyseessä on siis tuiki tavallinen blokipyörä. Tässä on tarkeää kuitenkin muistaa, että ripustuspisteen pitää olla sitä kauempana kiekon keskipisteestä, mitä loivemmin ketjua ohjataan. Takavetoisen ketjunohjausta ei siis mekanismiesteettisesti voisikaan enää rakentaa samalle akselille. Eri suuntiin liikkuvat ketjun osat pitää siis kiertää eri suuntaan kallistuneen taittopyörän kautta.
Nuo periaatteet kun huomioi, kulkee ketju kauniisti myös sivusuuntaan ja sitä voidaan kuljettaa pienin vastuksin mutkaisiakin reittejä. Minun johtopäätökseni on siis täysin päinvastainen kuin tähän edellä kirjoittaneiden.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tätä sovelsin jo - Jorin kehoituksesta - retropyörässäni.