Mietin noista napadynamoista joskus että saisiko niistä enemmänkin tehoa ulos sopivalla muuntajakytkennällä. En osaa kyllä edelleenkään sanoa, vaikka näen nuo käyrät. Voisi ottaa isommankin vastuksen poljettavakseen jos saisi jonkun nykyaikaisen 20-wattisen ledin palamaan.
GPS/puhelimen lataus pyöräillessä?
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Teemu Kalvas kirjoitti:Voisi ottaa isommankin vastuksen poljettavakseen jos saisi jonkun nykyaikaisen 20-wattisen ledin palamaan.
Mihin tarvitaan noin hurjaa valotehoa? Eikös esim fenixin lamput ole jotain luokkaa 1-3W ledeillä, ja valotehoa > 150 lumenia?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 771
- Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36
tavasti kirjoitti:Mihin tarvitaan noin hurjaa valotehoa? Eikös esim fenixin lamput ole jotain luokkaa 1-3W ledeillä, ja valotehoa > 150 lumenia?
Turvallisuus edellyttää, että on samalla kartalla muiden ajoneuvojen valotehojen kanssa. Jos autojen valot on luokkaa 4-5000 lumenia niin tuhannella lumenilla alkaa juuri ja juuri erottua.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Tarkoitatko nyt tätä kuvaa:
Vai ymmärsinkö oikein
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Teemu Kalvas kirjoitti:Mietin noista napadynamoista joskus että saisiko niistä enemmänkin tehoa ulos sopivalla muuntajakytkennällä. En osaa kyllä edelleenkään sanoa, vaikka näen nuo käyrät. Voisi ottaa isommankin vastuksen poljettavakseen jos saisi jonkun nykyaikaisen 20-wattisen ledin palamaan.
Ei näistä pienistä saa muuntamalla enempää Watteja kuin ne tuottavat. Kierroksia pitäisi saada pirusti lisää, jos tehoja halutaan nostaa. Maksimi virran määrittää käämin langan paksuus ja rungon jäähdytysteho. JOs haluat 3W napadynamosta 20 vattia, täytyy sinun pyörittää sitä lähes 7 kertaa nopeammin.
Jos todella tarvitset tuollaista tehoa, osta hiiliharjallinen napamoottori. Sellaisessa on sitten mahdollista saada ulos jopa sen nimellistehon verran esim. 250W. Pyörii muuten todella herkästi. MInulla on sellainen Pakoputkipyörässäni ja rullaa silti eturivissä esim. muihin ekotrippiläisiin verraten. Sellainen painaa kuitenkin yli 4 kg, joten akku on parempi idea -tai sitten molemmat, akku ja napamoottori
Jori
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
jori kirjoitti:Jos todella tarvitset tuollaista tehoa, osta hiiliharjallinen napamoottori. Sellaisessa on sitten mahdollista saada ulos jopa sen nimellistehon verran esim. 250W. Pyörii muuten todella herkästi. MInulla on sellainen Pakoputkipyörässäni ja rullaa silti eturivissä esim. muihin ekotrippiläisiin verraten. Sellainen painaa kuitenkin yli 4 kg, joten akku on parempi idea -tai sitten molemmat, akku ja napamoottori :)
Jori
Mimmoinen tuote tämä napamoottori on ja saako niitä lähikaupasta?
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Pastori kirjoitti:Mimmoinen tuote tämä napamoottori on ja saako niitä lähikaupasta?
Ei taida saada lähikaupasta, ja täällä maksavat enemmän kuin koko tanko lauantaimakkaraa. Sähköpyörästä saa, mutta ei kaikista halvimpia kiinalaisia.
Tässä muutama esimerkki, ehkä halvemmasta kalliimpaan.
http://www.goldenmotor.com/
http://www.crystalyte.com/
http://www.estelle.de/e/motoren.asp
http://www.bionx.ca/en/main/default/31.shtml
Heinzmann taitaa olla vapaarattaalla, eli ei toimi generaattorina. Bionx taitaa olla ainoa jossa elektroniikka osaa myös moottorin käytön generaattorina.
Jorilla käytössä oleva on kai joku nimetön kiinalainen, joita kiinasta saa halvalla, mutta eipä ne pienissä määrissä tänne kuljetettuna ole niin halpoja. Rahdit, ja niihin päälle tullit ja alvit.
EDIT: Näyttääpä golden motor tarjoavan myös lataavaa versiota.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 771
- Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36
jori kirjoitti:Ei näistä pienistä saa muuntamalla enempää Watteja kuin ne tuottavat. Kierroksia pitäisi saada pirusti lisää, jos tehoja halutaan nostaa. Maksimi virran määrittää käämin langan paksuus ja rungon jäähdytysteho. JOs haluat 3W napadynamosta 20 vattia, täytyy sinun pyörittää sitä lähes 7 kertaa nopeammin.
Jos todella tarvitset tuollaista tehoa, osta hiiliharjallinen napamoottori. Sellaisessa on sitten mahdollista saada ulos jopa sen nimellistehon verran esim. 250W. Pyörii muuten todella herkästi. MInulla on sellainen Pakoputkipyörässäni ja rullaa silti eturivissä esim. muihin ekotrippiläisiin verraten. Sellainen painaa kuitenkin yli 4 kg, joten akku on parempi idea -tai sitten molemmat, akku ja napamoottori :)
Jooh, no kilon akusta tuo lähtee ilmeisesti sekä halvemmalla että pienemmällä vaivalla. Lisäksi ei tarvitse ihmetellä kytkentöjä kun koko paketin saa kaupasta rahalla. Tässä viimeisessä kohdassa en varmaan sovi joukkoon...
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Teemu Kalvas kirjoitti:jori kirjoitti:Jos todella tarvitset tuollaista tehoa, osta hiiliharjallinen napamoottori.
...
Sellainen painaa kuitenkin yli 4 kg, joten akku on parempi idea -tai sitten molemmat, akku ja napamoottoriJooh, no kilon akusta tuo lähtee ilmeisesti sekä halvemmalla että pienemmällä vaivalla. Lisäksi ei tarvitse ihmetellä kytkentöjä kun koko paketin saa kaupasta rahalla. Tässä viimeisessä kohdassa en varmaan sovi joukkoon...
Tokihan napamoottorin voi ostaa dynamoksi, mutta on vähän samaa sarjaa kuin ostaisi auton vain sitä varten että saa pihalle stereot. Moottori toki jouduttaa matkan tekoa mäkisellä seudulla tai ehkä jopa tasamaalla talvella, mutta muuten polkemallakin pääsee sen 25 km/h mitä nuo moottorit saavat kuljettaa.
Jos sen 1000 luminia haluat, niin ei sellaisia pyörävaloja ihan halvalla saa kaupasta valmiina.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Noo, mopon lamppu ja polttimo 25W, saa 25eurolla(www.moposport.fi) ja akku kyytiin. Akun ei tarvine olla kovin jäsäkkä että jaksaa ruokkia tuommosta polttimoa useamman tunnin ajan?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
jviirret kirjoitti:Noo, mopon lamppu ja polttimo 25W, saa 25eurolla(www.moposport.fi) ja akku kyytiin. Akun ei tarvine olla kovin jäsäkkä että jaksaa ruokkia tuommosta polttimoa useamman tunnin ajan?
Jukka
Onkos nämä mopon valot nykyään halogeenipolttimoilla varustettuja. 25W halogeenivaloa on kuitenkin parhaimmillaankin vain neljäsosa auton valotehosta. Autossahan on kaksi 55W halogeenia.
Jori
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
tavasti kirjoitti:[
Tokihan napamoottorin voi ostaa dynamoksi,
Se minun napamoottorini muistuttaa lähinnä tuota Crystal merkkistä. Se on rakennettu 36V käyttöjännitteelle. Itse olen käyttänyt sitä kuitenkin 24V jännitteellä, mutta puolannut sen 559 pyörän navaksi.
Tuollainen hiiliharjallinen kestomagneettimoottori on ihan sellaisenaan sekä moottori että generaattori. Kytkentää ei tarvitse muuttaa mitenkään. Se toimii aina ja koko ajan sekä moottorina että generaattorina.
Moottorin pyöriminen (tai pyörittäminen) generoi ankkurikäämitykseen jännitteen, joka on sitä suurempi, mitä nopeammin moottori pyörii. Tämän moottorin generaattoritoiminnan aikaansaaman ankkurijännitteen suunta on moottoria pyörittävän (akun) jännitteen vastainen. Moottorin läpi kulkeva virta määräytyy akun jännitteen ja moottorin pyörimisen generoiman ankkurijännitteen erotuksen mukaan sitä pienemmäksi mitä nopeampi on vauhti. Siinä on tavallaan toisiaan vasten kytketyt virtalähteet. Virta kulkee matalamman jännitteen suuntaan ja vaihtaa suuntaa nopeuden mukaan.
Kytkemällä moottori 24V akkuun napamoottori pyörittää takapyörää noin 25 km/h. Jos nopeus tästä, esim. polkemisen tai alamäen takia lisääntyy hiukan, moottorin ankkurireaktion aiheuttama vastajännite pienentää virtaa ja viimein pysäyttää virran kulun nopeudessa 27 km/h. Tällä nopeudella pyörivä moottori ei siis kuluta virtaa akusta, vaikka onkin kytketty siihen. Kun nopeus tästä vielä lisääntyy, vastajännite nousee akun jännitteen yläpuolelle ja alkaa siis ladata akkua. Kaikki tämä ihan ilman mitään kytkennän muutosta. Tietenkin tällainen kytkentä antaa kunnon työntövoimaa vasta paljon alhaisemmalla nopeudella kun nopeus ylämäessä laskee merkittävästi tuosta 27 km/h nopeudesta.
En ole ihan varma noista nopeuksien tarkoista numeroarvoista, mutta menen mittaamaan ne, kunhan tästä tervehdyn. Haluttu nollavirtanopeus voidaan sovittaa akun jännitettä ja pyörän halkaisijaa muuttamalla.
Jori