arn70 kirjoitti:Voisiko joku sellainen jolla on 20" takapyörä ja 9-lehtinen takapakka ystävällisesti laskea omasta pyörästään eturattaiden (tai vaikka keskimmäisen rattaan) hammasluvut? Tämän perusteella saisin sitten haarukoitua itselleni mahdollisesti uutta eturattaan kokoluokkaa.
Kuinka ketjun pituus tulee mitoittaa, pystyykö sen jotenkin fiksusti päättelemään tai katsomaan takapakan ketjunkiristäjästä? Nyt ketjua kasvatettiin pituudella, joka saatiin mittaamalla puomin siirto ja kertomalla se kahdella.
Riippuu vähän millaisilla kierrosnopeuksilla tykkäät jalkojasi pyörittää. Joskus täällä huomaan, että toiset pyörittää puolta vauhtia mitä minä, joten niillä luonnollisesti on puolta raskaammat välitykset että päästään samaa vauhtia.
20" takarenkaallisessa pyörässäni oli kaupasta tulleena edessä 63 ja 42-hampaiset. Sittemmin olen vähän sorvannut sen vaihteistoa uuteen uskoon, nykyään siinä on 58, 48 ja 38-hampaiset edessä. Noihin kampiin ei 38-hampaista pienempää saa, mutta voisin tätä nykyä laittaa vieläkin pienempää tavaraa peliin.
Jos laitat eteen kaksi ratasta niin niillä voi olla kokoeroa aika paljonkin. Jos pystyy hyväksymään sen, ettei pieni-pieni-yhdistelmiä (jotka on joka tapauksessa välitykseltään samoja kuin iso-isot) voi käyttää kun ketju alkaa hangata itseään vasten, ainoa rajoittava tekijä on kuinka pitkähäkkisen etuvaihtajan sattuu löytämään, ja yleensä sellainen 21-24 hampaan ero menee lyhyelläkin häkillä. Tarkka luku riippuu monesta kulmasta, pitäisi päästä katsomaan pyörän etupäätä.
Oikeastaan enempää kuskista tai pyörästä tietämättä suosittelisin niin pientä pikkuratasta eteen kuin erilaiset rajoitteet antaa myöten. Ylämäkiä on kivempi ajaa niin ettei verisuonet pullistu päästä.
Ketjun pituus on helpointa laittaa niin, että laittaa ketjun edessä ja takana isoimmalle rattaalle ILMAN että se kulkee takavaihtajan läpi, ja katsoo ensimmäisen kohdan josta sen saisi siinä kytkettyä kiinni. Tähän pituuteen lisätään yksi linkkipari eli 25,4 mm ketjua, laitetaan ketju takavaihtajan läpi ja kytketään kiinni. Tällöin ketju on tarpeeksi pitkä ettei iso-iso-yhdistelmälle vaihtaminen hajota vaihteistoa. Jotkut lähtevät väittämään vastaan teorialla ettei iso-iso-yhdistelmää käytetä, mutta kaikki virheet jotka voi tehdä kannattaa valmistautua tekemään.