Sivu 2/4
Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!
Lähetetty: 03 Touko 2018, 07:59
Kirjoittaja Mahe
tm kirjoitti:
Fiilis ajon jälkeen oli se, että kyllä tässä Greenspeedissä ihan potentiaalia on leppoisaksi kesäkulkineeksi. Kun unohtaa kiireen ja "suorittamisen", niin kaikessa rauhassa edeten tällä varmasti taittaa matkaa ihan hyvin.
Tämä. Samaan tuli havahduttua itse viime vuonna loppukesästä kun pääsin Tetriksen puikkoihin, vaikka se kyllä liikahtaa ripeästikkin tarvittaessa. Erityisesti kaupunkiympäristössä homma muuttuu kertaluokkaa leppoisammaksi kolmannen pyörän myötä kun ei tartte miettiä pysähtymisiä liikennevaloihin sen enempää ja tarvittaessa voi hidastaa edessä toikkaroivien jalankulkijoiden vauhtiin ilman kummempaa jännitysmomenttia. Kinneriin nähden ero ei liene niin suuri näissä suhteissa, mutta kyllähän avotrikella taitaa kuitenkin mahtua menemään paikoista mihin ei Questilla olisi asiaa.
Vaatii vaan pientä asennemuutosta, perille pääsee hitaamminkin 
Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!
Lähetetty: 03 Touko 2018, 08:00
Kirjoittaja jviirret
Pienet kiekot ja ohuet(?) runkoputket. Onko nuo kuin 40mm ulkohalkaisijaltaan? Eturenkaille menevät poikkiputket vieläkin ohuempaa? Näyttää ainakin tosi ohuilta kun tietää että renkaat on pienet. Puomi on kuitenkin pitkä, häviääköhän sen taipuiluun terävin potku polkemisesta?
Jukka
Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!
Lähetetty: 03 Touko 2018, 12:55
Kirjoittaja tm
jviirret kirjoitti:Pienet kiekot ja ohuet(?) runkoputket. Onko nuo kuin 40mm ulkohalkaisijaltaan? Eturenkaille menevät poikkiputket vieläkin ohuempaa? Näyttää ainakin tosi ohuilta kun tietää että renkaat on pienet. Puomi on kuitenkin pitkä, häviääköhän sen taipuiluun terävin potku polkemisesta?
Keskiputken ulkohalkaisija on 45 mm, ja poikkiputket n. 35,5 mm.
Puomin mahdollisesta taipuilusta en osaa vielä sanoa.
Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!
Lähetetty: 03 Touko 2018, 13:01
Kirjoittaja tm
Mahe kirjoitti:...Kinneriin nähden ero ei liene niin suuri näissä suhteissa, mutta kyllähän avotrikella taitaa kuitenkin mahtua menemään paikoista mihin ei Questilla olisi asiaa...
No itse asiassa trike on leveämpi: Questin raideleveys oli 62 cm, trike on 75 cm. Vastaavasti kokonaisleveydet 75 cm/reilut 80 cm (en ole tarkasti mitannut). Toisaalta trike on taas paljon ketterämpi, ja tilantarve ahtaissa paikoissa helpommin hahmotettavissa. Ja maavara on trikessä pienempi.
Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!
Lähetetty: 03 Touko 2018, 13:57
Kirjoittaja tm
Jäi mainitsematta: trikessä on vielä pitkät 175-milliset kammet. Questissa tottunut 140-millisiin -> katkaisuhoitoa luvassa.
Mitä noita trikessä kiinni olevia kampia katselin, niin johonkin 145 millin pituuteen voisi kohtuudella lyhentää (kevennysuraa vasemmanpuoleisen kammen takana...). Vaihtoehtoisesti vaihdan jotkut muut kammet tilalle.
Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!
Lähetetty: 03 Touko 2018, 23:52
Kirjoittaja tm
Kammet lyhennetty 175 -> 140 mm:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... &start=525
Huomenna trike takaisin ajokuntoon, ja lauantaina Tampereelle pyöräparaatiin:
https://www.tampere.fi/tampereen-kaupun ... 018_8.html
Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!
Lähetetty: 04 Touko 2018, 06:56
Kirjoittaja PW
Mahtavaa, Teppo on innostunut nojapyöräilystä - taas 
Re: RE: Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!
Lähetetty: 04 Touko 2018, 07:30
Kirjoittaja tm
Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!
Lähetetty: 06 Touko 2018, 18:20
Kirjoittaja tm
Lauantain Tampereen reissu (pyöräparaati) sujui jo paremmin kuin ensilenkki torstaina. Lyhyemmät kammet tekivät olosta kotoisamman, ja muutenkin ajo sujui jo paremmin.
Täytyyhän se tunnustaa, että Hämeenkadun mukulakivetys ei ollut herkkua 16" renkailla
. Onneksi paraatin ajovauhti oli todella hidas, niin pompotus ei mennyt vielä liian pahaksi.
Päivän reitille (Nokia-Tampere-Nokia) osui lukuisia pieniä rotvalleja, jotka saattoivat lisätä takarenkaan heittoa. Eihän tuo ihan suoraan pyörinyt vappuna pyörää ostaessakaan, mutta paluumatkalla samuelin luona kun takapyörää pyöriteltiin ilmassa, niin yhdessä kohdassa rengasta oli iloinen mutka -> runko mennyt/menossa rikki. Vanne oli kyllä suht suora. Uudet renkaat saapuvat toivottavasti ensi viikolla. Pisti vaan noin yleensäkin epäilemään pienen kovapaineisen renkaan kestoa urbaanissa (katukivetys)ympäristössä... Aika näyttää kauanko tulevat Scorcherit kestää.
Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!
Lähetetty: 08 Touko 2018, 23:47
Kirjoittaja tm
Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!
Lähetetty: 13 Touko 2018, 00:01
Kirjoittaja tm
Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!
Lähetetty: 13 Touko 2018, 00:02
Kirjoittaja tm
Viime päivät on saatu nauttia Pirkanmaallakin harvinaisen nätistä ja lämpimästä säästä, niin myös tänään. Mukava ajella lyhyissä ajotamineissa pitkän ja kylmän talven jälkeen, ja nauttia lämmöstä ja auringonpaisteesta
.
Kävin kurvailemassa trikellä yhden suosikkimaantiereiteistäni, Sasin lenkin. Tuolla noin 50 kilsan reitillä on mukavasti maalaismaisemaa ja sopivasti korkeusvaihteluakin. Ainoa kauneusvirhe on Sasin- ja Pinsionkankaantien karkeaksi rapautunut asvaltti, mutta tämäkään ei ole ollut paha rasti nykyisellä hiilikuiturunkoisella maantiepystärilläni. Toisin oli nyt trikellä, pienet pyörät rankaisivat kuskia rankalla tärinällä (rengaspaineet 7 baaria). Odotan todella uusia Greenspeedin renkaita, joiden toivon rullaavan nykyistä paremmin myös aavistuksen pienemmillä paineilla -> lisää mukavuutta.
Epätasainen asvaltti lisäsi epäilystä, josko tämä kulkupeli on sittenkään käyttökelpoinen satunnaiseen retkikäyttöön, jossa ei aina etukäteen voi tietää reitille osuvan tien pinnanlaatua. Hiekkateitä pystyy toki välttämään reittejä valitessa, mutta asvaltin kuntoa on hankalampi arvioida Google mapsin street view -näkymästä (joka on kaiken lisäksi vanhaa tietoa).
Nyt trikellä ajaessa vastaantulijoiden reaktiot ovat välittömämpiä ja tulevat nopeammin kuin kinnerillä liikkuessa. Jengi tajuaa heti ensi silmäyksellä, että tuohan on polkupyörä, eikä aivot jää raksuttamaan, että mikähän vekotin tuo on ja miten siihen pitäisi suhtautua. Etenkin lasten reaktiot ovat välittömiä ja iloisia. Normaalit peukutukset ja "keuli"-kommentit on jo kuultu
.
Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!
Lähetetty: 13 Touko 2018, 10:36
Kirjoittaja Mahe
Eilen Tetristä ulkoiluttaessa tuli tuota eri alustojen vaikutusta jäykällä trikella ajaessa mietittyä. Mun näkemys on että pahin alusta on juurikin tuollainen rapautunut asfaltti, yleensä vielä yhdistettynä routasaumoihin. Siinä kaikki epätasaisuudet on niin kovia ja teräviä että ne todella tuntee kropassaan.
Soratie ei ole ollenkaan niin paha: tärinä on jotenkin "pehmeämpää" ja isoimmat epätasaisuudet tupaa olemaan irtokiviä jotka pyörii pois renkaiden alta.
Meidän trikeissa tosin on 20" renkaat, tuossa Greenspeedissä taitaa olla 16"?
Miten sulla toi rättipenkki toimii, lyökö töyssyissä putket läpi? Mä en saanut Tetriksen rättipenkkiä niin kireälle että pahimmissa töyssyissä ei vaakaputki osuisi selkään, mikä on todella huono juttu. Nyt vaihdoin siihen Ibexin lasikuitupenkin kun menee samoihin kiinnikkeissiin, ja se on jo parempi paksun ventisitin kanssa mutta pahimmat töyssyt iskee silti suoraan selkärankaan, ennakoida pitää...
Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!
Lähetetty: 13 Touko 2018, 11:25
Kirjoittaja tm
Greenspeedin renkaat ovat juurikin tuon 16”, tai siis vannekoko 349 mm. Tuumista puhuminen kun johtaa harhaan, koskapa myös 305 mm vanteesta puhutaan 16-tuumaisena. Ja molempiin saa esim. 40 mm leveitä renkaita, jolloin ulkohalkaisijaeroakin on (teoreettinen 16,9” vrs. 15,1”). No joka tapauksessa pienihalkaisijaiset pyörät on kyseessä.
Rättipenkki on riittävän kireällä, ei lyö töyssyt läpi putkiin asti. Eri valmistajan penkit kun kyseessä, niin eroja toki löytyy niin rakenteesta, mitoituksesta kuin materiaaleista.
Re: Älä ota kesäkissaa, ota kesätrike!
Lähetetty: 13 Touko 2018, 11:35
Kirjoittaja jooseha
7 baaria 37:ssa renkaassa noin 35 kilon kuormalla. Ei ole ihmekään että täristää
Kolmannekseen pudotus, niin mukavuus on aivan eriluokkaa ja taitaapa rullatakin normaalilla karkealla asvaltilla paremmin. Pyörän ei tarvitse silloin nousta pienen kohouman kohdalla, vaan rengas painuu hieman.
