Sivu 2/8
Lähetetty: 01 Syys 2008, 20:36
Kirjoittaja Jarcco
jori kirjoitti:
Jos haluaa skarppailla, niin kulmaliitokseen voi leikellä jiiriin asetettavien putkien päiden väliin ohuesta pellistä levyn, joka hitsautuu putken päitä hitsatessa kiinni molempiin putkiin. Tällainen levy voi olla esim 0,5 mm peltiä ja riittää hyvin, että se on edes auttavasti kiinni reunoistaa putkien sisällä. Sen tarkoitus on estää liitoksen lommahdus sisään päin taivutettaessa ja tekee jiiriliitoksen lähes yhtä lujaksi ja jäykäksi, kuin ehjä putki. Työmäärä lisääntyy vain hiukan ja paino alle 20 g.
Kun päiden väliin jäävästä levystä tehdään niin pieni, että se ulottuu putkien päiden väliin vain sieltä täältä, esim. 8-kulmio, saadaan myös aikaan putkien välille i-railo, eli levyn vahvuinen välys , mikä parantaa migillä hitsatun sauman ulkonäköä ja lujuutta.
Jori
Tuohan on hyvä konsti! Otaksun että neliöputken voi vahvistaa samalla tavalla. Olen yleensä vahvistanut putkiliitokset lyhyellä putkennatsalla liitettävien putkien sisällä. On siitä se hyöty että putket saa helposti samaan linjaan. Jiiriliitoksessakin toimii kun tekee pellinsuikaleesta kapean ellipsin.
Lähetetty: 01 Syys 2008, 22:36
Kirjoittaja irakas
Tarkoittanet, Jori, jotain tällaista välilevyä

Tuollaisenpa asetan putkien väliin.
Miten on, voiko ruostumatonta terästä ja tavallista terästä hitsata yhteen. Ehkä ohutseinäistä (1 mm) pyöröputkea löytyisi paremmin ruostumattomista pakoputkista. 1, 5 mm tuntuu jo aika paksulta.
Sakari
Lähetetty: 01 Syys 2008, 23:47
Kirjoittaja JTH
En lähtisi hitsaamaan rosteria mustaan rautaan, jalompi syö heikompaa, vai miten se nyt oli. Kyselehän ilmailupiireistä putkea, löytyy 4130 cromoa vaikka mitä kokoa ja on ohutta. Tosin aika hintavaa...
Lähetetty: 02 Syys 2008, 13:30
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:Tarkoittanet, Jori, jotain tällaista välilevyä
Tuollaisenpa asetan putkien väliin.
Miten on, voiko ruostumatonta terästä ja tavallista terästä hitsata yhteen.
Korjasin tuota kuvalinkkiä, kun ei näkynyt ainakaan minulle, mutta en siltikään onnistunut saamaan sitä näkyville. Laitan sen tähän linkiksi
http://farm4.static.flickr.com/3229/281 ... c1.jpg?v=0
Juu, juuri noin. Tämä on pyöreän putken jiirisauman tukilevyn idea. Sama toimii tosiaan myös neliöputkella ja on jopa helpompi leikata 
Putkinatsat ym. putken pinnan suuntaiset tukirakenteet ovat hitsatussa rakenteessa painoonsa nähden melko hyödyttömiä. Suoralle putkelle niitä ei tarvita ollenkaan ja kulmaliitoksessa niiden tuottama lommahdustuki on vähäinen. Linjausjigit kannattaa tehdä ulkopuolelle ja purkaa pois hitsauksen jälkeen. Porterilla on esimerkilliset jigiviritykset.
Kyllä niitä mustiakin putkia löytyy ohutseinäisenä. Millin seinämä on aika haastava aloittelijalle. Minulla on pakoputkipyörässäni vakiopakoputken 1,25 seinämäistä, mutta uskon, että ohutseinäisempääkin saa, vaikkei ehkä ihan suoraan rautakaupan hyllystä.
Rosteria ja mustaa yhteen hitsatessa täytyy ehdottomasti käyttää rosterin lisäainetta. Mustalla lisäaineella hitsiin tulee seostumisvyöhykeelle mikrohalkeamia, joista hitsi väsyy rikki pajon tavallista nopeammin, puhumattakaan raerajakorroosiosta yms.
Muuten rosteri on kyllä jopa helpompaa hitsattavaa kuin musta, kunhan lisäaineet ja suojakaasut ovat rosterille sopivia.
Semmoinen kannattaa myös muistaa, että rosterimateriaali on väsymisen suhteen ongelmallisempaa kuin musta, joten ihan kintaalle ei rosterirakennetta ajoneuvossa voi mitoittaa -ja kuka osaisikaan
.
Jori
Lähetetty: 02 Syys 2008, 14:16
Kirjoittaja Jarcco
jori kirjoitti:
Putkinatsat ym. putken pinnan suuntaiset tukirakenteet ovat hitsatussa rakenteessa painoonsa nähden melko hyödyttömiä. Suoralle putkelle niitä ei tarvita ollenkaan ja kulmaliitoksessa niiden tuottama lommahdustuki on vähäinen. Linjausjigit kannattaa tehdä ulkopuolelle ja purkaa pois hitsauksen jälkeen. Porterilla on esimerkilliset jigiviritykset.
Jori
Onhan se uskottava jos näin on. natsasta on kyllä sekin hyöty että putken päitä ei tarvitse saada tarkasti yhdensuuntaiseksi. Sisämuhvin ansiosta rako voi olla reilu mutta puhkipalamista ei tarvitse pelätä.
täytyypä kuitenkin seuraavassa rojektissa kokeilla tuota välilappua.
Lähetetty: 02 Syys 2008, 15:21
Kirjoittaja Pastori
Mitäs sanotte siihen - kuinka paljon on haittaa rakenteen kestävyydelle esim. tämmöisessä jappi67 monotube rungossa oleva reikä vaijereille?
http://www.munkuvat.org/kuvat/98204.jpeg
Koulutusta vaille insinöörinä ja synnynäisenä maallikkona ajattelee että erityisesti ohuessa putkessa tuo ei voine olla eduksi. Riippunee toki kohdasta. Tuossa kohdassa pyörää rasitus ei liene suurin.
Lähetetty: 02 Syys 2008, 16:16
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:Mitäs sanotte siihen - kuinka paljon on haittaa rakenteen kestävyydelle esim. tämmöisessä jappi67 monotube rungossa oleva reikä vaijereille?
http://www.munkuvat.org/kuvat/98204.jpeg
Koulutusta vaille insinöörinä ja synnynäisenä maallikkona ajattelee että erityisesti ohuessa putkessa tuo ei voine olla eduksi. Riippunee toki kohdasta. Tuossa kohdassa pyörää rasitus ei liene suurin.
Kyllä siitä tietysti haittaa on maksimaaliselle lujuudelle ja myös väsymislujuudelle. Maksimaalista lujuutta ei tässä kohdin kuitenkaan vaadita, sillä sama putki kokee vähän taaempana merkittävästi suurempia rasituksia. Jarrutusvoimat etupyörästä koettelevat juuri tätä kohtaa, joten sen suhteen paikka ei ole optimaalinen, mutta mahdollinen väsymissärö on erinomaisessa paikassa näkyvissä ja väsymissärön eteneminen on helposti seurattavissa, jos se siihen ilmaantuu.
Näitä tällaisia tahallaan heikennettyjä paikkoja käytetään lentokoneissa väsymisen seuraamiseen ja osa vaihdetaan, kun särö on suunnitellun mittainen.
Jori
Lähetetty: 05 Syys 2008, 11:47
Kirjoittaja irakas
sh8 suunnitelma on nyt tällainen:

En saanut hommaa toimimaan niin, että olisi ollut vain yksi rissa vetopuolella ja ketju ei kulkisi ollenkaan etupyörän editse. Sekä veto- että paluupuolen rissat ovat yhteisillä akseleilla. Rissat teen sorvaamalla rullaluistimen pyöristä. 
Ohjauksen voi tietenkin tehdä vaihtoehtoisesti yläpuolisena.
Sakari
Lähetetty: 05 Syys 2008, 13:06
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Rissat teen sorvaamalla rullaluistimen pyöristä.
Neuvoisin vetopuolelle jotakin kovempaa ja suurempaa rullaa. Ei voinut omassani ylämäessä välttyä tunteelta, että osa poljin voimasta hukkuu vetopuolen rullaan, vaikka niitä oli vain yksi ja ketju meni siitä aika loivasti. Toki rullat on helppo vaihtaakkin, jos tuntuu tarpeelliselta...
Jukka
Lähetetty: 05 Syys 2008, 13:48
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti: Rissat teen sorvaamalla rullaluistimen pyöristä. 
Sakari
Oho, jviirret ehti ensin!
Sama laulu uudelleen.
Kaksi vetävän puolen taittopyörää on jo melkoinen tehohävikkiriski. Siksi suosittelenkin, että unohdat rullaluistimen pyörät ja teet taittopyöristä suuremmat ja ennen kaikkea kovapintaiset. Pehmeät pyörät kuluttavat tarpeettomasti tehoa. Minulla on pakoputkipyörässäni POM muovista sorvatut taittopyörät eikä niistä kuulu mitään ääntä vaikka ovat varsin kovaa muovia.
Minulla on suunnitelma taittopyörien vastuksen testauslaitteesta. Kunhan saan sen valmiiksi, niin kerron sitten, kuinka suuresta tehohäviöstä minkäkin laista taittopyörää käyttämäessään joutuu kärsimään.
Uteliaille:
Koelaitteessa ketju ripustetaan päistään kattoon tai oven karmiin siten, että taittopyörä rullaa ketjua pitkin kuin köysiradan vaunu. Ketju mitoitetaan siten, että keskellä taittopyörän varassa riippuva esim. 100 kg paino tuottaa ketjulle 90 asteen kulman, jolloin taittopyörä liikkuu ketjua pitkin ympyrärataa, kuin heiluri. Päästämällä paino taittopyörän varassa heilumaan tietyltä korkeudelta ja laskemalla heilahdusten yhteispituus saadaan määritettyä taittopyörän vierintävastus.
Jori
Lähetetty: 05 Syys 2008, 17:28
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:irakas kirjoitti: Rissat teen sorvaamalla rullaluistimen pyöristä. 
Sakari
Kaksi vetävän puolen taittopyörää on jo melkoinen tehohävikkiriski. Siksi suosittelenkin, että unohdat rullaluistimen pyörät ja teet taittopyöristä suuremmat ja ennen kaikkea kovapintaiset. Pehmeät pyörät kuluttavat tarpeettomasti tehoa. Minulla on pakoputkipyörässäni POM muovista sorvatut taittopyörät eikä niistä kuulu mitään ääntä vaikka ovat varsin kovaa muovia.
Jori
Joo, täytyypä ottaa onkeen. Jyväskylän Teollisuus Etolasta saa aika monenlaista muovitankoa. Toivottavasti löytyy riittävän paksua POM muovia.
Sakari
Lähetetty: 08 Syys 2008, 21:32
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:irakas kirjoitti: Rissat teen sorvaamalla rullaluistimen pyöristä. 
Sakari
Oho, jviirret ehti ensin!
Sama laulu uudelleen.
Kaksi vetävän puolen taittopyörää on jo melkoinen tehohävikkiriski. Siksi suosittelenkin, että unohdat rullaluistimen pyörät ja teet taittopyöristä suuremmat ja ennen kaikkea kovapintaiset. Pehmeät pyörät kuluttavat tarpeettomasti tehoa. Minulla on pakoputkipyörässäni POM muovista sorvatut taittopyörät eikä niistä kuulu mitään ääntä vaikka ovat varsin kovaa muovia.
Jori
Hainpa tänään 5 kpl 80 x 17 mm (halkaisija 80 mm, paksuus 17 mm) polyasetaalikiekkoa paikallisesta Teollisuus Etolasta. Älysin leikkauttaa ne paikalla. Olisi ollut tuskallinen homma sahata ne itse kotona pötköstä. Maksoivat vaan 9 €. Mahdollisesti sahauksen veloitus unohtui. 
Nyt kysyn, tarvitaankohan erillistä kuulalaakerointia vaan riittääkö, että 8 mm reikä porataan kiekkoon, ja akseliksi sileä 8 mm terästanko 
Käsittääkseni POM-muovia käytetään myös laakeroinnissa. Painavan tuntuista tavaraa on. Täytyy koittaa tehdä kevennysohennuksia. 
Sakari
Lähetetty: 09 Syys 2008, 08:36
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Hainpa tänään 5 kpl 80 x 17 mm (halkaisija 80 mm, paksuus 17 mm) polyasetaalikiekkoa paikallisesta Teollisuus Etolasta. Älysin leikkauttaa ne paikalla. Olisi ollut tuskallinen homma sahata ne itse kotona pötköstä. Maksoivat vaan 9 €. Mahdollisesti sahauksen veloitus unohtui. 
Nyt kysyn, tarvitaankohan erillistä kuulalaakerointia vaan riittääkö, että 8 mm reikä porataan kiekkoon, ja akseliksi sileä 8 mm terästanko 
Käsittääkseni POM-muovia käytetään myös laakeroinnissa. Painavan tuntuista tavaraa on. Täytyy koittaa tehdä kevennysohennuksia. 
Sorvari olisi katkonut ne irti samalla kun sorvaa ketju-urat...
Itse laittaisin ehdottomasti laakerit. Mahdotonta estää pölyn ja lian pääsy akselin ja rullan väliin, kaikki lika syö sitä rullaa, tekee lisää likaa ja kohta ovatkin jo väljiä. Jos laakeriton ratas olisi hyvä, niin kai halvimmissa rullaluistimissa olisi myös sellaiset?
Jukka
Lähetetty: 09 Syys 2008, 09:47
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Hainpa tänään 5 kpl 80 x 17 mm (halkaisija 80 mm, paksuus 17 mm) polyasetaalikiekkoa paikallisesta Teollisuus Etolasta. Älysin leikkauttaa ne paikalla. Olisi ollut tuskallinen homma sahata ne itse kotona pötköstä. Maksoivat vaan 9 €. Mahdollisesti sahauksen veloitus unohtui. 
Nyt kysyn, tarvitaankohan erillistä kuulalaakerointia vaan riittääkö, että 8 mm reikä porataan kiekkoon, ja akseliksi sileä 8 mm terästanko 
Käsittääkseni POM-muovia käytetään myös laakeroinnissa. Painavan tuntuista tavaraa on. Täytyy koittaa tehdä kevennysohennuksia. 
Sorvari olisi katkonut ne irti samalla kun sorvaa ketju-urat...
Itse laittaisin ehdottomasti laakerit. Mahdotonta estää pölyn ja lian pääsy akselin ja rullan väliin, kaikki lika syö sitä rullaa, tekee lisää likaa ja kohta ovatkin jo väljiä. Jos laakeriton ratas olisi hyvä, niin kai halvimmissa rullaluistimissa olisi myös sellaiset?
Jukka
Etolassa oli mahdollista vain sahauttaa kiekot irti POM-tangosta. Sorvaan kiekkoon ketju-uran kiinnittämällä sen istukalla käsiporakoneeseen, joka on kiinnitetty pöytään.
Joo, kyllä laakerit oli aikomus alunperin laittaakin. Tuli vaan mieleen, kun tuota POMMIA kehutaan niin ihmeaineeksi.
Sakari
Lähetetty: 09 Syys 2008, 12:24
Kirjoittaja Mustasudenkorento
vaikka tuota Pommia kehutaan niin kannattaa muistaa että vaikka se on kovaa ja kevyttä ja kestävää ei sen kulutus kestävyys ole kummoinen...
ps,viimeisen 3 vuotta saikannut työni ohessa pommin palasten kanssa.