Sivu 2/3

Lähetetty: 03 Syys 2008, 02:04
Kirjoittaja jviirret

Tämä "one size fits for all" ajattelukin on vähän huonolta kuulostava lähtökohta rungon suunnittelussa :roll:

Jukka


Lähetetty: 03 Syys 2008, 08:28
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Tässä asiassa olen Jorin kanssa täysin samaa mieltä. On aivan eri asia tehdä käsityöläisesti jonkun toisen suunnitelmien mukaan kuin tehdä luovasti omien pähkäilyjen perusteella jotain uutta. Ja voi sitä riemua ja tyytyväisyyttä, jos sattuu onnistumaan. :mrgreen:

Ei se Sakari sinun kohdallasi ole enää mikään sattuma, kun onnistut. Sinulle on omassa tyylilajissasi kertynyt jo niin paljon kokemusta, että ulkopuolisen silmin onnistuminen on jo sääntö, ei poikkeus.

Tietenkin sinulla on omia yksityiskohtaisempia tavoitteitasi, joiden suhteen näitä "jos sattuu onnistumaan"-tapauksia tulee, mutta sehän tämän lajin pitää mielenkiintoisena, vaikka olisi tehnyt sata onnistunutta kulkinetta.

Tavoitteenasettelu on paljon monimutkaisempi ilmiö, kuin miltä se äkkiseltään näyttäisi.

Jori


Lähetetty: 03 Syys 2008, 20:06
Kirjoittaja irakas

Jotenkin täytyy ihan kiittää sanoistasi Jori!

Nojapyörän suunnittelu ja tekeminen on minulle siinä suhteessa mielekäs eläkepäivien harrastus ja intohimo, kun se on niin haastavaa. Siinä yhdistyvät design-, ergonomia, funktionaalisuus, puu- ja metallityötaidot, (ja saasteettomuus, hyötyliikunta, matkailu etc.)

Muuten yhtä lohduttavaa asiaa, jota ei ehkä ensi itserakentaja huomaa, on se, että, jos tulos ei tyydytäkään, voi useimmissa tapauksissa sekä metalli- että puurakenteisen nojakin runkoa ja asetuksia säätää ja muuttaa. :wink:

Sormiani syyhyttää lähteä suunnittelemaan ja tekemään hiilikuiturunkoista SWB:tä.

Sakari


Lähetetty: 05 Syys 2008, 22:11
Kirjoittaja Teuvo
Ilpo kirjoitti:

Ilmaiset kolmipyöräisen piirustukset/ohjeet:
http://www.ihpva.org/com/PracticalInnov ... index.html

Kiitos linkistä Ilpo! Tämä oli minulle venemiehelle joka yritän tutustua pyöräilyn ihmeelliseen maailmaan tosi hyvä linkki, selvitti paljon asioita - tai kaiken jonka pystyin näin itseopiskeliana vastaan ottamaan.

Tässähän pääsee oikein nyt jo opiskelun makuun.

Teuvo


Lähetetty: 26 Syys 2008, 17:51
Kirjoittaja janx

Jatkan nyt tähän postaukseen. Mistähän voisi saada romis-pyöriä pääkaupunkiseudulla? Kuusakoski ei ainakaan Kivikossa anna mennä romujaan lähellekään. :)


Lähetetty: 26 Syys 2008, 18:15
Kirjoittaja irakas
janx kirjoitti:

Jatkan nyt tähän postaukseen. Mistähän voisi saada romis-pyöriä pääkaupunkiseudulla? Kuusakoski ei ainakaan Kivikossa anna mennä romujaan lähellekään. :)

Jyväskylän Kuusakoskella on iso taulu, jossa lukee: "Liikkuminen alueella omalla vastuulla" eikä kukaan siellä estele, kun vaan kulkee varovasti eikä hankaloita romutyöntekijöiden työskentelyä. Mukana on hyvä olla kassi ja työkalut osien irroittamista varten. :wink:

Muutaman hylätyn romupyörän olen hankkinut sillä tavalla, että olen soittanut poliisilaitokselle ja kertonut löytämäni pyörän kunnon (haarukka vääntynyt yms.) ja sieltä sanotaan, että vie pois vaan. Poliisilaitokset ovat helisemässä jo muutenkin löytötavaratoimistoon tuotujen pyörien kanssa.

Sakari


Lähetetty: 26 Syys 2008, 19:50
Kirjoittaja Teuvo
janx kirjoitti:

Jatkan nyt tähän postaukseen. Mistähän voisi saada romis-pyöriä pääkaupunkiseudulla? Kuusakoski ei ainakaan Kivikossa anna mennä romujaan lähellekään. :)

Tuo on joidenkin mielestä sitä kierrätystä, eikö tuosta voisi jo valittaa romuliikkeen pidolle luvan antaneelle byrokraatille - voi olla hyvällä tuurilla vihreästiajatteleva. Oikeemmin olisi että käypä tavara löytäisi mitä pikimmin uusiokäyttöön.

Minä sain ostaa 5€ romupyörän siitä pyöräkaupasta jossa yleensä asioin.

Toissa päivänä näin Itäharjulla romiksessa riisutun täysalumiini rungon jossa oli ainoastaa keskiö enää paikalla, en kysellyt hintaa kun en enää tartte.


Lähetetty: 26 Syys 2008, 20:13
Kirjoittaja janx
Teuvo kirjoitti:

Tuo on joidenkin mielestä sitä kierrätystä, eikö tuosta voisi jo valittaa romuliikkeen pidolle luvan antaneelle byrokraatille

Kuusakoski rakastaa romujaan, kun niillähän ne miljoonat tehdään. Toisaalta, kun ajattelee, että jos joka päivä käy joku jotain kysymässä ja rafiikkia on hirveästi, niin ei sekään ole mistään kotoisin. Ainakaan työntekijän näkökulmasta.

Toinen firma on YTV. Turha yritääkään penkoa mitään esim. tietokoneen osia, kun on jo äijä selän takana pihisemässä. Eivät kai halua, että joku alkaa bisnestä niillä tekemään.


Lähetetty: 26 Syys 2008, 22:28
Kirjoittaja visiopetteri

Josko shimanon 8 vaihteinen nexus kiinnostaa (28" vanteilla), niin Jumbon (vantaa) Intersportissa on Jamis Commuter 3.0 pyöriä 199e (ovh jotain vähän vajaa 600e). Alurunko ja haarukka, mutta jarrut onkin sitten aika onnettomat. Tuli itelle haettua sellanen, mutta normi pyöränä meinaan pitää. Toi hinta vaan on aika hyvin kohdillaan, kun pelkkää takanapaa on myyty jo päälle 150e hintaan ja siihen päälle pinnat, kehä ja työ...

Saas nähdä miten hyvin toi shimanon rullajarru pelaa, se siis tulee siihen jalkajarruttomaan takanapaan kiinni ja jarru toimii jarrukahvasta (hommasin ton rullajarrun kun hoksasin että sen saa tohon napaan kiinni).

Josko tossa nyt ois ollut edes jotenkin aiheeseen liittyvää juttua :)

PS: sen verran kävin tolla pyörällä ajamassa, että voi todeta että ei toi nexus vaikuttanut ainakaan lyhyen lenkin perusteella ihan sudelta :lol:


Lähetetty: 27 Syys 2008, 07:58
Kirjoittaja jviirret
visiopetteri kirjoitti:

Josko tossa nyt ois ollut edes jotenkin aiheeseen liittyvää juttua :)

On hyvinkin, jotku kaupat poistavat syksyllä pyöriä oikeastikkin poisto hinnoin. Kannattaa seurailla. Toissa syksynä olisi biltemasta saanut 159euron hintaan miesten pyöriä seiskanavalla, eli tuokin lähes pelkkien vaihteiden hinnalla. Ja olikohan niin, että pyörässä oli lisäksi napa dynamo ja valot :shock:

Jukka


Keräyspisteet pääkaupunkiseudulla

Lähetetty: 29 Syys 2008, 14:42
Kirjoittaja janx

Lähetetty: 01 Loka 2008, 12:46
Kirjoittaja Mahe

Laitetaas tänne talteen nämäkin:

Pitkällisten etsintöjen ja kyselyjen perusteella 20" tadpoleen sopivia etupyöriä väh. 12 millin akselille saa ainakin seuraavista paikoista tilattua:

http://www.ice.hpv.co.uk/
http://www.nihola.dk/
http://www.hpvelotechnik.de/

ICE:n pyörät levyjarrullisia, hinta renkaineen syyskuussa 2008 143 GBP / pari, rahdit 60 GBP. Hinta parille euroina rahteineen siis n. 256 euroa.

Niholalta sitten taas rumpujarrullisia, ei kumeja, hinta 850 DKK (n. 115 euroa) / kpl, postikuluista ei tietoa.

HP:lla levyjarrulliset pyörät kumeineen hinnastossa 140 euroa / kpl.

Renkaat sekä HP:lla että ICE:lla Schwalbe Marathon Racer.


Re: Mistä osia?

Lähetetty: 07 Helmi 2009, 20:59
Kirjoittaja Mahe

Tuolla ostomyyntipuolella ketjurullia kyseltyäni tuli esiin pari lupaavan oloista verkkokauppaa josta löytyy osia nojakkeihin. Vasinkin jälkimmäinen näyttää olevan melkoinen aarreaitta:

http://www.raptobike.nl/webshop.php
http://www.recumbentparts.com


Re: Mistä osia?

Lähetetty: 08 Helmi 2009, 09:50
Kirjoittaja Jarcco

Onko kukaan tilannut tuolta? http://www.hafa-ligfietsen.nl/
Sekavanoloiset sivut, mutta tavara on halpaa.


Re: Mistä osia?

Lähetetty: 27 Helmi 2009, 22:25
Kirjoittaja Jarcco

HaFalta muuten löytyy 40 mm neliöputkeen sopiva keskiön kiinnike. Se on rosterinen Flevon muinoin käyttämä malli jossa ei ole vaihtajan putkea ja laakeri muovitulpilla kiinnittyvää ns. SKF- tyyppiä:
http://www.hafa-ligfietsen.nl/engels/te ... eset1.html
Kuva