Sivu 2/2

Lähetetty: 08 Syys 2008, 14:10
Kirjoittaja jori

Hyvä Sakari, tätä minä juuri tarkoitin. Jos noiden renkaiden painot saisi vielä erikseen tuohon samaan viestiin, niin olisi jo aika kattava painolista peruskiekoista. Kilpakiekkojen painothan löytyvät helposti.

Tuosta on helppo havaita, että pelkkä pyöräkoon muuttaminen 559 mm 406 milliseen pudottaa painoa melko tarkasti kilolla, jos kaikki muu pysyy samana. Todellisuudessa tämä muutos pienentää painoja enemmän, koska haarukat lyhenevät 76mm eli vielä pari sataa grammaa lisää. Huomioitava on myös akselivälin lyheneminen. 559 -> 406 = -1,4kg
Onko se paljon vai vähän, riippuu monista asioista.

Kaipaan vielä kampisettien painoja. Onkos kellään irrallaan punnittavaksi.
Paljonko putoaa lyhyemmillä kammilla? Kampien pituus ei paljon painoa pudota, mutta lyhyemmät kammet rasittavat vähemmän koko voimansiirtoketjua. Myös rungon kokemat voimat vähenevät, kun ketjuvoimat vähenevät kammen pituuksien suhteessa. Mahdollisuus painon pudottamiseen muualla avautuu.

Jori


Lähetetty: 08 Syys 2008, 16:49
Kirjoittaja Teemu Kalvas
jori kirjoitti:

Kaipaan vielä kampisettien painoja. Onkos kellään irrallaan punnittavaksi.

Keveimmät kammet rattaineen ja keskiöineen lienee jossain 600 gramman hujappeilla, mutta niissä alkaa olla jo kestävyyden kanssa ongelmia. Uusilla ratkaisuilla joissa ei ole erillistä keskiöpatruunaa vaan kammet ja akseli on yhtä palaa ollaan siinä 900-1000 gramman korvilla, patruunallisilla ehkä 200 grammaa enemmän. Voin punnita kotona jotain nimellä varustettuja osia, jotain pyörii irtotavarana.

jori kirjoitti:

Paljonko putoaa lyhyemmillä kammilla? Kampien pituus ei paljon painoa pudota, mutta lyhyemmät kammet rasittavat vähemmän koko voimansiirtoketjua. Myös rungon kokemat voimat vähenevät, kun ketjuvoimat vähenevät kammen pituuksien suhteessa. Mahdollisuus painon pudottamiseen muualla avautuu.

Jos lyhyempien kampien kanssa otetaan käyttöön myös suhteessa pienemmät eturattaat, ketjun veto ja vastavoimat säilyy samoina.


Lähetetty: 08 Syys 2008, 19:45
Kirjoittaja irakas

Tällaiset löytyi varastosta:

Kuva

No 1.: PRO-152 -5P, kampi 152 mm, (42 h), muovia, 1053 gr

No 2.: CQi, kampi 152 mm, (48 h), rautaa, 1351 gr

No 3.: SHIMANO FC-M 300 EXAGE 300 LX, kampi 175 mm, (48 h), alumiinia, 1000 gr

Suluissa oleva luku on isoimman hammaspyörän hampaiden määrä.

No 4.: B 157 SLOVAKIA KINEX NC 115.5 JIS, 259 gr

No 5.: Ei löytynyt merkintöjä ollenkaan, 400 gr

Sakari


Lähetetty: 08 Syys 2008, 20:17
Kirjoittaja jviirret

Sattuu löytymään Shimano Deore LX kammet ja alumiini rattaat, niiden yhteispaino vain 690g. Eli melko ero noihin "halpis" kampiin.
Samasta pyörästä peräisin oleva 26" etukiekko kumeineen ja pikalukkoineen n.1.5kg, kumi tosin vaan 37mm ja silee. Aika ero kuitenkin, kun vertaa noihin sakarin renkaisiin.
Etuvaihtajia jäänyt useita eritasoisia ylimääräiseksi ja niissäkin 50g painoeroja, halpis vs. deore lx

Jukka


Lähetetty: 08 Syys 2008, 20:53
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Joo, alumiini- ja teräsrattaiden painoero on huomattava. Teräsrattaat tosin kestää käyttöä noin viidestä kymmeneen kertaa pitempään.

Noissa keskiöpatruunoissa on erona lähinnä se että raskaammassa on akseli umpiterästä, kevyemmässä on ontto teräsakseli. Keskiön akselin pitää välittää melkoinen vääntömomentti, joten se ei ole ihan kevyt.


Lähetetty: 09 Syys 2008, 15:30
Kirjoittaja jori
Teemu Kalvas kirjoitti:

Jos lyhyempien kampien kanssa otetaan käyttöön myös suhteessa pienemmät eturattaat, ketjun veto ja vastavoimat säilyy samoina.

Oikeassa olet, tehon suhteen optimoiden täytyy tietysti eturattaita pienentää, mikä siis nostaa ketjuvoiman takaisin pitkäkampiselle tasolle. Pienemmät eturattaat painavat kuitenkin vähemmän kuin isot :)

Jori


Lähetetty: 09 Syys 2008, 16:12
Kirjoittaja lowrides

Vielä lisää skaalaa kampiin:

Kevyimmät kammet maailmassa taitavat olla M5:n, 240 g:
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/_m5 ... m-bracket/


Lähetetty: 09 Syys 2008, 17:26
Kirjoittaja Teemu Kalvas

240 Bram Moens -grammaa. :D

Mutta sinulla varmaan on kokemusta siitä kuinka hyvin Moensin vaaka pitää. Minähän vain olen kuullut juttuja siitä kuinka huonosti.

(Lisäksi toki tuo on ilman laakereita ja rattaita, joten siihen saa kevyimmilläänkin laittaa sen 200 grammaa päälle vielä että verrataan samaa asiaa kun tässä oli puhe koko nipusta.)


Lähetetty: 11 Syys 2008, 00:07
Kirjoittaja Teuvo

Olen myöskin kantanut korteni kekoon: http://www.elisanet.fi/turun.nojakki/Oheisasioista.htm
Vieritä hiukan alemmaksi.


Lähetetty: 11 Syys 2008, 09:46
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Teuvo kirjoitti:

Olen myöskin kantanut korteni kekoon: http://www.elisanet.fi/turun.nojakki/Oheisasioista.htm
Vieritä hiukan alemmaksi.

Huh, mistä olet löytänyt noin painavan mutta kuitenkin noin kapean penkin. Minulla on tuollaisia kapeita satuloita jotka ei ole ollut edes kovin kalliita (tyyliin kymppejä uutena) ja painot siinä 250 g. Satulatolppa nyt painaa toisen mokoman, mutta silti ollaan off-by-paljon. Muut painot nyt näyttää olevan käytetyn rahamäärän kanssa linjassa.

Ai niin: punnitsepa ne lokarin kiinnikkeetkin. Ne painaa paljon enemmän kuin se itse lokari...


Lähetetty: 12 Syys 2008, 13:05
Kirjoittaja Teuvo

Tuota pyörää ei ollut mitenkään ilmeisesti viritelty, oli luultavasti ihan kaupasta ostetuilla osilla. Nämä punnitukset näyttävät ettei kaupantädin kokoamiin pyöriin aina kannata tyytyä vaan pienilläkin osien vaihdolla voi saada mielekkäämmän meniän.

"Ai niin: punnitsepa ne lokarin kiinnikkeetkin. Ne painaa paljon enemmän kuin se itse lokari..."

Kyllä minäkin uskon että kaiken karvaiset kiinikkeet saattavat nostaa varusteen painoa tuntuvasti, niin teki se satulaputken pikakiristinkin, se oli tosi painava meltorauta möhkäle - voi niitä taas joskus punnitakkin kun on hieno vaakakin sitä varten 5 € Hong- Gong ostettu...


Lähetetty: 26 Syys 2008, 19:41
Kirjoittaja eemeli

Normaali hurricane ilman lokareita ja tarakkaa 15,20kg (vaihdettu ilmaiskari 230gr.alkuperäinen 470 gr.) Hurricanen tarakka 450gr ja lokarit 500gr.