Re: Arcus II
Karavaanipuolelta löytyy ilmatelttoja, joiden ilmaputket on teltan sisäpuolella.
https://www.reimo.com/fi/93702-ilmatelt ... air_2_90m/
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Karavaanipuolelta löytyy ilmatelttoja, joiden ilmaputket on teltan sisäpuolella.
https://www.reimo.com/fi/93702-ilmatelt ... air_2_90m/
PW kirjoitti:Päähäni välillä tunkee idea, voisko kangaskatetta tukea ilmatäytteisillä rakenteilla
Jos katteeseen ompelis kujanteet, sisälle sisuskumi (katkastu) ja sopivat paineet
Pomppulinna!
Ei näytä tuo ilmateltta tarpeeksi kireältä minun silmääni. Mutta voihan tuota joku kokeilla. Minä taidan pitäytyä putkirungossa.
ajou kirjoitti:Ei näytä tuo ilmateltta tarpeeksi kireältä minun silmääni. Mutta voihan tuota joku kokeilla. Minä taidan pitäytyä putkirungossa.
Mitä putkea ajattelit hommata? Hiilikuitua vai jotain muuta?
Lisätty: Näemmä alumiiniputkea. Mä ajattelin kokeilla jotain muovi/alumiini/hiilikuitu-hybridiä
Kyllä minä ensin protossa kokeilen ihan sähköputkea. Jos se ei kestä, niin sitten jotain muuta. Kun tuote on ”valmis”, niin sitten hiilikuitu on varmaan vaihtoehto. Materiaalia putken osalta on tuossa niin vähän, että minusta painolla ei ole niin isos merkitystä. Arcus I painaa ilman sähköjä 35 kg. Arcus II varmaan ainakin 10 kg vähemmän.
Olen aiemmin ehdotellut tuulipussikatetta, jossa tuulen paine pitää katteen muodossaan. Tavallaan puhallettava jäykiste siis.
Eilen näin tuosta ohi ajavan eräänlaiseen tuulipussikatteeseen pukeutuneet abiturientit.
Minä tein katteen rungon hiilikuitulangasta, lattamainen 12 x 0,2 mm lanka nelinkerroin ja epoksia "kostutus/kuivatus-laitteella", oli nopea tehdä, tuli kevyt ja riittävän vahva. Vaatii muotin että lanka pysyy ryhdissään ennen kuin epoksi jämähtää. Hiilikuitulanka on halpaa, noin 20 €/kg.
Kangasta päälle, jos löytyy hyvää lämpökutistuvaa niin saa siistimmän.
Mutta tämä kommentti on siis sitä sarjaa että kehu omaa hommaasi ja pane vahinko kiertämään...
Vähänniinku
Aikaa on taas vierähtänyt ja muotoja ja suunnitelmia pähkäilty. Nyt on päästy siihen vaiheeseen, että olen rakentanut sähköputkista ja ja 3D-tulostimella tehdyistä liittimistä prototyypin, johon olen vihdoin tyytyväinen.
Tein tarkoituksella tasaisen keulan ja katon, jotta niihin saadaan tarvittaessa kiinnitettyä aurinkokennot akkujen lataamista varten.
Samalla rakenne mahdollistaa lasin käyttämisen ainakin osassa tuota tuulilasia. Arcus I:ssä olen huomannut, että ei se kovapinnoitettukaan polykarbonaatti kestä kuin vuoden verran, sen jälkeen naarmut alkavat häiritä näkyvyyttä. Tuohon saa osalle matkaa jopa suoran lasin, johon voi kiinnittää tuulilasinpyyhkijän. Rahalla saa tietysti koko tuulilasinkin taivutettuna. Nämä olen suunnitellut vaihtoehdoiksi.
Putkirunko mahdollistaa sen, että Arcus III on mahdollista tilata myös ilman kattoa ja tuulilasia perinteisemmän kinnerirakenteen mukaisesti. Laitan tästä versiosta kuvan tänne pikapuoliin, kunhan ehdin Photoshopata.
Kate avautuu vain toiselta sivulta ja astuminen kinneriin tulee olemaan helppoa. Tuota keulan alaosaa ei kannata kuvasta vielä liian tarkkaan pähkäillä
Kankaana tulen käyttämään lentokoneissa käytettävää kutistettavaa kangasta (esim. Oratex 600)
https://www.youtube.com/watch?v=XrhkV4rSySk
Sen voi jälkeenpäin myös maalata halutulla värillä, joten värivalikoimaa sitten riittää.
Painoahan tuolle katteelle ei tule "juuri mitään". Kangas painaa vain n. 125g/neliö. Sitä menee tuohon n. 6 neliötä. Siihen ehkä 1,5 kg putkea ja painavin osa, eli tuulilasi on sitten vielä vähän arvoitus. Lopullinen tuote tullaan varmaankin tekemään hiilikuituputkista, mutta kun Biltemasta saa sähköputkea n. 1€ kappale, niin sillä on hyvä testailla.
Liittimet olen suunnitellut Tinkecadilla https://www.tinkercad.com/ ja tulostellut koulun 3D-tulostimella.
Seuraavaksi odottelen kankaan näytepalan saapumista ja sitten pääsenkin jo kokeilemaan.
Tuo kuva on Photoshopattu putkikehikkokuvan päälle. Laitoin ensin vähän keltaisia teippejä sinne tänne, että nuo putkien väleihin tuleva kangas menee oikein.
Hyvältä näyttää miun silmään
Jep, hyvältä vaikuttaa. Miten muuten ketjulinjan suojaus kuralta, on minusta tärkeä kinnerin etu. Tuleeko minkäänlaista lattiaa?
Puusilmä kirjoitti:Jep, hyvältä vaikuttaa. Miten muuten ketjulinjan suojaus kuralta, on minusta tärkeä kinnerin etu. Tuleeko minkäänlaista lattiaa?
En ole pitänyt tuota asiaa mitenkään tärkeänä. Ketjuputket on joka tapauksessa ja helppo huollettavuus reissun päällä on minulle tärkeämpi ominaisuus.
Helppohan tuo asia on toki tässä hoitaa, jos asiakas niin haluaa
Miten tähän kuljetaan sisälle?
Vilijami kirjoitti:Miten tähän kuljetaan sisälle?
Ei siihen kuljetakaan. Tuo on vasta Photoshopattu...
ajarmala kirjoitti:Ei siihen kuljetakaan. Tuo on vasta Photoshopattu...
Joo, ymmärrsin sen, mutta putkikehikko katkeaa ikävästi kulkuaukon kohdalta. Säilyykö kehikon tukevuus?