PW kirjoitti:tm kirjoitti:PW kirjoitti:...Ecotripillä kokeilin tm:n Mastodonttia, ni kyllä oli vaikee lähtee, vaikka monenlaisia nojakkeja oon ajanu. Ei meinannu millään mennä suoraan, pieni jättö, pysty ohjauskulma, pitkä tilleri - en tiedä vaikuttiko etäohjaus myös asiaan 
Mastodontin tilleri on lyhyt: lyhyempää ei voi olla kun ohjaustanko on suoraan ohjausakselin päässä. Jättö ja ohjauskulma ovat samaa luokkaa kuin pystypyörissä. Etäohjaus vaikuttaa, välitetty vielä niin, että etupyörä kääntyy vähän enemmän kuin ohjaustanko. Tällä ajattelin kompensoivani pitkää akseliväliä -> kääntyisi paremmin. Pyöräkuormakin on pieni eturenkaalla, kääntyilee myös sen takia helposti.
Ohjaus tuntui aiemman läskirenkaan (n. 110-559) kanssa hyvältä, nyt "plussakokoisella" renkaalla (70-584) on selvästi levottomampi. Mutta tuohonkin on tottunut kilometrien myötä.
Jep, sori väärästä analyysistä, en tarkottanu pyörää moittia - perimmäinen syy tietyst siinä, ett oon tottunu aivan erilaisiin kulmiin ym.
Suurin syy Mastodontin vaikealta tuntuvaan ajoon on paino takapyörän päällä, pitkä keula ja pieni jättö yhdistelmä. Lyhytakselivälisellä jättö tuottaa jo paikoillaan pienen ohjausliikkeen myös takapyörään. Pitkäkeulaisella se on akselivälin pituuksien suhteessa vähäisempää ja toisaalta sen vaikutuksen pitäisi olla akselipainojen suhteessa suurempaa, jotta tasapainovaikutus olisi sama.
Lyhytakselivälinen tasapainottaa jo paikoillaan ja viimeistään aivan hiljaisessakin vauhdissa sillä, että etupyörän kääntäminen siirtää jätön takia rungon emäputkea ohjauksen suuntaan, mikä tuottaa heti ohjauskulmaa myös takapyörälle. Kun emäputki liikkuu, liikkuu myös kuskin massa kääntyessään takapyörän maakosketuspisteen ympäri kaatumissuuntaan kohti. Pitkäakselivälisellä tuo emäputken, kuskin massan ja takapyörän maakosketuspisteen vipusuhteet ovat paljon suuremmat ja kuskin liike etupyörän kääntökulmaan nähden paljon pienempi. Siksi se on paha paikoillaan ja aivan hiljaisessa vauhdissa. Heti kun liikutaan tuo ero tasoittuu, mutta tämä ehtii aiheuttaa tottumattomalle hankaluuksia.
Tuo siis pätee pitkäakselivälisiin vain kun kuski istuu kaukana emäputkesta, joka ohjausliikkeen ja jätön takia liikkuu. Kun kuorma on kääntyvän pyörän lähellä vaikuttaa sen pienikin liike heti, siksi Petrin tandem on niin helppo ajettava myös hitaassa vauhdissa, vaikka etupyörän ohjauskulmien muutokset ovat jalkojen painon takia hitaita.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma