Sivu 2/7
Re: Tw Bents Mustang, ensi puraisu
Lähetetty: 24 Heinä 2019, 08:14
Kirjoittaja torneol
Wacky kirjoitti:Suurempi ongelma lienee sulla se tillerin pituus joka ei korjaannu ohjaustangolla.
Ahaa! Tällä tarkoitat mitä? Liian pitkä, liian lyhyt?
jooseha kirjoitti:Kyynerpäät ainakin vartalosta tukea ottamaan. Rauhoittaa tuollaista ohjausta kummasti
Ja oppimiselle pitää aina malttaa antaa aikaa.
Kiitos, tämä kokeillaan ensi kerran, kun pääsen ajamaan. Aika puoli oli tiedossa, mutta minkäs sitä ihminen malttamattomalle luonteelle... 
Re: Tw Bents Mustang, ensi puraisu
Lähetetty: 24 Heinä 2019, 09:35
Kirjoittaja PW
Mitä pitempi tilleri tai mitä kauempana kädet on ohjausnivelestä, sitä isompi liike käsillä - tulee semmonen "heinämiesheiluu" tunnelma
Vaikuttaa tietyst muutkin, kuten jättö ja ohjauskulma - Ecotripillä kokeilin tm:n Mastodonttia, ni kyllä oli vaikee lähtee, vaikka monenlaisia nojakkeja oon ajanu. Ei meinannu millään mennä suoraan, pieni jättö, pysty ohjauskulma, pitkä tilleri - en tiedä vaikuttiko etäohjaus myös asiaan 
Re: Tw Bents Mustang, ensi puraisu
Lähetetty: 24 Heinä 2019, 10:53
Kirjoittaja torneol
Eli tillerin pituus minimiin? Toki kokeilemaan selviää. Tilleri lyhyeksi ja ajamaan, tilleri pitkäksi ja ajamaan. Testin jälkeen lasketaan, kummalla setupilla tuli vähemmän paikattavaa
.
Re: Tw Bents Mustang, ensi puraisu
Lähetetty: 24 Heinä 2019, 11:36
Kirjoittaja jori
torneol kirjoitti:Eli tillerin pituus minimiin? Toki kokeilemaan selviää. Tilleri lyhyeksi ja ajamaan, tilleri pitkäksi ja ajamaan. Testin jälkeen lasketaan, kummalla setupilla tuli vähemmän paikattavaa
.
Tillerille tarvittava pituus riippuu siitä, miten korkealle polvesi nousevat. Tilleri tarvitaan, jotta polvet mahtuvat nousemaan ohjaustangon etupuolella niin, etteivät osu ohjaustankoon. Polvien ylin korkeus riippuu siitä, miten pitkät kammet pyörässäsi on. Kun käytät lyhyempiä kampia, polvet eivät nouse niin korkealle, jolloin tilleri voi olla lyhyempi ja ohjaustanko alempana, kädet voivat olla suorempana näkymä eteen on parempi ja ajo stabiilimpaa.
Moni asia paranee, kun vaihdat lyhyempiin kampiin. 
Re: Tw Bents Mustang, ensi puraisu
Lähetetty: 24 Heinä 2019, 12:13
Kirjoittaja tm
PW kirjoitti:...Ecotripillä kokeilin tm:n Mastodonttia, ni kyllä oli vaikee lähtee, vaikka monenlaisia nojakkeja oon ajanu. Ei meinannu millään mennä suoraan, pieni jättö, pysty ohjauskulma, pitkä tilleri - en tiedä vaikuttiko etäohjaus myös asiaan 
Mastodontin tilleri on lyhyt: lyhyempää ei voi olla kun ohjaustanko on suoraan ohjausakselin päässä. Jättö ja ohjauskulma ovat samaa luokkaa kuin pystypyörissä. Etäohjaus vaikuttaa, välitetty vielä niin, että etupyörä kääntyy vähän enemmän kuin ohjaustanko. Tällä ajattelin kompensoivani pitkää akseliväliä -> kääntyisi paremmin. Pyöräkuormakin on pieni eturenkaalla, kääntyilee myös sen takia helposti.
Ohjaus tuntui aiemman läskirenkaan (n. 110-559) kanssa hyvältä, nyt "plussakokoisella" renkaalla (70-584) on selvästi levottomampi. Mutta tuohonkin on tottunut kilometrien myötä.
Re: Tw Bents Mustang, ensi puraisu
Lähetetty: 24 Heinä 2019, 12:26
Kirjoittaja PW
tm kirjoitti:PW kirjoitti:...Ecotripillä kokeilin tm:n Mastodonttia, ni kyllä oli vaikee lähtee, vaikka monenlaisia nojakkeja oon ajanu. Ei meinannu millään mennä suoraan, pieni jättö, pysty ohjauskulma, pitkä tilleri - en tiedä vaikuttiko etäohjaus myös asiaan 
Mastodontin tilleri on lyhyt: lyhyempää ei voi olla kun ohjaustanko on suoraan ohjausakselin päässä. Jättö ja ohjauskulma ovat samaa luokkaa kuin pystypyörissä. Etäohjaus vaikuttaa, välitetty vielä niin, että etupyörä kääntyy vähän enemmän kuin ohjaustanko. Tällä ajattelin kompensoivani pitkää akseliväliä -> kääntyisi paremmin. Pyöräkuormakin on pieni eturenkaalla, kääntyilee myös sen takia helposti.
Ohjaus tuntui aiemman läskirenkaan (n. 110-559) kanssa hyvältä, nyt "plussakokoisella" renkaalla (70-584) on selvästi levottomampi. Mutta tuohonkin on tottunut kilometrien myötä.
Jep, sori väärästä analyysistä, en tarkottanu pyörää moittia - perimmäinen syy tietyst siinä, ett oon tottunu aivan erilaisiin kulmiin ym.
Re: Tw Bents Mustang, ensi puraisu
Lähetetty: 24 Heinä 2019, 14:19
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:tm kirjoitti:PW kirjoitti:...Ecotripillä kokeilin tm:n Mastodonttia, ni kyllä oli vaikee lähtee, vaikka monenlaisia nojakkeja oon ajanu. Ei meinannu millään mennä suoraan, pieni jättö, pysty ohjauskulma, pitkä tilleri - en tiedä vaikuttiko etäohjaus myös asiaan 
Mastodontin tilleri on lyhyt: lyhyempää ei voi olla kun ohjaustanko on suoraan ohjausakselin päässä. Jättö ja ohjauskulma ovat samaa luokkaa kuin pystypyörissä. Etäohjaus vaikuttaa, välitetty vielä niin, että etupyörä kääntyy vähän enemmän kuin ohjaustanko. Tällä ajattelin kompensoivani pitkää akseliväliä -> kääntyisi paremmin. Pyöräkuormakin on pieni eturenkaalla, kääntyilee myös sen takia helposti.
Ohjaus tuntui aiemman läskirenkaan (n. 110-559) kanssa hyvältä, nyt "plussakokoisella" renkaalla (70-584) on selvästi levottomampi. Mutta tuohonkin on tottunut kilometrien myötä.
Jep, sori väärästä analyysistä, en tarkottanu pyörää moittia - perimmäinen syy tietyst siinä, ett oon tottunu aivan erilaisiin kulmiin ym.
Suurin syy Mastodontin vaikealta tuntuvaan ajoon on paino takapyörän päällä, pitkä keula ja pieni jättö yhdistelmä. Lyhytakselivälisellä jättö tuottaa jo paikoillaan pienen ohjausliikkeen myös takapyörään. Pitkäkeulaisella se on akselivälin pituuksien suhteessa vähäisempää ja toisaalta sen vaikutuksen pitäisi olla akselipainojen suhteessa suurempaa, jotta tasapainovaikutus olisi sama.
Lyhytakselivälinen tasapainottaa jo paikoillaan ja viimeistään aivan hiljaisessakin vauhdissa sillä, että etupyörän kääntäminen siirtää jätön takia rungon emäputkea ohjauksen suuntaan, mikä tuottaa heti ohjauskulmaa myös takapyörälle. Kun emäputki liikkuu, liikkuu myös kuskin massa kääntyessään takapyörän maakosketuspisteen ympäri kaatumissuuntaan kohti. Pitkäakselivälisellä tuo emäputken, kuskin massan ja takapyörän maakosketuspisteen vipusuhteet ovat paljon suuremmat ja kuskin liike etupyörän kääntökulmaan nähden paljon pienempi. Siksi se on paha paikoillaan ja aivan hiljaisessa vauhdissa. Heti kun liikutaan tuo ero tasoittuu, mutta tämä ehtii aiheuttaa tottumattomalle hankaluuksia.
Tuo siis pätee pitkäakselivälisiin vain kun kuski istuu kaukana emäputkesta, joka ohjausliikkeen ja jätön takia liikkuu. Kun kuorma on kääntyvän pyörän lähellä vaikuttaa sen pienikin liike heti, siksi Petrin tandem on niin helppo ajettava myös hitaassa vauhdissa, vaikka etupyörän ohjauskulmien muutokset ovat jalkojen painon takia hitaita.
Re: Tw Bents Mustang, ensi puraisu
Lähetetty: 24 Heinä 2019, 14:36
Kirjoittaja tm
PW kirjoitti:Jep, sori väärästä analyysistä, en tarkottanu pyörää moittia - perimmäinen syy tietyst siinä, ett oon tottunu aivan erilaisiin kulmiin ym.
En minä tuota moitteena ottanutkaan
.
Halusin vaan korjata tuon tilleri-jutun, ja kommentoida erikoista ohjausta muutenkin.
Re: Tw Bents Mustang, ensi puraisu
Lähetetty: 24 Heinä 2019, 19:17
Kirjoittaja torneol
jori kirjoitti:Moni asia paranee, kun vaihdat lyhyempiin kampiin. 
Lyhyiden kampien saarnamies iski jälleen
!
Vieläköhän Teppo tekee lyhkäsiä...? Mieluusti kyllä kokeilisin vaikka 140 millisiä, jos jollakin lojuu nurkissa ylimääräinen pari. Jos niihin tykästyy (=aiheuttavat pyörän helpompaa hallintaa), niin voisi vaikka harkita. KMX:n 150 mm ei käy, kun ovat nelilapaisesta keskiöstä, Bentsillä sakaroita viisi. Rattaita en meinaa vaihtaa, ainakaan aluksi. Tuo Bentsin etukiekko kombo on kyllä aika hurjan kokoinen... Toki 20" takakumi jotain vaatii, joko eteen tai taakse, että saa harvat välitykset.
Re: Tw Bents Mustang, ensi puraisu
Lähetetty: 24 Heinä 2019, 20:00
Kirjoittaja tm
torneol kirjoitti:jori kirjoitti:Moni asia paranee, kun vaihdat lyhyempiin kampiin. 
Lyhyiden kampien saarnamies iski jälleen
!
Vieläköhän Teppo tekee lyhkäsiä...?
Toki tekee, jos sopivat aihiot löytyy.
Vaan juuri nyt on kampipajalla tuotantokatkos, kun solisluu meni eilen sijoiltaan... ei tiedä vielä koska käsi on jälleen kammenlyhennyskunnossa.
Re: Tw Bents Mustang, ensi puraisu
Lähetetty: 24 Heinä 2019, 20:44
Kirjoittaja jori
tm kirjoitti:torneol kirjoitti:jori kirjoitti:Moni asia paranee, kun vaihdat lyhyempiin kampiin. 
Lyhyiden kampien saarnamies iski jälleen
!
Vieläköhän Teppo tekee lyhkäsiä...?
Toki tekee, jos sopivat aihiot löytyy.
Vaan juuri nyt on kampipajalla tuotantokatkos, kun solisluu meni eilen sijoiltaan... ei tiedä vielä koska käsi on jälleen kammenlyhennyskunnossa.
Oijoi, mitä tapahtui. Kaaduitko pyörällä?
Käsi kantositeessä, vai ihan kipsissä?
Re: Tw Bents Mustang, ensi puraisu
Lähetetty: 24 Heinä 2019, 20:57
Kirjoittaja jori
torneol kirjoitti:jori kirjoitti:Moni asia paranee, kun vaihdat lyhyempiin kampiin. 
Lyhyiden kampien saarnamies iski jälleen
!
Vieläköhän Teppo tekee lyhkäsiä...? Mieluusti kyllä kokeilisin vaikka 140 millisiä, jos jollakin lojuu nurkissa ylimääräinen pari. Jos niihin tykästyy (=aiheuttavat pyörän helpompaa hallintaa), niin voisi vaikka harkita. KMX:n 150 mm ei käy, kun ovat nelilapaisesta keskiöstä, Bentsillä sakaroita viisi. Rattaita en meinaa vaihtaa, ainakaan aluksi. Tuo Bentsin etukiekko kombo on kyllä aika hurjan kokoinen... Toki 20" takakumi jotain vaatii, joko eteen tai taakse, että saa harvat välitykset.
140 mm mahdollistavat vain 30 mm stemmin lyhennyksen. 120 mm laskee polvia 50 mm.
Lisäksi vielä, jos haluat hyödyntää lyhyiden kampien etuja, voit tehdä etupuomiin mutkan ja laskea puomin päätä enemmänkin kuin kammet lyhenevät, mikä mahdollistaa vieläkin suuremman tillerin lyhennyksen. 
Re: Tw Bents Mustang, ensi puraisu
Lähetetty: 24 Heinä 2019, 21:22
Kirjoittaja torneol
En kyseenalaista Jorin näkemyksiä. Oman kokemuksen kautta saattaisin tuommoisia kommervenkkejä tehdäkin, mutta mieluusti ensin kokeilisin, ennen kuin "investoin".
Onkos kellään lainata / vuokrata 130 - 140 mm kampia viisisakaraiseen etupäähän?
Re: Tw Bents Mustang, ensi puraisu
Lähetetty: 24 Heinä 2019, 21:32
Kirjoittaja jori
torneol kirjoitti:En kyseenalaista Jorin näkemyksiä. Oman kokemuksen kautta saattaisin tuommoisia kommervenkkejä tehdäkin, mutta mieluusti ensin kokeilisin, ennen kuin "investoin".
Onkos kellään lainata / vuokrata 130 - 140 mm kampia viisisakaraiseen etupäähän?
Tavallisesti ne "sakarat" ovat oikeanpuoleisessa kammessa kiinni. Lisäksi usein mukana tulee myös rattaat. Jos lainaamalla kokeilee, kannattaa varmasti kokeilla rattaallisen kammen lainaamista. Rattaiden näprääminen kampeen pelkän kokeilun vuoksi on melko työläs operaatio.
Minulla on nyt kokeilussa 102 "pitkät" kammet yhdellä rattaalla. Ne on alkujaan tarkoitettu lastenpyörään, mutta kyllä niillä tällainen ylikasvanut lapsikin pyöräilee. Yritä kysellä lasten kampia rattaineen, niin pääset kokeilemaan ennen kuin Tepon lyhennyskunto taas palautuu.
Jos pääsen Räyskälään, voin tuoda yhdet 102 kammet kokeiltavaksi. Niissä on vain 32-piikkinen ratas kiinni, mutta kyllä siitä silti pääsee jyvälle, millaista pyöräily on lyhyillä kammilla.
Re: Tw Bents Mustang, ensi puraisu
Lähetetty: 24 Heinä 2019, 22:20
Kirjoittaja torneol
Kampien siirto rattailta toisille on mieluisaa puuhaa. Pienin ratas on 42 hampainen.
En huomannut katsoa, että josko nykyisiin kampiin olisi mahdollista tikata lisää reikiä. Koitan ottaa huomenna kuvan, niin Teppo voi arvioida sitä
.
Niin se vaan tämäkin ketju muuttui lyhyiden kampien areenaksi
.