Sivu 2/3
Lähetetty: 30 Syys 2008, 20:26
Kirjoittaja jviirret
Mahe kirjoitti:Entäs jos ei poraakaan niitä kierteitä pois vaan tekee sen "ohjausakselin" (olkatapin?) kierretangosta ja ruuvaa sen tuon jatkomutterin läpi? Se akselihan pääsee pyörimään niissä nivelpäissä kyllä sitten, sen ei tartte pyöriä ton hylsyn sisässä?
Nii, joo, unohdin että aioit käyttää niitä "mullin silmiä". Mutta tuo 4cm väli on minusta vähän lyhyt, rasitusta niille tulee sitä vähempi mitä kauemmas toisistaan ne saa.
Ei se pieni välys mailmaa kaada, eikä ne laakerit sen nopeampaa kulu, pistin vain ettei tule sitten yllätyksenä. Levyjarrumiehet varmaa osaa kertoa kuinka tarkkaa se niiden kans on...
Jukka
Lähetetty: 30 Syys 2008, 21:23
Kirjoittaja Mahe
jviirret kirjoitti:Mahe kirjoitti:Entäs jos ei poraakaan niitä kierteitä pois vaan tekee sen "ohjausakselin" (olkatapin?) kierretangosta ja ruuvaa sen tuon jatkomutterin läpi? Se akselihan pääsee pyörimään niissä nivelpäissä kyllä sitten, sen ei tartte pyöriä ton hylsyn sisässä?
Nii, joo, unohdin että aioit käyttää niitä "mullin silmiä". Mutta tuo 4cm väli on minusta vähän lyhyt, rasitusta niille tulee sitä vähempi mitä kauemmas toisistaan ne saa.
Jep. Niitten nivelpäiden väliksi tulee väkisin ainakin n. 6 cm kun runkoputki jonka päihin niiden kiinnityslaatat laitetaan on 5-senttistä ja niiden reiät pitää tulla sen ulkopuolelle ja tilaa pitää olla vielä mutterillekin, joten olkatappiin pitänee laittaa sen jatkomutterin ylä-ja alapuolelle tavalliset mutterit. Tai jotain.
Mistäs noita nivelpäitä muuten saisi helposti ja halvalla? Ja laakereita muutenkin? Autojen varaosaliikkeistä ainakin Motonet on vähän huono kun siellä ei pääse itse penkomaan vaan pitäis tietää valmiiksi mitä etsii kun menee tiskille.
Lähetetty: 30 Syys 2008, 21:39
Kirjoittaja jviirret
Mahe kirjoitti:Mistäs noita nivelpäitä muuten saisi helposti ja halvalla? Ja laakereita muutenkin?
No nivelpäitä joskus kyselin ja totesin ettei ne ole mun budjetille sopivaa kamaa...
Yleisimmät laakerit löytyy kätevästi biltemasta, hakusanaksi kuulalaakeri ja tulee mitat ja tyypit riviin. Eikä oon hinnalla pilattuja(ts. saa 4 laakeria yhden hinnalla), muutaman tilasin kokeeksi, kokemuksia tulee omassa clwb ketjussani.
Jukka
ps. sanokaa jos tulee liikaa Biltema mainostusta 
Lähetetty: 02 Loka 2008, 09:56
Kirjoittaja visiopetteri
Fluro:lta löytyy kattava valikoima noita nivelpäitä. Noita tuo maahan Jarkope niminen firma. Keväällä hommasin noitten kautta nipun sälää, ja hinnat oli tooooodella paljon halvempia verrattuna mihinkään aiemmin löytämääni liikkeeseen. Niin ja noi toimittaa tavaraa postitse, joten ei haittaa vaikka ei asu "naapurissa".
Re: Mahen tadpole
Lähetetty: 06 Marras 2008, 20:56
Kirjoittaja Mahe
Noniin, projekti alkaa edistyä ja jotain konkreettista alkaapi olla kasassa.
Penkki syntyi viime viikolla ja tänään sain kasaan rungon ristiosan ja eturipustukset.
Tässä muutama kuva.
Ristipuomi. Raideleveydeksi tuli hiukan vajaa 80cm kokonaisleveyden ollessa aika tarkkaan 85 cm. Kävin juuri mittaamassa ja menee juuri ja juuri pyörävajan ovesta sisään
Olkatapin kula on 14 astetta pystysuorasta poikkeava, silmämääräisesti katsottuna aika hyvä.

Eturipustus. Pyöränripustuksen kasasin hitsaamalla ristiin kaksi jatkomutteria. Nivelpäät löytyi Lännen Traktorien vanhojen osien luettelosta 5e kpl. Loput on muttereita ja prikkoja.
Valmishan toi etupää ei vielä ole, puuttuu levyjarrujen kiinnikkeet kun ei ole jarrujakaan vielä enkä ole vielä päättänyt kiinnitänkö sarvet olkatapin yläpäähän vai tuohon jatkomutterihässäkkään.


Penkki. 16 millin huonekaluputkea. Kiinnikkeet runkoon puuttuu vielä.

Aika paljon on siis vielä tehtävää mutta nyt alkaa tuntua siltä että tää voi vielä joskus valmistuakin 
Re: Mahen tadpole
Lähetetty: 12 Maalis 2009, 21:15
Kirjoittaja Mahe
Noniin, pitkän hiljaiselon jälkeen päivitystä projektin tilanteeseen.
Nappasin tänään muutaman kuvan työn lomassa, löytyvät osoitteesta http://mahe.ttek.fi/photologue/gallery/nojakkiprojekti/ aikaisemmin otettujen kanssa.
Kuvat ei ole missään erityisessä järjestyksessä.
Pyörä alkaa lähestyä valmistumista, mikä on hyvä koska kurssikertojakin on jäljellä enää kolme. Poikkipuomi on vielä hitsaamatta kiinni pitkittäiseen runkoon ja vaijerien kiinnikeitä pitää miettiä mutta muuten ei enää kauheasti puutu. Jos hyvin menee niin ehkä jo ensi torstaina pääsen tekemään ensipolkaisut.
Hommaa on hidastanut ehkä eniten harmillinen mitta- ja ajatusvirhe jonka vuoksi jouduin tekemään takajousen kiinnikkeet kahteen kertaan. Olin mukamas piirusteluistani mitannut että kiinnikkeet voi tehdä takahaarukan yläpuolelle ja tietenkin into piukassa hitsannut ne kunnolla kiinni ennenkuin pääsin sovittelemaan. Tosiasiassa jousi oli niin pitkä, että se pitää työntää takahaarukan "sisään" ja kiinnittää sen alapuolelle. Onneksi takahaarukka on juuri ja juuri niin leveä että jousi mahtuu, vaikka tuli jo tutkittua korvaavia vaihtoehtojakin. Opinpahan samalla ettei mitään pidä hitsata lopullisesti kiinni ennenkuin on sovitettu 
Näillä näkymin pyörä jäänee aika viimeistelemättömäksi, mutta se voi olla hyväkin asia, on sitten ehkä pienempi kynnys tehdä syksyllä kurssin jatkuessa tarvittavia muutoksia joita varmaan ilmenee kesän mittaan.
Tähän vielä lopullisehkot speksit:
- Tadpole trike 26x20"
- raideleveys n. 80 cm
- akseliväli n120 cm
- takajousitettu
- alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen ei taitu
- 24 vaihdetta
Kääntösäteistä, painosta ja muista epäolennaisuuksista ei ole mitään hajua, ne selviää sitten kun pääsen kokeilemaan 
Re: Mahen tadpole
Lähetetty: 13 Maalis 2009, 03:03
Kirjoittaja jviirret
Mukavan näköisesti olet vihtinyt säätöjä värkätä. Itse tulee noista aina laistettua ja sitten valmiit tahtoo olla vain itselle sopivia.
Jukka
Re: Mahen tadpole
Lähetetty: 13 Maalis 2009, 07:48
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:Mukavan näköisesti olet vihtinyt säätöjä värkätä. Itse tulee noista aina laistettua ja sitten valmiit tahtoo olla vain itselle sopivia.
Ei kai sitä sopivaa tiedä ennen kuin on ajellut?
Re: Mahen tadpole
Lähetetty: 13 Maalis 2009, 09:25
Kirjoittaja saass
Hei,
Olen seurannut ko. foorumia ja kun kerran saitte tartutettua minuunkin nojakkikuumeen,
niin innostuin rustaamaan sellaista Thunderbolt triken tapaista poljinta....siihen kun löysin helpoiten tarpeeksi ohjeita ja kuvia.
Minua kiinnostaisi, kuinka leveä tuo reppupenkin runko on?
Itselleni tilasin muuten tuollaiset nivelpäät http://www.jatek.fi/auto-osat/product/12 halvempia kun en löytänyt...
T:ÄsÄs
Re: Mahen tadpole
Lähetetty: 13 Maalis 2009, 11:12
Kirjoittaja Mahe
saass kirjoitti:Hei,
Olen seurannut ko. foorumia ja kun kerran saitte tartutettua minuunkin nojakkikuumeen,
niin innostuin rustaamaan sellaista Thunderbolt triken tapaista poljinta....siihen kun löysin helpoiten tarpeeksi ohjeita ja kuvia.
Minua kiinnostaisi, kuinka leveä tuo reppupenkin runko on?
Itselleni tilasin muuten tuollaiset nivelpäät http://www.jatek.fi/auto-osat/product/12 halvempia kun en löytänyt...
T:ÄsÄs
Penkki on muistaakseni n. 40 senttiä leveä.
Omat nivelpääni löysin Lännen traktorien varaosaluettelosta: http://www.lannentractors.fi/powershop/ ... akerit.htm näkyy olevan hinta 5e/kpl tällä hetkelläö M12 nivelpäillä. Varmaan vähän hennommillakin olis pärjännyt mutta en siihen hätään muutakaan löytänyt järkihinnalla, seuraavat (saatto olla tuolta jatekilta just) meni jo toiselle kymmenelle.
Re: Mahen tadpole
Lähetetty: 02 Huhti 2009, 20:56
Kirjoittaja Mahe
Noniin, opiston kurssi loppui ja pyörä ehti kuin ehtikin ajokuntoon. Koeajo tuli suoritettua ja hyvinhän tuo tuntuu kulkevan. Ohjauksessa on pientä puoltoa mikä korjaantunee kulmia säätämällä. Puoltoa esiintyy myös jarruttaessa toispuolisesti mutta ei mitenkään hälyttävässä määrin. Mullahan ei ole mistään muusta nojakista kokemusta joten olen vähän jäävi sanomaan mutta mukavaltahan tuo tuntui
Nyt pitää vielä purkaa fillari palasiksi ja maalata ennenkuin pääsee enempi ajelemaan. Pyöräteiden siivoamista odotellessa on siis vielä puuhasteltavaa.
Kuvassa ylpeä rakentaja pyörän selässä:

Pyörä ilman kuskia:

Re: Mahen tadpole
Lähetetty: 03 Huhti 2009, 06:19
Kirjoittaja jviirret
Näyttää kelpo peliltä. Ennen maalausta kannattaa kaksi kertaa miettiä unohtuiko mitään, putken päiden tulppauksia, tarakan, lokasuojien, taustapeilien, valojen, heijastimien, mittarin, juomapullon yms. yms. kiinnikkeitä. Vaikka nyt tuntuu ettei jotaki välttämättä tarvi, niin mieli voi muuttua...
Jukka
Re: Mahen tadpole
Lähetetty: 03 Huhti 2009, 07:57
Kirjoittaja irakas
Onneksi olkoon uudelle nojakille! 
Mainiosti olet ratakaissut etunivelet. Ne ovat olleet ongelmallisimmat kohdat, kun olen itse suunnitellut tadpolen rakentamista.
Taitaa yhdessä kuvassa vilahtaa se sorvaamani taittopyörä? 
Sakari
Re: Mahen tadpole
Lähetetty: 12 Huhti 2009, 20:45
Kirjoittaja Mahe
Nonni, pyörä on nyt maalattu, koottu uudestaan ja kulmat säädetty. Ekan muutaman kilsan lenkin kävin ajelemassa iltahämärissä ja täytyy sanoa että hymy oli varmasti korviin saakka
Pyörä kulki kivasti, ekassa koeajossa huomattu jarrujen puoltokin hävisi lähes kokonaan kun pistin kulmat kuntoon. Ohjaus on aika herkkä ja hivenen levoton, tämä tosin voi johtua osittain siitäkin että huomsin että tulee kiskottua kahvoista polkemisen tahtiin 
Kuski sensijaan on todella rapakunnossa, vaan eiköhän se kunto lähde nousuun kun lenkkeilee ahkerasti.
Vielä pitää hommata kahvatupit ja viritellä tarakka jossain vaiheessa mutta eiköhän tuota voi valmiiksi (tällä erää) tituleerata.
Kiitokset kaikille projektissa neuvoillaan avustaneille. Erityiskiitos irakas tuosta taittopyörästä, hyvin pyörii 
Kuvia tekeleestä lopullisehkossa kuosissaan:


Re: Mahen tadpole
Lähetetty: 12 Huhti 2009, 21:24
Kirjoittaja jviirret
Muista tulpata tuo putkenpää jossa etuvaihtaja on kiinni 
Jukka