Sivu 2/59
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 10 Marras 2008, 22:22
Kirjoittaja tkarttu
OK. Nyt juuri on Bilteman halpislokarit pyörässä, mutta kuivalla pakkaskelillä voisi kyllä ajella ilmankin lokasuojia. Jos tulevien pakkasaamujen jäätiköt sulavat iltapäiväksi, niin ei passaa paljon tankoa käännellä - ilman lokareita. Jollei muita löydy, niin Schwalbe Marathon Winter lienee valintani, jos se vain sopii haarukkaan.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 18 Marras 2008, 10:37
Kirjoittaja jori
Onkos teillä Esko siellä Helsingissä tapana huputtaa pyörätien merkkejä talveksi. Meillä täällä Tampereella tärkeimmät keskustan kevyen liikenteen väylät poistetaan käytöstä talveksi laittamalla liikennemerkin päälle huppu. Tämä siksi, että kaupunki pelkää liukastuvien jalankulkijoiden korvaushakemuksia ja siirtää näin vastuun liukastumisista kiinteistölle. Jalkakäytävälle auratusta lumesta vastaa myös kiinteistö. Minusta tämä on tyhmää vastuun pallottelua. Pyöräilijä vastaa aina liukastumisesta = kaatumisestaan riippumatta siitä missä ajelee, mutta kun olet jalkaisin liikkeellä olet ikivanhan manttaalilain jäänteen perusteella oikeutettu saamaan olosuhteet, jossa et voi liukastua vaikka olisit liikkeellä kuinka hölmöillä jalkineilla.
Jori
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 18 Marras 2008, 20:48
Kirjoittaja Fuego
Pjoo.. kesällä pääsääntöisesti nojakilla , talvella maasturilla. Mutta kesälläkin, JOS metsään haluat mennä niin takuulla MAASTURILLA...jne. Mutta ,JOS maantielle mielit mennä niin takuulla NOJAKILLA...jne.Elikkä kesäkelillä nojakki on maantiekäytössä aivan ylivoimainen,(nopea, ylivertaisen mukava) pitkillä matkoilla ero vielä korostuu.Talvella ainakin Fuego( ja varmaan muutkin saman tyyppiset nojakit )on aika kelvoton kulkupeli.Olen kokeillut nastarenkaita (Marathon Winther) ,mutta ajosta tulee raskasta ja hidasta. Toki ajamaan pystyy , mutta ajo ei ole mielekästä.Maasturilla talviajo taas onnistuu hyvin nastojakin olen kokeillut ,mutta ilmankin pärjää hyvin. Olen käyttänyt maasturissa kesät/talvet Schwalben Evolution Racing Ralp 2.4"(62-559)renkaita,ne toimivat hyvin kaikenlaisissa olosuhteissa ja ovat kokoonsa nähden kevyet.(590g kpl) Tietysti jos on paljon liukkaita jääkelejä niin nastat olla pitää,mutta kaikilla muilla keleillä ainakin nuo edellämainitsemani renkaat ovat niinpaljon mukavammat ja keveämmät ajaa että en juuri ole nastoja käyttäny.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 19 Marras 2008, 12:13
Kirjoittaja Jiminen
Pääsin tänään kokeilemaan nojakkia talviolosuhteissa. ensin pelästyin ensimmäistä sutimista, mutta hyvin päästiin mäet ylös (vetävällä pyörällä nastarengas). Kokeilin tuossa oliko se maanantaina pystypyörää (jonka ajoa on lekuri vähän varotellut) ja kokemukset nojakista ja pystypyörästä on että nojakki on ainakin minulle raskaampi poljettava (en käytä lukkokenkiä) joka suhteessa (ylämäessä sen huomaa,,,nojakki hyytyy, tosin menee ylös,,, pystypyörä menee heittämällä ja pienemmällä sykkeellä. Ehkä kokemukset ovat sairauteni suhteen vääristyneitä (en vielä ole päässyt vetämään yli 20km lenkkiä), kun pystypyörällä toissa kesänä ennen kun sairastuin oli maksimi lenkki 140km/vrk. Vastuksena minulla oli pystypöyrässä Puolalainen yksipyöräinen peräkärri (muistaakseeni nimeltään Extra Wheel), joka nyt on nojakissani.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 20 Marras 2008, 08:19
Kirjoittaja Nebulus
Eilen piti kokeilla uutta fillaria työmatkalla, kun vielä aamulla näytti, että tien pinnassa on vain ihan ohkainen sohjo ja alla sepeli.
Enpähän muuten enää ikinä lähde baronillani ajamaan liukkaille.... aamulla yhdet lipat ja ainakin viisi fillarirodeota, 8,5 km:n työmatkaan meni aikaakin 45min... ylämäet piti työntää, kun takarenkaasta loppui pito. Paluumatkalla sohjo oli jäätynyt, joten ajo oli hieman helpompaa. Mitä pariin alamäkeen hieman rullaili lujempaa, niin täytyypä sanoa, että kesää odotellaan kovasti!
Maastopyörällä tuon reitin ajaa nastarenkaat alla noin 22 minuuttiin, kesäkeleillä 18 minuuttiin.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 20 Marras 2008, 09:20
Kirjoittaja tkarttu
Ensilumi tuli tänään Vantaallekin. Saas nähdä, koska uskaltaa taas kaivaa pyörän tallista. Eilinen työmatka meni vielä melko jouhevasti, mitä nyt pientä vilutusta, kun ei uskaltanut slickseilla päästellä täysillä pikkupakkasessa. MIetin tuossa onko mitään mahdollisuuksia nastoittaa esim. Schwalben Marathon Plussia itse tai jossain? Ko. mallista löytyisi 35-559, joka mahtuisi (nastoineenkin) mainiosti lokasuojienkin alle.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 20 Marras 2008, 13:24
Kirjoittaja Jiminen
Liityin minäkin täältä eteläsavosta fillarinpukkauskerhoon. Ylämäet ei sitten millään mennyt ylös. pulssit korkella 142 (sairauden takia huono kunto ja todellinen syke ainakin maks 30-pykälää ylempänä beettasalpaajien takia). melkein nuoskaunta oli ajoradalla 5cm:ä. Talviteloile en nojakkia laita, vaan toivon vähän parempaa kunnossapitoa kevyenliikennetien kunnossapitoon (alkukankeutta kai tänään) ja parempia kelejä
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 20 Marras 2008, 13:47
Kirjoittaja Teemu Kalvas
tkarttu kirjoitti:Ensilumi tuli tänään Vantaallekin. Saas nähdä, koska uskaltaa taas kaivaa pyörän tallista. Eilinen työmatka meni vielä melko jouhevasti, mitä nyt pientä vilutusta, kun ei uskaltanut slickseilla päästellä täysillä pikkupakkasessa. MIetin tuossa onko mitään mahdollisuuksia nastoittaa esim. Schwalben Marathon Plussia itse tai jossain? Ko. mallista löytyisi 35-559, joka mahtuisi (nastoineenkin) mainiosti lokasuojienkin alle.
Kilossa oli talvi, 4 km päässä Laajalahden rannassa ja siitä keskustaan päin täysi kesä.
Okkalla (www.pyorahuolto.com, Lauttasaari) oli ainakin ennen nastoituskone. Muistelen vain jotain kommenttia häneltä kuulleeni homman hitaudesta ja taloudellisesta järjettömyydestä. Mutta sieltä voisi ehkä kysyä, jos valmiina ei löydy. Hinnaltaan edullisinta on varmasti joku valmisratkaisu.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 20 Marras 2008, 14:14
Kirjoittaja TS
Nebulus: Heitäppä Baroniin Marathon winterit alle niin taas toimii.
Ajelin viime alkutalven maasturilla ja Nokian W106:silla, koska olin tullut siihen tulokseen, että nojakista ei ole talvipyöräksi. Paikat olivat kipeinä pidon menetyksestä johtuneiden kaatuilujen jäljiltä. Joulun jälkeen hankin sitten koemielessä Fujiniin Marathon Winterit, enkä ole maasturiin sen jälkeen koskenut. Nokian nastarenkaiden jälkeen Marathon Winter tuntui kisakumilta. Winterit rullaavat todella hyvin (nastarenkaaksi) ja pitävät loistavasti. Suosittelen.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 20 Marras 2008, 14:21
Kirjoittaja Nebulus
TS kirjoitti:Nebulus: Heitäppä Baroniin Marathon winterit alle niin taas toimii.
Ajelin viime alkutalven maasturilla ja Nokian W106:silla, koska olin tullut siihen tulokseen, että nojakista ei ole talvipyöräksi. Paikat olivat kipeinä pidon menetyksestä johtuneiden kaatuilujen jäljiltä. Joulun jälkeen hankin sitten koemielessä Fujiniin Marathon Winterit, enkä ole maasturiin sen jälkeen koskenut. Nokian nastarenkaiden jälkeen Marathon Winter tuntui kisakumilta. Winterit rullaavat todella hyvin (nastarenkaaksi) ja pitävät loistavasti. Suosittelen.
Kiitos vinkistä. 
Pitääpä kattoa joulun jälkeen, että jos ylimääräistä rahaa vielä on jäljellä, niin voisi noihin sijoittaa. Maasturissa on Hakka WXC300:t alla ja olen kyllä niihin hyvin tyytyväinen. Vastatuulta ne eivät vaan poista...
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 20 Marras 2008, 16:06
Kirjoittaja R.reipas
Moi kaikille maraton winttereitä kehoittaisin välttämään niistä menee hiekotussepeli helposti läpi niin, että rengastöitä riittää.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 20 Marras 2008, 16:51
Kirjoittaja Paavo
R.reipas kirjoitti:Moi kaikille maraton winttereitä kehoittaisin välttämään niistä menee hiekotussepeli helposti läpi niin, että rengastöitä riittää.
Liekö Schwalben laadunvalvonnassa puutteita? Itselläni talvimaratoonari on kestänyt hyvin, työmatkaa tulee Helsingin hiekkaisilla talviteillä sata kilometriä viikossa ja muut ajot päälle. Itse kehotan välttämään Bilteman talvirenkaita. Ne ovat liukkaammat kuin kesärenkaat! Onhan tässä voinut tosin tapahtua kehitystä parin vuoden aikana.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 20 Marras 2008, 17:00
Kirjoittaja jviirret
Eroja on myös hiekoitus aineissa, sekä paikkakunnissa ja talvissa. Täällä onneksi ovat tainneet lopettaa vastalouhitun kalliomurskeen käytön kevyenliikenteen väylillä. Olen kullut että nykyään käytettäisiin talteen lakaistua, joten kaikista terävimmät särmät ovat kuluneet pois.
Jukka
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 20 Marras 2008, 17:00
Kirjoittaja Teemu Kalvas
R.reipas kirjoitti:Moi kaikille maraton winttereitä kehoittaisin välttämään niistä menee hiekotussepeli helposti läpi niin, että rengastöitä riittää.
Samanlaiset on kokemukset. Olen tosin saavuttanut tyydyttävän tuloksen laittamalla marathon winterien ja sisärenkaan väliin vanhasta ulkorenkaasta leikatun kulutuspinnan.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 21 Marras 2008, 08:19
Kirjoittaja tavasti
R.reipas kirjoitti:Moi kaikille maraton winttereitä kehoittaisin välttämään niistä menee hiekotussepeli helposti läpi niin, että rengastöitä riittää.
Vaan ei taida olla muita 406 kokoisia nastarenkaita saatavilla?
Itsellä vähäisehköillä ajoilla tuli kaksi rengasrikkoa Marathon Wintereillä viime talvena. Havainnot tukevat näkemystäsi, ei minulla muuten ole rengasrikkoja esiintynyt.