Sivu 2/9

Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 28 Touko 2020, 18:31
Kirjoittaja torneol

Tätä pitää kyllä seurata. Odotan mielenkiinnolla, mitä tästä lopulta tulee. Muuta kuin sanomista :mrgreen:. Ideana hyvin mielenkiintoinen; ihme ettei ole enempää (kaupallisia) innovaatioita tuosta. Vielä kun sen pyörän kiinnityksen pähkii pikalukoille, joihin voi talvella laittaa suksen tai sukset, niin sittenhän tuo on about täydellinen. Tulisi hiihtäjänkin perässä kamat kevyesti latua pitkin, eikä tarttis erillistä ahkiota.

Edittiä, Unitrekkerissä tuommoista hiihtoversiota on jo havaittavissa.


Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 28 Touko 2020, 18:38
Kirjoittaja torneol

Aloitusviestissä mainittu modulaarisuus sai sisäisen kehittäjän heräämään. Voisiko siinä käyttää apuna / mallina tai peräti runkona matkalaukkujen valmiita mekanismeja, jotka on osittain sisään meneviä ja joissa olisi jo kahva päässä valmiina :roll: ? Ne on arvatenkin suunniteltu ainakin paremmissa malleissa jotenkin kuormaakin kestäviksi.


Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 28 Touko 2020, 20:20
Kirjoittaja janx
torneol kirjoitti:

Tätä pitää kyllä seurata. Odotan mielenkiinnolla, mitä tästä lopulta tulee. Muuta kuin sanomista :mrgreen:. Ideana hyvin mielenkiintoinen; ihme ettei ole enempää (kaupallisia) innovaatioita tuosta. Vielä kun sen pyörän kiinnityksen pähkii pikalukoille, joihin voi talvella laittaa suksen tai sukset, niin sittenhän tuo on about täydellinen. Tulisi hiihtäjänkin perässä kamat kevyesti latua pitkin, eikä tarttis erillistä ahkiota.
Edittiä, Unitrekkerissä tuommoista hiihtoversiota on jo havaittavissa.

Jonkinlainen toiminnallinen proto toivottavasti edes. Pyörän kiinnitys on pikalinkulla, mutta se ei näy kuvassa. Tosiaan Unitrekkerin kärryyn saa suksekin kiinni.

torneol kirjoitti:

Aloitusviestissä mainittu modulaarisuus sai sisäisen kehittäjän heräämään. Voisiko siinä käyttää apuna / mallina tai peräti runkona matkalaukkujen valmiita mekanismeja, jotka on osittain sisään meneviä ja joissa olisi jo kahva päässä valmiina :roll: ? Ne on arvatenkin suunniteltu ainakin paremmissa malleissa jotenkin kuormaakin kestäviksi.

Minkälaista mekanismia tarkoitat? Nyt on ajatuksena, että tuo nykyinen leveys on kapein tila. Siitä sitten esim. jonkinlainen levitysmekanismi, jossa vahvaa verkkoa tms.


Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 28 Touko 2020, 21:00
Kirjoittaja torneol

Lähinnä sitä kahva osaa tarkoitin, joka tulee laukusta ulos, kun painaa nappia. Teleskooppi rakennehan siinä on. Alempaan osaan (siis siihen missä on kiinni rengas / sukset) jokin levitys, vaikka mallia golfkärry.

Golfkärryn kapeassa rungossa on haarukka, johon bägi nojaa. Kiinnitys kumilenkein. Linkki esimerkki kuvaan ohessa:

https://www.stadium.fi/urheilu/golf/gol ... cart.black

Pienet levikkeet ylös ja alas ja niiden päistä liina ympäri, joka sitoo kamat P eräkärryyn.


Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 29 Touko 2020, 23:03
Kirjoittaja janx

Protoilu jatkuu. Nestepaineesta Stauffin hydrauliikkaputken kiinnikkeitä (7 paria noin 6 euroa) ja pahvin keräyksestä pahvia. M6x45 lukkokantapultteja, koriprikkoja ja muttereita. Kokonaiset 1,20 euroa. Sain sisä- ja päälikuminkin paikalleen PW:n tuomasta kiertokiekosta.

P-eräkärry-pahvimalli.jpg
P-eräkärry-pahvimalli.jpg (146.31 KiB) Katsottu 4784 kertaa

Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 30 Touko 2020, 13:55
Kirjoittaja janx

Jäin pohtimaan kärryn kiinnittämistä pyörään. Tuli idea, jos käyttäisi lokarin kiinnittämiseen tarkoitettuja kohtia takahaarukan päissä. Kovin isoja painojahan tällä ei ole tarkoitus vetää 20-30kg. Jos saisi jonkinlaisen vetokoukun tehtyä tai ostettua pyörään, voisi helposti vaihtaa eräkärryn moodiin. Toistaiseksi kärrystä on tulossa työnnettävä eli siihen kiinnitetään jollain tapaa pyörän ohjaustanko.

Kuva


Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 31 Touko 2020, 22:56
Kirjoittaja janx

Vähän puuttuu välistä. Illalla käyskentelin varastoilla. Muistelin, että on CLWB:stä vielä Bilteman säädettävä ohjainkannatin jossain. Se tosiaan olikin jo käytössä Fenixissä. (Em. projekteihin linkit mun allekirjoituksessa.) No nappasin sen sieltä lainaan. Hieman pohdin myös, että mitenhän tekisi vetokoukun pyörään, johon tuon voisi kiinnittää.

Työkaluton kiinnitys ei ole välttämättömyys, jos siihen riittää esim. pelkkä kuusiokoloavain. Eli avataan ohjaustangon kuusiokolot ohjainkannattimesta, poistetaan ohjaustanko ja ruuvataan siitä peräkärry pyörän vetokoukkuun kiinni. Jompaan kumpaan pitäisi tehdä jonkinlainen laakerointi (ehkä kuitenkin pyörän vetokoukkuun), että saadaan maaston muodot taipumaan kivasti ajossa.

P-eräkärry-ohjainkannatin-ja-ohjaustanko.jpg
P-eräkärry-ohjainkannatin-ja-ohjaustanko.jpg (209.26 KiB) Katsottu 4684 kertaa

Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 17 Kesä 2020, 21:18
Kirjoittaja janx

Edistystä. Nyt se on "valmis". Pyörään pitää vielä rakentaa peräkoukku.

P-eräkärry-vetopää.jpg
P-eräkärry-vetopää.jpg (181.87 KiB) Katsottu 4474 kertaa
P-eräkärry-valmis-v1.jpg
P-eräkärry-valmis-v1.jpg (150.74 KiB) Katsottu 4474 kertaa

Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 17 Kesä 2020, 21:25
Kirjoittaja jviirret

Ihmiset joilla ei ole hitsausmahdollisuutta ovat innovaatisia :) Hoksasin tämän kun näin veljen hitsaamatta rakentaman kanoottikärryn joku vuosi sitten.


Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 17 Kesä 2020, 21:27
Kirjoittaja janx
jviirret kirjoitti:

Ihmiset joilla ei ole hitsausmahdollisuutta ovat innovaatisia :) Hoksasin tämän kun näin veljen hitsaamatta rakentaman kanoottikärryn joku vuosi sitten.

Olis mulla taas hitsaamismahdollisuus kaikkiin yleisimpiin materiaaleihin, mutta taitoa on etenkin alumiiniin kanssa rajallisesti. Keventäminen (reikien tekeminen) onnistuu jo aika hyvin. :)


Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 17 Kesä 2020, 22:20
Kirjoittaja torneol

Tuohonko tulee sitten jotenkin se hantaaki, että voi myös työntää jalkapatikassa, kun ei ole pyörässä kiinni?


Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 18 Kesä 2020, 12:21
Kirjoittaja Vilijami

Voisko se vetokoukku olla tällainen? Lokasuojankiinnityspultit vaihdetaan pidemmäksi ja niihin löysällä kiinnityksellä vetovarsi, joka ripustetaan tarakkaan narulla. Kärryn painopiste laskisi alemmas ja näin ois ehkä kivemman tuntuinen.


Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 18 Kesä 2020, 12:43
Kirjoittaja jooseha

Mites tuossa kävisi ajettavuudelle? Puoliperävaunu eli vetäjälle reilusti painoa ja tämä kauas taka-akselin takapuolelle :?


Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 18 Kesä 2020, 13:47
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:

Mites tuossa kävisi ajettavuudelle? Puoliperävaunu eli vetäjälle reilusti painoa ja tämä kauas taka-akselin takapuolelle :?

Ei kai tuo geometrisesti Bob Yakista eroa?


Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 18 Kesä 2020, 14:30
Kirjoittaja jooseha

On niissä perustavanlaatuinen ero. Bobyakissa on nivel vain yhteen suuntaan. Kuorma painaa siten vetäjää ainoastaan taka-akselista alaspäin. Yllä olevassa piirroksessa taas naruun kohdistuva veto yhdessä vetokoukkuhaarukan kanssa siirtää kuorman kuormituksen vaikutuksen kauas taka-akselin takapuolelle.

Mua mietityttää ylipäätänsä miten tämä liitetään koukulla riittävän tukevasti pyörään. Väljästi kiinni oleva yksipyöräinen peräkärry kaksipyöräisessä fillarissa ei kuulosta hirveän kivalta. Ehkä mulla on vaan ennakkoluuloja :|