Sivu 2/2
Lähetetty: 09 Loka 2008, 09:35
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:Kun taas pelkkä takajousitus tuntuu tuovan melkoista epävarmuutta ohjaukseen, kun keulan kulma ja jättö muuttuu joustoliikkeen aikana.
Eikös tuo sama tule vaikka edessäkin olisi jouset? Renkaat ovat kuopassa/harjalla eri aikaan, ja keulan kulma muuttuu myös vaikka jouset painuisivat pohjaan molemmissa päissä. Ongelma tietysti korostuu jos tekee pyörän jossa jouston liike on pitkä 
Itse olen kerran mäkisellä pyörätiellä olevassa hyppyrissä ollut vähällä liata housuni sisäpuolelta. Reilu 50 vauhtia, ja sitten onkin mutkaisessa kohdassa koko pyörätien levyinen hyppyri. En tiedä olisiko moisesta ajaminen helpompaa jäykällä pyörällä, vai olisiko jäykkä pyörä norsun kuljettamana noissa vauhdeissa entinen pyörä? Tampereen seudulla asuvat hurjapäät voivat käydä kokeilemassa, Linnainmaalta muutama kilometri kohti Teiskoa, muistakaa polkea alamäet täysiä 
Lähetetty: 09 Loka 2008, 10:44
Kirjoittaja Teemu Kalvas
tavasti kirjoitti:Eikös tuo sama tule vaikka edessäkin olisi jouset? Renkaat ovat kuopassa/harjalla eri aikaan, ja keulan kulma muuttuu myös vaikka jouset painuisivat pohjaan molemmissa päissä. Ongelma tietysti korostuu jos tekee pyörän jossa jouston liike on pitkä :-)
Ei oikeastaan, täysjoustossa runko pysyy suorassa ja vain pyörät kulkevat maan mukaan. Tai tietty käytännössä tapahtuu jotain ihan muuta, mutta ainakin teoriassa.
tavasti kirjoitti:Itse olen kerran mäkisellä pyörätiellä olevassa hyppyrissä ollut vähällä liata housuni sisäpuolelta. Reilu 50 vauhtia, ja sitten onkin mutkaisessa kohdassa koko pyörätien levyinen hyppyri. En tiedä olisiko moisesta ajaminen helpompaa jäykällä pyörällä, vai olisiko jäykkä pyörä norsun kuljettamana noissa vauhdeissa entinen pyörä? Tampereen seudulla asuvat hurjapäät voivat käydä kokeilemassa, Linnainmaalta muutama kilometri kohti Teiskoa, muistakaa polkea alamäet täysiä :-)
Tuollaisissa tulee helposti alas keula edellä kun ei ehdi reagoida hyppyriin ajoissa ja keulia tarpeeksi. Olen kertaalleen ajanut moiseen samaa suuruusluokkaa olevassa vauhdissa, ja ihan selvästi oli etupyörä ensin maassa. Siinä tilanteessa jos etupää ei jousta, sattuu kuskia leukaan. Ja nenään. Ja polveen.
Lähetetty: 09 Loka 2008, 10:58
Kirjoittaja tavasti
Teemu Kalvas kirjoitti:Tuollaisissa tulee helposti alas keula edellä kun ei ehdi reagoida hyppyriin ajoissa ja keulia tarpeeksi.
En minä ainakaan osaa nojakilla keulia :-0
Lähetetty: 09 Loka 2008, 11:40
Kirjoittaja Teemu Kalvas
tavasti kirjoitti:Teemu Kalvas kirjoitti:Tuollaisissa tulee helposti alas keula edellä kun ei ehdi reagoida hyppyriin ajoissa ja keulia tarpeeksi.
En minä ainakaan osaa nojakilla keulia :-0
En minäkään muuten, mutta tuollaisesta hyppyristä se kyllä onnistuu. Pitää laittaa pienempää silmään ja polkaista kunnolla vauhtia hyppyrin kohdalla niin alastulo on takapainoisempi ja stabiilimpi. Mutta aina ei ehdi tehdä mitään jos tienpitäjä yllättää.
Lähetetty: 09 Loka 2008, 22:10
Kirjoittaja Teuvo
irakas kirjoitti:Itsetehdyssä nojakissa on toimivan ja kestävän takajousituksen tekeminen aina ongelmallista. Helpommalla pääsee, kun tekee jouston istuimeen vaikka näin:
Sakari
Tuo Sinun penkkievoluutio on hieno - hieno monessa mielessä - toimivuudeltaan ( joustot, säädöt...) materiaali sama kuin kokonaisuudessakin, läheltä, edullinen, suomalainen, käsityökaluilla työstetty...veistoksellinen, muototyössä, edustaa sitä aina arvossa pysyvää tarpeen, materiaalinhallinnan, aineen ja käden ja silmän ammattiliittoa.