Sivu 2/5

Lähetetty: 10 Loka 2008, 10:20
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

Monttujen väistely vaikeaa, kun rengas menee pitkästi jalkojen takana pimennossa.

Itsellä oli alkuun Paseonkin kanssa vaikeuksia monttujen väistelyssä. Olo oli siinäkin jo, että rengas on takapuolen alla, ja niinhän se tavallaan onkin, selkärangan suuntainen linja menee eturenkaaseen.

En minäkään oikein suoraa alaohjausta vilpittömästi kannata, mieluummin tankovälitteinen alaohjaus. Tai luulen, minulla ei ole alaohjattavaa kaksipyöräistä, vain trike.

Karoliina kirjoitti:

Rahaa vaan palaa ihan tautisesti, ja haluan ostaa sellaisen pyörän, jonka kanssa viihdyn vähintään seuraavat kymmenen vuotta. Ja jolla on MUKAVA ajaa piiiitkää matkaa!

Itse alan pikku hiljaa taipua siihen, että ei se itselle sopivan nojakin hankkiminen ole niin helppoa. Pyörän kanssa sinuiksi pääsemiseen menee 500-1000 kilometria, ja sitten vasta tietää osuiko, ja miltä osin. Asuisipa Hollannissa, voisi ostaa käytetyn pyörän, ajella sillä, ja jos epäilyttää, voisi ostaa toisenlaisen. Tai vuokraaminenkin olisi mahdollista. Tietysti käytettyjä liikkuu suomessakin, ja voihan niitä ulkomailtakin haalia, etenkin jos on tuttuja saksassa tai hollannissa.

Epäilemättä mieltymys nopeus-mukavuus akselilla liikkuu elämäntilanteen mukaan, ja nopeus-maastokelpoisuus akselilla liikutaan asuinpaikan ja käytön mukaan. Jos käyttö on ympärivuotista, saattaa päätyä useampaan pyörään.

Tällä kokemuksella en ehkä ensimmäiseen pyörään laittaisi hillittömästi rahaa, paitsi tietysti jos rahaa on niin paljon ettei tarvitse jännittää.


Lähetetty: 10 Loka 2008, 17:10
Kirjoittaja Teemu Kalvas
jviirret kirjoitti:

Joo, suora alaohjaus näyttää olevan, itsekkin sellaista kokeilin enkä tykännyt: http://www.omanetti.fi/ninajukk/24swb.htm

Heh, just itse pohdin että pitäiskö hommata täysjousitettu Condor. Pienipyöräinen Fiero ei ole ihan optimaalinen kaupunkiajoneuvo kun kaikenmaailman esterataa on tiellä jatkuvasti.

Tälle vuodelle asetettu pyöräilybudjetti on tosin jo saavutettu, joten pohdin asiaa vielä vuodenvaihteen yli ennen kuin rupean tekemään mitään hätiköityä. Samalla tulee katsastettua tuleeko millekään valmistajalle mallistoon houkuttelevia uutuuksia.


Lähetetty: 10 Loka 2008, 18:01
Kirjoittaja Jarcco

Tälläisistä pyöristä siis keskustellaan:
20/26:
Kuva
Ja City Cruiser:
Kuva
Jos näistä pitäisi valita niin City cruiserin ottaisin, perustelut ovat samat kuin Jukalla ja Ilpolla. Tuskin ylempikään huono olisi, sehän on samantyyppinen kuin HPvelon Streetmachine jota yleisesti pidetään yhtenä parhaista matkanojakeista. Mutta mikä tahansa nojapyorä on huomattava parannus pystypyörään verrattuna! :)


Lähetetty: 10 Loka 2008, 19:03
Kirjoittaja Pastori
Teemu Kalvas kirjoitti:

Tälle vuodelle asetettu pyöräilybudjetti on tosin jo saavutettu, joten pohdin asiaa vielä vuodenvaihteen yli ennen kuin rupean tekemään mitään hätiköityä. Samalla tulee katsastettua tuleeko millekään valmistajalle mallistoon houkuttelevia uutuuksia.

Jarcco kirjoitti:

City Cruiser:
Kuva
Jos näistä pitäisi valita niin City cruiserin ottaisin, perustelut ovat samat kuin Jukalla ja Ilpolla. Tuskin ylempikään huono olisi, sehän on samantyyppinen kuin HPvelon Streetmachine jota yleisesti pidetään yhtenä parhaista matkanojakeista. Mutta mikä tahansa nojapyorä on huomattava parannus pystypyörään verrattuna! :)

Pyöräuutuuksia tuntuukin putoilevan laajalla rintamalla.
Tämänhenkiset uutuudethan ovat juuri pullahtaneet Triceltä. Punnan tämänhetkinen kurssi tekee nuo kiinnostaviksi vaihtoehdoiksi.

http://www.ice.hpv.co.uk/bikes/b1.htm
http://www.ice.hpv.co.uk/bikes/b2.htm

M5 ja Trice ovat myöskin siinä tietyssä mielessä allergiaystävällisiä vaihtoehtoja - laitteen voi hankkia suoraan valmistajalta.


Lähetetty: 10 Loka 2008, 19:14
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Pastori kirjoitti:

Tämänhenkiset uutuudethan ovat juuri pullahtaneet Triceltä. Punnan tämänhetkinen kurssi tekee nuo kiinnostaviksi vaihtoehdoiksi.

http://www.ice.hpv.co.uk/bikes/b1.htm
http://www.ice.hpv.co.uk/bikes/b2.htm

M5 ja Trice ovat myöskin siinä tietyssä mielessä allergiaystävällisiä vaihtoehtoja - laitteen voi hankkia suoraan valmistajalta.

Kas, ICE B2 voisi tulla jopa kysymykseen. Olisi mennyt ihan ohi jos et olisi huomauttanut-kiitoksia.

Minulla ei ole kyllä erityistä allergiaa, vaikka ymmärrän kyllä että joillain on. Olen oikeasti aika paljon leppoisampi ja helpommin toimeentuleva kuin annan täällä joskus ymmärtää!


Lähetetty: 10 Loka 2008, 22:07
Kirjoittaja tavasti
Pastori kirjoitti:

M5 ja Trice ovat myöskin siinä tietyssä mielessä allergiaystävällisiä vaihtoehtoja - laitteen voi hankkia suoraan valmistajalta.

Azubin saa myös käsittääkseni suoraan valmistajalta, ja Nazcalle on allergiaystävällinen hankintavaihtoehto.


Lähetetty: 10 Loka 2008, 22:31
Kirjoittaja Karoliina

Himpura, tää on just niin vaikeeta kun ei pääse kokeilemaan. Olen siis koeajanut challengen Hurricanen ja Sinner Demonin altaohjattavan.

Hassua, olin jo ihan varma siitä mitä olin ostamassa, mutta nyt olen taas mietintäkannalla, just näin pitikin käydä. En missään nimessä halua olla epävarma siitä minkä ostan, niin paljon rahaa pyörään uppoaa.

Jatkan tän palstan lukemista ja kyselen taas kun olen ihmeissäni.

Eli heti, mitä tarkoittaa allergiaystävällinen? Siis onko se niinkuin turvallinen ostos?


Lähetetty: 10 Loka 2008, 22:59
Kirjoittaja tavasti
Karoliina kirjoitti:

Eli heti, mitä tarkoittaa allergiaystävällinen? Siis onko se niinkuin turvallinen ostos?

Tarkoitetiin, että allergia myyjää kohtaa ei haittaa :-)


Lähetetty: 11 Loka 2008, 08:02
Kirjoittaja jviirret
Karoliina kirjoitti:

Himpura, tää on just niin vaikeeta kun ei pääse kokeilemaan. Olen siis koeajanut challengen Hurricanen ja Sinner Demonin altaohjattavan.

Hassua, olin jo ihan varma siitä mitä olin ostamassa, mutta nyt olen taas mietintäkannalla, just näin pitikin käydä. En missään nimessä halua olla epävarma siitä minkä ostan, niin paljon rahaa pyörään uppoaa.

Valinta todellakin on vaikeaa ja lyhyt koeajo ei juurikaan auta asiaa, ainakaan jos ei ole millään mallilla ajanut pidemmästi. Pelkkä ajoasentoon tottuminen kestää muutamista kymmenistä mutamiin satoihin kilometreihin.
Jos itselläni olisi nuo lähtökohdat, niin ostaisin jonkun "yleisen" ja hintahaarukassa edullisemman pään nojapyörän jossa monipuoliset säädöt. Tällaisen luulisi saavan myytyä kohtuullisilla tappioilla eteenpäin jos joskus tuntuu että omaan käyttöön joku toinen voisi olla parempi.
Myös käytetty pyörä on oikein hyvä vaihtoehto em. kriteereillä.
Pitäs meidän kokeneempien joskus saada kirjoitettua mielipiteistä vapaa nojapyörän valinta opas. Se vain ei ole kovin helppoa...
Teempä nyt kuitenkin tuonne yleisiin äänestyksen, jossa saa vähän käsitystä minkä merkkisiä pyöriä porukalla on.
Pitkälle olet jo päässyt, kun olet joitakin ominaisuuksia saanut rajattua pois. Joskus törmää kysymyksiin:"mikä olisi hyvä malli minulle, pitäs olla tuulen nopea ja helppo ajaa kaupungissa ja toimiva myös soralla. Oltava helppo kuljettaa junassa, mukava ja hintaa max 1000euroa" :D

Jukka


Lähetetty: 11 Loka 2008, 09:40
Kirjoittaja Karoliina

Olispa hieno sellainen yleisopas nojapyöristä!

Näin eilen aamulla keltaisen alaohjattavan nojiksen tulevan vastaan Hämeenlinnassa ja siinä oli aika leveännäköiset kahvat. Kukahan se mahtoi olla? Olis kiva koeajaa!

Olin alunperin ostamassa tuota m5:n Shock Proof 559:ä ennenkuin mittasin sisäreiden pituuden, joka jää sentillä siitä mikä on minimi. Malli kiinnosti juuri noiden isompien renkaiden ja hieman korkeamman istuinkorkeuden takia.

Onkohan kukaan ollu tyytyväinen ensimmäiseen nojakkiinsa? Kai muutama onnekas.

On tässä työtä vielä edessä tän valinnan kanssa. Rahaa voin pistää palamaan siinä 2000€ verran.


Lähetetty: 11 Loka 2008, 10:59
Kirjoittaja lowrides

Meillä äiskä ajelee tälläisellä täysin jousitetulla City Racerillä. Puhuin ympäri valitsemaan yläohjauksen, sanoin että jos haluaa alaohjattavan, saa tilata sen ihan itse. :lol: Ei nyt ehkä sentään, mutta tyytyväinen on ollut pyörään. Edellinen pyörä oli HPVelotechnik Street Machine ja onhan tuo M5 ihan eri peli menemään.

Itsekään en valitsisi alaohjausta huonon tarjonnan ja huonomman ohjaustuntuman, varsinkin kovissa vauhdeissa, takia. Mutta tämä on tietenkin maku kysymys.

City Racerille tuli hintaa muistaakseni 2400 € 105:sen osilla.

Mutta harkitse Karoliina nyt tarkkaan. Lueskele muitakin foorumeja, recumbents.comista ja bentrideronline.comista. Tosin hyvää keskustelua ja neuvoja olet saanut täälläkin. Naiset ovat aina tervetulleita harrastamaan, heitä ei todellakaan näy liikaa nojapyörän selässä!

Kuva


Lähetetty: 11 Loka 2008, 12:10
Kirjoittaja eemeli

Näin eilen aamulla keltaisen alaohjattavan nojiksen tulevan vastaan Hämeenlinnassa ja siinä oli aika leveännäköiset kahvat. Kukahan se mahtoi olla? Olis kiva koeajaa!

Tuon minäkin olen pongannut pariin kertaan. Harmi vaan, että molemmilla kerroilla olen ollut autolla liikkeellä. Taitaa olla hänellä joku tw bentsin 20/26 swb malli.

Lisäksi hämeenlinnassa taitaa vanhempi herrasmies ajella ala ohjattavalla street machinellä.

Kyllä tuota hurricanea uudestaankin pääsee testamaan. Josko vaikka helpottaisi päätöksen tekoa


Lähetetty: 11 Loka 2008, 16:08
Kirjoittaja irakas

Minulla on Snake 5:ssä ja tekeillä olevassa sh8:ssa suora alaohjaus niin, että ohjaustanko lähtee suoraan etuhaarukata:

Kuva

Mielestäni tällainen ratkaisu ihanteellinen monessa suhteessa:

  • Ei tarvita niveliä ja lisäsauvoja, ei siis voi esiityä minkäänlaista fläppiä

  • Painopiste saadaan taakse, kun ohjaustangon kädensijat tulevat
    taaemmaksi ja selkänojassa voi olla paljon kallistusta taaksepäin.

  • Kun ohjaustangon kädensijat ovat vaakasuorassa, pääsee ohjaustanko
    kääntymään istuimen alle ja kääntösäde saadaan siten pienemmäksi, ja kädet voivat vapaasti puristamatta levätä ohjaustangolla. Kun kädensijat ovat pystyssä niinkuin Tw-bentissä:

Kuva

ohjaustanko ottaa kiinni reisiin, kääntösäde on tosi pieni ja käsillä joutuu kaiken aikaa puristamaan ohjaustankoa.

  • Istuin saadaan matalammalle, mikä on erittäin merkittävää pysähdyttäessä liukkaissa paikoissa.

  • Suorassa ja tukevassa alaohjauksessa saa liikkeelle lähdettäessä ja vastamäissä lisävoimaa polkemiseen, kun (melkein) suorilla käsillä saa lisätukea ohjaustangosta.
    Sakari


Lähetetty: 12 Loka 2008, 19:39
Kirjoittaja Teemu Kalvas
irakas kirjoitti:

Suorassa ja tukevassa alaohjauksessa saa liikkeelle lähdettäessä ja vastamäissä lisävoimaa polkemiseen, kun (melkein) suorilla käsillä saa lisätukea ohjaustangosta.

Suora ohjaus ei tässä mielestäni ole tarpeellista. Kyllä Fieron epäsuoralla alaohjauksellakin voi vetää ohjaustangosta aika kovaa, kunhan vetää vain molemmilta puolilta yhtä kovaa. Mutta tosiaan käsien paikkojen pitää olla sellaisessa kohdassa, että kädet on vedettäessä suorana.


Re: Muutama kysymys M5:sta ennen tilausta.

Lähetetty: 13 Loka 2008, 20:36
Kirjoittaja Karoliina

No nyt sitten katsastin uudelleen mahdollisuuksiani, ja Shock Proof 559 vaikuttaisi myös oikein otollisesta vaihtoehdolta. Siinä on isommat renkaat ja hieman korkeampi istuinkorkeus kuin City Cruiserissa. Jostain syystä niin varmana pitämäni 26/20 jäi nyt ihan taka-alalle. Tuli mietittyä sitäkin että joskus sitä haluaa varmaa päästä vähän kovempaakin kyytiä!

Ja kun uudelleen mitattiin kaverin toimesta tuo miun jalan sisäpituus, niin se oli se tarvittava 80 cm. Eli kiitos kaikille kommenteista, katselen vielä ympärilleni ja seurailen palstoja ja kommentteja, mutta jostain syystä tuo M5 tuntuu miun merkiltä.

Joskus sitten vähän vanhempana kun jää lapsilta aikaa, olisi kiva perehtyä nojiksen rakentamiseenkin. Kunhan iskä tai pikkuveli opettaa miut ensin hitsaamaan!