Sivu 2/3
Lähetetty: 13 Tammi 2007, 16:15
Kirjoittaja jviirret
Olishan minullakin tosiaan vielä tekemistä tuossa LWB:ssä. Vaihdekahva on vielä penkin alla. Pitäisi siirtää tankoon. Arveluttaa vaan, että saako tuollaisia Alivion tasoisia vaihteita pelaamaan, kun vaijeria tulee aika pitkästi.
Ja pitäisi tuota ohjaus tankoa/kannatintakin vähän muokata. Jännä homma kun pyörän saa ajokuntoon, niin kaikki tilapäisiksi tarkoitetut ratkaisut tahtovat jäädä pysyviksi 
Jukka
Lähetetty: 13 Tammi 2007, 23:18
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Pitkiin vaihdevaijerivetoihin on kaksi ratkaisua, jos niistä alkaa tulla ongelma: paksumpi vaijerikuori (tavallinen on ulkohalkaisijaltaan 4-millistä, 5-millistäkin on) ja/tai kitkavaihtajavivut, siis napsuttomat. Tosin kitkavivuilla pitää sitten osata vaihtaa, mutta äkkiä sen kyllä oppii. Olen nojakissa juuri pitkän vaijerikuoren takia käyttänyt kitkavaihtajia jo pitkään.
Lähetetty: 10 Huhti 2007, 15:57
Kirjoittaja jviirret
Näyttää hyvin pitkälle valmiilta?
http://personal.inet.fi/koti/muurman/LWB/index.htm
Värikin on sattunut kohdilleen 
Jukka
Lähetetty: 10 Huhti 2007, 16:09
Kirjoittaja JTH
No mutta, tostahan tuli hieno! Sopii suomalaiselle keihäskansalle! (Javelin=keihäs
)
Onko rungon paino tiedossa? Tuntuuko notkuvalta? Pääputken materiaali ja vahvuus?
Nuin niitä kysymyksiä pulpahteli kuin pikkupojalta......
Mutta HIENO se on!!
Lähetetty: 10 Huhti 2007, 21:17
Kirjoittaja Jarcco
Kiitoksia kehuista! Aluksi olin tekemässä Agio-kloonia, mutta sitten kotoa löytyi 2:n tuuman putkea sopiva pätkä... Lopputulos on siis lähinnä Javelin Agion geometrialla 
Runko jäi punnitsematta kun tuli kiire saada ajokuntoon. Koko vehje painaa siinä 21 kiloa (kuvan mukaisessa varustuksessa) eli on kevein rakentamistani. Liikaahan sitä kuitenkin taas tuli, mutta olen aika ymmällä mistä voisi enää merkittävästi ottaa pois? Runkoputki on 50,8x1,5 eikä sitä enää keveämmästä uskalla tehdä. Penkistä lähtisi kilo jos tekisi alumiinista.
Ajossa paino ei kuitenkaan haittaa. Liikkeellelähtö on tosi helppoa ja uskon että pääsen liki samaa vauhtia kuin ex-SWB:lläni. Mulle vaan jostain syystä sopii parhaiten että polkimet ovat hieman penkkiä alempana. Runko tuntuu joustavan sopivasti eli vaimentaa pienet tärinät pois. Aika näyttää tuleeko ongelmia väsymisen muodossa.
Ajettavuus on eilisen 20 km lenkin perusteella hyvä. Niin stabiili ei kuitenkaan että pystyisi ajamaan ilman käsiä. Kenties pyörät eivät ole aivan linjassaan? Tosin Tour Easy on ainoa LWB josta olen nähnyt videon jossa ajetaan ilman käsiä. No ei se ole iso juttu tietenkään, muuten ei ole valittamista.
JTH kyseli vielä lisää privaatisti, jos sopii vastaan tässä samalla.
Etuhaarukka on 24" (edit, taisi olla kuitenkin 451 20") pyörästä, taivutettu offsettia lisää, nyt 100 mm. Ohjauskulma on 59°.
Keskiömuhvi on puoliksi upotettu runkoputkeen.
Piirustuksia löytyy dwg- tai pdf- muodossa.
Jarkko
p.s. OT: Miksköhän Firefox näyttää sivullani ääkköset kysymysmerkkeinä? IE näyttää oikein. Miten teillä näkyy?
Lähetetty: 10 Huhti 2007, 21:36
Kirjoittaja KHELL
Täällä näkyy ääkköset.
Luultavasti vika johtuu merkkikoodaus asetuksista,
eli valikosta:
View --> Character Encoding -->
valitsee ton: Western (ISO-8859-1)
tai suomeksi:
Näytä --> Merkkikoodaus --> länsimainen (ISO-8859-1)
Lähetetty: 10 Huhti 2007, 22:30
Kirjoittaja Jarcco
Koodaus oli oikea. Mutta pääasia että muilla näkyy OK.
Lähetetty: 11 Huhti 2007, 09:31
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:Runko jäi punnitsematta kun tuli kiire saada ajokuntoon. Koko vehje painaa siinä 21 kiloa (kuvan mukaisessa varustuksessa) eli on kevein rakentamistani. Liikaahan sitä kuitenkin taas tuli, mutta olen aika ymmällä mistä voisi enää merkittävästi ottaa pois?
Vähän vajaa 20kg painaa tavalliset teräsrunkoiset peruspyörätkin, eli ei siitä oikeen mitenkään tuon kevyempää saa. Penkistä tulee helposti pehmikkeineen kuitenkin usea kilo painoa, ja ketjusta, ja korkealle tai taakse tuodusta ohjauksesta.
Omistani on kevein ollut tuo ensimmäinen pythoni, 17kg lokasuojineen. Etupyörä veto säästää ketjun painossa, lyhyt runko on helpompi tehdä kevyeksi ja ohjaus systeemit ei paina mitään, kun niitä ei ole.
Jukka
Lähetetty: 18 Joulu 2007, 20:57
Kirjoittaja Jarcco
Elvytetään vanhaa aihetta, sain 26-26 Long Jonin testiajokuntoon. Heti ensimetreillä huomasi että iso eturengas tuo jämäkkyyttä ajoon. En nyt sano että olisi kaikin puolin parempi kuin pienempi rengas, siihen täytyy ajaa enemmän ja saada ajoasennot ym. kohdalleen. Mutta vahvasti plussan puolella tähän asti.

Lähetetty: 18 Joulu 2007, 21:26
Kirjoittaja jviirret
Onko etuhaarukka vakio vai siististi taivutettu?
Ei ole pahan näköinen ollenkaan, ainakin mun mielestä paremman näköinen kun renkaat on saman kokoiset. Talviajossa voi tosiaan olla toimiva ratkaisu laittaa polkimet alas ja penkki suhteellisen pystyyn.
Jukka
Lähetetty: 18 Joulu 2007, 23:53
Kirjoittaja JTH
Komialtahan tuo näyttää!
Mites ohjaus? "haukkaako" kääntäessä? Näyttäis jättö olevan aikamoinen.
Ihan vakio haarukalta tuo näyttää, koitappa 28 tuumasta taivutettua haarukkaa, muuttais ohjauskulmaa...
Rehellisesti sanoen TE-tyyppiseen ei mielestäni sovi 26" etukiekko, mutta makuasiotahan nämä on...
-Janne
Lähetetty: 19 Joulu 2007, 07:50
Kirjoittaja jviirret
JTH kirjoitti:Ihan vakio haarukalta tuo näyttää, koitappa 28 tuumasta taivutettua haarukkaa, muuttais ohjauskulmaa...
Tuo on muuten ihan hyvä idea. Jos 26" haarukkaa taivuttaa on riskinä että rengas menee talvikäyttöä ajatellen liian lähelle lokasuojaa. Munki piti ottaa suoja pois, kun alkoi paatamaan lunta. Tosin 28" haarukassa jarrujen kiinnitykset on väärässä kohti, mullehan se ei ole ongelma kun ei etujarrua vieläkään ole 
Jukka
Lähetetty: 19 Joulu 2007, 13:11
Kirjoittaja JTH
Tuli just mieleen, että noissa vanhemmissa mummis/pappis tyyppisissä on etuhaarukka aikalailla taivutettu jo valmiiksi. Eikä tuo jarrutappien laitto kovin ihmeellinen homma ole, hitsausjigillä onnistuu:

Täällä enemmän aiheesta:
http://www.frameforum.net/forum2/index. ... topic=4668
Janne
Lähetetty: 19 Joulu 2007, 13:30
Kirjoittaja JTH
Tässä vähän silmäkarkkia, TE-haarukka:


20" kiekolle, tosin...
Lähetetty: 19 Joulu 2007, 13:44
Kirjoittaja jviirret
JTH kirjoitti:Eikä tuo jarrutappien laitto kovin ihmeellinen homma ole, hitsausjigillä onnistuu
Tuommonen jigi on tullu tehtyä itsellekkin, tosin ihan vaan lattaraudasta vääntämällä. Tappien paikan akselista olen mitannut valmiista pyörästä ja jigi vaan pitää tapit oikealla etäisyydellä toisistaan ja saman suuntaisina.
Ompahan vaan yksi homma lisää.
Jukka