Vilijami kirjoitti:terppa kirjoitti:Tiettyyn taka-akselityyppiin olisi pitänyt heti uutena laittaa rasvanipat niin 10v kohdalla säästää tonnin 
Mikä 1000€ osa sieltä akselista särkyy? Ettei olisi vaan tuo kuvassa näkyvä hirmukallis osa?
terppa kirjoitti:Ton automaattiaudin korjasi omistajan sukulainen joka teki työtä autokorjaamossa mutta se koodattiin merkkiliikkeessä, ehkä se ei sittenkään ole niin helppoa? ylipäätään on kieroa tehdä tehtaalla tommosia "patentteja" ettei kahta identtistä osaa voi vaihtaa ristiin.
On se kohtuullisen helppoa. Itse pystyn koodaamaan (ja olen koodaillutkin) mersun ohjainlaitteita, sanotaanko vaikka 50 eurolla, jos merkkiliike ottaa 500€
Näitä harrastelijakoodareita löytyy melkein joka kylästä ja kaikkiin merkkeihin. Ammattitason diagnostiikkalaitteet: mersun star, vw-audi-skoda-seat vag-com, citroen-peugeot lexia jne,jne. ovat nykyisin kaikkien halukkaiden saatavilla.
Tuhansien eurojen korjaukset koskee vain uudehkoja autoja, koska merkkiliikkeet eivät korjaa autoja, vaan vaihtelevat osakokonaisuuksia. Näitä esimerkkejä löytyy: mersun sbc-sähköjarruyksikkö, mersun sähkölukko, renault-nissan robottivaihteiston yksikkö, chevy van sähködieselpumppu, jne...nämä kaikki ovat niitä pelottavia "tuhansien eurojen remontteja" ja totuus kuitenkin on se, että alle 10€ maksavat laakerit, jouset, stefat, sähkömoottorin hiilet ym. sieltä oikeasti kuluu tai toisinaan jopa särkyy. Korjausten tietotaito harrastajien/asentajien keskuudessa leviää vasta sitten, kun autojen hinta halpenee sille tasolle, että normaalilla duunarilla on varaa hankkia tällainen kulkupeli kakkosautoksi. Tavallisia autoja ei tehdä monen tuhannenen euron osista, vaan eurojen, kymppien ja hurjimmillaan jopa satasten osista.
Itse olin niin onnellisessa asemassa, että ammattikoulussa oli opettajina pari vanhanliiton asentajaa, jotka eivät pelänneet korjata autoja. Sain heiltä myös tietotaitoa, mutta ennen kaikkea asennekasvatusta, rohkeutta ryhtyä tutkimaan vikoja. Heidän tilalleen valitettavasti tuli näitä modernin maailman pedagogisesti päteviä osakokonaisuuksien vaihtajia, jotka siivosivat ensitöikseen vanhat hienot korjaajan työkalut (esimerkiksi sytytystulpan hiekkapuhallus- ja paineenalaisen kipinän testauslaite) roskiin ja poistivat öljymontun. Heille tärkeämpää oli kiiltävä hallin lattia ja puhtaat haalarit.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=47463.0
Todennäköisesti juuri se, nykyisin tommosen vaihtokunnostetun saa 400 euroon nipoilla, ei siinä rakenteessa mitään vikaa ole, kuulema vaan tehtaalla säästetty rasvassa.
helppoa varmaan osaavalle vaihtaa osat jos on aikaa mutta kun lukee foorumeita niin todennäköisrsti joutuu täyttöhitsailemaan ja sorvailemaan, kaikillahan meillä on metallisorvi ja talli
foorumilla näemmä joku oli 160€ osat ostanut, saattaa kyllä muutenkin osahinnoitteluun vaikuttaa jos mallin valmistus on loppunu 10v sitten.
99%lla se menee niin, että tusataan lainatallissa lainatyökaluin viikonloppu ja tajutaan, että tähän tarviikin kyläseppää. no kyläseppähän on ystävällinen ja lupaa osat työstää heti kahden viikon päästä 
Joo, eipä sillä, olen mä tuhansia euroja säästänyt lainatallissa, periaatteessa kannatti ottaa vaikka vapaapäivä ja tusata päivä tai kaksi kuin jos maksaisi 4h korjaamolle. Mutta mitä sitten jos ei vaan enää jaksa omantoimen ohella ja vapaita ei saa? en pidä itseäni erityisen laiskana ja perheellisen huolia ei ole mutta silti vuosi vuodelta useammin joutuu karsimaan puuhiaan, että edes jostain tekemisestä kokisi tekemisen iloa 
Käyttöautot ja harrastevehkeet on erikseen. Jos käyttöauto leviää niin harvalla on aikaa/kiinnostusta jäädä etsimään hyvää ja halpaa kyläseppää ja milloin on aikaa korjaukselle, onni niille kellä sellainen on lähipiirissä tai sattumalta löytänyt.
Mun eka auto oli Saab 99 vm 83. Se kulki tankkausvihkon mukaan vähimmillään 7,8l/100km kun nuukasti ajoi eikä ollut säästänyt renkaissa, yleensä jotain 8,3 - 8,5l. Kaasaria säädettiin joskus korvakuulolta kun kulutus alkoi pomppaamaan + jokaiseen katsastukseen. Äidillä on edelliskoppanen c3, 82hv eikä painossa isoja eroja, saabissa sata hummaa. Se kulkee neljällä litralla eikä sitä tartte olla koko ajan säätämässä. Sen mitä olen sillä ajanut niin nöyrempiä hevosia niin kai ne insinöörit jossain on onnistuneet?
Se vaan kun ne meinaa, että ihmiset haluaa olla avaruuslaivan kapteeneita. yhtä audia lainasin ja puolituntia olisi ensin pitänyt opiskella ohjekirjaa vaikka saan leipäni ratin vääntämisestä