Sivu 2/3
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 27 Loka 2008, 15:49
Kirjoittaja jori
Kyllä se maitoautokin on ihan tuota perinteistä austeniittista ruostumatonta terästä AISI 304.
Autojen kolarienergiaa sitovissa osissa käytetään duplex terästä sen voimakkaan myötölujittumisominaisuutensa takia todella suureksi kasvavan energian sitomiskyvyn vuoksi. = Menee haitarille erittäin nätisti, koska venynyt kohta muuttuu lujemmaksi, jolloin myötymä siirtyy venymättömälle tai vähemmän venyneelle alueelle.
Tuo 304 on lujuudeltaan normaalin rakenneteräksen luokkaa, mutta rosterin ongelma on, että sillä ei ole väsymisrajaa, jota pienemmät jännitysvaihtelut eivät kasvattaisi säröä, vaan särö kasvaa kaikilla jännitysvaihtelun tasoilla. Pienillä jännityksillä tietysti hitaammin, mutta aina kuitenkin vähän. Ei tuon pitäisi mikään ongelma olla, kun muodot ja ennen kaikkea hitsit sijoitetaan pois suuren jännitysvaihtelun alueelta.
Tuo takahaarukan liitos vaikuttaa juuri tässä suhteessa näppärältä. Siinä on tilaa hitsata ja osat tosiaan pysyvät paikoillaan. Lisäksi tuo liitos on runkoputken sivussa, joten raskaammin kuormitetuille ala- ja yläpinnoille ei tule hitsejä. Tuollainen haarukka voisi siis lähteä myös takapuolen kohdalta heikentämättä runkoa. (jos se rakenteen kannalta olisi tarpeen.)
Jori
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 27 Loka 2008, 21:32
Kirjoittaja visiopetteri
Hyvä kuulla ettei ei suoraan sudeksi julistettu tota rakennetta.
Tänään aloin sit kasaamaan tota etukiekkoa. 90-luvun alun XTR:n etunapa ja mavicin pomminkestäväksi todettu 20" kehä.. Eiköhän noista vielä suht suoran saa, kunhan jaksaa aikansa hieroa.
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 31 Loka 2008, 11:04
Kirjoittaja visiopetteri
Taas homma valuu pikkuhiljaa eteenpäin. Sain just noi POM-holkit sorvarilta, ja vaikuttaa hemmetin hyviltä. Holkit on nyt 120mm pitkiä, joten mittaa on varmasti riittävästi.
Illalla jos sais hitsattua noi takapään putket. Sitten tarttee tehdä se takavaihtajan/ketjunkiristäjän korvake, se kun pääsi unohtumaan aiemmin. Toivottavasti jostain löytyy M10x1 kierretappi.

Tuon kuvan mallin innoittamana meinasin tehdä yksipuoleisen rihtauspukin.
Tossa romulavalta löyty 50x50mm kulmarautaa pätkä. Pituutta 28" vanteen halkaisijan verran (tupla verrattuna kuvaan). Puoleen väliin kulmarautaa poraa 9, 10, (11?) ja 12mm reiät eri akselikokoja varten. Sitten päihin tekee urat, joihin saa pultit kiinni. Sitten ei tarvi sitä työkalua erikseen, millä se vanteen offsetti haetaan kohdilleen.. Pultin avulla saa katsottua paljonko vanne heittää ja uran ansiosta pultin paikkaa saa säädettyä eri vannekokoja varten. Niin ja tohon kulmarautaan oli hitsattu toinen pätkä -> koko komeuden saa kiinni ruuvipenkkiin (ei tarvi painavaa jalustaa, joten helpompi säilyttää).
Tämän jutun perusteella tommonen on ihan toimiva systeemi.
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 03 Marras 2008, 23:58
Kirjoittaja visiopetteri
Tuossa on nyt se rihtauspukki, joka on mitoitettu 20" - 28" vanteille sopivaksi.

Tuosta näkee että ketjujen kanssa en onnistunut ihan täysin ja toi on ihan liian korkea. Lisää kuvia siellä kansiossa..
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 11 Marras 2008, 17:16
Kirjoittaja visiopetteri
Runko on nyt hapotettu (peitattu) ja punnittu. Painoa pelkälle rungolle tuli noin 4,6kg, eli läski mikä läski. Onneksi sentään ei tarvi maalata, joten siinä säästi kymmeniä ellei jopa satoja grammoja
Penkin kiinnikkeet tarvii tehdä, sitten ois hienosäätöä, kasaamista ja ohjainkannattimen+tangon tekeminen. Varmaan paino jää ajokunnossa tonne 14kg korville. No, seuraavasta tarvii tehdä keveämpi ja kaikinpuolin parempi... tämän kanssa jo joutu melko aikasessa vaiheessa toteamaan, että protoiluksi meni 
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 11 Marras 2008, 17:42
Kirjoittaja jviirret
visiopetteri kirjoitti: Varmaan paino jää ajokunnossa tonne 14kg korville.
No jos tuohon pääset, niin kevyt on omavalmisteiseksi ja teräsrunkoiseksi.
Jukka
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 11 Marras 2008, 17:58
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:visiopetteri kirjoitti: Varmaan paino jää ajokunnossa tonne 14kg korville.
No jos tuohon pääset, niin kevyt on omavalmisteiseksi ja teräsrunkoiseksi.
Jukka
Ja mainostamasi läski vähenee kilometrien myörä 
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 14 Marras 2008, 14:39
Kirjoittaja visiopetteri
Dodii, nyt alkas olemaan jarrujen asennusta, ohjaustangon tekoa yms pientä vaille valmis.

Onhan tuossa vielä säätämistä, mutta kaippa tuosta vielä ihan toimivan saa. Ja sit se seuraava onkin jo huomattavan paljon parannettu versio tästä 
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 14 Marras 2008, 19:48
Kirjoittaja visiopetteri
Ohjaustanko tehty ja koeajot ajettu! Ei se aivan susi ole.. Hallin käytävällä ajaessa meinas usko pettää, vaan pihalla huomas että kyllä toi sittenkin on ihan hieno laite. Jarrut yms pientä puuttuu vielä, mutta ei ole enää paljosta kiinni että vois sanoa olevan valmis.Kuva ja toinenkin löytyy linkin takaa. Pientä säätöä vielä tarvii, vaan eiköhän ne jaksa kuitenkin tehdä.
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 14 Marras 2008, 20:11
Kirjoittaja jori
Onneksi olkoon, se ehti ennen lumia valmiiksi 
Tuollainen pienipyöräinen lowraceri on hitaassa vauhdissa melko vaikea ajettava kokeneellekin kuskille. Sisätiloissa ajettavassa pyörässä pitää olla korkeutta riittävästi tai kahta useampi pyörä.
Jori
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 14 Marras 2008, 20:38
Kirjoittaja jviirret
Jep, ei paljon kropalla tasapainoteta. Minulla oli jännä ilmiö muutenkin kun ajelin välillä muillakin pyörillä. Tankoa tahtoi vaistomaisesti kääntää, vaikka ohjaaminen tapahtuu tankoa sivuttain siirtelemällä. Aina oli aluksi muutama sata metriä melko hapuilua, kunnes tottui.
Jukka
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 14 Marras 2008, 22:06
Kirjoittaja irakas
(Niin, kyllä alaohjaus olisi tässäkin suhteessa parempi.)
Mutta onnea minunkin puolesta uudelle muhevan näköiselle nojakille! 
Sakari
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 15 Marras 2008, 15:58
Kirjoittaja visiopetteri
Tuo yläohjaus on mielestäni suht onnistunut, koska kädet on sylissä (pienentää poikkipinta-alaa ja tuulenvastusta). Ainut mikä mietityttää on saranan tarve, eli nyt tuon tangon voi saada naamaansa tjsp kun kaatuu, mutta auttaako se sarana mitään??? Toisaalta tuo on helppo osa tehdä ja vaihtaa, joten pitää tehdä tuotekehitystä tarpeen mukaan =) Ai niin, löysin eilen ne maantiekammet, eli kohta alkaa löytyyn vauhtia! ...tietty ne jarrut pitäs kans laittaa. Meinasin muuttaa sitä taaeman ketjuohjurin paikkaa, niin että ketju ei osu penkkiin.
Huomaa että tässäkin harrastuksessa saa suurta mielihyvää siitä kun itse tehty rakennelma toimii.
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 15 Marras 2008, 16:07
Kirjoittaja irakas
Kuinka paksu akseli noissa rissarullissa on?
Sakari
Re: Happonen lowracer
Lähetetty: 15 Marras 2008, 16:21
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:Kuinka paksu akseli noissa rissarullissa on?
Samaa minäkin tässä huolestuneena katselin. Näyttää kahdeksan millin kuusiokoloruuvilta. Eikös noiden ketjujen järjestys pitäisi ainakin vaihtaa toisin päin. Eteenpäin kulkevan vetävän ketjun paikka lähempänä tyveä ja löysän paluuketjun ulompana, niin ei joudu rissan akseli liian tiukalle. Onhan nuo taittokulmat tosin pienet, mutta ketjuvoimat on vetävällä puolella helposti 3kN luokkaa. Taittopyörän akseli saa siitä noilla kulmilla ehkä noin kolmanneksen tai nejänneksen, joten taittopyörän akseli on tuolla istuimen alla melko tiukilla.
Jori