Sivu 2/2

Re: Laastipaljuperäkärry

Lähetetty: 10 Huhti 2021, 10:00
Kirjoittaja Vilijami

Iso kiekko on aika lujilla tuollaisessa käytössä. Pinnat on kaikki vedolla, eli yläpuolen pinna kantaa, ei alapuolen.
Ja tuleehan siitä hirveän näköinen tuolla lailla.
Itse laittaisin renkaat suoraan ja "paksuntaisin" akselia pitkällä tukevalla kierteellisellä jatkomutteri-tyyppisellä kiinnityksellä. Tuo kierteellinen pulikka hitsataan runkoon kiinni ja akseli siihen lukitteelle.
Tuliko idea selväksi?


Re: Laastipaljuperäkärry

Lähetetty: 10 Huhti 2021, 12:31
Kirjoittaja jooseha
Polkumies kirjoitti: 09 Huhti 2021, 18:43

Onpa näppärä. Pitäisikö itsekin tehdä :?

Mitähän vain yhdeltä puolelta tuettu normaali pyöränrenkaan akseli kestää? Siirtäisi siis laakerikartioita toiseen päähän akselia, jotta toiseen jäisi pidempi pätkä kiinnitystä varten. Triken eturenkainahan sellaiset ei kestä, mutta entä tällaisen kärryn pyörinä?

Rakentaisi palkista suorakaiteen, jonka sisälle palju tippuisi reunojensa varaan, ja palkkiin kiinni 622-renkaat.

Kysymykseen on paha vastata etenkään kokeilematta. Monta tekijää vaikuttaa. Kiekkokoko, kärryn malli, kokonaispaino, ajoympäristö, ajotapa, akselin paksuus, kiekon laatu jne.
Kevyt kuorma ja pieni paksuakselinen kiekko niin voi melkein luvata kestävän. Iso kiekko, raskas kuorma ja reikäpäinen kuski taas aiheuttaa varman tuhon.


Re: Laastipaljuperäkärry

Lähetetty: 10 Huhti 2021, 14:47
Kirjoittaja Pastori
jooseha kirjoitti: 10 Huhti 2021, 12:31

reikäpäinen kuski taas aiheuttaa varman tuhon.

Tämä pätee kaikkiin kulkupeleihin.


Re: Laastipaljuperäkärry

Lähetetty: 10 Huhti 2021, 16:15
Kirjoittaja janx

Yhtään elävää reikäpäistä kuskia (luonnollisia reikiä ei lasketa) on tuskin tavattu minkään ajoneuvon ratista. :wink:


Re: Laastipaljuperäkärry

Lähetetty: 10 Huhti 2021, 18:46
Kirjoittaja kemppes

No laskettaisiinko sellainen jolla on molemmissa tärykalvoissa reikä (näitä ihmisiä on) ja joilla voi vetää narun korvasta korvaan pään läpi ? :D