Re: sh10
Taas hyvä ehdotus!
Tällaisissa muutosprosesseissa sitä ei itse aina huomaa mitä vielä voisi korjata tilanteen muututtua.
Ilman muuta kannattaa rissa siirtää edemmäksi.
Sakari
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Taas hyvä ehdotus!
Tällaisissa muutosprosesseissa sitä ei itse aina huomaa mitä vielä voisi korjata tilanteen muututtua.
Ilman muuta kannattaa rissa siirtää edemmäksi.
Sakari
sh10 on nyt tällaisessa vaiheessa:
On usein, niinkuin nytkin, aikamoinen temppu saada vaneri liimauksen yhteydessä taivutettua haluttuun muotoon tukirankaa vasten.
Minä, kiinteän alaohjauksen vankkumaton kannattaja, pyrin tässäkin versiossa sen tekemään. Ohjaustangossa tuollaiset säätömahdollisuudet helpottavat ergonomian saamista kohdalleen. Ohjaustanko mahtuu kääntymään istuimen alle mahdollistaen pienemmän kääntöympyrän. Kun kädensijojen sopivat etäisyydet ovat löytyneet, voi lopullisen ohjustangon taivutetella oikeaan muotoon tai jättää silleen, koska on eripituisia käsiä.
Sakari
Miten sulla pysyy ajatukset kasassa, kun suunnittelet ja rakennat useaa pyörää yhtä aikaa?
Penkin alla tulee ahdasta ketjujen, ketjuputken, tangon ja vaijereiden kans?
Jukka
irakas kirjoitti:On usein, niinkuin nytkin, aikamoinen temppu saada vaneri liimauksen yhteydessä taivutettua haluttuun muotoon tukirankaa vasten.
Tee vakiomalli ja siihen taivutusjigi. Jossain näinkin semmoisen - etsin kuvat tähän.
Hyvältä näyttää! Rohkenen kuitenkin väittää, että penkin pers-alusosaa joudut muotoilemaan vielä. Itse tein samanlaisen näköisen ja ajaessa huomasin, että ei hyvä. penkissä ei ollut tarpeeksi pinta-alaa, vaikkei mulla niin leveä ahteri olekkaan...
jviirret kirjoitti:Miten sulla pysyy ajatukset kasassa, kun suunnittelet ja rakennat useaa pyörää yhtä aikaa?
Penkin alla tulee ahdasta ketjujen, ketjuputken, tangon ja vaijereiden kans?Jukka
Aika hyvä kysymys:?: Olen itsekin asiaa miettinyt. Varsinainen syy, miksi teen kolmea nojakkia (sh9 on tosin vielä piirustuslaudalla), on se, että pääsen hitsaamaan vain kerran viikossa noin kaksi tuntia kerrallaan. Jos tekisi vain yhtä, menisi aika odotteluun.
Oikeastaan aika hyvin pysyy ajatukset kasassa, kun kerrallaan keskittyy yhteen ongelmaan yhdessä nojakissa. Toisaalta ideat poikivat ja avartavat näkökulmaa muidenkin nojakkien osalta.
Olen 1:1 kuvissa tutkinut ketjuviennit. Kyllä tuntuvat mahtuvan.
Sakari
Pastori kirjoitti:irakas kirjoitti:On usein, niinkuin nytkin, aikamoinen temppu saada vaneri liimauksen yhteydessä taivutettua haluttuun muotoon tukirankaa vasten.
Tee vakiomalli ja siihen taivutusjigi. Jossain näinkin semmoisen - etsin kuvat tähän.
Minulla toimii taivutusjiginä istuimen 15 mm vanerista leikattu kaksoisrunko, jonka liimaan yhteen 2 mm istuinvanerin kanssa. Muodostuu luja ja kevyt kennorakenne. Idea näkyy hyvin tässä keskeneräisestä Wolista otetussa kuvassa:
Kaksoisrunko mahdollistaa istuimen ulokkeellisen kiinnityksen nojakin runkoon, ja istuimen vaneri voi olla ohuempaa ja siten kevyempää. Wolissa oli istuimen vaneri kaksiosainen. Nyt sh10:ssä se on yksiosainen.
Sakari
JTH kirjoitti:Hyvältä näyttää! Rohkenen kuitenkin väittää, että penkin pers-alusosaa joudut muotoilemaan vielä. Itse tein samanlaisen näköisen ja ajaessa huomasin, että ei hyvä. penkissä ei ollut tarpeeksi pinta-alaa, vaikkei mulla niin leveä ahteri olekkaan...
Kokeilin Wolissa monenlaisia istuinosia ja päädyin tuollaiseen sh10:n kuvassa olevaan muotoon, koska istuin on aika korkealla ja pysähdyttäessä ei muuten oikein saa jalkoja riittävän mukavasti ulottumaan maahan.
Jos selkänoja olisi pystymmässä olisi istuinosa liian pieni. Kun selkänoja on noinkin loiva ja poljinkeskiö korkealla, ei takapuoli kovinkaan suurelta osalta kosketa istuinosaa. Kokeilin sitä juuri liimauksen kuivuttua ja homma tuntui toimivan.
Sakari
irakas kirjoitti:Jos selkänoja olisi pystymmässä olisi istuinosa liian pieni. Kun selkänoja on noinkin loiva ja poljinkeskiö korkealla, ei takapuoli kovinkaan suurelta osalta kosketa istuinosaa.
Ihan oikein päätelty. Penkki jonka istuinosa tuntui vähän liian lyhyeltä LWB:ssä(nojakulma 45-50astetta) oli oikein hyvä lowracerissa(nojakulma 25-30astetta).
Jukka
sh10 alkaa olla nippa nappa valmis:
Sakari
Sama väri kuin edellisessä? Vieläkö jäi maalia kolmanteen Itse omissa rakennelmissani huomannut, että värit voi yhdistää eri rakenteluaikakausiin:
-Tumma kiiltävä sininen, ensimmäiset kokeilut
-Kiiltävä musta, kuvaan astuu suunnitelmallisuus, selkeä päämäärä selvillä kun aloittaa rakentamisen.
-Kiiltävä keltainen, runko-ohjaus is the best aikakausi
-Mattamusta spray, kokeilu vaihe, ehkä isopyöräinen LWB ei olekkaan paras vaihtoehto
-Mattavihreä, tekemisen puuteessa tehtyjä, aiempia enempi panostusta rungon viimeistelyyn.
Jukka
Ei ole aivan sama vaan vähän vaaleampi.
On muuten merkillinen juttu, että tämän tyyppista väriä näkee nyt yht´äkkiä uusissa vakiopystypyörissä. Taitaa tulla muotiväriksi!
Sakari
sh10 takalokaria vaille valmis:
En ehtinyt kovin paljon koeajelemaan, kun vein sen ja sh8:n kansalaisopiston kevätnäyttelyyn. Yläohjaus tuntui ainakin lyhyillä matkoilla aika hyvältä. Alankohan viimeinkin suhtautumaan siihen myönteisesti.
Nojakin lyhyyden ja yläojauksen takia on kätevä liikuteltava ahtaissa tiloissa.
Tarakka oli jousituksen takia vähän ongelmallinen. Nykyään ei tahdo löytyä kaupoista kunnollista muovista takalokaria.
Sakari
Muutin sh10:n ohjaussysteemin teräsmies/Tarzan ohjaukseksi:
On mielestäni paljon mukavampi ja helpompi ajettava kuin kädet koukussa systeemi. Ei kuitenkaan niin hyvä kuin alaohjaus.
Kädensijat vielä puuttuu.
Sakari
irakas kirjoitti:Muutin sh10:n ohjaussysteemin teräsmies/Tarzan ohjaukseksi:
On mielestäni paljon mukavampi ja helpompi ajettava kuin kädet koukussa systeemi.
Juu, kainalot pääsevät tuulettumaan näin kesäkuumalla.
Jori