Sivu 2/21
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Lähetetty: 09 Helmi 2022, 23:56
Kirjoittaja tm
Etunavat, pinnat sekä kammet saapuivat tänään.
Etunavat ovat 15 mm läpiakselille tarkoitetut edukkaat Shimanot.
Käyvät sellaisenaan tähän, kun teen etuakselit pyöröteräksestä.
Bafang-kammissa näyttäisi olevan hieman vähemmän taivutusta ulospäin kuin keskiömoottorin alkuperäisissä, eli niillä saisi aikaiseksi pienemmän Q-factorin (polkimien etäisyys toisistaan leveyssuunnassa). Toivottu ominaisuus 4Fatissa, jotta eturenkaat mahtuvat kääntymään riittävästi, ilman että raideleveyttä (ja samalla koko vehkeen leveyttä) joutuu kasvattamaan tarpeettomasti. Ja ennen kaikkea Bafangit ovat paremmin lyhennettävissä: 140-milliset ajattelin tehdä tähän kulkineeseen, eli saman mittaiset kuin esim. luomu-Questissani. 1CV:ssä (sähkövehje napamoottorilla) on lyhyemmät eli 120-milliset, ja siihen ne hyvin sopivatkin, mutten ole vielä lyhytkampiuskossani tarpeeksi vahva 4Fatin suhteen... Toisaalta voisihan kampiin tehdä tuplarei'ityksen (140/120 mm).

- 01_Shimano_etunapa.jpg (158.35 KiB) Katsottu 4904 kertaa

- 02_Bafang-kammet_sivu.jpg (116.69 KiB) Katsottu 4904 kertaa

- 03_Bafang-kammet_taka.jpg (135.84 KiB) Katsottu 4904 kertaa
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Lähetetty: 16 Helmi 2022, 22:57
Kirjoittaja tm
Etukiekkojen kasaaminen ei sujunut aivan käsikirjoituksen mukaan: tällä kerralla olin laiska, enkä mitannut itse vanteen ERD-mittaa (pinnanpituuksien laskennassa käytettävä halkaisija), vaan luotin vannekauppiaan ilmoittamaan arvoon. VIRHE! Pieleenhän se meni, pinnat olivat n. 4 mm liian lyhyet... Myyjän ilmoittama ERD oli 383 mm, itse mittailin jälkikäteen 390 mm. Lienee mittaustavassa eroa, vaikka aika yksiselitteinen tuon pitäisi olla:

- ERD.jpg (21.15 KiB) Katsottu 4779 kertaa
No siinä sitten pähkin vaihtoehtoja, lopulliseen kokoonpanoon tuli 3-ristiin -pinnauksen sijaan 2-ristiin, ja parisen milliä ylipitkät pinnat. Onneksi ontelovanteet, niin nippeleiden yli tulevat pinnanpäät eivät uhkaa sisärenkaita.
Kiekoille tuli painoa n. 1,4 kg/kpl, ja renkaineen käyttökunnossa n. 3,5 kg/kpl.
Kunnon ankkurit siis
.

- 01_kiekon_osat.jpg (160.45 KiB) Katsottu 4779 kertaa

- 02_massa_3501g.jpg (256.4 KiB) Katsottu 4779 kertaa

- 03_etukiekot_valmiina.jpg (199.87 KiB) Katsottu 4779 kertaa
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Lähetetty: 16 Helmi 2022, 23:22
Kirjoittaja tm
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Lähetetty: 16 Helmi 2022, 23:43
Kirjoittaja tm
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Lähetetty: 17 Helmi 2022, 08:34
Kirjoittaja jooseha
15 millistä saa hydrauliputkena ihan varastotavarana.
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Lähetetty: 17 Helmi 2022, 10:59
Kirjoittaja tm
jooseha kirjoitti:15 millistä saa hydrauliputkena ihan varastotavarana.
Kuinka mittatarkkaa tavaraa tuo hydrauliputki on ulkohalkaisijaltaan? Sillä kysyn, kun tuon kankitavaran (pyöröteräs) toleranssiksi mainostettiin h9, ja sopi jämptisti sellaisenaan etunavan läpi.
Aivan varmasti tässä mun vehkeessä putkitavarakin kestäisi, varsinkin kun etuakselille ei ole tulossa paljoa kuormaa...
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Lähetetty: 17 Helmi 2022, 11:33
Kirjoittaja jooseha
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Lähetetty: 17 Helmi 2022, 13:21
Kirjoittaja jori
Joku kuitenkin ihmettelee, mistä puhutaan. Tässä hieman selvennystä.
15 h9 vastaa 15 mm mitalle vaihtelualuetta, jossa todellinen mitta on enintään tuon 15 mm ja enintään 0,04 mm alle tuon 15 mm. 15(+0/-0.04)
+-0,08 mm vastaa 15 mm mittaluokassa toleranssialuetta js. Tämä tarkoittaa tuohon "h"-kirjaimeen verrattavaa symmetristä toleranssialuetta (js). Tuo +-0,08 mm toleranssialue vastaa toleranssiastetta 11(+-0,06) tai 12(+-0,09).
15mm +-0,08 olisi siis lyhyesti merkittynä "15 js12".
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Lähetetty: 17 Helmi 2022, 13:42
Kirjoittaja Vilijami
Off topic: Katsastusmies sanoi, että pakoputkessa on reikä. Vastasin: Hieno havainto, sillä muuten se ois pakotanko.
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Lähetetty: 17 Helmi 2022, 13:45
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:Joku kuitenkin ihmettelee, mistä puhutaan. Tässä hieman selvennystä.
15 h9 vastaa 15 mm mitalle vaihtelualuetta, jossa todellinen mitta on enintään tuon 15 mm ja enintään 0,04 mm alle tuon 15 mm. 15(+0/-0.04)
+-0,08 mm vastaa 15 mm mittaluokassa toleranssialuetta js. Tämä tarkoittaa tuohon "h"-kirjaimeen verrattavaa symmetristä toleranssialuetta (js). Tuo +-0,08 mm toleranssialue vastaa toleranssiastetta 11(+-0,06) tai 12(+-0,09).
15mm +-0,08 olisi siis lyhyesti merkittynä "15 js12".
Kiitos jori tarkennuksesta! Pahoittelut kun tuli pidettyä tuota "insinöörislangia/lyhennettä" ihan normaalina puhekielenä, ilman selvennystä.
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Lähetetty: 20 Helmi 2022, 22:47
Kirjoittaja tm
Ensimmäiset hitsailut suoritettu, taka-akseliston putkia. Kuvan pitkistä putkista toisesta pätkäistään keskeltä vielä pala pois, niin mahtuvat tasauspyörästö, rataspakka ja jarrulevy paikoilleen.

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Lähetetty: 20 Helmi 2022, 22:54
Kirjoittaja tm
Taka-akseliston tyyli kopioitu siis täältä:
viewtopic.php?p=146128#p146128
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Lähetetty: 23 Helmi 2022, 23:43
Kirjoittaja tm
Penkkikin saapui, Puolasta tilasin:
http://www.thorseat.eu/en/store/Seat-Tr ... p139003859
Triken lasikuituiseen peruspenkkiin siis päädyin, koko L.
Vaaka kertoi massaksi 1380 grammaa.
Ulkomuoto on identtinen 1CV:ssä olevan penkin kanssa, jonka ostin vuosia sitten Optiman verkkokaupasta.
Puolalaiset ovat siis ohittaneet "turhan" tuotekehitysvaiheen ja kopioineet suoraan jonkun olemassa olevan penkin muodon
.
Tiedä sitten kenen käsialaa muoto alunperin on...

- 01_paketti.jpg (137.79 KiB) Katsottu 4412 kertaa

- 02_penkki.jpg (97.13 KiB) Katsottu 4412 kertaa

- 03_penkki_taka.jpg (81.92 KiB) Katsottu 4412 kertaa
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Lähetetty: 24 Helmi 2022, 09:31
Kirjoittaja ajarmala
tm kirjoitti: ↑23 Helmi 2022, 23:43
Ulkomuoto on identtinen 1CV:ssä olevan penkin kanssa, jonka ostin vuosia sitten Optiman verkkokaupasta.
Puolalaiset ovat siis ohittaneet "turhan" tuotekehitysvaiheen ja kopioineet suoraan jonkun olemassa olevan penkin muodon
Onhan tuota penkin kopioimista harrastettu Suomessakin...
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Lähetetty: 24 Helmi 2022, 10:14
Kirjoittaja jori
ajarmala kirjoitti: ↑24 Helmi 2022, 09:31
tm kirjoitti: ↑23 Helmi 2022, 23:43
Ulkomuoto on identtinen 1CV:ssä olevan penkin kanssa, jonka ostin vuosia sitten Optiman verkkokaupasta.
Puolalaiset ovat siis ohittaneet "turhan" tuotekehitysvaiheen ja kopioineet suoraan jonkun olemassa olevan penkin muodon
Onhan tuota penkin kopioimista harrastettu Suomessakin...
Oletteko koskaan miettineet, miten taide ja tekniikka eroavat toisistaan. Taiteellisen työn kopiointi on joskus jopa yleisen syyttäjän alainen rikos. Saman suuruisen henkisen ponnistelun tuloksen kopioiminen tekniikan alalla on sallittua aina omaan käyttöön ja myös kaupalliseen käyttöön, mikäli kyseistä ominaisuutta ei ole patenteilla ja mallisuojilla suojattu ja niiden maksuja maksettu valtiolle.
Kaikkein jännintä tämä on musiikin puolella, jossa jopa esittäjä saa automaattisen suojan esitykselleen, vaikkei kyseinen sävellys olisikaan hänen käsialaansa. En sano, että tässä olisi jotain vikaa, vain sen, että luovan työn tuloksia käsitellään eri tavalla riippuen siitä, minkä lajin luovuus on kyseessä.
Taiteen tekeminen on valintojen tekemistä, toisaalta intuitiivisen vision, toisaalta käytännöllisten taitojen ja tietojen pohjalta. Miten tässä mielessä taide poikkeaa tekniikasta. 