Mää taas koin kaasuiskareilla varustetun flevon hirmu mukavaksi pyöräksi, siinä oli paras jousitus ajamistani nojakeista. Eturenkaan sutiminen lujempaa polkiessa häiritsi jonkin verran. En vaan tottunut jalkaohjaukseen kevään-kesän ajojen aikana, joten myin pyörän pois.
Etuveto + jousitus
Re: Etuveto + jousitus
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Etuveto + jousitus
Voihan se tietenkin olla, että laadukkaammilla kaasuiskareilla saa eri tunnelman, kuin pennin kumipaloilla
Re: Etuveto + jousitus
Tuli vastaan tällainen tapa yhdistää etuveto ja etujousitus:
http://recumbents.com/wisil/fwdsusp/fwd_suspension.htm
Pyöränakselin ja jousitusnivelen välinen kulma on vähän outo, mutta ehkä jousitus puristuu pyörän ja kuskin massan alla sen verran, että tuo jousitusvarsi asettuu parempaan kulmaan.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Etuveto + jousitus
Tuossa on varmaan haettu sitä optimikohtaa, jossa ketjuvoima ei pompottaisi jousitusta.
Vaikea on tuossa rakennelmassa hyötyjen saada voitettua haitat.
Re: Etuveto + jousitus
Juuri niin, mutta mielestäni jouston pitäisi tapahtua enemmän ylä-ala-suuntaan, eli tuo vipu osoittaisi ennemmin näin:
Nykyisellään esim. katukivetykseen ajaminen ei aiheuta juuri lainkaan momenttia jousitusnivelen suhteen, eli jousitus ei liiku.
Re: Etuveto + jousitus
Ketjun erkanemiskohta rattaalta siirtyy hieman pois jousitusnivelen linjalta jousituksen liikkuessa, joten pieni vaikutus polkemisella kyllä on jousitukseen.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Etuveto + jousitus
Pelkän ketjun vetovoiman lisäksi myös renkaan kitka aiheuttaa voimia jousitukseen.
Re: Etuveto + jousitus
Rattaan säteen pitäisi siis olla vähän pienempi kuin jousitusvarren pituus, jotta ketju hieman puristaisi jousitusta, koska kitka pyrkii nostamaan jousitusta?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Etuveto + jousitus
Polkumies kirjoitti: ↑21 Joulu 2023, 09:36Juuri niin, mutta mielestäni jouston pitäisi tapahtua enemmän ylä-ala-suuntaan, eli tuo vipu osoittaisi ennemmin näin:
parempi vivun suunta.jpg
Nykyisellään esim. katukivetykseen ajaminen ei aiheuta juuri lainkaan momenttia jousitusnivelen suhteen, eli jousitus ei liiku.
Eiköhän tuo vipu osoita juuri tuohon suuntaan, kun pyörän päällä on sinne kuuluva kuorma ja kuski. Siitä, mihin suuntaan se osoittaa ilman kuormaa nähdään vain ulosjoustovara.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Etuveto + jousitus
Mielestäni vetokitka puristaa jousitusta kasaan. Vertaa pystäriin, jossa polkuvoima/vetokitka nostaa rungon etupäätä. Tuossa esimerkkikuvassa tällöin joustolinkku pyörähtää vastapäivään.
Re: Etuveto + jousitus
Niinpä tekee. Pitäisi aina piirtää kuva ensin.
Kitkavoiman ja ketjuvoiman momentit ovat pyöränakselin suhteen samat. Silloin kitkavoiman momentti jousitusnivelen suhteen on paljon suurempi kuin ketjuvoiman momentti. Jos jousitusvarren yrittää mitoittaa niin, että momentit olisivat samat, varren pituus menee nollille.
Jos haluaa merkittävää joustomatkaa, alas tarvitaan suuri ratas ja ylös väliakselille vielä suurempi, jotta pienelle vetävälle kiekolle saa suuria välityksiä. Ei kovin käytännöllistä.