Sivu 2/2
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 11 Huhti 2022, 20:54
Kirjoittaja Nebulus
Mää taas koin kaasuiskareilla varustetun flevon hirmu mukavaksi pyöräksi, siinä oli paras jousitus ajamistani nojakeista. Eturenkaan sutiminen lujempaa polkiessa häiritsi jonkin verran. En vaan tottunut jalkaohjaukseen kevään-kesän ajojen aikana, joten myin pyörän pois.
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 11 Huhti 2022, 21:02
Kirjoittaja Vilijami
Voihan se tietenkin olla, että laadukkaammilla kaasuiskareilla saa eri tunnelman, kuin pennin kumipaloilla 
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 20 Joulu 2023, 23:51
Kirjoittaja Polkumies
Tuli vastaan tällainen tapa yhdistää etuveto ja etujousitus:
http://recumbents.com/wisil/fwdsusp/fwd_suspension.htm

- fwd_susp_fork1.jpg (21.67 KiB) Katsottu 9771 kertaa

- fwd_susp_fork2.jpg (15.71 KiB) Katsottu 9771 kertaa
Pyöränakselin ja jousitusnivelen välinen kulma on vähän outo, mutta ehkä jousitus puristuu pyörän ja kuskin massan alla sen verran, että tuo jousitusvarsi asettuu parempaan kulmaan.
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 21 Joulu 2023, 09:30
Kirjoittaja Vilijami
Tuossa on varmaan haettu sitä optimikohtaa, jossa ketjuvoima ei pompottaisi jousitusta.
Vaikea on tuossa rakennelmassa hyötyjen saada voitettua haitat.
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 21 Joulu 2023, 09:36
Kirjoittaja Polkumies
Vilijami kirjoitti: ↑21 Joulu 2023, 09:30
Tuossa on varmaan haettu sitä optimikohtaa, jossa ketjuvoima ei pompottaisi jousitusta.
Juuri niin, mutta mielestäni jouston pitäisi tapahtua enemmän ylä-ala-suuntaan, eli tuo vipu osoittaisi ennemmin näin:
Nykyisellään esim. katukivetykseen ajaminen ei aiheuta juuri lainkaan momenttia jousitusnivelen suhteen, eli jousitus ei liiku.
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 21 Joulu 2023, 09:57
Kirjoittaja Polkumies
Ketjun erkanemiskohta rattaalta siirtyy hieman pois jousitusnivelen linjalta jousituksen liikkuessa, joten pieni vaikutus polkemisella kyllä on jousitukseen.
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 21 Joulu 2023, 10:34
Kirjoittaja Vilijami
Pelkän ketjun vetovoiman lisäksi myös renkaan kitka aiheuttaa voimia jousitukseen.
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 21 Joulu 2023, 10:46
Kirjoittaja Polkumies
Rattaan säteen pitäisi siis olla vähän pienempi kuin jousitusvarren pituus, jotta ketju hieman puristaisi jousitusta, koska kitka pyrkii nostamaan jousitusta?
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 21 Joulu 2023, 10:53
Kirjoittaja jori
Polkumies kirjoitti: ↑21 Joulu 2023, 09:36
Vilijami kirjoitti: ↑21 Joulu 2023, 09:30
Tuossa on varmaan haettu sitä optimikohtaa, jossa ketjuvoima ei pompottaisi jousitusta.
Juuri niin, mutta mielestäni jouston pitäisi tapahtua enemmän ylä-ala-suuntaan, eli tuo vipu osoittaisi ennemmin näin:
parempi vivun suunta.jpg
Nykyisellään esim. katukivetykseen ajaminen ei aiheuta juuri lainkaan momenttia jousitusnivelen suhteen, eli jousitus ei liiku.
Eiköhän tuo vipu osoita juuri tuohon suuntaan, kun pyörän päällä on sinne kuuluva kuorma ja kuski. Siitä, mihin suuntaan se osoittaa ilman kuormaa nähdään vain ulosjoustovara. 
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 21 Joulu 2023, 11:39
Kirjoittaja Vilijami
Polkumies kirjoitti: ↑21 Joulu 2023, 10:46
Rattaan säteen pitäisi siis olla vähän pienempi kuin jousitusvarren pituus, jotta ketju hieman puristaisi jousitusta, koska kitka pyrkii nostamaan jousitusta?
Mielestäni vetokitka puristaa jousitusta kasaan. Vertaa pystäriin, jossa polkuvoima/vetokitka nostaa rungon etupäätä. Tuossa esimerkkikuvassa tällöin joustolinkku pyörähtää vastapäivään.
Re: Etuveto + jousitus
Lähetetty: 21 Joulu 2023, 12:08
Kirjoittaja Polkumies
Vilijami kirjoitti: ↑21 Joulu 2023, 11:39
Mielestäni vetokitka puristaa jousitusta kasaan. Vertaa pystäriin, jossa polkuvoima/vetokitka nostaa rungon etupäätä. Tuossa esimerkkikuvassa tällöin joustolinkku pyörähtää vastapäivään.
Niinpä tekee. Pitäisi aina piirtää kuva ensin.
Kitkavoiman ja ketjuvoiman momentit ovat pyöränakselin suhteen samat. Silloin kitkavoiman momentti jousitusnivelen suhteen on paljon suurempi kuin ketjuvoiman momentti. Jos jousitusvarren yrittää mitoittaa niin, että momentit olisivat samat, varren pituus menee nollille.
Jos haluaa merkittävää joustomatkaa, alas tarvitaan suuri ratas ja ylös väliakselille vielä suurempi, jotta pienelle vetävälle kiekolle saa suuria välityksiä. Ei kovin käytännöllistä.