Sivu 2/4
Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti
Lähetetty: 12 Loka 2022, 23:49
Kirjoittaja tm
Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti
Lähetetty: 13 Loka 2022, 22:54
Kirjoittaja tm
Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti
Lähetetty: 16 Loka 2022, 23:26
Kirjoittaja tm
Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti
Lähetetty: 17 Loka 2022, 18:29
Kirjoittaja tm
Poikkesin samuelilla, ja kotiintuomisiksi mukaan tarttui 63,5 mm (2,5") pakoputkea. Tuolla on hyvä mallailla runkoputken mittakaavaa. Jopo/Poni-tyyliseen runkoon tuo näyttäisi noin äkkiseltään aika hyvältä, jollei sitten 3 tuumaista laita...
Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti
Lähetetty: 20 Loka 2022, 19:01
Kirjoittaja tm
Lisää jatkoa venttiiliin:

Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti
Lähetetty: 21 Loka 2022, 18:08
Kirjoittaja tm
Etupyörä valmis, tai ainakin melkein...
Venttiilille tarvinnee vielä kehitellä vanteen kylkeen jonkin sortin upotus, jonne venttiilin voi painaa suojaan kolhuilta. Renkaan täyttöä varten sen saisi sitten vedettyä esille. Ja tiivistääkin tuo vanteen sivulevyssä oleva venttiilinreikä pitäisi, ettei vanteen sisään pääse kertymään vettä. Toinen (parempi?) vaihtoehto olisi rei'ittää sivulevyt ulkokehältä useammasta kohtaa niin, että sisään mennyt vesi pääsee valumaan pois.
Mutta nuo virittelyt sitten myöhemmin, jossain vaiheessa, ehkä...
Miksikö venttiili ei sitten ole lähempänä napaa, jolloin olisi valmiiksi paremmin suojassa kiviltä ja kannoilta? No takakiekossa tämä ei ole mahdollista, koska toisella puolella on jarrulevy+jarrusatula, ja toisella rataspakka. Ajattelin sijoittaa venttiilin samaan paikkaan sekä etu- että takapyörässä.
Vaaka näytti etupyörän massaksi 10,4 kg. Eipähän ainakaan keuli liian helposti
.

- 01_vasen_puoli.jpg (163.67 KiB) Katsottu 6842 kertaa

- 02_oikea_puoli.jpg (148.29 KiB) Katsottu 6842 kertaa

- 03_venttiili_ulkona.jpg (106.07 KiB) Katsottu 6842 kertaa

- 04_venttiili_sisällä.jpg (104.23 KiB) Katsottu 6842 kertaa

- 05_vaakan_kertomaa.jpg (204.42 KiB) Katsottu 6842 kertaa
Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti
Lähetetty: 22 Loka 2022, 23:15
Kirjoittaja tm
Tähän väliin kaavailuita rungosta:
- rungon pääputki ja emäputki 63,5 mm pakoputkea (2,5")
- mutkakohtiin valmiit 45 ja 30 asteen putkimutkat
- satulaputkeksi 50 mm pakoputki tai vastaava ohutseinäputki
- takahaarukan putket 25 mm
- etuhaarukan alaputket 40 mm
- levystä taiteltuja jäykiste"kolmioita" runkoputkien liitoksiin tarpeen mukaan, tai sitten ei...
Tulee kahden ketjun voimansiirto, eli ensimmäinen ketju keskiöltä väliakselille, josta toinen ketju takapyörän rataspakalle.
Kuvassa satulaputken takana näkyvä "laatikko" on hahmotelma akkukotelosta, jos siis jaksan sellaisen tähän erikseen väkästellä.
Alkuun tulee joka tapauksessa kokeiltua tavallisella sähköpyörän akulla, tai 1CV:n akulla.
Keskiömoottori tulisi tuohon satulaputken etupuolelle. En ole vielä tarkemmin mallaillut, miten TSDZ2-moottori tuohon istuisi.

- Jeti_.jpg (52.36 KiB) Katsottu 6789 kertaa
Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti
Lähetetty: 23 Loka 2022, 12:05
Kirjoittaja jori
Keskimoottorin sijoittaminen satulaputken alapäähän on tietysti luontevinta, mutta minua hieman häiritsee, että tuo ratkaisu tekee molemmista ketjuista ison kuormituksen ketjuja ja siis nopeasti kuluvia. Väliakselille sijoitettu moottori välttäisi tämän vaivan. 
Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti
Lähetetty: 23 Loka 2022, 12:51
Kirjoittaja tm
Totta toki tuo, mutta moottori väliakselilla tuo omat haasteensa toteutukseen...
Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti
Lähetetty: 23 Loka 2022, 14:21
Kirjoittaja tm
Jäi mieleen pyörimään tuo jorin ehdotus moottorin laittamisesta väliakselille. Olin vaan sokeasti koko ajan ajatellut olemassa olevan keskiömoottorin hyödyntämistä. Jollain tavallisella napamoottorilla väliakseliratkaisu voisi onnistuakin, ainakin pyörimisnopeuksien suhteen.
Hmm, tarvii vähän mallailla...
Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti
Lähetetty: 25 Loka 2022, 20:38
Kirjoittaja tm
30 mm pyörötankoa... tuosta voisi alkaa työstää haarukanpäitä etuhaarukkaan. 
Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti
Lähetetty: 25 Loka 2022, 22:25
Kirjoittaja Vilijami
Tarvinneeko kaksipuolista etuhaarukkaa, kun näyttää tuo napa olevan paksulle akselille? 
Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti
Lähetetty: 25 Loka 2022, 23:31
Kirjoittaja tm
Napa on 15 mm läpiakselille. Riittäisi toispuoleiseen ripustukseen tavalliselle fillarin etunavalle, muttei tuolle liki kolme kertaa leveämmälle mönkkärinavalle.
Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti
Lähetetty: 25 Loka 2022, 23:48
Kirjoittaja tm
Kaivoin esille vanhan Golden Motor -napamoottorietukiekon. Oli taannoin pystärissä, mutta nyt maannut jo vuosia tyhjän panttina, seuraavaa käyttökohdetta odotellen. Olisi siis oiva vaihtoehto purettavaksi, jos napamoottorin päädyn laittamaan mönkkäripyörän väliakselille.
Alla plussia ja miinuksia molemmille moottorin sijoituspaikoille.
Napamoottori väliakselille:
- + moottori kuormittaa vain toisioketjua
- + moottori korkealla suojassa kivien ja kantojen iskuilta sekä roiskevedeltä
- + takapyörälle voisi (ehkä?) saada enemmän vääntömomenttia kuin keskiömoottorilla (riippuu moottorista ja ketjupyörien koosta)
- - painopiste ylhäällä ja toispuoleisesti
- - vaatii vapaarattaan moottorin ja kampien väliin, ettei moottori haittaa polkemisen nopeaa pysäyttämistä (maastoajossa tarpeen)
Keskiömoottori:
- + painopiste alhaalla
- + valmis paketti, vähemmän rakentamistarvetta, tarvii vain pultata kiinni runkoon
- + sähkömoottorin avustus säätyy "automaattisesti" ajajan tuottaman vääntömomentin mukaan -> parempi hallittavuus vaihtelevassa maastoajossa
- - moottori kuormittaa sekä ensiö- että toisioketjua
- - keskiön tuntumassa moottoripaketti alttiimpana iskuille ja vedelle
Jos tuohon napamoottoriin päädyn, niin enempi ainakin tekemistä luvassa.
Tarvii pohtia onko se kaiken vaivan väärti: moottorin vasemmalle puolelle (jarrulevyn puoli) pitäisi saada vapaarattaalla varustettu ketjupyörä, ja oikealle puolelle kiinnitys kiinteälle ketjupyörälle.

- 01_vanha_sähköetukiekko.jpg (208.18 KiB) Katsottu 6577 kertaa

- 02_oikea_puoli.jpg (157.31 KiB) Katsottu 6577 kertaa

- 03_vasen_puoli.jpg (167.72 KiB) Katsottu 6577 kertaa
Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti
Lähetetty: 31 Loka 2022, 22:41
Kirjoittaja tm
Etuhaarukanpäät tekeytymässä, 15 mm läpiakselille. Toisessa sisällä M15x1 -kierre.