Re: Pakoputkipyörä Jr
Tossa säädetty Kuudee Sport - siinä juurikin huomioitu tuota ketjun sijoittelua.
Ja varmuudeksi vielä linkki podcastin jaksoon: geometrisia kuulokuvia.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tossa säädetty Kuudee Sport - siinä juurikin huomioitu tuota ketjun sijoittelua.
Ja varmuudeksi vielä linkki podcastin jaksoon: geometrisia kuulokuvia.
Heh, ei päässyt vielä opettelamaan itse hitsaamista ainakaan tähän pyörään.
Tästä pyörästä tulikin opinnäytetyön aihe.
Löysin myös lisää ideoita tästä pyörästä.
https://www.performercycles.com/recumbe ... eel-drive/
v2: toin emäputkea taaksepäin, nosti runkoa, jotta sain tilaa etukiekon ja emäputken väliin ja muutin ohjauksen kulman 75 asteeseen
Pitäisikö tuota taaempaa kurvia avata hieman, jotta penkki mahtuisi paremmin? Punainen kulma on 90 astetta.
Ei kai 406 kiekoilla tarvitse runkoputki koukata alas emäputken takaa?
Penkki tulee ylemmäs ja selkänojaa pystympään, niin stemmi/tilleri ei tarvitse osoittaa niin taakse.
Käsittääkseni tällä pyörällä ei ole tarkoitus tehdä pitkiä maantiereissuja, vaan ennemmin maisemien katselua. Vai olenko ymmärtänyt käyttötarkoituksen oikein?
Kuvaa rungon muutoksesta ei nyt ole pikaisesti saatavilla.
Jotain tällaista suorempaa runkoa tarkoitin. Takahaarukka voi olla silti naruperä.
No eiks tää nyt ole aika lähellä?
Vilijami kirjoitti: ↑06 Huhti 2023, 14:09Ei kai 406 kiekoilla tarvitse runkoputki koukata alas emäputken takaa? Penkki tulee ylemmäs ja selkänojaa pystympään, niin stemmi/tilleri ei tarvitse osoittaa niin taakse. Käsittääkseni tällä pyörällä ei ole tarkoitus tehdä pitkiä maantiereissuja, vaan ennemmin maisemien katselua. Vai olenko ymmärtänyt käyttötarkoituksen oikein? Kuvaa rungon muutoksesta ei nyt ole pikaisesti saatavilla.
Eipä sen kai tarvitsisi. Ei ollut kuitenkaan tarkoitus tehdä tikkurunkoista pyörää tällä kertaa. Se on jo tehty. Haluan kammet kohtuu alas. Lisäksi, kun tästä nyt tuli opinnäytetyö, niin opetuksen puolelta oli toivottavaa, että putkea tartteisi taivutella.
Pyörällä on tarkoitus tehdä lomalla seka-ajoa kaupungissa ollessa ja maantien laidassa, jos jaksaa hiekkateitä sotkea ennen maantietä. Olishan se kiva, että on sähkönojapyörä mukana. Taitettavat pystypyörät, kun ikävästi hieroo eturauhasta.
No kieltämättä.
Tämmösiä arvoja sain tuosta Pastorin laittamasta (mikä lie malli) kuvasta. Kampikeskiö tulisi mukavasti alemmaksi.
Minkälainen tuon Pakoputkipyörän takahaarukan nivel on? Mitenkään erityisen laakeroitu se ei tainnut olla?
janx kirjoitti:Tämmösiä arvoja sain tuosta Pastorin laittamasta (mikä lie malli) kuvasta. Kampikeskiö tulisi mukavasti alemmaksi.
Tarkista vielä että sun mitoilla (keskiön paikka ja kammen pituus) kammet ei ota kiinni etupyörään. Voi hyvinkin olla tilaa, mutta kannattaa tarkistaa.
janx kirjoitti:Minkälainen tuon Pakoputkipyörän takahaarukan nivel on? Mitenkään erityisen laakeroitu se ei tainnut olla?
Halkaistu putkenpuolikas (takahaarukassa) nojaa vähän pienempihalkaisijaiseen kokonaiseen putkeen (eturungon poikkiputki). Pointtina tehdä tuosta poikkiputkesta riittävän pitkä, niin tuollainen avoin rakenne pysyy ajettaessa paikoillaan.
Rakentaja taisi mainita tuossa putken päällä olleen aluksi nippusiteet varmistamassa takahaarukan paikoillaan pysymisen.
Alla kuvakaappaus alkuperäisen pakoputkipyörän ketjusta. Parempiakin kuvia saattaa foorumilta löytyä.
Suosittelen tällaista teflon pintaista liukulaakeria. Halpa, helppo ja toimiva ratkaisu. Saatavuuskin on hyvä.
Tuollainen (edellisen kuvan) liukulaakeri-latta-pultti nivel on Twisterissä
Kuudee Sport > http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?t=3444
Siinähän oli yhdessä vaiheessa naruperä:
Piirtelin Kuudee sportin rungon ja yhdistelin olemassa olevaan. Sain istuinkorkeuden ja poljinkorkeuden alemmaksi. Ja näiden eron melkein nollaan. Joutuuko muuttamaan pyörän nimeksi Pakoputkipyörä Qd.
Varustekassiin 76x45x38cm tuo voisi mennäkin. Lentokoneeseen saa vielä, jos yhteenlasketut mitat eivät ylitä 158cm. Kalsareita voi tunkea runkoputken täyteen taittonivelen kohdalta. Harmillisesti joutuu ottamaan kiekoista renkaat irti. Isoon matkalaukkuun menisi paremmin, mutta se on kova ja painava, jolle pitäisi miettiä joku säilytyspaikka. No varustekassiakaan ei ehkä kannata raahata koko reissua mukana, mutta se menee kasaan.