Se onkin etumoottorin ainoa hyvä puoli. Se on helpompi asentaa ja huoltaa, jos kumi puhkeaa. Muutoin takamoottori ja takaveto on mukavampi ajettava. Etumoottorin kanssa kun pito pettää, niin sitten mennään. Toisaalta sähkön kanssa ei tarvitse olla niin kevyen kumin perään. Sisäkumissa on paikkauslitkut ja ulkokumissa parempi pistosuojaus. Toivottavasti ei tänäkään kautena tarvitse alkaa reissussa paikkailemaan kumia kumpaankaan päähän.
Azub Max 26, sähköistäminen
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5396
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Azub Max 26, sähköistäminen
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Azub Max 26, sähköistäminen
Pari valmiiksi litkutettua sisuria olen ostanut. Niistä ei tahdo saada ilmaa pois, jos tarvitsee. Lopulta venttiili liimautuu kiinni, eikä saa edes pumpattua. Toivottavasti tämä ei ole suuressa kuvassa paikkauslitkujen ominaisuus?
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5396
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Azub Max 26, sähköistäminen
Ne valmiskumit ovat enemmäkin paikkauslimaa. En yhtään ihmettele, että venttiili menee tukkoon. Stanin litkut ovat paljon ohuempaa. Enemmänkin piimämäistä tavaraa. Joo tulee sitä pihalle hieman venttiilistä ilmaa postaessa, mutta tukkoon en ole saanut. https://www.notubes.com/shop/tubeless/sealant
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Azub Max 26, sähköistäminen
Molemmat ovat sinällään oikeassa. Valmiit litkut sisäkumissa ovat paljon paksumpaa kuin monet erikseen myytävät, mutta molemmilla aineilla saa venttiiliin tukkoon. Ei se litku osaa erottaa onko reikä ventiilissä vai sisurissa muuten ja venttiilistä käytännössä pääsee aina vähän ilmaa karkaamaan täytettäessä.
Litkuja käyttäessä on tärkeää muistaa aina kääntää venttiilin kohta niin että aineet pääsee valumaan pois venttiilinvarresta ennen täyttämistä.
Tämä luonnolisesti auttaa paremmin mitä ohuempaa ainetta litku on.
Jos meinaat tyhjentää litkutetun renkaan on suositeltavaa irroittaa ventiilinsielu kokonaan ettei se mene tukkoon.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: Azub Max 26, sähköistäminen
kristiansalikoski kirjoitti: ↑05 Touko 2023, 11:58Muutama ajatus:
Mikäli vain mahdollista, niin kehottaisin sähköistämään napamoottorilla ketjusta vetävän moottorin sijaan.
Napamoottorin istuminen haarukkaan ja sen huolellinen tukeminen runkoon (kiertymisen esto) on asia, johon kannattaa suoda huomiota. Tarvittaessa teettää työ ammattilaisella.
Mikäli haluaa käyttää jotain uutta tuotetta kannattaa pohtia sitä miten takuukorjaukset järjestyvät ja saako laitteeseen tulevaisuudessakin varaosia.
Tärkeä seikka on myös onko järjestelmä ns. suljettu ja sen käyttö onnistuu vain sen omalla akulla. Huonolla tuurilla ongelmallinen akku vesittää koko systeemin käytön eikä sitä välttämättä voi korjata tiedonsiirtoprotokollan vuoksi eikä ”tarvikeakun” käyttö korvaanana akkuna onnistu.
Etunapamoottori kuullostais kieltämättä helpolta ja edulliselta vaihtoedolta, mutta ainakin toistaseksi noi keskimoottorit on vaikuttanut kiinnostavammilta. Toki etunapamoottorissa ois puolensa, saako niitä polkumomenttitunnistimella vai onko ne lähinnä erillisellä kaasukahvalla varustettuja?
Takuukorjaksista ja varaosista pitääkin laittaa viellä kyselyä valmistajalle. Katsoin että toi Bikee Bike on valmistanut tota Lightest moottoria ainakin 4vuotta tai ehkä pitempään ja myynti on nousussa. Toki Bafang ois toki aina varmempi valinta varaosien saatavuuden, yms. kannalta.
Akuista tohon onneksi käy kaikki akut ja siihen on saatavilla lisäcontrolleri 200€:lla, jolla saa liitettyä myös akut joiden jännite on eri kuin 48v.
Re: Azub Max 26, sähköistäminen
Mun Azub Maaxissa on https://www.bikester.fi/shimano-bb-rs50 ... 53711.html tollanen keskiö, mistä löytäisin siihen oikeenlaisen avaimen? Koitin vähän etsiskellä, mutta ei oikein auennut et millanen avain siihen käy. Toiseks mietityttää polkimien kampien irrotus, niihin käy isis mallinen avain, mutta onko ne kaikki standandi kokoa tai tarvitseeko käydä pyöräliikkeessä kattomassa, et minkä kokonen avain siihen käy? Tohon Lightest moottori sarjaan saa kans isis akselin ja kammet 60€:lla, ni meniskö siihen sit sama avain mahdollisesti?
- trike76
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 201
- Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
- Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
- Viesti:
Re: Azub Max 26, sähköistäminen
juha775 kirjoitti: ↑06 Touko 2023, 19:59Mun Azub Maaxissa on https://www.bikester.fi/shimano-bb-rs50 ... 53711.html tollanen keskiö, mistä löytäisin siihen oikeenlaisen avaimen? Koitin vähän etsiskellä, mutta ei oikein auennut et millanen avain siihen käy. Toiseks mietityttää polkimien kampien irrotus, niihin käy isis mallinen avain, mutta onko ne kaikki standandi kokoa tai tarvitseeko käydä pyöräliikkeessä kattomassa, et minkä kokonen avain siihen käy? Tohon Lightest moottori sarjaan saa kans isis akselin ja kammet 60€:lla, ni meniskö siihen sit sama avain mahdollisesti?
AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Azub Max 26, sähköistäminen
Silmä määräisesti tuo näyttäisi olevan classinen koko shimanon hollowtech keskiöille johon käy siis esim. tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/383840/ ... u-Varrella
Hollowtech mallisen keskiönkammissa on akseli kiinteästi kiinni etkä voi käyttää samoja kampia keskiömoottorin kanssa. Polkimet irtoaa 15 mm avaimella. Muista että vasemman puoleisessa polkimessa on päinvastaiset kierteet.
Kammet saat irti ihan 5mm kuusiokoloavaimella ja piikillä tai pienellä talttaruuvarilla ja tuon motonetin mukana tulevalla pienellä pulikalla.
Ensin löysäät molemmat poikittaiset kuusiokoloruuvit. Sitten piikillä tai jolloin nostat varmistimet ylös ulkoreunasta (se on pieni muovilevy kammen halkiossa piilossa ja sitten kierrät muoviruuvin auki, se on ihan vain sormikireällä. Sen jälkeen vasen kampi vain liukuu pois akselilta.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)