Käytännön kokeet kyllä osoittaa, että pystypyörällä nimenomaan saadaan paljon paremmin täytettyä hetkelliset suuret tehotarpeet, kuten kiihdytys että pysyy peesissä autojonon kiihdyttäessä ylämäkeen yms.
Ja tuota pyörän massan aiheuttamaa hitautta kiihdytyksessä ei juuri erota siitä konkurssista mikä on ajoneuvon kiihdyttäminen lihasvoimalla.
Suurin vaikutus nopeuteen keskusta-ajossa millä tahansa polkupyörällä on siinä, että onko taitoa olla jarruttelematta vaivalla hankittua liike-energiaa. Jos jatkuvasti pumppaa, nojapyörä on pystypyörääkin huonompi, mutta pystypyöräkin on huono. Se avoin maantie kyllä tarvitaan, että nojapyörä voi olla mitenkään selkeästi nopeampi ratkaisu.
Joskus vähän harmittaa, ei niinkään se, että ihmiset esittävät omaksi pääasialliseksi nojakismin syykseen nopeuden tavoittelun, mutta se, kun ne esittävät sen minunkin nojapyöräharrastukseni syyksi.