Sivu 2/12

Re: Nojapyöräkuumetta

Lähetetty: 08 Helmi 2009, 15:46
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Käytännön kokeet kyllä osoittaa, että pystypyörällä nimenomaan saadaan paljon paremmin täytettyä hetkelliset suuret tehotarpeet, kuten kiihdytys että pysyy peesissä autojonon kiihdyttäessä ylämäkeen yms.

Ja tuota pyörän massan aiheuttamaa hitautta kiihdytyksessä ei juuri erota siitä konkurssista mikä on ajoneuvon kiihdyttäminen lihasvoimalla.

Suurin vaikutus nopeuteen keskusta-ajossa millä tahansa polkupyörällä on siinä, että onko taitoa olla jarruttelematta vaivalla hankittua liike-energiaa. Jos jatkuvasti pumppaa, nojapyörä on pystypyörääkin huonompi, mutta pystypyöräkin on huono. Se avoin maantie kyllä tarvitaan, että nojapyörä voi olla mitenkään selkeästi nopeampi ratkaisu.

Joskus vähän harmittaa, ei niinkään se, että ihmiset esittävät omaksi pääasialliseksi nojakismin syykseen nopeuden tavoittelun, mutta se, kun ne esittävät sen minunkin nojapyöräharrastukseni syyksi.


Re: Nojapyöräkuumetta

Lähetetty: 08 Helmi 2009, 18:16
Kirjoittaja Trek r200
Jarcco kirjoitti:

Spirit on muuten ainoa lajissaan, en ainakaan tiedä toista samantyyppistä pyörää. Kumma juttu ettei tämä pyörätyyppi ole saanut suurempaa suosiota, vaikka on ilmeisen käyttökelpoinen. Sama juttu on tietysti nojapyörissä yleensä, mutta tässä se erityisesti korostuu.

Onhan noita keskipitkällä akselivälillä olevia ollut muillakin, M5:llä oli citymate ja Hopper tais olla Optimalta. Se on vähän sellanen välimalli ja parhaillaan tosiaan tuollaisessa "nurkka-ajossa". Ite tykkäsin Spiritistä kun kerran pääsin kokeileen, vois vaikka ostaa. Hopperia olen myös koeajanut ja aika lailla samat fiilikset siinäkin, paitsi että hiukan tuntu tahmealta pitemmälle siivulle, mutta tuokin on enempi asenteesta kiinni. Kiertää sen Suomen vaikka Jopolla jos niin haluaa :wink:


Re: Nojapyöräkuumetta

Lähetetty: 08 Helmi 2009, 18:33
Kirjoittaja Jarcco
Trek r200 kirjoitti:

Onhan noita keskipitkällä akselivälillä olevia ollut muillakin, M5:llä oli citymate ja Hopper tais olla Optimalta. Se on vähän sellanen välimalli ja parhaillaan tosiaan tuollaisessa "nurkka-ajossa". Ite tykkäsin Spiritistä kun kerran pääsin kokeileen, vois vaikka ostaa. Hopperia olen myös koeajanut ja aika lailla samat fiilikset siinäkin, paitsi että hiukan tuntu tahmealta pitemmälle siivulle, mutta tuokin on enempi asenteesta kiinni. Kiertää sen Suomen vaikka Jopolla jos niin haluaa :wink:

Nimenomaan on ollut, mm. BikeE, Flevo Oke-ja, Radius C4, Flux V220, Cannondale...
M5:n olin aivan unohtanut, sitähän myydään nykyisin taitettavana Cmpct- mallina:
Kuva
Hopperia ei löydy enää Optiman 2009- hinnastosta.
http://www.optima-cycles.nl/main/nl/fil ... ?Itemid=58


Re: Nojapyöräkuumetta

Lähetetty: 08 Helmi 2009, 20:37
Kirjoittaja jori
Teemu Kalvas kirjoitti:

Käytännön kokeet kyllä osoittaa, että pystypyörällä nimenomaan saadaan paljon paremmin täytettyä hetkelliset suuret tehotarpeet, kuten kiihdytys että pysyy peesissä autojonon kiihdyttäessä ylämäkeen yms.

Ja tuota pyörän massan aiheuttamaa hitautta kiihdytyksessä ei juuri erota siitä konkurssista mikä on ajoneuvon kiihdyttäminen kiihdyttäminen.

Totta tämäkin, mutta ei kumoa Pikametrin väitettä. Ensimmäisillä polkaisuilla kysytään voimaa ja vasta nopeuden kasvettua tulee rajoittavaksi tekijäksi teho. Muutama ensimmäinen polkaisu onnistuu varmasti suuremmalla voimalla kunnon selkänojasta ponnistaen, oli lukkopolkimet tai ei, mutta sitten kun kysytään maksimaalista hapennottoa (siis verestä lihaksiin), niin kyllä sieltä pystyasennosta löytyy rahtunen enemmän. Toistaiseksi ihmisiä kun on tehty vain pystymalleja. :)

Pyörien hitausmomenteista kirjoitin oman otsikon alle.
http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=731


Re: Nojapyöräkuumetta

Lähetetty: 08 Helmi 2009, 21:56
Kirjoittaja Pastori
Jarcco kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

Onhan noita keskipitkällä akselivälillä olevia ollut muillakin, M5:llä oli citymate ja Hopper tais olla Optimalta. Se on vähän sellanen välimalli ja parhaillaan tosiaan tuollaisessa "nurkka-ajossa". Ite tykkäsin Spiritistä kun kerran pääsin kokeileen, vois vaikka ostaa. Hopperia olen myös koeajanut ja aika lailla samat fiilikset siinäkin, paitsi että hiukan tuntu tahmealta pitemmälle siivulle, mutta tuokin on enempi asenteesta kiinni. Kiertää sen Suomen vaikka Jopolla jos niin haluaa :wink:

Nimenomaan on ollut, mm. BikeE, Flevo Oke-ja, Radius C4, Flux V220, Cannondale...
M5:n olin aivan unohtanut, sitähän myydään nykyisin taitettavana Cmpct- mallina:
Kuva
Hopperia ei löydy enää Optiman 2009- hinnastosta.
http://www.optima-cycles.nl/main/nl/fil ... ?Itemid=58

Mulla on siis tämän M5:n Azubin tekemä kopio takavuosilta. Epäilisin että tuo taittomahdollisuus tekee rungon joustavaksi - joten runko tuntunee hutakalta 184/90kg äijän alla. Siis - kun laittaa ruhosta kunnolla voimaa polkimiin alkaa pyörä hutkua ylös/alas - tuntuu kuin se taphtuisi tuosta rungon taitoksen kohdalta. Azubissa runko on siis tuosta kohdasta yhtenäistä putkea.


Re: Nojapyöräkuumetta

Lähetetty: 08 Helmi 2009, 23:29
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:

Mulla on siis tämän M5:n Azubin tekemä kopio takavuosilta. Epäilisin että tuo taittomahdollisuus tekee rungon joustavaksi - joten runko tuntunee hutakalta 184/90kg äijän alla. Siis - kun laittaa ruhosta kunnolla voimaa polkimiin alkaa pyörä hutkua ylös/alas - tuntuu kuin se taphtuisi tuosta rungon taitoksen kohdalta.

Voi siihen hutkumiseen olla toinenkin syy. Takahaarukan keinunivel ei ole vetävän ketjun linjalla. Kiristyvä ketju vetää haarukkaa alemmas samalla kun vetävä rengas avittaa samaa liikettä. Apuna voisi olla suurempi vetävän ketjun taittopyörä, jousituksen säätäminen alemmas ja vaimennuksen lisääminen.

Ulkonäön takia näyttää tehdyn kompromissejä tämän ketjulinjauksen kanssa. Taittopyörille olisi tuon pompotuksen välttämiseksi parempi paikka vaaksan verran taaempana ja tuuman alempana, mutta ei se sitten olisi enää näyttänyt estettä ylittävältä ratsulta.
Ison näköinen jättö noin vinoksi haarukaksi, vai valehtelevatko silmäni. Miltähän vuodelta on tämä konsepti.
Kivasti saisit tuosta etuvetoisen. Siirrät vaan takapyörän etuhaarukkaan ja laitat lyhyet ketjut ja narullisen blokipyörän paluuketjulle.
Sori, rupesin säätämään pyörääsi ilman lupaa. :oops:

Jori


Re: Nojapyöräkuumetta

Lähetetty: 09 Helmi 2009, 00:16
Kirjoittaja Pastori

Azubin vikana on 16 tuuman etuhaarukka joka vaikuttaa siltä että 20 tuumainen vetävä pyörä mahtuisi siihen kuin ultraohuella kumilla. Siinä on vaan ketjulle putket - yhdellä ketjurissalla voisi siis saada toimivamman kulkupelin.

Älä hermoile. Kyllä mä etuvetoisen teen, kuumottaa niin pahasti - mulla on nyt seuraavina 2:na kuukautena torstaisin hetki vapaata. Riittäisköhän se.


Re: Nojapyöräkuumetta

Lähetetty: 01 Maalis 2009, 09:26
Kirjoittaja musti&siippa

Nonnii, alkuperäiseen aiheeseen palataksemme - nojakkikuume nousee edelleen ja nyt olemme jo saaneet paljon selvitettyäkin, mitä haluamme ja mitä on saatavilla. Yhden HP Velotechnik Scorpioninkin olemme livenä nähneet. Se oli upea.

Kaipaamme vielä ajokokemuksia TW Bentsin Arrowsta ja Mantisista. Härmäpyöräkin kiinnostaa, mutta minkälaiset sen ajo-ominaisuudet on soratiellä?

Hinta ei ole ratkaiseva asia, mutta tietenkin mieluummin ostamme hyvät ja edulliset.


Re: Nojapyöräkuumetta

Lähetetty: 01 Maalis 2009, 15:12
Kirjoittaja jviirret
musti&siippa kirjoitti:

Kaipaamme vielä ajokokemuksia TW Bentsin Arrowsta

Tuosta on tämmöinen ketju: http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=318

Jukka


Re: Nojapyöräkuumetta

Lähetetty: 01 Maalis 2009, 17:27
Kirjoittaja musti&siippa

Juu, kyllä tuota ketjua on lueskeltu, mutta enemmän se oli kokoamista ja toimitussisältöä - lisää ajokokemuksia, kiitos!


Re: Nojapyöräkuumetta

Lähetetty: 01 Maalis 2009, 17:33
Kirjoittaja joe67

Itsellä on kyllä pääosin positiivisia ajokokemuksia arrowista. Enpä juuri muilla ole tosin ajanutkaan joten vertailua muihin on paha suorittaa mutta tykkään kyllä. Ajan pääosin kesäkelillä ja hyvällä talvikelillä ja hyvin kulkee. Hintaansa nähden asiapeli.


Re: Nojapyöräkuumetta

Lähetetty: 01 Maalis 2009, 18:20
Kirjoittaja Teemu Kalvas
jori kirjoitti:

Ensimmäisillä polkaisuilla kysytään voimaa ja vasta nopeuden kasvettua tulee rajoittavaksi tekijäksi teho. Muutama ensimmäinen polkaisu ...

Höh, pyörissä on vaihteet sitä varten, ettei voimaa tarvita. Kaksipyöräisellä liikkeelle lähtiessä kieltämättä ensimmäisellä polkaisulla tarvitsee, ja muutenkin kiihdytyksen välittömästi alkaessa voi olla, ettei vaihteita pysty käyttämään niin nopeasti kuin olisi optimaalista.

Trikellä on tietty jo ylittänyt risteyksen kun kaksipyöräisellä vielä laittaa toista jalkaansa polkimeen. Paitsi jos, ja kun, ennakoi valojen vaihtumisen.


Re: Nojapyöräkuumetta

Lähetetty: 01 Maalis 2009, 19:40
Kirjoittaja Pastori
Teemu Kalvas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Ensimmäisillä polkaisuilla kysytään voimaa ja vasta nopeuden kasvettua tulee rajoittavaksi tekijäksi teho. Muutama ensimmäinen polkaisu ...

Höh, pyörissä on vaihteet sitä varten, ettei voimaa tarvita. Kaksipyöräisellä liikkeelle lähtiessä kieltämättä ensimmäisellä polkaisulla tarvitsee, ja muutenkin kiihdytyksen välittömästi alkaessa voi olla, ettei vaihteita pysty käyttämään niin nopeasti kuin olisi optimaalista.

Trikellä on tietty jo ylittänyt risteyksen kun kaksipyöräisellä vielä laittaa toista jalkaansa polkimeen. Paitsi jos, ja kun, ennakoi valojen vaihtumisen.

Joo. Mun kokemus tukee tätä ekan polkaisun merkitystä, tokalla ei o niin enää väliä. Ja pitäähän se pystypyöräkin polkaista vauhtiin - ei sekään nyt ilman eka polkaisua liiku. Ainakaan mun lastissa 150 kiloinen kolho.


Re: Nojapyöräkuumetta

Lähetetty: 01 Maalis 2009, 19:40
Kirjoittaja Pastori

oho. tuplaposti. sori


Re: Nojapyöräkuumetta

Lähetetty: 10 Maalis 2009, 20:11
Kirjoittaja Maxwell

Terve,

Mitä mieltä olette Flevobikesin nojakeista?

http://www.flevobike.nl/content/view/16/79/lang,en/