Sivu 2/6

Re: Arcus III - kangaskatettu nelipyörä

Lähetetty: 09 Touko 2024, 07:35
Kirjoittaja ajou
tm kirjoitti: 08 Touko 2024, 19:38

Kierrätystä parhaimmillaan! Vai tuliko kauppareissu uusien hankinnan muodossa?

Ei nyt päästy kierrätysosilla tällä kertaa.


Re: Arcus III - kangaskatettu nelipyörä

Lähetetty: 09 Touko 2024, 15:05
Kirjoittaja tm

Hyvin keksitty tarveaineet joka tapauksessa .


Re: Arcus III - kangaskatettu nelipyörä

Lähetetty: 09 Touko 2024, 15:06
Kirjoittaja ajou

Jep, tartte maalailla

Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)


Re: Arcus III - kangaskatettu nelipyörä

Lähetetty: 13 Touko 2024, 16:47
Kirjoittaja ajou

Tänään eka pieni testiajo tyttärenpojan kanssa. Piti heti lähteä kokeilemaan, kun sain ohjauksen, vaihteet ja yhden jarrun toimintaan.
Kyllä on mukava ja kevyt ohjaus. Nyt pääsen vihdoin katteen kimppuun!

IMG_3154.jpeg

Re: Arcus III - kangaskatettu nelipyörä

Lähetetty: 13 Touko 2024, 18:02
Kirjoittaja jori

Hyvältä näyttää. :D

Tuollainen ohjaushan olisi mahdollinen myös tadpole kolmipyörässä. Eikä käsittääkseni aiheuta käsien painosta johtuvaa ohjausvärähtelyä suoraohjauksen tapaan.

Miten onnistui etupyörän kääntökulman maksimointi. Laitatko kuvan ohjauksesta ääriasennossaan. :P


Arcus III - kangaskatettu nelipyörä

Lähetetty: 13 Touko 2024, 18:05
Kirjoittaja ajou
jori kirjoitti: 13 Touko 2024, 18:02

Miten onnistui etupyörän kääntökulman maksimointi. Laitatko kuvan ohjauksesta ääriasennossaan. :P

Laitan huomenna, kunhan pääsen taas autotallille, se kun on nykyään tuolla parin kilometrin päässä.
Etulokasuojien kiinnikkeet ottaa ensimmäisinä kiinni noihin työntötankoihin, niitä virittelemällä sais kääntöympyrää vielä pienemmäksi.


Re: Arcus III - kangaskatettu nelipyörä

Lähetetty: 13 Touko 2024, 18:19
Kirjoittaja jori
ajou kirjoitti: 13 Touko 2024, 18:05
jori kirjoitti: 13 Touko 2024, 18:02

Miten onnistui etupyörän kääntökulman maksimointi. Laitatko kuvan ohjauksesta ääriasennossaan. :P

Laitan huomenna, kunhan pääsen taas autotallille, se kun on nykyään tuolla parin kilometrin päässä.
Etulokasuojien kiinnikkeet ottaa ensimmäisinä kiinni noihin työntötankoihin, niitä virittelemällä sais kääntösädettä vielä pienemmäksi.

Olkavarsien jatkeita voi myös taivuttaa hieman vinoon taakse päin, jolloin kaarteessa sisemmän puolen pitkittäisvarsi väistää kääntäessä sisään päin.

Ota samalla lähikuva ratkaisusta, jolla nivelöit olkavarren pitkittäistankoon.

Lisäsin tämän ketjun viestiin linkin Arcus II ketjuun "Banzerlenkung" ketjun katoamisen estämiseksi.


Re: Arcus III - kangaskatettu nelipyörä

Lähetetty: 14 Touko 2024, 14:47
Kirjoittaja ajou

Tässä kuvaa ohjauksesta. Kääntöympyrä on tasan 8m.
Noissa Hollannin kinnereissä näkyy tuo kääntöympyrä olevan jopa 9-15m! Tässä siis sama kuin esim. Mulsannessa.
Kuva
Kuva
Kuva

Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)


Re: Arcus III - kangaskatettu nelipyörä

Lähetetty: 14 Touko 2024, 14:51
Kirjoittaja ajou

Kattava tietotaulukko kinnereistä.
https://anotherkiwi.gitlab.io/velomobil ... lider.html

Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)


Re: Arcus III - kangaskatettu nelipyörä

Lähetetty: 14 Touko 2024, 15:22
Kirjoittaja ajou

Tässä eka testiajovideo. Hienosti riittää tuo 8m:n kääntöympyrä!
https://youtu.be/bDJQ_K7XQXI?feature=shared

Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)


Re: Arcus III - kangaskatettu nelipyörä

Lähetetty: 14 Touko 2024, 15:54
Kirjoittaja ajou

Nyt haetaan perusmittoja. Tästä se katteen teko lähtee. Kuva

Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)


Re: Arcus III - kangaskatettu nelipyörä

Lähetetty: 15 Touko 2024, 17:15
Kirjoittaja jori

Ei ehdotuksena, vaan vastaisen varalle ja niille, jotka tästä ottavat mallia.

Mikäli oikein käsitän tuo alumiiniputki, joka toimii tässä olkavartena on kiinnitetty peltiruuvilla tuosta akseliholkin läpi suoraan alumiiniputkeen. Tuo kiinnitys estää hienosti paitsi irtoamisen, myös pyörähtämisen, joten olkavarsi voisi olla myös käyrä.

Taakse käyrällä olkavarrella saisi hieman lisää ohjauskulmaa. 20-40 astetta näyttäisi hyvältä määrältä tuohon.

Olkavarren kiinnitys.jpg

Arcus III - kangaskatettu nelipyörä

Lähetetty: 15 Touko 2024, 17:26
Kirjoittaja ajou

Pienenä täsmennyksenä, että olkavarren jatkoputki ei ole alumiinia, vaan tuon muovipäällysteisen komposiittiputken (Upon vesijohtoa, jossa on kahden muovikerroksen välissä ohut alumiiniputki) sisällä on pienempi teräsputki. Näin sain autotallista löytyneellä tavaralla juuri sopivan paksuisen ja kestävän rakenteen aikaiseksi. Liitos on tiivis, sitä joutui hieman lyömään sisään ja tosiaan tuo ruuvi estää sekä ulos tulemisen, että mahdollisen pyörähtämisen. Lisää ohjauskulmaa ei tuohon enää oikein saa, sillä senttikin lisää aiheuttaa sen, että etupyörät nuljahtavat linkkuun.
Kiitos taas Jorille kommenteista.

jori kirjoitti: 15 Touko 2024, 17:15

Ei ehdotuksena, vaan vastaisen varalle ja niille, jotka tästä ottavat mallia.

Mikäli oikein käsitän tuo alumiiniputki, joka toimii tässä olkavartena on kiinnitetty peltiruuvilla tuosta akseliholkin läpi suoraan alumiiniputkeen. Tuo kiinnitys estää hienosti paitsi irtoamisen, myös pyörähtämisen, joten olkavarsi voisi olla myös käyrä.

Taakse käyrällä olkavarrella saisi hieman lisää ohjauskulmaa. 20-40 astetta näyttäisi hyvältä määrältä tuohon.


Re: Arcus III - kangaskatettu nelipyörä

Lähetetty: 17 Touko 2024, 16:16
Kirjoittaja ajou

Tänään sain asennettua kaikki neljä levyjarrua. Tuplakahvat asensin niin, että oikeasta kahvasta toimii molemmat etujarrut ja vasemmasta takajarrut. Laitoin näin päin nyt sillä ajatuksella, että vasemmalla tulee jarruteltua enemmän ja oikealla voi vaihtaa samaan aikaan pienemmälle, kun esim. lähestytään risteystä. Tässä pidennetyssä Joutassa paino on enemmän takapyörillä, eikä etupyörillä, niin kuin normi tadpolessa. Tuossa kahvaversiossa on tuo kaikkein kätevin seisontajarrunappulakin. Kuva

Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)


Re: Arcus III - kangaskatettu nelipyörä

Lähetetty: 17 Touko 2024, 16:19
Kirjoittaja ajou

Vasemmassa kahvassa on sitten sähkömoottorin painikkeet ja peukalokaasu.
Kuva

Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)