Sivu 2/3

Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 18 Touko 2024, 08:00
Kirjoittaja Vilijami

1000w fatskuuteilla ehdittiin ajaa 8 vuotta ilman vakuutuksia. Nyt kun kaltaiseni porsaanreijän etsijät alkavat rakentamaan tai myymään 1000w peukkukaasullisia 24,9kg pyöriä, niin kyllä nekin kielletään 8 vuoden kuluttua. Ei pättäjät taas ymmärtäneet tätä mahdollisuutta, mutta otetaan nyt ilo irti tästäkin :mrgreen:


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 18 Touko 2024, 11:38
Kirjoittaja janx

Tietysti kielletään. Hallitushan etsii säästöjä nykyisellä kokoonpanollaan. (Lähes) jokainen kännissä ja selvinpäin murtunut leuka on hoidettu nyt veronmaksajien piikkiin.


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 18 Touko 2024, 15:40
Kirjoittaja Jarcco

Eli jos omistaa sähköpyörän jonka teho on yli 250W mutta enintään 1000W, senkun poistaa polkimet niin ei tarvi vakuuttaa, mikäli paino pysyy alle 25 kilon? Mitään katsastuksia ei kai tarvita?


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 18 Touko 2024, 16:21
Kirjoittaja Vilijami

Ei tarvi katsastuksia ja polkimetkin saa jättää paikoilleen. Uusi laki ei enää tee eroa polkimellisen ja polkimettoman välillä, jos on peukkukaasu.


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 18 Touko 2024, 20:42
Kirjoittaja Jarcco
Vilijami kirjoitti: 18 Touko 2024, 16:21

Ei tarvi katsastuksia ja polkimetkin saa jättää paikoilleen. Uusi laki ei enää tee eroa polkimellisen ja polkimettoman välillä, jos on peukkukaasu.

Näin se siis on, laki muuttuikin tältä osin sallivammaksi! Nyt sitten saakin olla kilowatti tehoa eikä tarvi vakuuttaa em. reunaehdoin? Käy mulle :D


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 19 Touko 2024, 08:18
Kirjoittaja Vilijami

Mulle käy hienosti kans. Nyt tulee ihan uus näkökulma (alle 25kg) rakenteluun.


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 19 Touko 2024, 10:59
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti: 18 Touko 2024, 20:42
Vilijami kirjoitti: 18 Touko 2024, 16:21

Ei tarvi katsastuksia ja polkimetkin saa jättää paikoilleen. Uusi laki ei enää tee eroa polkimellisen ja polkimettoman välillä, jos on peukkukaasu.

Näin se siis on, laki muuttuikin tältä osin sallivammaksi! Nyt sitten saakin olla kilowatti tehoa eikä tarvi vakuuttaa em. reunaehdoin? Käy mulle :D

Pani vähän pohdituttamaan tämä lakimuutos

Kyllä se lainsäätäjäkin joskus jyvän nappaa. Seuraavaksi vielä muutos jalkakäytävällä ajamiseen niin, että jalkakäytävällä saa ajaa myös polkimellisella, eikä siihenkään vaadita polkimien poistoa, niin asia alkaa olla kunnossa. Vielä on toivoa, että lainsäätäjäkin pääsee päättelyissään tilanteeseen, jota täällä Nojapyöräfoorumilla on ajettu kuin käärmettä pyssyyn jo vuosikymmenet. :)

Trafi kirjoitti:

Jalankulkua avustavat laitteet
Jalankulkua avustavilla tai korvaavilla laitteilla ja liikkumisvälineillä kuljetaan jalankulkuväylillä jalankulkijan säännöillä.
Kävelyä avustavilla laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi:
a) tasapainotettuja yksi- tai useampipyöräisiä henkilökuljettimia, kuten
tasapainoskoottereita ja
b) muita vastaavia kevyitä sähkömoottorisia kulkuvälineitä.

Jalankulkua avustavien laitteiden nopusrajoitus 15 km/h.

Jos turvallisuus on edes jonkinlainen näkökulma, kohdan a laitteita vaarallisempaa vehjettä on vaikea keksiä, jos pysytään kategoriassa, jossa nopeus pysyy alle tuon 15 km/h.

Koska jalankulkua avustavien laitteiden määritelmään kelpaa Segway "tasapainokulkine", joka painaa yli 40 kg, eikä siinä ole jarruja, on tähän "kevyt sähkömoottorinen kulkuväline" kategoriaan helppo päästä ihan millä tahansa sähköhärpäkkeellä, jonka nopeus on rajoitettu 15 km/h. Todellisuudessa Segwayn tasapainokulkineen maksiminopeus on 12,5 mph (20 km/h). Yli 40 kiloinen ajoneuvo ilman kunnollisia jarruja jalkäkäytävällä 20 km/h. :shock:

Kun kerran tuo on sallittu jalkakäytävällä, pitäisi minkä tahansa nuo speksit täyttävän myös olla. :?
Sähköpolkupyörään olisi helppo tehdä moottorinohjaimeen "kävelyavustinmoodi", joka estäisi edes polkemalla yli 15 km/h ajon. Miksi tällainen pitäisi olla kielletty jalkakäytävällä. Tuossa moodissa se on kävelyä avustava laite.

Kaikki tämä hankaluus vain siksi, että pitää yrittää määritellä ajoneuvokategorioita teennäisillä määritelmillä ja rajoittaa sitten ajoneuvokohtaisesti eri kulkuväylien käyttöä. :(

Tämä liikennevakuutuspakkoaspekti on ihan hyvä alku. Tottahan toki onnettomuuksien vakavuusastetta pahentavat laitteet pitää liikennevakuuttaa. Joku raja siinä pitää olla. Tuo nopeusraja on kuitenkin sähköajoneuvojen kyseessä ollen melko teennäinen. Kysehän on vain ohjelmallisesta asetuksesta. Ei tuollaisia moottorinohjainohjelman asetuksia pitäisi käyttää lain tulkintarajana. Olennaisintahan on, millä nopeudella tuolla vehkeellä milläkin tiellä ja millaisissa olosuhteissa ajetaan.

Ajatelkaas, miten hyvin asiat olisivat, jos olisi heti tehty laki, jossa nämä asiat olisivat kunnossa ja liikenneministeriö olisi voitu lakkauttaa jo vuonna 2017 alusta. Mikä säästö. :twisted:


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 19 Touko 2024, 14:29
Kirjoittaja Vilijami

Alle 15km/h laite ei ole ajoneuvo ensinkään. Se ei ole mikään. Ei painorajaa, ei tehorajaa, ei vakuutusta, ei ikärajaa, ei mitään, mutta saa ajaa missä haluaa. Näin sanoo laki.

Eli 10 vuotias lapsi voi laillisesti ajaa kilvetöntä täysperävaunurekkaa, joka on rajoitettu 15km/h nopeuteen. :D


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 19 Touko 2024, 14:53
Kirjoittaja Wacky
Vilijami kirjoitti: 19 Touko 2024, 14:29

Eli 10 vuotias lapsi voi laillisesti ajaa kilvetöntä täysperävaunurekkaa, joka on rajoitettu 15km/h nopeuteen. :D

Kunnes kokeilee ajaa sellaisella ja väittää et se on jalakulkua avaustava laite.
Uskallan sanoa ettei mene missään oikeudessa läpi et kyseessä olisi sellainen, mut siitä vaan kokeilemaan.


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 19 Touko 2024, 17:51
Kirjoittaja Vilijami

Ei sellaista tarvi väittää jalankulkua avustavaksi laitteeksi. Moottorityökone max 15km/h = ajoleikkuri, sarvitraktori tai ajettava pumppukärry on esimerkkejä mitä lainlaatija on tällä tarkoittanut, mutta niitä ei ole määritelty mitenkään.

Ei tietenkään mene oikeudessa läpi, vaikka ei mitään lakia rikotakkaan.


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 19 Touko 2024, 18:06
Kirjoittaja tm

Ajoneuvoluokasta toiseen vaihto ei onnistu Traficomin mukaan. Eli esim. henkilöauto ei muutu mopoautoksi, vaikka kaikki ko. luokan vaatimukset saisikin täytettyä, koska kerran henkilöautoksi luokiteltu on aina henkilöauto.


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 19 Touko 2024, 18:46
Kirjoittaja Vilijami
tm kirjoitti: 19 Touko 2024, 18:06

Ajoneuvoluokasta toiseen vaihto ei onnistu Traficomin mukaan. Eli esim. henkilöauto ei muutu mopoautoksi, vaikka kaikki ko. luokan vaatimukset saisikin täytettyä, koska kerran henkilöautoksi luokiteltu on aina henkilöauto.

Eikö onnistu?
Alle vuosi sitten minulle vastattiin näin ja kyseessä oli juuri henkilöauton muuttaminen L-luokkaan kuuluvaksi:

Hei,

ajoneuvo on mahdollista muuttaa kuuluvaksi toiseen ajoneuvoluokkaan, jos niiden teknisten vaatimusten, joita muutoksen lopputuloksena olevaan ajoneuvoluokkaan pakollisena sovelletaan, voidaan todeta täyttyvän.

Terveisin
Tuomas Peltokangas
Traficom


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 19 Touko 2024, 19:13
Kirjoittaja Vilijami

Tällainen tapaus oli kyseessä. Saako henkilöauton muuttaa L5e luokan ajoneuvoksi, jota saa ajaa kevytmoottoripyöräkortilla 16-vuotiaana. Kaikki jarruosat ja iskunvaimennus/jousitus pysyvät alkuperäisinä, ainoastaan tukivarret muotoillaan uusiksi. Raideleveyden ollessa max 460mm kaksi rengasta luokitellaan yhdeksi renkaaksi. Moottoriteho kuristetaan 15 kilowattiin.


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 19 Touko 2024, 21:09
Kirjoittaja tm

Heh, noin ne linjaukset muuttuu . Riippuu varmaan tulkitsijasta eli vastaajasta, tai sitten asiat on muuttuneet. Tuo henkilöauto-mopoauto -esimerkkini oli vuosien takaa.

Persoonallinen viissatanen tuo sun kuvan kulkine.


Re: Sähköskootterin liikennevakuutus 1.6. alkaen

Lähetetty: 19 Touko 2024, 22:01
Kirjoittaja Vilijami

Ennen oli ehdoton kielto ajoneuvoluokan muutokselle, mutta enää ei.
Aloitin tuon asian tiedustelun näin:

Traficomin sivuilta löytyy tällainen teksti ”…sekä muun ajoneuvon muuttamisesta L-luokan ajoneuvoksi.”
Tarkoittaako tuo sitä, että nyt lopulta olemme päässeet sivistyneeseen tilanteeseen, jossa Suomessakin henkilöauto on mahdollista muutoskatsastaa L5e kolmipyöräksi?