Jarcco kirjoitti: ↑18 Touko 2024, 20:42
Vilijami kirjoitti: ↑18 Touko 2024, 16:21
Ei tarvi katsastuksia ja polkimetkin saa jättää paikoilleen. Uusi laki ei enää tee eroa polkimellisen ja polkimettoman välillä, jos on peukkukaasu.
Näin se siis on, laki muuttuikin tältä osin sallivammaksi! Nyt sitten saakin olla kilowatti tehoa eikä tarvi vakuuttaa em. reunaehdoin? Käy mulle 
Pani vähän pohdituttamaan tämä lakimuutos
Kyllä se lainsäätäjäkin joskus jyvän nappaa. Seuraavaksi vielä muutos jalkakäytävällä ajamiseen niin, että jalkakäytävällä saa ajaa myös polkimellisella, eikä siihenkään vaadita polkimien poistoa, niin asia alkaa olla kunnossa. Vielä on toivoa, että lainsäätäjäkin pääsee päättelyissään tilanteeseen, jota täällä Nojapyöräfoorumilla on ajettu kuin käärmettä pyssyyn jo vuosikymmenet. 
Trafi kirjoitti:Jalankulkua avustavat laitteet
Jalankulkua avustavilla tai korvaavilla laitteilla ja liikkumisvälineillä kuljetaan jalankulkuväylillä jalankulkijan säännöillä.
Kävelyä avustavilla laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi:
a) tasapainotettuja yksi- tai useampipyöräisiä henkilökuljettimia, kuten
tasapainoskoottereita ja
b) muita vastaavia kevyitä sähkömoottorisia kulkuvälineitä.
Jalankulkua avustavien laitteiden nopusrajoitus 15 km/h.
Jos turvallisuus on edes jonkinlainen näkökulma, kohdan a laitteita vaarallisempaa vehjettä on vaikea keksiä, jos pysytään kategoriassa, jossa nopeus pysyy alle tuon 15 km/h.
Koska jalankulkua avustavien laitteiden määritelmään kelpaa Segway "tasapainokulkine", joka painaa yli 40 kg, eikä siinä ole jarruja, on tähän "kevyt sähkömoottorinen kulkuväline" kategoriaan helppo päästä ihan millä tahansa sähköhärpäkkeellä, jonka nopeus on rajoitettu 15 km/h. Todellisuudessa Segwayn tasapainokulkineen maksiminopeus on 12,5 mph (20 km/h). Yli 40 kiloinen ajoneuvo ilman kunnollisia jarruja jalkäkäytävällä 20 km/h. 
Kun kerran tuo on sallittu jalkakäytävällä, pitäisi minkä tahansa nuo speksit täyttävän myös olla.
Sähköpolkupyörään olisi helppo tehdä moottorinohjaimeen "kävelyavustinmoodi", joka estäisi edes polkemalla yli 15 km/h ajon. Miksi tällainen pitäisi olla kielletty jalkakäytävällä. Tuossa moodissa se on kävelyä avustava laite.
Kaikki tämä hankaluus vain siksi, että pitää yrittää määritellä ajoneuvokategorioita teennäisillä määritelmillä ja rajoittaa sitten ajoneuvokohtaisesti eri kulkuväylien käyttöä. 
Tämä liikennevakuutuspakkoaspekti on ihan hyvä alku. Tottahan toki onnettomuuksien vakavuusastetta pahentavat laitteet pitää liikennevakuuttaa. Joku raja siinä pitää olla. Tuo nopeusraja on kuitenkin sähköajoneuvojen kyseessä ollen melko teennäinen. Kysehän on vain ohjelmallisesta asetuksesta. Ei tuollaisia moottorinohjainohjelman asetuksia pitäisi käyttää lain tulkintarajana. Olennaisintahan on, millä nopeudella tuolla vehkeellä milläkin tiellä ja millaisissa olosuhteissa ajetaan.
Ajatelkaas, miten hyvin asiat olisivat, jos olisi heti tehty laki, jossa nämä asiat olisivat kunnossa ja liikenneministeriö olisi voitu lakkauttaa jo vuonna 2017 alusta. Mikä säästö. 