Re: Katkennut pultti
Jos en kierrettä saa paikalleen, ehkä hitsaan tuohon reikään pultin "väärin päin". Pultti poikki, hitsaamalla koloon ja mutterilla laturi kiinni. Tuohon "palikkaan" tarttu magneetti, kai siihen ottaa hitsipillikin?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Jos en kierrettä saa paikalleen, ehkä hitsaan tuohon reikään pultin "väärin päin". Pultti poikki, hitsaamalla koloon ja mutterilla laturi kiinni. Tuohon "palikkaan" tarttu magneetti, kai siihen ottaa hitsipillikin?
Pirullinen hitsattava valuakon on tartee ainaskin oikeenlaisen puikon ja lämmityksen että onnistuu .
Mutta nyt sain kierteen menemään vähän matkaa n. 6mm - 3mm jää ulos. En tiijä voiko kestää jatkossa noin lyhyellä kierteellä? Pitää tutkailla,voisko laturin tukea toisestakin kohtaa?
Onneks on purjeet Volvo on vain apumoottori
Ei siitä niin huono tuu, etteikö sitä vois korjata uudestaan
Kannattaa kuitenkin miettiä tuota lisätukea.
https://www.puuilo.fi/plastic-padding-k ... alli-180ml Voisi tuollakin kestää , ainaki aika hullu idea .
Poraa sopivan reijän ja pultaa sinne oikeen kokosen pultin .
Ehdottomasti tuo olisi ollut pinnapultin paikka. Varsinkin, kun kierteet jäävät matalaksi olisi paljon parempi kiertää pultti ensin kunnolla pohjaan ja vasta sen jälkeen kiristää mutterilla toisesta päästä laturi paikoilleen. Tuo on ihan selvä juttu, että tuollainen rakenne hajoaa, kun sitä pulttia availlaan ja kiristetään siinä lohkon kierteessä moneen kertaan. Pultti jää helposti löysälle, jolloin laturi pääsee elämään lohkossa olevaa kapeaa tasausta vasten ja alkaa taivuttaa pulttia, joka lopulta väsyy poikki. Varsinkin noin käy, jos tuonne lohkon ja laturin väliin jää maaliknööli, tai muuta paskaa. Ärsyttävän vähällä pilattu rakenne.
Moottorihommissa rakenteet pitää suunnitella ymmärtämättömiä asentajia varten. Siksi tuo kaksipuoleinen asennus on paljon parempi, vaikka oikein tehtynä yksipuoleinenkin olisi kyllä kestänyt yhtä hyvin. Yksipuoleinen pitää olla niin tiukalle kiristetty, ettei laturin asennustaso yhtään keiku lohkoa vasten. Jää tavalliselta asentajalta tekemättä kierteen puhdistus, rasvaus ja momenttiavaimella tehty kiristys. PInnapultin kanssa se olisi jotenkin onnistunutkin, mutta lohkon kierteeseen kertyy jokaisessa asennuksessa paskaa ja se lakkaa tuottamasta kunnollista pulttivoimaa, vaikka momentti onkin riittävä.
Pitääkö siis ettiä tuohon pinnapultti?
Sitäkin ihmettelin, ett tuo 10mm pultti on melko väljä laturin korvakkeessa olevaan reikään? Onko reikä kulunut, pitää huomenna kattoo tarkemmin.
Sain laturin paikoilleen ja koekäytössä pelas ok. Ehkä tuolla loppukesän ajelee, talvella vois askarrella toisen tukipisteen hänelle. Kiitos neuvoista
Kierretangon pätkä käy jos ei ole pinnapulttia. Tarkistaa vaan että lujuusluokka on 8.8.
Alkuperänen oli kovuudeltaan 10.7 - laituriparlamentissa 8.8:a pidettiin liian "pehmeänä"? Tämä uusi pultti taitaa olla juuri 8.8, no aika näyttää kuinka monta kymmentä vuotta kestää
Mitä kovempi pultti on sen vähemmän se joustaa ja tuo taitaa olla paikka jossa on tärinää reilusti joten pehmeämpi joustavampi pultti voi kestää paremmin.
Onkos se nyt sitten tavallinen pultti, vai laitoitko pinnapultin / kierretangon.