Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Ainakin osa contin 559 sisureista venyy virallisesti 584 kokoihin asti.
Wacky kirjoitti:Ainakin osa contin 559 sisureista venyy virallisesti 584 kokoihin asti.
Kyse oli ulkorenkaasta.
Tässä iskee kinnerikateus Hienon värinenkin
Ota kuvat pimeällä eri kulmista, noi valot kiinnostaa? Näyttää siltä että pitäis näkyä hyvin ja erottua mihin suuntaan ollaan kääntymässä kun vilkuttaa, noissa takavaloissa on vissiin vilkutkin integroituna?
Ei syytä kinnerikateuteen, hyvin samantyyppinen peli tuo on kuin DF (tai sen XL-versio). Ero varmaan aika pieni (?).
Mutta Questiin verrattuna ero on huima. Ei toki pelkkiä plussia, mm. mukavuuspuolella ja tavaratilan osalta A7 häviää Questille.
Joo, otan kuvia jossain vaiheessa. Kunhan nyt saan tuon ensin kunnolla ajokuntoon/säätöihin.
Sain viimein modattua penkin yläkiinnityksen kokeilukuntoon. Taustalla oli tarve saada hartiat hieman alaspäin, jotta eivät olisi kiinni kulkuaukon terävässä reunassa. Alumiinisilla lisäpalikoilla penkin yläpään sai nyt siirrettyä taaksepäin, ja samalla alaspäin. Kun tila on kortilla, niin pienikin muutos vaikuttaa paljon.
Huonona puolena uudessa kiinnityksessä on se, että penkkiä ei saa enää nostettua helposti irti paikoiltaan, vaatii nyt parin ruuvin irrotuksen. Tähän tarvii kehitellä vielä joku parannus, sillä tavaroiden lastaaminen kyytiin helpottuu,jos penkin saa pois tieltä.
Ajoasento tuntui nyt kelvolliselta ainakin sisällä paikallaan polkiessa. Totuus selviää vasta ulkona koeajolla, toivottavasti huomenna illalla kerkiää sellaiselle.
Tarkemmassa syynissä takapakka varmistuikin 11-vaihteiseksi, aiemmin arvailemani 10-vaihteisen sijaan.
Pakan isoin ratas paljastui harmillisesti etukäteistietoa pienemmäksi, eli 28-hampaiseksi.
Nykyistä lyhyempiä välityksiä tulen tod.näk. kaipaamaan, pienimmän vaihteen n. 2,5 m/kampikierros kuulostaa turhan isolta täkäläisiin ylämäkiin.
No selviää sitten siellä ylämäissä...
Tänä iltana oli koeajon vuoro. Hyvältä tuntui Alpha, aikamoinen vauhtikiulu .
Kinneri innosti ajamaan aiottua pitempään, lopulta tuli kierrettyä koko Säijän lenkki Pirkkalassa. Kaksi tuntia ja 55 km. Kesän laiskottelu eli vähälle jäänyt fillarointi tuntui jaloissa ja vauhdissa.
Ajoasento tuntui jo sangen hyvältä, keskiötä siirrän vielä aavistuksen eteenpäin. Questissa olevia kyynärtukia kaipasin, nyt kädet ja ohjaustanko makasivat sylissä. Ehkä tuohonkin tottuu.
Koeajo vahvisti ennakkoarvion eli pienempiä vaihteita tarvitaan -> isompi rataspakka pitää hankkia. Nykyinen takavaihtaja toimisi speksien mukaan maksimissaan 42-hampaisen takarattaan kanssa. Jos edessä (keskiössä) säilyttää kaksi ratasta, niin tuollakin selviäisi. On se jo paljon parempi kuin nykyinen 28-hampainen isoin takaratas. Laajemman skaalan pakassa miinusta tulee isommista portaista vaihteiden välillä, mutta se pitää vain sietää.
Yllättäen etuvaihtaja selviytyi keskiörattaiden isosta kokoerosta, eikä jäänyt kauhean pahasti rutistelemaan isommalle rattaalle vaihdettaessa.
Voimansiirto pitää ääntä, ketju hinkaa edessä johonkin, tod.näk. etuvaihtajaan, kummallakin eturattaalla. Tarvii selvitellä tarkemmin.
Taakse pitää saada leveämpi rengas, veikkaan ettei nykyinen 25 mm leveä kestä kovin kauaa täkäläisillä teillä.
Tarvinnee kysyä kinnerin valmistajalta, minkä levyistä rengasta suosittelevat maksimissaan.
tm kirjoitti: ↑09 Syys 2024, 22:20Tänä iltana oli koeajon vuoro. Hyvältä tuntui Alpha, aikamoinen vauhtikiulu
.
Kinneri innosti ajamaan aiottua pitempään, lopulta tuli kierrettyä koko Säijän lenkki Pirkkalassa. Kaksi tuntia ja 55 km. Kesän laiskottelu eli vähälle jäänyt fillarointi tuntui jaloissa ja vauhdissa.
Ajoasento tuntui jo sangen hyvältä, keskiötä siirrän vielä aavistuksen eteenpäin. Questissa olevia kyynärtukia kaipasin, nyt kädet ja ohjaustanko makasivat sylissä. Ehkä tuohonkin tottuu.
Koeajo vahvisti ennakkoarvion eli pienempiä vaihteita tarvitaan -> isompi rataspakka pitää hankkia. Nykyinen takavaihtaja toimisi speksien mukaan maksimissaan 42-hampaisen takarattaan kanssa. Jos edessä (keskiössä) säilyttää kaksi ratasta, niin tuollakin selviäisi. On se jo paljon parempi kuin nykyinen 28-hampainen isoin takaratas. Laajemman skaalan pakassa miinusta tulee isommista portaista vaihteiden välillä, mutta se pitää vain sietää.
Yllättäen etuvaihtaja selviytyi keskiörattaiden isosta kokoerosta, eikä jäänyt kauhean pahasti rutistelemaan isommalle rattaalle vaihdettaessa.
Voimansiirto pitää ääntä, ketju hinkaa edessä johonkin, tod.näk. etuvaihtajaan, kummallakin eturattaalla. Tarvii selvitellä tarkemmin.
Taakse pitää saada leveämpi rengas, veikkaan ettei nykyinen 25 mm leveä kestä kovin kauaa täkäläisillä teillä.
Tarvinnee kysyä kinnerin valmistajalta, minkä levyistä rengasta suosittelevat maksimissaan.
Onneksi olkoon. Uhkapeli kannatti. Sait huippu kinnerin ilmeisen edullisesti.
Kysyin valmistajalta kinnerin (sarjanumero 65) valmistusajankohdasta: kuulemma ollut teossa kesä-heinäkuussa 2020.
Takarenkaan maksimileveyteen vastasivat vain, että käyttävät 28 mm leveää takarengasta Alpha 7:ssa. Parempi sekin kuin nykyinen 25 mm. Ja eiköhän tuonne pyöräkoteloon jokunen milli valmistajan suosittelemaa leveämpikin gummi mahtuisi. Saattaisi tähänkin löytyä vastaus Saksan velomobiilifoorumilta.
Pistä "tollo" siihen nykyiseen renkaaseen ja testaa vähän pyöritellä. Pikkuhiljaa tolloa paksuntamalla selviää millon alkaa ahdistamaan.
Toki näin tehden ei tule ajinaikaiset rakenteiden joustot vielä huomioon.
On muuten pirun magee peli ja täytyy myöntää, että nostatattelee kuumeita täälläkin suunnalla nähdä moinen.
En mäkään nyt tarkkaan muista minkä kokoista rengasta sinne on luvattu mahtuvan, mutta olisin valmis väittämään että paljon leveämpikin menee kuin 28. Saksan foorumilta löytyy varmasti tieto asiasta. Varmaan sitä silmälläkin pystyy hieman arvioimaan kun kyljelleen kääntää ja kiekkoa pyöritteleemja arvioi rakoa puolellansa. Näissähän voi hieman sellaisia yksilöllistä erojakin olla, esimerkiksi tähän minun siniseen DFXLään menee 47 mm takanakki ilman mitään kahinoita ajaessa, vanhassa olen käyttänyt enimmillään 42 mm ja sen kanssa siinä saattaa toiseen suuntaan tiukkaan kurvatessa ottaa rengas kevyesti koteloon kiinni.
Hyvä tuo Härskin "tollo renkaan ympäri" -idea. Vaikkei se tosiaan kaikkea kerrokaan: esim. jos kinneri on kyljellään, niin rengas ei painu niin syvälle pyöräkotelon sisään kuin normaalisti ajon aikana. Jousituksen painuma jää siis huomiotta.
Pikaisella vilkaisulla Saksan foorumilta silmiin osui lähinnä vain kommentteja A7:n eturenkaiden leveyksistä, mutta ei takarenkaasta. Eteen sopisi ilmeisesti parhaimmillaan 40 mm leveät renkaat.
Omista kätköistä löytyi Avuksen seuraavaan koeversioon varattu takarengas, jolla saisi hieman parannusta A7:n tilanteeseen: Continental Contact Speed 32-584. Tarvii vaan ensin hommata sopiva sisärengas tuolle.
Pengoin sisurivarastoani: jostain oli jäänyt yli sopivan kokoinen pomppunentalin sisuri -> testiin. Toivottavasti on ehjä...
Eikä oo vielä edes kahtakymmentävuotta vanha!