1x-vaihteisto sähköpyörään

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään

Viesti Kirjoittaja jori »

En saa oikein kiinni tästä keskustelusta. Eikös tässä olla valitsemassa vaihteistoa sähköpyörään. Ei kai siinä isolla vaihdemäärällä tee yhtään mitään. Kun minulla on ollut näitä sähköpyörävirityksiä, on vaihde käytännössä aina samassa pykälässä. Toki lumisohjossa tarvitaan myös moottorille pienempää vaihdetta, mutta nämä yli 40 rataskoot tuntuvat kyllä liioittelulta. Valistakaa, mitä en tässä ymmärrä. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 967
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään

Viesti Kirjoittaja torneol »

Ja pelkän takapakan rattaista tai niiden hampaista puhuminen on vain puolitotuus; siinä pyörässä melko varmasti on myös eturatas.

Jorin kysymykseen suurihampaisista takapakoista sanoisin, että monta kertaa olen löytänyt itseni paikoista, joissa isoin takaratas ja 85 Nm moottorin vääntö on ollut avuksi, vaikka ihan kukkakepit ei omatkaan kintut ole. Kaikki riippuu siitä, että missä ajetaan ja minkälainen on esim. mäen päälle polkaistavan kombinaation paino. Kun pyörä ja kuski painaa 75 kg, niin tilanne on vähän toinen kun se kombo painaa esim. 120 kg.

Nojapyörätön kurvailija.

Avatar
ukram2
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 501
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Olen käyttänyt Srammin ketjua ja 8 lehtistä takapakkaa. Srammilla on 1:1 vaihtajia, jotka on mielestäni hyviä. Sram x4 trigger shifter vipu on nykyisessä sähköpyörässä, toimii hyvin, naksu tuo vaihteen päälle molemmista suunnista. Ostin halvahkon Sram x4 vaihteensiirtäjän, sekin toimii hyvin. 8 vaihdetta on ehkä liikaa, mutta ei siitä haittaakaan ole. Keski(ö)moottori sähköpyörässä vaihtajan on syytä toimia hyvin, muuten käy kauhea pauke ja rutina kun moottori yrittää vetää vaihteen hyppiessä.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1839
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään

Viesti Kirjoittaja Härski »

torneol kirjoitti: 17 Marras 2024, 14:56

Ja pelkän takapakan rattaista tai niiden hampaista puhuminen on vain puolitotuus; siinä pyörässä melko varmasti on myös eturatas.

Ainakaan Keskustelun otsikon mukaan ei ole. Ko kaveri selvästikin arvostaa käytön helppoutta, mikä on johtanut maastopyörien nykyiseen 1x... vaihteiston suosioon.

En minäkään mielelläni autolla ajaessa käytä aluevaihteistoa vaan tykkään hallita yhdellä vivulla vaihteita. Fillaroidessa sitä vielä sen vaivan olen nähnyt, koska ajan helpossa ajoympäristössä ja tarvitsen alueen vaihtoa harvoin.

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 967
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään

Viesti Kirjoittaja torneol »

Kyllä siellä yksi eturatas melko suurella todennäköisyydellä on... Missään vaiheessa ei ollut puhe etuvaihtajasta tai useammasta eturattaasta. Sen eturattaan kokoa voi silti vaihtaa (kampisarja), joten sen hammastuksella on merkitystä siihen, mitä pyörän takia-akselin jatkeena on.

Nojapyörätön kurvailija.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ukram2 kirjoitti: 17 Marras 2024, 15:57

Olen käyttänyt Srammin ketjua ja 8 lehtistä takapakkaa. Srammilla on 1:1 vaihtajia, jotka on mielestäni hyviä. Sram x4 trigger shifter vipu on nykyisessä sähköpyörässä, toimii hyvin, naksu tuo vaihteen päälle molemmista suunnista. Ostin halvahkon Sram x4 vaihteensiirtäjän, sekin toimii hyvin. 8 vaihdetta on ehkä liikaa, mutta ei siitä haittaakaan ole. Keski(ö)moottori sähköpyörässä vaihtajan on syytä toimia hyvin, muuten käy kauhea pauke ja rutina kun moottori yrittää vetää vaihteen hyppiessä.

Sram x4 vaihdevivuista ei ole mekaanikolla juuri mitään hyvää sanottavaa.
Vaihdevaijeri hyppii niissä aivan liian helposti pois paikoiltaan ja pitää sitten vaihtaa kun sen vääntyy vivun sisällä. Lisäksi niiden sisäinen mekaniikka on altis rikkoutumaan.
En voi suositella ollenkaan. Asiakkaillekin suosittelen vaihtoa hyvin herkästi eikä yksikään ole tullut shimanoon vaihdon jälkeen valittelee.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1129
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Talvella ajo-olosuhteet ja nopeudet vaihtelevat paljon. Jos on sula tie tai tiukkaan pakkautunut sileä lumi ja myötätuuli, voi helposti polkea yli moottorin nopeusrajoituksen 25km/h, hyvään myötätuuleen tasaisella vaikka 40km/h, ja haluaisin siihen riittävästi vaihteita. Toisaalta epätasaisella jäätiköllä ei pääse edes 10km/h. Matkalla on myös pari todella jyrkkää ylämäkeä, jotka luomupyörällä talutan ja joihin sähkömoottorikin meinaa hyytyä 1:1 välityksellä. Nyt tulisi ketjuvaihteet, joten suuren väännön välittäminen takanapaan ei kuumota samalla tavalla kuin napavaihteiston kanssa, siksi saa olla hyvin kevyitä välityksiä.

Jos laitetaan tällaiset kriteerit: vähintään 6 vaihdetta, vähintään 300% vaihdeskaala, vaihtaja sen verran hyvälaatuinen, ettei kulu heti nivelistään löysäksi ja vaihtaminen muutu huonoksi.

Mitkä osat ostan? Esimerkiksi Shimanon halvimmatkin Tourney, Altus ja Claris ovat jo 9-vaihteisia, ja niissä ei laatu oikein riitä. Kuluvat pian löysiksi, varsinkin likaisissa ajo-olosuhteissa. Paremmissa osissa on sitten vielä enemmän vaihteita ja enemmän vaihdeskaalaa. Minulla ei siis periaatteessa ole tarvetta niille ylimääräisille vaihteille tai >400% vaihdeskaalalle, mutta kun uusia osia menee ostamaan, juuri vähempääkään ei ole tarjolla. Vai?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ei shimanot kulu löysiski. Ne tehdään löysiksi ihan suoraan tehtaalta. Olen käsitellyt selvästi samoista muoteista tulleita malleja joissa vanha hyvä laatuinen on siirtynyt huonompi laatuisen nimen alle, mutta muotoilu on edelleen se sama ja ero on kuin päivä ja yö.
Shimanolta saa siis hyvää, mutta pitää olla valmis maksamaan siitä jonkin verran. Vaihtajat ei varsinaisesti ole kuluvaosa.
Vaikea sanoa mikä olisi käytön kannalta järkevin kun ei ole linkglidestä kokemusta vielä, tosin tuskin se tulee olemaan mikään pelastus varsinaisesti.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1129
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Minkä tason osa pitää olla, että ei olisi löysä?

Voi olla myös Sram, Microshift tai mikä vain merkki.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Takavaihtajissa deore tai parempi niin välykset on riittävän vähäiset.
Vivun ei tarvii olla samaa tasoa et toimii hyvin, niissä ei ole vaikuttanut olevan valmistettua välystä samalla lailla.
Cues on aika varmasti ihan pätevä koska se on periaatteessa 11-vaihteisen tarkkuudella vaikilla eri vaihde määrillä, tosin en tiedä varmaski tätä.
En ole huomannut että sram tai microshift valmistaisi takavaihtajia välyksillä, mut monesti näitä eri valmistajia ei voi sekoittaa keskenään jos ei tiedä että vetosihteet menee yhteen. Varaosien saanti muihin kuin shimanon vaihtajiin on aina haastavampaa koska läheskään kaikkialla ei ole hyllyssä niitä.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onko siitä vaihtajan löysäksi kulumisesta muuta haittaa kuin indeksivivun pykälät ei satu enää kohdalleen?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään

Viesti Kirjoittaja jori »

Miten te osaatte antaa täsmällisiä vastauksia näin epämääräiseen kysymykseen. :o

Polkumies kirjoitti: 16 Marras 2024, 12:15

Onko suosituksia, mikä olisi hinta-laatu-suhteeltaan hyvä 1x-ketjuvaihteisto? Tarvitaan siis takavaihtaja, liipaisin ja rataspakka (ja ketju). Tulee sähköpyörään, ja kestävyys (kilometreissä mitattuna) olisi tärkeintä.

Shimanolla on tuollainen uusi Cues-osasarja, johon liittyy myös Linkglide-rattaat, joiden mainostetaan kestävän kolme kertaa kauemmin ja vaihtavan vaihteita myös pehmeämmin, joskin hitaammin, kuin normaalit Hyperglide-rattaat. 9-vaihteinen versio olisi halvin ja sähköpyöräkäytössä juuri sopiva. Isoin rataspakkakin on 11-46. Kaikki tarvittavat osat saisi noin 100€:lla.
https://bike.shimano.com/technologies/d ... glide.html

Onko foorumilaisilla kokemusta Cuesista, tai suosituksia jostain muusta? Minulla on vähän heikko käsitys näistä asioista, koska olen aina laittanut pyöriini minkä sattuu käytetyn osan, joka romukasasta on löytynyt.

Kaikki täsmennykset ovat tarkkoja, mutta perusteet jäävät hämäriksi. Jotenkin tässä oletetaan, että tarve on tarkasti tiedossa. :|

Onko tämä nyt tulossa ketjulla vetävään sähköavustuksen perään, vai napamoottorillisen rinnalle. Jos napamoottori, vetääkö edestä vai takaa. Kaksipyöräinen vaiko se nelipyöräinen painava, jota rakennetaan. Jos kestävyys on tärkeintä, eikö yksivaihteinen ketjuveto ja vaihteeton napamoottori olisi silloin paras. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1129
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 18 Marras 2024, 09:58

Onko siitä vaihtajan löysäksi kulumisesta muuta haittaa kuin indeksivivun pykälät ei satu enää kohdalleen?

Eli ketju ei oikein löydä paikkaansa ja hyppii jatkuvasti minne sattuu.

jori kirjoitti: 18 Marras 2024, 16:28

Miten te osaatte antaa täsmällisiä vastauksia näin epämääräiseen kysymykseen. :o

Tämä olikin vähän yleisempi kysymys, riippumatta ajoneuvosta. Olen suuri napavaihteiden kannattaja, mutta nyt etsinnässä on ketjuvaihteisto. Kestävä siksi, ettei heti joutuisi vaihtamaan osia, mutta kaikkein kestävin ei tarvitse olla, jos 10% lisäkestävyydestä joutuu maksamaan 100% lisähintaa. Siksi puhuin myös hinta-laatu-suhteesta.

Lähinnä kyseessä kaksipyöräinen takavetoinen noja- tai pystypyörä poljinkeskiömoottorilla, jos se nyt vaikuttaa sopivan vaihteiston valintaan.

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1129
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Minulle käy oikein hyvin 7v-vaihteisto 11-34-pakalla, kunhan joku linkkaa minulle sellaisen hyvälaatuisen (Deore tai parempi, tai vastaava toiselta merkiltä), joka ei ole valmiiksi löysä tai kulu sellaiseksi.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Cuesia lukuunottamatta edullisin josta taitaa kunnon osia saada on 10-vaihteinen shimano järjestelmä. Jos cues on mielessä kannattaa varmaan vertailla 10 ja 11-vaihteisen ketjujan hintaa.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Vastaa Viestiin