En saa oikein kiinni tästä keskustelusta. Eikös tässä olla valitsemassa vaihteistoa sähköpyörään. Ei kai siinä isolla vaihdemäärällä tee yhtään mitään. Kun minulla on ollut näitä sähköpyörävirityksiä, on vaihde käytännössä aina samassa pykälässä. Toki lumisohjossa tarvitaan myös moottorille pienempää vaihdetta, mutta nämä yli 40 rataskoot tuntuvat kyllä liioittelulta. Valistakaa, mitä en tässä ymmärrä.
1x-vaihteisto sähköpyörään
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 967
- Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
- Paikkakunta: Sipoo
Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään
Ja pelkän takapakan rattaista tai niiden hampaista puhuminen on vain puolitotuus; siinä pyörässä melko varmasti on myös eturatas.
Jorin kysymykseen suurihampaisista takapakoista sanoisin, että monta kertaa olen löytänyt itseni paikoista, joissa isoin takaratas ja 85 Nm moottorin vääntö on ollut avuksi, vaikka ihan kukkakepit ei omatkaan kintut ole. Kaikki riippuu siitä, että missä ajetaan ja minkälainen on esim. mäen päälle polkaistavan kombinaation paino. Kun pyörä ja kuski painaa 75 kg, niin tilanne on vähän toinen kun se kombo painaa esim. 120 kg.
Nojapyörätön kurvailija.
Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään
Olen käyttänyt Srammin ketjua ja 8 lehtistä takapakkaa. Srammilla on 1:1 vaihtajia, jotka on mielestäni hyviä. Sram x4 trigger shifter vipu on nykyisessä sähköpyörässä, toimii hyvin, naksu tuo vaihteen päälle molemmista suunnista. Ostin halvahkon Sram x4 vaihteensiirtäjän, sekin toimii hyvin. 8 vaihdetta on ehkä liikaa, mutta ei siitä haittaakaan ole. Keski(ö)moottori sähköpyörässä vaihtajan on syytä toimia hyvin, muuten käy kauhea pauke ja rutina kun moottori yrittää vetää vaihteen hyppiessä.
Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään
Ainakaan Keskustelun otsikon mukaan ei ole. Ko kaveri selvästikin arvostaa käytön helppoutta, mikä on johtanut maastopyörien nykyiseen 1x... vaihteiston suosioon.
En minäkään mielelläni autolla ajaessa käytä aluevaihteistoa vaan tykkään hallita yhdellä vivulla vaihteita. Fillaroidessa sitä vielä sen vaivan olen nähnyt, koska ajan helpossa ajoympäristössä ja tarvitsen alueen vaihtoa harvoin.
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 967
- Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
- Paikkakunta: Sipoo
Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään
Kyllä siellä yksi eturatas melko suurella todennäköisyydellä on... Missään vaiheessa ei ollut puhe etuvaihtajasta tai useammasta eturattaasta. Sen eturattaan kokoa voi silti vaihtaa (kampisarja), joten sen hammastuksella on merkitystä siihen, mitä pyörän takia-akselin jatkeena on.
Nojapyörätön kurvailija.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään
ukram2 kirjoitti: ↑17 Marras 2024, 15:57Olen käyttänyt Srammin ketjua ja 8 lehtistä takapakkaa. Srammilla on 1:1 vaihtajia, jotka on mielestäni hyviä. Sram x4 trigger shifter vipu on nykyisessä sähköpyörässä, toimii hyvin, naksu tuo vaihteen päälle molemmista suunnista. Ostin halvahkon Sram x4 vaihteensiirtäjän, sekin toimii hyvin. 8 vaihdetta on ehkä liikaa, mutta ei siitä haittaakaan ole. Keski(ö)moottori sähköpyörässä vaihtajan on syytä toimia hyvin, muuten käy kauhea pauke ja rutina kun moottori yrittää vetää vaihteen hyppiessä.
Sram x4 vaihdevivuista ei ole mekaanikolla juuri mitään hyvää sanottavaa.
Vaihdevaijeri hyppii niissä aivan liian helposti pois paikoiltaan ja pitää sitten vaihtaa kun sen vääntyy vivun sisällä. Lisäksi niiden sisäinen mekaniikka on altis rikkoutumaan.
En voi suositella ollenkaan. Asiakkaillekin suosittelen vaihtoa hyvin herkästi eikä yksikään ole tullut shimanoon vaihdon jälkeen valittelee.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään
Talvella ajo-olosuhteet ja nopeudet vaihtelevat paljon. Jos on sula tie tai tiukkaan pakkautunut sileä lumi ja myötätuuli, voi helposti polkea yli moottorin nopeusrajoituksen 25km/h, hyvään myötätuuleen tasaisella vaikka 40km/h, ja haluaisin siihen riittävästi vaihteita. Toisaalta epätasaisella jäätiköllä ei pääse edes 10km/h. Matkalla on myös pari todella jyrkkää ylämäkeä, jotka luomupyörällä talutan ja joihin sähkömoottorikin meinaa hyytyä 1:1 välityksellä. Nyt tulisi ketjuvaihteet, joten suuren väännön välittäminen takanapaan ei kuumota samalla tavalla kuin napavaihteiston kanssa, siksi saa olla hyvin kevyitä välityksiä.
Jos laitetaan tällaiset kriteerit: vähintään 6 vaihdetta, vähintään 300% vaihdeskaala, vaihtaja sen verran hyvälaatuinen, ettei kulu heti nivelistään löysäksi ja vaihtaminen muutu huonoksi.
Mitkä osat ostan? Esimerkiksi Shimanon halvimmatkin Tourney, Altus ja Claris ovat jo 9-vaihteisia, ja niissä ei laatu oikein riitä. Kuluvat pian löysiksi, varsinkin likaisissa ajo-olosuhteissa. Paremmissa osissa on sitten vielä enemmän vaihteita ja enemmän vaihdeskaalaa. Minulla ei siis periaatteessa ole tarvetta niille ylimääräisille vaihteille tai >400% vaihdeskaalalle, mutta kun uusia osia menee ostamaan, juuri vähempääkään ei ole tarjolla. Vai?
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään
Ei shimanot kulu löysiski. Ne tehdään löysiksi ihan suoraan tehtaalta. Olen käsitellyt selvästi samoista muoteista tulleita malleja joissa vanha hyvä laatuinen on siirtynyt huonompi laatuisen nimen alle, mutta muotoilu on edelleen se sama ja ero on kuin päivä ja yö.
Shimanolta saa siis hyvää, mutta pitää olla valmis maksamaan siitä jonkin verran. Vaihtajat ei varsinaisesti ole kuluvaosa.
Vaikea sanoa mikä olisi käytön kannalta järkevin kun ei ole linkglidestä kokemusta vielä, tosin tuskin se tulee olemaan mikään pelastus varsinaisesti.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään
Minkä tason osa pitää olla, että ei olisi löysä?
Voi olla myös Sram, Microshift tai mikä vain merkki.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään
Takavaihtajissa deore tai parempi niin välykset on riittävän vähäiset.
Vivun ei tarvii olla samaa tasoa et toimii hyvin, niissä ei ole vaikuttanut olevan valmistettua välystä samalla lailla.
Cues on aika varmasti ihan pätevä koska se on periaatteessa 11-vaihteisen tarkkuudella vaikilla eri vaihde määrillä, tosin en tiedä varmaski tätä.
En ole huomannut että sram tai microshift valmistaisi takavaihtajia välyksillä, mut monesti näitä eri valmistajia ei voi sekoittaa keskenään jos ei tiedä että vetosihteet menee yhteen. Varaosien saanti muihin kuin shimanon vaihtajiin on aina haastavampaa koska läheskään kaikkialla ei ole hyllyssä niitä.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään
Onko siitä vaihtajan löysäksi kulumisesta muuta haittaa kuin indeksivivun pykälät ei satu enää kohdalleen?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään
Miten te osaatte antaa täsmällisiä vastauksia näin epämääräiseen kysymykseen.
Polkumies kirjoitti: ↑16 Marras 2024, 12:15Onko suosituksia, mikä olisi hinta-laatu-suhteeltaan hyvä 1x-ketjuvaihteisto? Tarvitaan siis takavaihtaja, liipaisin ja rataspakka (ja ketju). Tulee sähköpyörään, ja kestävyys (kilometreissä mitattuna) olisi tärkeintä.
Shimanolla on tuollainen uusi Cues-osasarja, johon liittyy myös Linkglide-rattaat, joiden mainostetaan kestävän kolme kertaa kauemmin ja vaihtavan vaihteita myös pehmeämmin, joskin hitaammin, kuin normaalit Hyperglide-rattaat. 9-vaihteinen versio olisi halvin ja sähköpyöräkäytössä juuri sopiva. Isoin rataspakkakin on 11-46. Kaikki tarvittavat osat saisi noin 100€:lla.
https://bike.shimano.com/technologies/d ... glide.htmlOnko foorumilaisilla kokemusta Cuesista, tai suosituksia jostain muusta? Minulla on vähän heikko käsitys näistä asioista, koska olen aina laittanut pyöriini minkä sattuu käytetyn osan, joka romukasasta on löytynyt.
Kaikki täsmennykset ovat tarkkoja, mutta perusteet jäävät hämäriksi. Jotenkin tässä oletetaan, että tarve on tarkasti tiedossa.
Onko tämä nyt tulossa ketjulla vetävään sähköavustuksen perään, vai napamoottorillisen rinnalle. Jos napamoottori, vetääkö edestä vai takaa. Kaksipyöräinen vaiko se nelipyöräinen painava, jota rakennetaan. Jos kestävyys on tärkeintä, eikö yksivaihteinen ketjuveto ja vaihteeton napamoottori olisi silloin paras.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään
Eli ketju ei oikein löydä paikkaansa ja hyppii jatkuvasti minne sattuu.
Tämä olikin vähän yleisempi kysymys, riippumatta ajoneuvosta. Olen suuri napavaihteiden kannattaja, mutta nyt etsinnässä on ketjuvaihteisto. Kestävä siksi, ettei heti joutuisi vaihtamaan osia, mutta kaikkein kestävin ei tarvitse olla, jos 10% lisäkestävyydestä joutuu maksamaan 100% lisähintaa. Siksi puhuin myös hinta-laatu-suhteesta.
Lähinnä kyseessä kaksipyöräinen takavetoinen noja- tai pystypyörä poljinkeskiömoottorilla, jos se nyt vaikuttaa sopivan vaihteiston valintaan.
Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään
Minulle käy oikein hyvin 7v-vaihteisto 11-34-pakalla, kunhan joku linkkaa minulle sellaisen hyvälaatuisen (Deore tai parempi, tai vastaava toiselta merkiltä), joka ei ole valmiiksi löysä tai kulu sellaiseksi.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: 1x-vaihteisto sähköpyörään
Cuesia lukuunottamatta edullisin josta taitaa kunnon osia saada on 10-vaihteinen shimano järjestelmä. Jos cues on mielessä kannattaa varmaan vertailla 10 ja 11-vaihteisen ketjujan hintaa.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)