Sivu 2/2

Re: CIXI - ketjuton sähköpyörä - kaikkea ne saksalaiset keksii

Lähetetty: 05 Joulu 2024, 11:24
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti: 04 Joulu 2024, 18:35

Nyt menee hyötysuhteet ja tehosuhteet sekaisin. Rinnakkaishybridissä mekaanisen välityksen hyötysuhde on yli 90% ja sähköisen, kuormitusasteesta riippuen 15%-85%. Sarjahybridissä myös mekaanisen polkemisen hyötysuhde vaihtelee 15%-85%.

Totta. Hyötysuhteet on mitä on, mutta tässä oli kyse siitä miltä polkeminen tuntuu ja jaksaako pyörällä polkea.
Tarkoitin sitä, ettei (akun kanssa) ketjun puuttuminen ole niin dramaattinen juttu, jos verrataan polkuavusteiseen sähköpyörään. Tätä ei pidä sekoittaa sähköavusteiseen polkupyörään. :wink:


Re: CIXI - ketjuton sähköpyörä - kaikkea ne saksalaiset keksii

Lähetetty: 18 Elo 2025, 22:42
Kirjoittaja Jarcco

Cixi::llä varustettuja nojapyöriä on protoasteella ja luvataan lähiaikoina myytäväksi. LBBR:ssä on koko jakso omistettu tälle:
https://www.youtube.com/watch?v=DyGDZw3VPlI
Ketju korvataan sähköjohdolla joten voimansiirtoa ei tarvitse huomioida rakenteessa. Vähemmän osia, vähemmän painoa.
Ei voitelua vaativaa ketjua ja vähemmän kuluvia osia. Yksi vaihde eteen ja peruutusvaihde riittävät, siis helpompi ajaa etenkin vilkkaassa liikenteessä.
Regen eli jarrutusenergian hyödyntäminen parantaa hyötysuhdetta, joka on tällä hetkellä 70 % paikkeilla silloin kun energia kehitetään pelkästään polkemalla.
Mielenkiintoista että pedelec versio toimii siten että yli 25 km/h nopeudessa virransyöttö akusta katkaistaan ja tarvittava energia tehdään pelkästään kampia pyörittämällä, siis lihasvoimalla kuten laki vaatii. Ajaja voi valita haluamansa kadenssin.
Hintaa kysellessä menivät hiljaiseksi, mutta jossain kohtaa (olikohan Hase) taidettiin heittää 8,9k€. Ei siis mikään halpis eikä perinteisten voimalinjojen valmistajat ainakaan heti mene konkkaan. Tuote ei liene myöskään aivan valmis vielä.
Mutta onhan tämä selkeästi tulevaisuuden juttu etenkin nojapyörissä ja velomobiileissa, joiden riesana pitkä ketju on ollut. Aivan erinäköisiä laitteita olisi mahdollista tehdä tällä. Vai mitä mieltä olette?


Re: CIXI - ketjuton sähköpyörä - kaikkea ne saksalaiset keksii

Lähetetty: 19 Elo 2025, 10:39
Kirjoittaja jori

Mikäli oikein käsitin, tuon järjestelmän uusi idea on ohjata aktiivisesti poljettavan generaattorin virtaa (magnetointia) älykkäällä algoritmilla niin, että laitteen poljintuntuma muuttuu samaksi kuin ketjullisessa pyörässä. Generaattoria ohjataan jäykemmäksi sitä mukaa kun sen kiihtyvyys yrittää kasvaa polkaisuvaiheessa ja pienemmäksi ylä- ja alakuolokohdissa, jotka poljin näin ohittaa kevyemmin.

Yliohjaamalla tuota vaikutusta se saataisiin toimimaan kuin soikea ratas tai jopa kuten portaiden nousu, jolloin yläkuolokohdat menevät ilman vastusta nopeasti ja vain polkaisuvaiheessa kuormitetaan rajusti.

Olen täälläkin tästä pariin otteeseen paasannut, miten kuntopyörän ja samasta syystä tällaisen poljettavan generaattorin poljintuntuma on virheellinen liian pienen hitausmomentin takia ja sen takia kuntopyörää (tai vastaavasti generaattoria) on ikävämpi polkea kuin tavallista pyörää tiellä.
https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.p ... 246#p25246
https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.p ... 650#p70650

Sain aikanaan Iida ideakilpailusta palkinnon tästä kuntopyörän hitausmomentinlisäysideasta, mutta homma jäi siihen. En osannut kuvailla tuon merkitystä ihmisille, jotka istuivat rahapussin päällä. :( Tämä Pierre oli fiksumpi ja vältteli matematiikan ja fysiikan yksityiskohtia tässäkin haastattelussa ja varmasti oli tehnyt näin myös rahoittajan pakeilla, kun oli saanut hyvän rahoituksen projektilleen.:)

Tuolla elektroniikalla luodulla suurella, virtuaalisella hitausmomentilla polkemisesta on saatu miellyttävän tuntuista, jolloin tunne huonosta hyötysuhteesta on kadonnut ja ihmiset polkevat tätä mielellään, vaikka hyötysuhde todellisuudessa on vain 70-80% luokkaa. Nerokasta. :D

Kun on saatu aikaan napakka tuntuma polkimesta vetävään pyörään keho kokee sen hyvähyötysuhteiseksi, vaikkei todellisuudessa näin olisikaan. Ihan samoin kuin tavallisessa kuntopyörässä keho kokee kuntopyörän ikävän huonohyötysuhteiseksi, vaikka kuntopyörän hyötysuhde on todellisuudessa erittäin korkea yksivaihteisen ketjuvälityksen takia. :?

Kun on saatu aikaan vaikutelma hyvästä hyötysuhteesta, voidaan tuota laitetta käyttää myös ilman akkua, vaikka on painava ja hyötysuhde todellisuudessa on kehno. :D

Erittäin hyvää työtä ja hyvää oivaltamista perusfysiikasta asti. Kuva


Re: CIXI - ketjuton sähköpyörä - kaikkea ne saksalaiset keksii

Lähetetty: 19 Elo 2025, 15:38
Kirjoittaja Vilijami

Nyt kun olen päässyt tutustumaan vaihteita hyödyntävään keskiömoottoriin, niin näen suurena epäkohtana vaihteiden puuttumisen. Edelleen ennustan mekaanisen vaihteiston nousun uuteen kukoistukseen kaikissa sähköajoneuvoissa, kunhan järkiintymisvaihe voittaa hevetillisen innostuksen.