Teuvo kirjoitti:Onnea Sakarille rakennusainerepertuaariensa laajentamisesta!
Olen jo aiemmin ajatellut Sakarilla olevan mitä parhaat mahdollisuudet tukevan puuosaamisensa myötä komposittirakentamiseen.
Meillä täälä Suomessa on haapa, mainio puu komposiittirakenteisiin. Haavan kuutiopaino lienee hyvinkin alle 500 kg. Haapa+epoksi+hiilikuitu, varmasti lyömättömin yhdistelmä tehdä kevyitä, lujia rakenteita.
Yleensäkkin kuulutan ihmisille rohkeutta ja kokeilunhalua. Aloittaa suosittelen ihan vaan pienistä ja vaatimattomista asioista. Hamesuoja/ lokasuoja esim. bythoniin tulee ensimmäisenä mieleen --- jonka jälkeen tuleekin kenties koko etupään lujuudet ihan uudella tavalla esiin ja tekoon...
Ystävällisesti
Teuvo
Turku
Kiitokset onnittelusta! 
Olen seuraillut sivusta näitä hiilikuitukeskusteluja. En tiedä olenko lukihäiriöinen, mutta sanallisista selostuksista, ilman selventäviä kuvia, en tahdo päästä tolkulle. Pitäisi päästä konkreettisesti paikan päällä seuraamaan miten hiilikuidun kanssa menetellään.
Haapa on tosiaan ihanteellinen puulaji. Olen käyttänyt sitä hyvin paljon erilaisissa kohteissa. Tarkoitatko Teuvo, että esim. runko tehtäisiin ensin haavasta, ja sen päälle laminoitaisiin hiilikuitupinta ja haapaosa jäisi sisälle vai niin, että tehdään ensin toinen puolisko, joka otettaisiin irti ja sitten toinen puolisko, jolloin sisus jäisi ontoksi tai täytettäisiin polyuretaanivaahdolla ja sauma teipattaisiin. Tämä systeemi olisi siinä suhteessa hyvä, että muottia voisi käyttää useamman kerran. Mutta eikö pinta jää epätasaiseksi kummassakin tapauksessa?
Minulla on ollut sellainen käsitys, että jotta pinta saataisiin sileäksi, hiili- niinkuin lasikuitukin laminoidaan sileätä muottia vasten. Tämän vuoksi en ole aikaisemmin ollut innostunut niin lasi- kuin hiilikuituhommista, kun muottien teko olisi niin työlästä.
Tänään oli Vaajakosken kansalaisopisto/kirjastolla vilkas päivä, kun siellä oli oppilastöiden näyttelyn ohella työnäytetapahtumia. Sisällä näyttelyssä herätti kovasti kiinnostusta sh10 ja ulos pihalle toin koeajettaviksi sh8:n ja sh2:n (Ziphy 3), joista jälkimmäinen 3-pyöräisenä oli suositumpi ajohelppoutensa vuoksi. Mutta kyllä jotkut uskaltautuivat kokeileen kaksipyöräistä sh8:kin. Toisilla liikkeelle lähtö onnistui joltesinkin, toisilta ei sitten millään.
Sää oli tänään aivan mahtava ja lämmin. 
Sakari