Komposiitti osista.

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

lowrides kirjoitti:

Mielenkiintoista luettavaa. Onko jo valmiita kappaleita tullut?

En uskalla sanoo varmaksi.

Tykitin vaan tahallani tuollaiseen pirkkaniksi tyyliin.

Pidän kyllä machoilusta ja miesmäisyyden esittämisestä mutta kentie näin rakentelu keskusteluissa on yhteistähyvää lähestyä asioita hyvinkin matalalla profiililla. Pitää yrittää vaan päästää kuin ajatusvirtaa ulos ja jos vaikka monien kenties tuhansien sellaiset sotkeutuisivat täällä nettiavaruudessa keskenään ja sekoittuisivat yhteisiksi kokemisiksi.

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Mikäs on paras keino liittää kappaleita toisiinsa? Tarkoitan että jos tekee vaikka pyörän rungon kahdesta eri puoliskosta miten ne saadaan yhdistettyä parhaiten.
Liimataan tietenkin yhteen, mutta jotta runko ei ensimmäisessä töyssyssä halkea, kannattaa varmaan päälle laminoida vielä tavaraa, tai kiepsauttaa vaikka hiilikuitu nauhalla ristikkäistä rakennetta?
Mitä mieltä?

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Ostin 25mm leveää hiilikuitunauhaa. Se on samanlaista kuin perinteinen kanttinauha. Ajattelin käyttää nauhaa juuri tuollaisiin saumoihin ja siistimään laminointi aluetten rajoja ja kenties johonkin muuhunkin. Ennen tuollaisen nauhan liimaamista kanattaa alue varmaan rajata teipillä ja karhentaakkin vasta teippauksen jälkeen.

Entä - kanattaisiko painaa sisään saumavaahtoa, sekin sitoo osittain ja tukee muutenkin. En tiedä miten ne maa- ajoneuvoissa suhtautuu ainaiseen tärinään ja elämiseen. Veneissä erilaisia vaahtoja käytettiin erilaisissa paikoissa. Veneissä oli vettymisongelma lisänä mutta näissä ei ole onneksi niitä enää mukana.

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Jep, eikös ainakin pystypyöriä rakenneta hiilikuidusta juuri kietomalla tai ennemmin punomalla nauhoja yhteen. Onkos se nauha sitä UD -uni directionalia hiilikuitua?

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

lowrides kirjoitti:

Jep, eikös ainakin pystypyöriä rakenneta hiilikuidusta juuri kietomalla tai ennemmin punomalla nauhoja yhteen. Onkos se nauha sitä UD -uni directionalia hiilikuitua?

Tuossahan noita onkin Kuva

"juuri kietomalla" tarkoitin ihan vaan saumansuuntaisesti nauhan laminoimista. Tuossa kuvassa vasen on suunnattua ja siinä lasikuitu valkoiset kuteet pitämässä nauhaa kasassa leveysuuntaan mutta tuo nauha jota edellisessä kohdassa tarkoitin on tuotä oikealla olevaa joka on kudottu molempiin suuntiin samanlaisilla kuidulilla.

Teippaukset pitäisi oikeastaan aina tehdä kankaasta 45 astettä - diakonaalisesti - leikatuilla suikaleilla. Siistissä kohtaa teippauksen alle pitää laittaa maalarinteipit ja leikata reunat siistiksi siinävaiheessa kun laminaatti on riittävän kova ettei teippaus hajoa mutta on kuitenkin vielä mattopuukolla leikattavissa. Hiilikuidun alta ei näe maalakinteipin reunoja niin kuin lasikuidun alta näki mutta hiikuitutyössä pitää käyttää muita neuvoja kuten tarkka mittaus tai viivaimen levyinen teippi... tai muuta.

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Onnea Sakarille rakennusainerepertuaariensa laajentamisesta!

Olen jo aiemmin ajatellut Sakarilla olevan mitä parhaat mahdollisuudet tukevan puuosaamisensa myötä komposittirakentamiseen.

Meillä täälä Suomessa on haapa, mainio puu komposiittirakenteisiin. Haavan kuutiopaino lienee hyvinkin alle 500 kg. Haapa+epoksi+hiilikuitu, varmasti lyömättömin yhdistelmä tehdä kevyitä, lujia rakenteita.

Yleensäkkin kuulutan ihmisille rohkeutta ja kokeilunhalua. Aloittaa suosittelen ihan vaan pienistä ja vaatimattomista asioista. Hamesuoja/ lokasuoja esim. bythoniin tulee ensimmäisenä mieleen --- jonka jälkeen tuleekin kenties koko etupään lujuudet ihan uudella tavalla esiin ja tekoon...

Ystävällisesti
Teuvo
Turku

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja irakas »

Teuvo kirjoitti:

Onnea Sakarille rakennusainerepertuaariensa laajentamisesta!

Olen jo aiemmin ajatellut Sakarilla olevan mitä parhaat mahdollisuudet tukevan puuosaamisensa myötä komposittirakentamiseen.

Meillä täälä Suomessa on haapa, mainio puu komposiittirakenteisiin. Haavan kuutiopaino lienee hyvinkin alle 500 kg. Haapa+epoksi+hiilikuitu, varmasti lyömättömin yhdistelmä tehdä kevyitä, lujia rakenteita.

Yleensäkkin kuulutan ihmisille rohkeutta ja kokeilunhalua. Aloittaa suosittelen ihan vaan pienistä ja vaatimattomista asioista. Hamesuoja/ lokasuoja esim. bythoniin tulee ensimmäisenä mieleen --- jonka jälkeen tuleekin kenties koko etupään lujuudet ihan uudella tavalla esiin ja tekoon...

Ystävällisesti
Teuvo
Turku

Kiitokset onnittelusta! :D

Olen seuraillut sivusta näitä hiilikuitukeskusteluja. En tiedä olenko lukihäiriöinen, mutta sanallisista selostuksista, ilman selventäviä kuvia, en tahdo päästä tolkulle. Pitäisi päästä konkreettisesti paikan päällä seuraamaan miten hiilikuidun kanssa menetellään.

Haapa on tosiaan ihanteellinen puulaji. Olen käyttänyt sitä hyvin paljon erilaisissa kohteissa. Tarkoitatko Teuvo, että esim. runko tehtäisiin ensin haavasta, ja sen päälle laminoitaisiin hiilikuitupinta ja haapaosa jäisi sisälle vai niin, että tehdään ensin toinen puolisko, joka otettaisiin irti ja sitten toinen puolisko, jolloin sisus jäisi ontoksi tai täytettäisiin polyuretaanivaahdolla ja sauma teipattaisiin. Tämä systeemi olisi siinä suhteessa hyvä, että muottia voisi käyttää useamman kerran. Mutta eikö pinta jää epätasaiseksi kummassakin tapauksessa?

Minulla on ollut sellainen käsitys, että jotta pinta saataisiin sileäksi, hiili- niinkuin lasikuitukin laminoidaan sileätä muottia vasten. Tämän vuoksi en ole aikaisemmin ollut innostunut niin lasi- kuin hiilikuituhommista, kun muottien teko olisi niin työlästä.

Tänään oli Vaajakosken kansalaisopisto/kirjastolla vilkas päivä, kun siellä oli oppilastöiden näyttelyn ohella työnäytetapahtumia. Sisällä näyttelyssä herätti kovasti kiinnostusta sh10 ja ulos pihalle toin koeajettaviksi sh8:n ja sh2:n (Ziphy 3), joista jälkimmäinen 3-pyöräisenä oli suositumpi ajohelppoutensa vuoksi. Mutta kyllä jotkut uskaltautuivat kokeileen kaksipyöräistä sh8:kin. Toisilla liikkeelle lähtö onnistui joltesinkin, toisilta ei sitten millään.

Sää oli tänään aivan mahtava ja lämmin. :lol:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Hei Sakari!

Niinhän se tietysti on, että lasinkirkkaan kiiltävän sileän pinnan saa vain muottia vasten tehtyä mutta... voisi sen saada siedettävästi siistiksi ihan vaan jättämällä kankaan kankaannäköiseksi ja lakkaamalla sen hartsilla kiiltäväksi, näin minä olen ajatellut tehdä. Se että kankaan kuvio jää kosketuksellisesti tuntumaan on minusta vain kaunista ja elävän tuntuista ja näköistä. Hiilikuitulaminaattia voi myös hioa ja lakata, on makuasia onko se enää sen jälkeen kaunista.

Epoksi on erinomaista puuliimaa. Lasisia mikropalloja saa alanliikkeistä, joista sekoittamalla saa kittiä jolla voi kitata ja liimata millaisia kerroksia ja rakoja tahansa. Hiilikuitukerroksia voi käyttää ja laminoida kuin viilukerroksia puurimojen joukkoon ja väliin.

On totta, että työtä pitäisi nähdä ja itse kokeilla ennenkuin siihen saa tuntuman. Tämä puun ja epoksin yhteen liittymä on kokonaan oma maailmansa johon voi sukeltaa ihan huppeluksiin niin ettei vähään aikaan tiedä että missä päin on taivas ja missä päin on maa.

Aluksi voisit Googlettaa sanoilla: West System Epoxy. Ei kannata erehtyä luulemaan, että kysymys on vain yhdestä tuotemerkistä, vaikka niin varmasti ja vakuuttavasti kerrotaankin, kysymys on kokonaisesta rakennusmenetelmien viidakosta, joskin West System on tunnetuinpia ja kirjoitetuimpia.

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Esim. tällainenkin tässä

Kuva

on tehty valmiista hiilikuituputkista suhteellisen amatöörimäisesti yhdisteltynä. Esim. kehäkölmosella tuollainen putki on hinnoiteltu jotain 30 € - 70 € metri. Mielestäni luova tyyppi voisi toteuttaa tuollaisen haapa- tai kuusirimoista ja hiilikuidulla ja epoksilla kauniimmin, asiallisemmin.

Puu ydinaineena kestää puristuksia, nyrjähdyksiä, käsittelyä ... hiilikuidut pinnalla jäykistävät, kestävät vetoa... epoksi tomii kaiken tämän yhdistäjänä, lujana liimana.

Kuitenkin kun itse runko on aikamoisen vaativa suoritus, kannattaa harjoitella osien teolla. Osien teolla oppii aineiden käyttöä eikä sudetkaan tule kalliiksi ja onnistuessaan ne hydyntävät kokonaispyörää ihmeesti. Osat painaa kokonaispyörässä sen suurimman osan kuten tuossa viimesyksynä huomasimme.

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja Marzie »

Kyseiselle rungolle annetaan käsittääkseni 25 vuoden takuu (warranty) ,joten en itse menisi puhumaan amatöörimäisestä missään suhteessa. 8)

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Sellainen jolle voidaan antaa 25V takuita ei ole edistykselline, ei kiinosta.

Edistyksellinen kestää juuri ja juuri sen tietyn, eikä aina sitäkään.

Mistä tiedämme rajat ellei rikkoutumisista. Paikka mikä ei rikkoudu on liian luja ja painava. Ei näissä maakulkuneuvoissa voi olla niin merkittävää, kun ei ne edes uppoo, eikä huku. Ei maailman saa olla niin pomminvarma. Edistystä pitää olla vaikka pienen vaarankin kustannuksella.

Eikä turvallista ole olemassakaan, moni kuolee omaan sänkyynsä ja sairaalaan.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Teuvo kirjoitti:

Edistyksellinen kestää juuri ja juuri sen tietyn, eikä aina sitäkään.
Mistä tiedämme rajat ellei rikkoutumisista. Paikka mikä ei rikkoudu on liian luja ja painava. Ei näissä maakulkuneuvoissa voi olla niin merkittävää, kun ei ne edes uppoo, eikä huku. Ei maailman saa olla niin pomminvarma. Edistystä pitää olla vaikka pienen vaarankin kustannuksella.

Hieman on jo provon henkeä ilmassa, mutta vastaanpa: Normaalikäytössä rikkoontuva osa kertoo suunnittelun epäonnistumisesta. Minua ei ainakaan vähääkään kiinnostaisi ajaa pyörällä, johon en voi luottaa. Raja pitää olla aina kuskissa, kalusto ei saa särkyä ennen ajajan rajojen löytymistä. Eivät 750-800 gramman painoiset maantiepyörän rungot ajamalla säry, vaan kolareissa. Muutoin on suunnittelija mokannut.
Kukaan ei kuitenkaan ole tiellä yksin, aina voi osua johonkin jos kapine pettää alla tai joku voi väistää sinua ojaan/puuhun. Oletko halukas ottamaan muiden vammautumisesta vastuun?

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

"Oletko halukas ottamaan muiden vammautumisesta vastuun?"

Ai, minä vai?

Totta mooses, lakien ja asetusten mukaan tietenkin.

Enkähän minä voi vastuitani pakoilla vaikka haluaisinkin, siihenhän velvoittaa koko virkavaltakin koko painoarvollaan, nehän lyö vaikka hilut kinttuihin jos laissa ja asetuksissa niin sanotaan.

Mielestäni on arveluttavaa rueta teknisten arvostelujeni takia arvomaailmaani kyseenalaistamaan.

Luetaan ensin raamattumme ja jeesustellaan vasta sitten.

Jos esim. luetaa veneiden katsastusvarustus ja turvallisuusohjeita niin ei voi kuin ihmetellä kuinka yleensä kukaan on uskaltanut irroittaa naruja laiturin tolpista. Samat viidakot on myöskin maalla: saat kiertää ensin autosi kolme kertaa myötäpäivään ympäri ja saman verran vastapäivään ennenkuin uskallat istua rattiin ja sitten se läksy vasta alkaakin... ei kai me herrannimessä vaan tähän täällä sorruta.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Teuvo kirjoitti:

"Oletko halukas ottamaan muiden vammautumisesta vastuun?"
Totta mooses, lakien ja asetusten mukaan tietenkin.
Enkähän minä voi vastuitani pakoilla vaikka haluaisinkin, siihenhän velvoittaa koko virkavaltakin koko painoarvollaan, nehän lyö vaikka hilut kinttuihin jos laissa ja asetuksissa niin sanotaan.
Mielestäni on arveluttavaa rueta teknisten arvostelujeni takia arvomaailmaani kyseenalaistamaan.

Rauhootutaanpa ny.

Pointtini oli, että jos meinaa muun liikenteen seassa ajella, niin siinä tapauksessa olisi verratonta, jos kulkuneuvosta ei tukivarret katkeilisi ja kapine ei sukeltaisi vastaantulijoiden sekaan.
Jos taas kapineella ajaa jossain, missä on vaarantamassa vain itsensä, niin siinä tapauksessa tekee niinkuin parhaaksi näkee.
Jos vene uppoaa ja olet siinä yksin, niin oma ongelma. Jos fillarista katkeaa runko vaikkapa kilparadalla ja ajaudut kaiteeseen, niin oma ongelma edelleenkin. Jos taas kapine hajoaa pyörätiellä ja jyrää mukanaan lastenrattaat ja niiden matkustajan, lastenvaunujen työntäjää tuskin kiinnostaa vähääkään onko kulkuneuvossa minkälainen evoluutio menneillään ja maksetaanko kakaran paikkaaminen kenenkä vakuutuksista.
Siksi olen sitä mieltä, että kestävyydeltään proto-asteella olevalla kapineella ei tulisi ajaa muun liikenteen seassa. Ajaa kapineella sitten pyörätiellä myöhään illalla tai varhain aamulla taikka suljetulla tiellä, missä ei ole kukaan jäämässä alle jos kapineen rakenne pettää.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Komposiitti osista.

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Kapine vastaan lastenrattaat.

Kapineelle on lainsäätäjämme säätänyt erinäisiä jarruja, valoja, kenties muutakin ... pyöräteille ja kevyenliikenteen väylille on kiinitetty liikennemerkkejä + maalattu pintaan kaistaviivoja + jotain muitakin merkintöjä.

Kapineet yleensä noudattaa hyvin sääntöjä kevyenliikenteen väylillä

Mutta

Ylen pyhitysintoilemasi lastenvaunut terrorisoivat kaikkea. Lastenvaunuja tulee rinnan + lörpotteleviä + juksentelevia + epämääräisen narun nokassa tempoilevia + ymm sellaista ympärillään...

Ja jopa näytetään närkästynyttä naamaa jos kapineen kuljettaja rohkennee hiukan lainmääräämää kelloaan rimpauttaa.

Ei minua ainakaan saa jäykistymään asentton kunnioituksesta ja tekemään kunniaa lastenvaunuilijoilla minua kurittamalla ... siinä niitä on kansalaisia vaan samoin kuin kapineissakin ... kukin sotkee samassa iloisessa sekamelskassa - ainakin Russalossa ja ainakin kesäisin.

Vastaa Viestiin